Täti oli tehnyt viimeiset toivomuksensa hautajaistensa yms. suhteen, mutta kaikki tehtiinkin päinvastoin
Hän toivoi, että muistotilaisuudessa soitetaan tietty kappale. Ei soitettu.
Hän toivoi, ettei pappia tulisi siunaamaan ollenkaan. Tuli.
Hän toivoi, että ruumis tuhkattaisiin ja ripoteltaisiin mereen. Haudattiin arkussa ja haudattiin hautausmaalle.
Ei tuo nyt ihan putkeen mennyt, mutta ei kai vainaja niistä tiedä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin tuhkauksen. Polttaahan se kovin hetken aikaa, mutta kauheampi olisi maata syvällä pimeässä maan alla matojen jyrsittävänä.
Tavataanko matoja niin syvällä maan povessa? Arkuthan lasketaan jonnekin parin metrin syvyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, ystäväni toivoi ei-kirkollisia hautajaisia kun ei kirkkoon kuulunut sekä tuhkauksen. Uskovaiset sukulaiset tekivät oman mielensä mukaan, pappi, virret, hautaus. Onko niin että lähimmät sukulaiset tekee päätökset.
Miksi ihmeessä kun ei kenenkään taivaaseen / kadotukseen meneminen riipu hautajaisista.
Halusi tuhkauksen, mutta sai arkkuhautauksen koska tuhkausta oli ko paikkakunnalta käsin vaikea järjestää. Kuolemaa ja syntymää ei aina voida hoitaa toiveiden mukaan.
Muuten itse hautajaiset ja muistotilaisuus sujuivat vainajan toiveiden mukaisesti.
Kaikista edullisin hautausmuoto on tuhkaaminen.
Tuhkan sirottelu esim muistolehtoon on edullisin vaihtoehto, koska silloin ei edes omaa uurnaa tarvita.
Miksi kieltää vainajan viimeinen tahto? Mikä ihme mahtoi olla motiivi. Käsittämätöntä käytöstä.
Voiko nuo varmistaa sillä että valmistelee omat hautajaisensa sekä maksaa ne etukäteen? Ja ehtona että joko kunnioitetaan vainajan tahtoa tai ei tarvitse tulla ollenkaan hautajaisiin? Inhottaa tuollaiset, joille jopa toisen kuolema on keino vähätellä häntä ja tehdä kiusaa. Kärventykööt helvetissä sellaiset, vaikka kuinka kävisi pappi heidät aikanaan siunaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin tuhkauksen. Polttaahan se kovin hetken aikaa, mutta kauheampi olisi maata syvällä pimeässä maan alla matojen jyrsittävänä.
Tavataanko matoja niin syvällä maan povessa? Arkuthan lasketaan jonnekin parin metrin syvyyteen.
Kyllä. Sitä paitsi meissä kaikissa on aika paljon ruokailijoita valmiina ottamaan ruumiistamme viimeisen aterian kun meistä aika jättää.
Vierailija kirjoitti:
Halusi tuhkauksen, mutta sai arkkuhautauksen koska tuhkausta oli ko paikkakunnalta käsin vaikea järjestää. Kuolemaa ja syntymää ei aina voida hoitaa toiveiden mukaan.
Muuten itse hautajaiset ja muistotilaisuus sujuivat vainajan toiveiden mukaisesti.
- Mikäli tuhkausta on vaikea kyseisellä paikkakunnalla järjestää, niin voin kertoa että krematorioita tuhkausta varten Suomen maassa kyllä löytyy ihan helposti. Pieni vaiva noutaa vainajan tuhkat ja sirotella ne hänen toiveensa mukaisesti.
Alla linkissä lueteltu Suomen krematoriot
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_krematoriot
Nykyään voi etukäteen tehdä hautaustoimistossa hautaustestamentin. Jos saan tietää että kuolen niin aion sopia jo itse hautaustoimiston kanssa miten mennään, ei tarvi sukulaisten päättää. Sen verran monet riitaiset hautajaiset olen läpi käynyt kun on iso suku.
