Myyjä otti kortin pois - milloin mieheni saa uuden tialle?
Kävin tänään kaupassa, jossa ei ollut sirukortin lukijaa, maksoin miehen kortilla(yhteinen tili) ja myyjä otti kortin pois, mieheni yritti myöhemmin käydä hakemassa korttia takaisin, mutta ei sannut sitä? myyjä sanoi, että se pitää viedä pankkiin, koska kortti on henkilökohtainen eikä sitä voi toinen käyttää. Milloin mies saa uuden kortin tilalle? Tekikö myyjä oikein vai voinko valittaa asiasta?
Kommentit (136)
Minä en joudu käyttämään mieheni korttia, sillä hän käy kyllä ihan mielellään kaupassa minunkin asioillani.
Ja opiskeluaikana, osa-aikaisena myyjänä tuo 150 euroa oli kyllä kiva bonus, kannatti olla tarkkana :)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2011 klo 18:50"]ja sirukortilla olen aina maksanut miehen kortilla? paljonko tästä nyt tulee sitten kustannuksia?
[/quote]
No mistäs se myyjä voisi tietää että miehes on antanut luvan? Pitäisi vain uskoa sua niinkö? Miksi ette hanki kummallekkin omaa korttia jos on yhteinen tili?
Me ainakin perheessämme käytetään toistemme kortteja. Se joka ehtii menee kauppaan ja milloin kenenkin kortti mukana. Kyseessä siis minä, äitini ja siskoni.
mutta minusta kuulostaa vähintään epäilyttävältä se, että joku tuntematon myyjä saa ottaa kortin pois ja pitää sitä hallussaan. Miten voi olla varma, ettei myyjä väärinkäytä korttia? Eikö Visakin sano, ettei kortti saa olla KENENKÄÄN muun hallussa kuin haltijan itse?
Vaimo on mielestäni pienempi paha kuin joku epämääräinen kaupankassa. Miten tuo eroaa korttivarkaudesta? Onko myyjän ammatti sellainen, että se antaa koskemattomuuden myyjille korttiasioissa? Nykyään kun maksaminen kortilla on tehty niinkin henkilökohtaiseksi, ettei myyjä edes korttia näe kun se tökätään koneeseen ja kaikki napit painellaan itse.
Sukunimi voi toki olla sama, mutta ei sen ostajanaisen ajokortissa ym. lue että on tämän ja tämän vaimo ja siten saa käyttää korttia. Kyllä se on jokaisen kortinhaltijan etu, ettei toisten korteilla voi ostella. Voihan sitä kuka tahansa korttivaras vain väittää ostavansa tässä miehensä kortilla. Miettikää nyt vähän, jos kykenette. Hommatkoon ap:n mies vaimolleen oman kortin jolla voi ostella ihan laillisesti.
Pankkikortissa lukee vain nimi, eikä myyjä voi tietää että juuri tämä Matti Meikäläinen on kortin omistaja.
Ja palkkio kuuluu myyjälle, olipa kortti "luvallisesti" toisella henkilöllä tai ei. Pankin ohje on että korttia ei saa luovuttaa toiselle henkilölle ja myyjät ovat velvollisia noudattamaan tätä sääntöä.
Korti saa antaa takaisin edes kuvallista henkkaria vastaan..Pankkikortissa lukee vain nimi, eikä myyjä voi tietää että juuri tämä Matti Meikäläinen on kortin omistaja.
Ja palkkio kuuluu myyjälle, olipa kortti "luvallisesti" toisella henkilöllä tai ei. Pankin ohje on että korttia ei saa luovuttaa toiselle henkilölle ja myyjät ovat velvollisia noudattamaan tätä sääntöä.
Sinä ja miehesi menette kauppaan henkkareiden kanssa.
Yritätte saada kortin takaisin.
Hoidatte asian huomenna, sillä maanantaina kortti lähtee pankkiin.
Korttia myyjä ei saa ottaa mukaansa, vaan se säilytetään kassakaapissa.
Asiallisuus ja nöyryys on nyt valttia.
Myyjän työvuoro oli päättynyt klo 15 ja oli vienyt kortin pankkiin jo. Pahoitteli tilannetta ja sanoi, että pankki vaatii toimimaan näin. Ja sanoi edelleen, että pankista otetaan yhteyttä. Ei kyllä kertonut, että sakko tulee noinkin paljon. ap
riippuu pankista ja kortista. Itse kun olin myyjä, niin pari kertaa sain ton 150 euroa ja on se ihan kiva lisä myyjän pieneen palkkaan. Palkkio on nimeltään tarkkaavaisuuspalkkio, ja kannustaa kyllä myyjiä vähän tarkkailemaan kuka maksaa ja kenen kortilla. Nykyään lähes joka paikassa on sirulukijat ja enää noita tarkkaavaisuuspalkkioita ei niin paljon myyjille tule, koska sirukortilla maksaessa vastuu on kortinhaltijan. Vain, jos maksaa ohi lukijan, eli "ei muista tunnuslukua" ja maksaa kirjoittamalla allekirjoituksen, silloin vastuu siirtyy takaisin myyjälle.
Eri kauppaketjuilla on omat ohjeistuksensa noista ap:n kaltaisista tapauksista. Meillä esim. oli, että jos viikon sisään kortinhaltija tulee henkkareiden kanssa hakemaan korttinsa, niin sen kortin saa takas, muuten lähtee pankkiin ja palkkio tulee. Mullakin pari palkkiota meni sivu suun kun omistaja tulikin kortin hakemaan. Kun en tiedä, missä kaupassa ap asioi, niin en osaa vastata toimiko myyjä oikein.
Hah, me asutaan miehen kanssa ulkomailla ja höylätään ihan iloisesti toistemme luottareita. Eikä kukaan ole napissut. On ihan kätevää.
Hah, me asutaan miehen kanssa ulkomailla ja höylätään ihan iloisesti toistemme luottareita. Eikä kukaan ole napissut. On ihan kätevää.
on eri säännöt. Suomessa eletään suomalaisilla säännöillä, niillä, jotka kortinhaltija on omin kätösin allekirjoituksellaan hyväksynyt. Tehkää te siellä ulkomailla kuten parhaaksi näette.
eihän se myyjä voi tietää ketä käyttää kenen korttia, eikä sellaista ratkaisua voikaan jättää myyjän harteille!
Onko edelleen sama käytäntö eli kortti pois ja pankki veloittaa satasen pari?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi olla niin tollo, ettei tajuaisi tuollaisen olevan laitonta. Tietenkään toisen ihmisen kortilla ei saa maksaa! Myyjä teki aivan oikein, valittamisella asetat vain itsesi naurunalaiseksi. Se, miten nopeasti uuden kortin saa, riippuu vähän siitä, millainen kortti on kyseessä. Useimmissa tapauksissa se pitää itse tilata pankista ja toimitusaika on 2-3 viikkoa.
Tilasin perjantaina uudelle tilille kortin ja se tuli keskiviikkona. En tiedä, onko aina noin nopeeta.
Meillä mieheni antoi minulle mahataudissa korttinsa, että hakisin limsaa ja suolakeksejä. Olen nyt sitten kai hirveä rikollinen kun oma tili oli tyhjä ja mies ei kyennyt pas"""t housussa kauppaan.
Vaikka tili olisi yhteinen on pankkikortti aina henkilökohtainen. Nyt sitten joudutte maksamaan pankille, että saatte kortin takaisin. Toivottavasti opit ja hankit vaikka rinnakkaiskortin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mieheni antoi minulle mahataudissa korttinsa, että hakisin limsaa ja suolakeksejä. Olen nyt sitten kai hirveä rikollinen kun oma tili oli tyhjä ja mies ei kyennyt pas"""t housussa kauppaan.
Aika nopeasti voi siirtää rahaa nykyään.
Älkää nyt viitsikö nostella noin vanhoja juttuja. Tämäkin aloitus on toistakymmentä vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt viitsikö nostella noin vanhoja juttuja. Tämäkin aloitus on toistakymmentä vuotta vanha.
Minäkin aloitusviestiä lukiessani ihmettelin että missä muka ei ole sirunlukijaa enää nykyään, mutta tosiaan 10+v sitten oli tämmöisiäkin ongelmia olemassa 😃 nykyäänhän kukaan ei saa tietää jos käyttää toisen korttia ja toisaalta kännykkäapillakin voi maksaa ja siirtää rahaa sekunneissa toiselle, että se tarve toisten korttien käyttelyynkin on aika olematon.
Voi aikoja, voi tapoja! Huoh :(