Myyjä otti kortin pois - milloin mieheni saa uuden tialle?
Kävin tänään kaupassa, jossa ei ollut sirukortin lukijaa, maksoin miehen kortilla(yhteinen tili) ja myyjä otti kortin pois, mieheni yritti myöhemmin käydä hakemassa korttia takaisin, mutta ei sannut sitä? myyjä sanoi, että se pitää viedä pankkiin, koska kortti on henkilökohtainen eikä sitä voi toinen käyttää. Milloin mies saa uuden kortin tilalle? Tekikö myyjä oikein vai voinko valittaa asiasta?
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:08"]
Täällä kassavastaava. En ole koskaan kuullut, että myyjä olisi ottanut jonkun kortin ja saanut siitä vielä rahaa pankilta.
Ihan huu haata!
[/quote]
Taidat olla aika uusi noissa hommissa?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:08"]
Me ainakin perheessämme käytetään toistemme kortteja. Se joka ehtii menee kauppaan ja milloin kenenkin kortti mukana. Kyseessä siis minä, äitini ja siskoni.
[/quote]
Miksette voi käyttää omia korttejanne?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:11"]
Me ainakin perheessämme käytetään toistemme kortteja. Se joka ehtii menee kauppaan ja milloin kenenkin kortti mukana. Kyseessä siis minä, äitini ja siskoni.
[/quote]
[/quote]
Voidaan me niitäkin käyttää. Kaikkia käytetään.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:08"]
Täällä kassavastaava. En ole koskaan kuullut, että myyjä olisi ottanut jonkun kortin ja saanut siitä vielä rahaa pankilta.
Ihan huu haata!
[/quote]
Kassavastaavan kannattaisi ottaa selvää omista työasioistaan. Jos otat kortin pois (asianmukaisessa tapauksessa), niin poisottanut henkilö saa tästä poisottopalkkion, joka veloitetaan kortin omistajan tililtä. Yleensä se on 150€. Itsekin olen tämän kerran saanut, ihan mukava bonari.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta miksi? EIkö olisi helpompaa ja turvallisempaa jos jokainen käyttäisi vain omaa korttiaan?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta miksi? EIkö olisi helpompaa ja turvallisempaa jos jokainen käyttäisi vain omaa korttiaan?
[/quote]
Olisi, mutta eipä sekään vaikeaa ole että esim. äiti antaa korttinsa jos pitää sille käydä ostokset tekemässä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:02"]
En tajua, miksi tällainen ikivanha keskustelu on nostettu esiin, mutta meillä toimii hyvin tuo, että mies antaa minulle korttinsa, kun pyytää minua hakemaan itselleen tupakkaa. Yleensä mies on tuossa tilanteessa juonut pari kaljaa, eikä voi ajaa itse. Ei ole näissä tutuissa kaupoissa tullut mitään ongelmia vastaan. Naputtelen miehen koodin ja homma on siinä.
[/quote]
Ehkä keskustelu on nostettu siksi,että vaikka ap:n tapaus on vanha,on edelleen urpoja jotka ihmettelevät kun eivät voikaan maksaa toisen ihmisen henkilökohtaisella pankkikortilla. Joo,tunnuslukuhomma voi toimia,mutta jos höyläisit korttia,se voitaisiin ottaa pois koska sinä et ole miehesi. Miksi toisten kortteja luvalla käyttävät eivät yksinkertaisesti nosta käteistä automaatilta?
Ja kortti pitää palauttaa pankkiin nopeasti. Ensinnäkin asiakkaan olisi järkevintä saada kortti käyttöönsä mahdollisimman pian, eikä odotella viikkoa.
Ja lisäksi myyjä ei voi tietää varmaksi että henkilö on kortin oikea omistaja, vaikka tarkistaisikin henkkarit.
riippuu pankista ja kortista. Itse kun olin myyjä, niin pari kertaa sain ton 150 euroa ja on se ihan kiva lisä myyjän pieneen palkkaan. Palkkio on nimeltään tarkkaavaisuuspalkkio, ja kannustaa kyllä myyjiä vähän tarkkailemaan kuka maksaa ja kenen kortilla. Nykyään lähes joka paikassa on sirulukijat ja enää noita tarkkaavaisuuspalkkioita ei niin paljon myyjille tule, koska sirukortilla maksaessa vastuu on kortinhaltijan. Vain, jos maksaa ohi lukijan, eli "ei muista tunnuslukua" ja maksaa kirjoittamalla allekirjoituksen, silloin vastuu siirtyy takaisin myyjälle.
Eri kauppaketjuilla on omat ohjeistuksensa noista ap:n kaltaisista tapauksista. Meillä esim. oli, että jos viikon sisään kortinhaltija tulee henkkareiden kanssa hakemaan korttinsa, niin sen kortin saa takas, muuten lähtee pankkiin ja palkkio tulee. Mullakin pari palkkiota meni sivu suun kun omistaja tulikin kortin hakemaan. Kun en tiedä, missä kaupassa ap asioi, niin en osaa vastata toimiko myyjä oikein.
Mutta koko rimpsusta tuli mieleeni, kuinka monella teilllä edes on kuvallinen henkilökortti? Ajokortti, kun ei ole henkilötodistus.
