Kasvatusalan valintakoe 2025
Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.
https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e
Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe
Kommentit (887)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hiukan ihmeissäni. Opintopolun mukaan koko suoritukseni hylättiin, koska sain "yhdestä tai useammasta osa-alueesta alle neljä pistettä". En millään kykene hahmottamaan, millä osa-alueella tai osa-alueilla olisin suoriutunur kaikilla pysäkeillä niin huonosti, etten olisi saanut raavittua niistä kasaan edes neljää pistettä.
Itsellä ainakin oli reflektiosta vaan 7 pistettä, eli tiukille meni. Kaikista muista pysäkeistä/osa-alueista yli 13 pistettä. Pääsin siis luokanopettajaksi opiskelemaan Raumalle.
Haluisin kyl tietää mitä tolla reflektiolla on haettu noissa soveltuvuuskokeissa, kun itelläki se vaan 8 ja muut yli 13😅 lähinnä et mitä vois sit parantaa ens sovareihin
Vierailija kirjoitti:
Olen hiukan ihmeissäni. Opintopolun mukaan koko suoritukseni hylättiin, koska sain "yhdestä tai useammasta osa-alueesta alle neljä pistettä". En millään kykene hahmottamaan, millä osa-alueella tai osa-alueilla olisin suoriutunur kaikilla pysäkeillä niin huonosti, etten olisi saanut raavittua niistä kasaan edes neljää pistettä.
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Tuolta näin omat pisteet hakemusnumerolla (löytyy sähköpostista).
Mä olen saanut reflektiosta 14 pistettä.. Mutta sitoutumisesta ja opiskelukyvystä 0! Ja mulla on siis jo yksi maisterintutkinto (aineenope) ja erilliset luokanopeopinnot tehtynä, että mitäköhän vittua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut reflektiosta 14 pistettä.. Mutta sitoutumisesta ja opiskelukyvystä 0! Ja mulla on siis jo yksi maisterintutkinto (aineenope) ja erilliset luokanopeopinnot tehtynä, että mitäköhän vittua.
Voiskohan tuossa olla kyseessä nyt yliopiston päässä joku näppäilyvirhe tms. Kuulostaa oudolta, jos ihan pyöreä nolla on pistemäärä tuolla taustalla.
Mulla lähes sama tilanne :D Paljon kokemusta alalta ja FM tutkinto. Soveltuvuuskokeessa reflektiosta 15, moninaisuudesta 17 ja sitoutuneisuudesta 0. En ymmärrä, mistä voi olla kyse
Aika outoa, että tulee 0p. Protestia menemään 3.7.? Luulisi, että sillä saa ainakin perustelut tolle.
Itse sain hämmentävän hyvät pisteet eli täysistä jäi alle 20p puuttumaan, mutta ei mulle ole vieläkään selvinnyt sitä miten noi pisteytetään. Eli edelleen samaa mieltä kuin aiemminkin, että tää soveltuvuuskoe on omituinen kokonaisuus vaikka ovet nyt aukesikin.
Tsemppiä ja halaus ja 100% tuki omien puolien pitämiselle, heti kun mahdollista niin pyydätte perustelut nollille!
Olen tehnyt aiemmin noita soveltuviuskokeita ja nolla annettiin, jos täysin soveltumaton ko. koulutusohjelmaan. Esimerkkinä sanoo haastattalussa, että ottaisi kyllä opiskelupaikan vastaan, mutta hakee niin kauan johonkin toiseen ohjelmaan, että pääsee ja sitten vaihtaa ja ei aio koskaa tuota työtä tehdä ammatikseen.
Lisäksi nolla annettiin täysille sekopäille ja aineissa oleville (näitä onneksi vähän, mutta joka vuosi tuli vastaan).
Näkeekö jostain mikä on ollut ollut alin hyväksytty pisteraja eri yliopistoissa
Voisko noi nollat johtua siitä, että puhuitte paljon aiemmasta tutkinnosta ja haastattelijalle tuli käsitys, että teillä on jo hyvä tutkinto eikä teitä riittävästi kiinnosta uusi tutkinto.
Tämä vain täyttä arvailua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähes sama tilanne :D Paljon kokemusta alalta ja FM tutkinto. Soveltuvuuskokeessa reflektiosta 15, moninaisuudesta 17 ja sitoutuneisuudesta 0. En ymmärrä, mistä voi olla kyse
Mitä ihmettä! Missä kaupungissa teit sovarin?
Mullakin on moninaisuudesta 18 pinnaa ja ongelmanratkaisusta ja oppimisstrategioista peräti 19. Aion tehdä oikaisupyynnön ja pyytää pisteiden tarkistusta, suosittelen sulle samaa. Lomake aukeaa 3.7., ja ehdin jo kirjoittaa itselleni ylös kaiken, mitä muistan pysäkillä puhuneeni.
Vierailija kirjoitti:
Voisko noi nollat johtua siitä, että puhuitte paljon aiemmasta tutkinnosta ja haastattelijalle tuli käsitys, että teillä on jo hyvä tutkinto eikä teitä riittävästi kiinnosta uusi tutkinto.
Tämä vain täyttä arvailua.
En kyllä puhunut siitä paljon. Kerroin vaan, että sellainen on.
En nukkunut viime yönä, koska mulla täysin sama tilanne kuin teillä, jotka saitte A-pysäkiltä 0 pistettä!
Olen myös FM ja aiemmin läpäissyt nämä sovarit hyvin pistein. Tällä kertaa muilta osa-alueilta tuli ihan ok pisteet, mutta sitoutumisesta ja opiskelukyvystä mukamas vain 0! En saata uskoa tätä. Tähän aiheeseen vielä valmistauduin hyvin ja kokeessakin kerroin motivaatiostani pitkästi.
Voiko tämä tosiaan olla virhe?
Vierailija kirjoitti:
En nukkunut viime yönä, koska mulla täysin sama tilanne kuin teillä, jotka saitte A-pysäkiltä 0 pistettä!
Olen myös FM ja aiemmin läpäissyt nämä sovarit hyvin pistein. Tällä kertaa muilta osa-alueilta tuli ihan ok pisteet, mutta sitoutumisesta ja opiskelukyvystä mukamas vain 0! En saata uskoa tätä. Tähän aiheeseen vielä valmistauduin hyvin ja kokeessakin kerroin motivaatiostani pitkästi.
Voiko tämä tosiaan olla virhe?
Haiskahtaa.
Kuulostaa kyllä tosi oudoilta noi nollat. Luulis, että tuosta kysymyksestä saisi helposti joitain pisteitä. Olis mukava kuulla, mitä vastasitte, niin voisi vähän verrata mitä vastasivat he keillä on hyvät pisteet. Minä sain esim 15 pistettä siitä, mutta en valitettavasti muista kaikkea mitä selitin.
Jodelissa tätä puitu eilen pitkästi. Todella monella ei ensikertalaiselle hakijalla systemaattisesti A-pysäkiltä 0pistettä. :( Liittynee siis aiempiin opintoihin tai siihen, että osa meistä olisi voinut olla pätevä suoraan maisteriin.
Itse perustelin kattavasti ja väkevästi sisäistä motivaatiota tätä alaa ja tutkinnon suorittamista kohtaan, joka on vahvistunut aiempien opintojen myötä. Ei ole linjassa 0p kanssa, eli jostain muusta pakosti kyse.
Epäilen että joko heillä on ollut joku ääneensanoittamaton valinta/hylkäämisperuste aiempiin opintoihin liittyen, tai ovat tehneet virheen. Koska useissa hakukohteissa tätä samaa kokemusta, epäilen valitettavasti ensimmäistä. Mutta reilua se ei ole, varsinkaan kun eivät ole sanoneet tällaisesta mitään. Eli kirjoitetaan asiasta ja vaaditaan perusteita! Ja lähetetään oikaisuvaatimukset!
Todella raivostuttava ja ikävä tilanne, tsemppiä kaikille kohtalotovereille.
Its not you, its the system
Oletteko te nolla pistettä saaneet aiemman korkeakoulututkinnon suorittaneet perustellu mitenkään miksi haluatte/ tarvitsette uuden tutkinnon? Minullakin aikaisempi korkeakoulututkinto ja sain tuon 15 pistettä A pysäkiltä, mutta mä perustelin miksi tarvitsen uuden tutkinnon.
Tämä ei jää tähän! Aion tehdä oikaisupyynnön.
Vaikea uskoa, että annettaisiin nollat vain sen takia, että on aiempia opintoja. Sehän on ihan sairasta, ettei tästä kerrota jo hakuprosessin aikana? Ja kun miettii mitä aikaa eletään, eivätkö yliopistot nimenomaan vastusta uudelleenkouluttautumisen vaikeuttamista?
Yritin muistella, mitä vastasin A-pysäkillä. Kerroin ainakin siitä, että arvostan kasvatusalaa äärimmäisen paljon, haluan olla mukana tekemässä työtä lasten ja nuorten hyväksi. Kysyttiin aiemmista opinnoista ja kerroin minkälaista osaamista mulla on opettajan ammattiin liittyen. Kerroin että mulla on jo hieman työkokemusta ja sen perusteella olen edelleen erittäin motivoitunut suorittamaan tutkinnon. Samalla tiedostan, että opettajan ammatti on haastava, mutta siitä huolimatta uskon omiin mahdollisuuksiini työssä. Että mulla on realistinen kuva siitä, millaista opettajan arki voi olla. Saatoin kertoa myös henkilökohtaisista vahvuuksista ja miten hyödyntäisin niitä. Kerroin, että oppiminen on mulle tärkeä asia elämässä ja opettajan ammatti tarjoaa siihen hyvät mahdollisuudet.
Mutta tämä ei sitten riittänyt edes yhteen pisteeseen.
Juu 120 ollut kolmen pysäkin hakukohteissa