Vierailija kirjoitti:
Voiko nuo varmistaa sillä että valmistelee omat hautajaisensa sekä maksaa ne etukäteen? Ja ehtona että joko kunnioitetaan vainajan tahtoa tai ei tarvitse tulla ollenkaan hautajaisiin? Inhottaa tuollaiset, joille jopa toisen kuolema on keino vähätellä häntä ja tehdä kiusaa. Kärventykööt helvetissä sellaiset, vaikka kuinka kävisi pappi heidät aikanaan siunaamassa.-
Hautaustoimistossa voi tehdä ns hautaustahdon ja järjestää etukäteen omat hautajaisensa, vaikka siis olisi elämänsä kunnossa Hautakiveä, hautapaikkaa tai uurnaa, tai tuhkan sirottelua myöten. Pahansuopien sukulaisten ei tarvitse välttämättä vaiautua edes paikalle ihmisen elämän viimeiselle matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, ystäväni toivoi ei-kirkollisia hautajaisia kun ei kirkkoon kuulunut sekä tuhkauksen. Uskovaiset sukulaiset tekivät oman mielensä mukaan, pappi, virret, hautaus. Onko niin että lähimmät sukulaiset tekee päätökset.
Ne kai ne tekee kun ne ne hautajaiset järjestää ja maksaa.
Maksaa??? Kyllä ne hautajaisten kustannukset menee ihan sen vainajan omalta tililtä, jos siellä jotain on.
Olipas törkeää. Itse olen tehnyt juuri niin kuin vainaja on toivonut. Ja toivon että näin tehdään kun itse kuolen. En halua hautajaisia ollenkaan, polttohautaus ja tuhkat muistlehtoon.
Liitän testamenttiin hautausmääräyksen ja siitä poikettaessa rahat menevät kaniinien kasvatusyhdistykselle.
Saattaa motivoida jälkeenjääviä toimimaan oikein.
Kukaan tuskin toivoo että omissa hautajaisissa esiintyy riitelyä.
Silti näin tapahtuu liian usein.
Vainajan kunnioittaminen ja tilaisuuden arvokkuus (saati ihmiselämän ainutkertaisuuden kauneus) unohtuu joiltakin ihmisiltä, ja se kertoo eniten heidän omasta sisimmästään, että mitä tunetita siellä sisimmässä on, vai onko mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi etukäteen tehdä hautaustoimistossa hautaustestamentin. Jos saan tietää että kuolen niin aion sopia jo itse hautaustoimiston kanssa miten mennään, ei tarvi sukulaisten päättää. Sen verran monet riitaiset hautajaiset olen läpi käynyt kun on iso suku.
Voin nyt kertoa: Sinä kuolet.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan toivetta pitää noudattaa mikäli mahdollista. Tee valitus johonkin. Tiesivätkö omaiset toiveista? Jos tiesivät, niin törkeää.
Vauva.fi on just oikea paikka tehdä valitus tämmöisestä. Ja tämä ei ollut sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näin. Vainajan toivomus on vain toivomus, eikä sitä tarvitse kunnioittaa. On hyvin yleistä että kirkkoon kuulumaton saa kirkolliset hautajaiset, koska omaiset haluavat niin. Se on mielestäni törkeää.
Hautajaiset on niiden muistajien oma, saa siellä osoittaa mieltään vaikka ei kuulu hyviin tapoihin, joku osallistujista voi pahoittaa mielensä, sehän on se varsinainen ongelma edessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista edullisin hautausmuoto on tuhkaaminen.
Tuhkan sirottelu esim muistolehtoon on edullisin vaihtoehto, koska silloin ei edes omaa uurnaa tarvita.
Miksi kieltää vainajan viimeinen tahto? Mikä ihme mahtoi olla motiivi. Käsittämätöntä käytöstä.
Ei välttämättä ole. Perustuhkaus maksaa esim. Hietaniemen krematoriossa 320e. Ja arkku pitää olla joka tapauksessa.
Mun isä halusi pienet hautajaiset. No veli ei kehdannut olla kutsumatta koko kylää ja ystäviä vuosien takaa ja melkei kaikki tulivat. Oli mulle raskasta kun se päävastuu järjestelyistä jäi kuitenkin minulle. Koetin toppuutella mutta minkäs mä sille voin kun en voinut vangita veljeä, itse muualla asuvana. Veli asui siinä lähellä.
Tuossa voi olla sisarkateus tms kombinaatio taustalla. Voi olla että sisarukset eivät ole olleet väleissä tai vain muodollisissa väleissä ja tämä on ollut jäljelle jääneiden sisatusten viimeinen mahdollisuus "antaa takaisin" joku kokemansa vääryys, kateus tms. Eli sellanen "ähäkutti, nyt sinä et määrää enää vaan me tehdään niinkun meitä huvittaa".