Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 2400 nettopalkka mielestäsi hyvä palkka?

Vierailija
25.01.2025 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole hieman yli köyhyysrajan 1600 euroa. Selviää elämästä hengissä ei muuta.

Tuo on teollisuusliiton lähtöpalkka.

Vierailija
22/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivertopalkka, mutta ei varmaan mikään huippupalkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon verran aika moni tienaa. Bruttopalkka 3500-3600€. Nykyään tuntuu, että palkat ei ole niin suuria kuin suurimmilla ikäluokilla

Vierailija
24/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole hieman yli köyhyysrajan 1600 euroa. Selviää elämästä hengissä ei muuta.

Ei elämästä selviä hengissä edes miljardilla eurolla, joten tuo 2400 euroa kuukaudessa riittää niukin naukin siihen asti, kunnes kuolee.

Vierailija
25/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuolla 2400e nettopalkalla, Kaikki menee mitä tulee! asuminen maksaa paljon, ruoka on kallista, kulkeminen maksaa vakuutukset, sähkölaskut. siihen päälle jonkun lasten harrastukset. 

Vierailija
26/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jos kyseessä on viikon nettopalkka.

Vierailija
27/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittaa tuet

Muuten aika meh

Vierailija
28/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on. Nyt saan 1400e.

Vierailija
29/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullaan toimeen ihan hyvin ja sekä minulla että puolisolla nettopalkka suunnilleen tuo eli noin 2500 euroa. Ei tosin menoeriä elätettävinä. Palkat riittävät elämiseen ja matkusteluun sekä säästöönkin jää aina. 

Vierailija
30/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös työajasta/kk-sopimuksesta. Onko  viikkotunteja 37,5 ja työpaiviä 20 kuukaudessa vai jotain muuta?

Vierailija
31/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä. Nyt työttömänä saan tonnin vähemmän ja silläkin on pakko pärjätä. On siis 2 lasta, asumistukea en saa, kun omistusasunto. Onneksi enää vähän lainaa, niin on tässä silti halvempaa kuin vuokralla. Jos vanhan alan töihini pääsisin, netto olisi 2000-2100. Uuden alan opiskelin juuri, siellä alkupalkka vähemmän, mutta noussee juuri tuonne 2400 nettoon parissa vuodessa. 

Vierailija
32/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittäisi! 

Vierailija
33/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tule koskaan saamaan noin isoa palkkaa, joten on se minulle iso. Tiedän silti, ettei tuokaan vielä mikään hyvä palkka olisi, mutta moni kuitenkin tienaa selvästi vähemmän.

Vierailija
34/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on selvästi alle sekä mediaani- että keskipalkan (nettona) joten tilastollisesti ottaen vastaus on yksiselitteisesti ei.

Kuten jo monet muistuttivat niin tuo voi olla erinomaisen hyvä palkka jos kyseessä on poliittinen virka tai joku poliittisen avustajan paikka jossa et joudu tekemään yhtään mitään palkan eteen ja saat reissata ykkösluokassa shampanjalasi kädessäsi veronmaksajien piikkiin eksoottisiin seminaarikohteisiin.

Yleensä noissa hommissa ihan minimiliksakin on nettona vähintään 2-3 kertaa tuon kokoinen.

Siis miten niin on selvästi alle keskipalkan? Mediaani Suomessa on noin 3300 ja siitä jää juuri tuo 2400 suunnilleen netoksi. 

Mulla brutto 3700, netto 2450. Joten älä höpötä.  Yli mediaanin on palkka kun 2400 jää, joten ihan ok palkka on.

Vierailija
35/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykypäivänä ole tärkeintä, että on työpaikka?

Ja palkka on aina hyvästä.

Vierailija
36/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Albaniassa ehkä? 🤔

Vierailija
37/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tyytymätön jos saisin nettona 2400€. Nyt saan 2800€ ja sekin on liian vähän.