Mutta koko rimpsusta tuli mieleeni, kuinka monella teilllä edes on kuvallinen henkilökortti? Ajokortti, kun ei ole henkilötodistus.
No eiköhän useimmilla suomalaisilla passi ole...
itseasiassa ei ole, ja toisaalta kuinka moni kuskaa passia aina mukna, kun suurinosa ihmisistä vieläkin luulee, että ajokortti on virallinen henkilötodistus.
kaupassa henkilöllisyyden todistamiseen kelpaa ihan virallisestikin se ajokortti. Siitä on ihan tarrat siinä kassalla, jossa asia kerrotaan. Eri asia sit, jos menee vaikka poliisilaitokselle passia hakemaan, silloin ajokortti ei käy todistukseksi.
Ostokset jäi tiskille niinkuin miehen korttikin. Myyjä tosin sanoi tässä tapauksessa että mieheni saa kortin sieltä takaisin kunhan tulee tunnustamaan henkilöllisyytensä. Puolituntia myöhemmin mieheni hakikin kortin jo pois.
Tätä en ihan ymmärrä miksi myyjä toimitti kortin pankkiin jos miehesi olisi pystynyt tunnustamaan henkilöllisyytensä niin eikö olisi saanut kaupasta korttia suoraan itselleen.
kaupassa henkilöllisyyden todistamiseen kelpaa ihan virallisestikin se ajokortti. Siitä on ihan tarrat siinä kassalla, jossa asia kerrotaan. Eri asia sit, jos menee vaikka poliisilaitokselle passia hakemaan, silloin ajokortti ei käy todistukseksi.
Esim. ruotsiin pääsee,koska suomella ja ruotsilla on keskinäinen sopimus, mutta muihin eu maihin ei voi, tarvitaan virallinen hlö tod. Jakyse onkin siitä että kuns e kortti menee sinne pankkiin, siellä ei käy ( tai ei pitäis käydä) ajokortti, vaan pitäisiolla se virallinen. Tosin monet pankit hyväksyy ajokortinkin. Mikä sinänsä on väärin.
Ostokset jäi tiskille niinkuin miehen korttikin. Myyjä tosin sanoi tässä tapauksessa että mieheni saa kortin sieltä takaisin kunhan tulee tunnustamaan henkilöllisyytensä. Puolituntia myöhemmin mieheni hakikin kortin jo pois.
Tätä en ihan ymmärrä miksi myyjä toimitti kortin pankkiin jos miehesi olisi pystynyt tunnustamaan henkilöllisyytensä niin eikö olisi saanut kaupasta korttia suoraan itselleen.
Pienemmissä kaupoissa saattaa olla sallittua, mutta itse ainakin työskentelen isossa ketjussa jossa on kirjalliset toimintaohjeet tällaisten tapausten varalle ja niiden mukaan on mentävä. Jos otan kortin pois ja omistaja tulee sitä hakemaan niin minun on pakko kieltäytyä luovuttamasta korttia. En tee sitä ilkeyttäni enkä edes tarkkaavaisuuspalkkion perässä vaan koska minun on toimittava annettujen ohjeiden mukaisesti ja niiden mukaan kortti on lähetettävä pankkiin pitkän kaavakkeen kanssa jossa on ilmoitettava kaikki poisottotilanteeseen liittyvät jutut.
Enemmän kyllä tulee vastaan näitä jotka yrittävät lainailla bonuskortteja kavereilleen jotta saisi itselleen bonukset kaverinsa ostoksista. Ihmiset todellakin voisivat sisäistää sanan "henkilökohtainen" ja opetella liittämään se jokaiseen korttiin jossa on kortinomistajan nimi.
Tosin monet pankit hyväksyy ajokortinkin. Mikä sinänsä on väärin.
ole väärin, sillä pankki päättää ihan itse vaatimansa tunnistuksen tason.
Laki ei sanele, että pankissa asioidessa tai kaupassa maksaessa henkilöllisyys tulisi todentaa virallisella henkilöllisyystodistuksella.
Pienipalkkaiselle myyjälle se 150,- on iso raha ja sait hänet tyytyväiseksi. Teit hyvän työn :-)
miten se voi olla väärinkäyttöä, kun mies antoi luvan ja sirukortilla olen aina maksanut miehen kortilla? paljonko tästä nyt tulee sitten kustannuksia?
nyt vaan lukeko niitä papereita kun kortin mukana tulee.... LOL!
mutta minusta kuulostaa vähintään epäilyttävältä se, että joku tuntematon myyjä saa ottaa kortin pois ja pitää sitä hallussaan. Miten voi olla varma, ettei myyjä väärinkäytä korttia? Eikö Visakin sano, ettei kortti saa olla KENENKÄÄN muun hallussa kuin haltijan itse?
Vaimo on mielestäni pienempi paha kuin joku epämääräinen kaupankassa. Miten tuo eroaa korttivarkaudesta? Onko myyjän ammatti sellainen, että se antaa koskemattomuuden myyjille korttiasioissa? Nykyään kun maksaminen kortilla on tehty niinkin henkilökohtaiseksi, ettei myyjä edes korttia näe kun se tökätään koneeseen ja kaikki napit painellaan itse.
Nää on ihania.... :)
Ihan huu haata!