Elintasostani jotain: en asu pääkaupunkiseudulla, mutta asun kaupungissa. Minulla ei ole lapsia. Lemmikkini on pieni koira. Suurin kuluerä asuntolainan lyhennys. En shoppaile, mutta jos ostan jotain, en osta yleensä halpaa ja huonoa. Tästä syystä minulla on esim. vain kahdet housut, mutta molemmat ovat olleet uusina +150€. Viimeksi ostin housut useita vuosia sitten. Yleensäkin minulla on todella vähän tavaraa ja miellän itseni minimalistiksi. Minulla on yksi auto, joka on vuosimallia 2007. Olen käynyt ulkomailla viimeisen 10 vuoden aikana vuosina 2024 (viikon pakettimatka EUssa), 2022 (yön yli risteily Tukholmaan) ja 2018 (viikon pakettimatka EUn ulkopuolella). En varmasti pysty menemään ulkomaille ainakaan tänä vuonna. Budjetoin ostokseni ja minulla on niille eri pankkikorttikin, enkä koskaan ylitä budjettiani loppukuusta, vaan syön viimeisen viikon puuroa ja jämiä kaapeista. Käytän liikuntaan työnantajan tarjoamaa liikuntaetua.

Suurin kompastuskiveni budjetissani on asuntolainan korot (lähes 1000€/kk). Yritän säästää, mutta joudun usein ottamaan säästötililtä takaisin autoon, asuntoon, junalippuun (vanhempani asuvat kaukana) tai satunnaisesti koiran eläinlääkäriin liittyvän yllättävän menon vuoksi. Saan vuodessa säästöön niin vähän, että en uskalla käyttää rahaa esim. ulkomaanmatkaan, vaan yritän kerätä edes jonkinlaista puskuria jos vaikka auto hajoaa tai on pakko remontoida jokin isompi asia asunnossa (asuntoni on alkuperäiskuntoinen).

Olen aiemmin sijoittanut, mutta nyt sijoitukset näyttää -55%. Eli siellä ei ole tullut kuin takkiin.

Jos jostain voisin säästää vielä, se olisi ruoka. Koen silti terveyden niin tärkeäksi, että siitä en säästä. Haluan syödä hedelmiä, vihanneksia ja marjoja ja vähärasvaista lihaa ja kalaa. Käyn ravintolassa harvakseltaan, en edes joka kuukausi. Vaatteitakaan en mielellään osta esim. Tokmannilta, Prismasta tai H&Mltä, sillä aiemmasta olen oppinut, että laadukkaat on oikeasti laadukkaampia ja säästän, kun minun ei tarvitse ostaa joka vuosi samaa vaatetta uudelleen.

Vierailija
38/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä joutuu joka ketjussa jankuttamaan, mutta palkka on suhteellinen asia, koska se on korvaus tehdystä työstä. Raskaasta työstä, jota saa tehdä kellon ympäri, on hyvin vaatimaton palkka. Kevyestä etätyöstä jopa tähtitieteellinen palkka.

Vierailija
39/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykypäivänä ole tärkeintä, että on työpaikka?

Ja palkka on aina hyvästä.

Ei todellakaan ole, työntekijän kuuluu tulla palkallaan toimeen! 

Vierailija
40/101 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan tuon summan nettona ja mieheni netto on 2000€ ja tulemme hyvin toimeen Turussa. Tehdään 1-2 matkaa vuodessa ja saadaan jotain säästöönkin. Meillä on tuore asuntolaina hyvin hoidetussa rivarissa kivalla alueella ja auto. Lapsi ei tule harrastamaan jääkiekkoa, taitoluistelua tai hevosia, mutta se nyt vaan on niin. Meillä on molemmilla aikuisilla pari omaa harrastusta ja yksi yhteinen. Mistään ei ole puutetta. Eli mitä oikeastaan tarkoitetaan hyvällä palkalla? Sellaistako, että pystyy ostamaan mitä vaan palveluja ajattelematta sen koommin? Siinä suhteessa palkka ei ehkä ole hyvä, mutta jos pitää mittarina sitä, että palkka mahdollistaa itseä tyydyttävän elämän, niin silloin palkka on hyvä.

Toki pitää myös ajatella miten kuormittavaa työ on. Itse teen stressitöntä asiantuntijatyötä etänä, joten siihen nähden koen, että palkka on suorastaan erinomainen. Mieheni  taas tekee pienemmällä palkalla fyysistä työtä, ja hänelle soisin siitä enemmän palkkaa (en siksi, että haluaisin hänen tuovan enemmän rahaa pöytään vaan siksi, että mielestäni hän olisi sen ansainnut.) Jos minua jokin asia tuloissamme harmittaa, niin se ettei meillä tule olemaan varaa omakotitaloon kaupungin keskustan liepeillä. Kauempana tai lähikunnissa toki, mutta sijainti on meille lopulta tärkeämpää kuin se omakotitalo. Summa summarum on kovin suhteellista mikä on kenellekin hyvä palkka. Minulle 2400 € nettona on hyvä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme