Onko 2400 nettopalkka mielestäsi hyvä palkka?
Kommentit (101)
Meillä puolison kanssa tuo on molempien bruttopalkka, molemmat olemme sosiaali- ja terveysalalla.
Vierailija kirjoitti:
3500€ bruttona, ei se nyt ihan huono ole.
Mun brutto on 3850 ja kaikkien työnantajan vähentämien pakollisten eläke yms maksujen jälkeen käteen jäävä osuus on tuon verran, 2400. Liitossa en ole.
Työni on kuitenkin helppoa ja voin tehdä omia asioitani paljon työaikana.
Mulla on brutto 3400 ja netto tuon 2400. Lapsista 3/4 omillaan ja asuntolaina maksettu, niin onhan se nyt ihan ok.
Mutta minusta tonnin rokotus kuukaudessa on liian suuri. Kun niitä töitä on tehtävä täydet päivät 47/52 viikkoa vuodessa eli lomaa on liian vähän.
Normaali Helsinkiläinen tienaa paljon paremmin.
Aika keskinkertainen, ei hyvä muttei huonokaan. Kyllä mulle kelpaisi :D
Olen opettaja ja yksinhuoltaja. Saimme aiemmin hieman asumistukea, joka auttoi esim pitämään lapset liikuntaharrastuksissa kiinni. Nyt tuki leikattiin ja harrastukset oli vaan pakko lopettaa.
Tuolla nettopalkalla yritän kituuttaa ja elättää kaksi teiniä. Onneksi toinen teini sai edes lehdenjakohommia, jotta voi ostaa ainakin oman bussilippunsa. Muita töitä ovat kumpikin hakeneet, mutta ei vaan palkata. Ei palkata tässä kaupungissa keitään muitakaan nuoria, joten tilanne on nyt tämä.
Eli ihan rajoilla mennään, kädestä suuhun ja palkkapäivästä palkkapäivään. Mitään äkillistä ei saa koskaan tapahtua tai pakka hajoaa heti. Stressi on jäätävä.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan tuon summan nettona ja mieheni netto on 2000€ ja tulemme hyvin toimeen Turussa. Tehdään 1-2 matkaa vuodessa ja saadaan jotain säästöönkin. Meillä on tuore asuntolaina hyvin hoidetussa rivarissa kivalla alueella ja auto. Lapsi ei tule harrastamaan jääkiekkoa, taitoluistelua tai hevosia, mutta se nyt vaan on niin. Meillä on molemmilla aikuisilla pari omaa harrastusta ja yksi yhteinen. Mistään ei ole puutetta. Eli mitä oikeastaan tarkoitetaan hyvällä palkalla? Sellaistako, että pystyy ostamaan mitä vaan palveluja ajattelematta sen koommin? Siinä suhteessa palkka ei ehkä ole hyvä, mutta jos pitää mittarina sitä, että palkka mahdollistaa itseä tyydyttävän elämän, niin silloin palkka on hyvä.
Toki pitää myös ajatella miten kuormittavaa työ on. Itse teen stressitöntä asiantuntijatyötä etänä, joten siihen nähden koen, että palkka on suorastaan erinomainen. Mieheni taas tekee pienemmällä palkalla fyysistä työtä, ja hän
Teitä on 2 siinä, joten toki pärjäätte ihan mainiosti. Itse olen aina asunut yksin ja maksanut asuntolainani yksin, paljon pienemmällä palkalla.
Nykyään ei enää edes saisi niin pienellä palkalla asuntolainaa, joten saan olla todella kiitollinen tästä kaikesta.
Jos on lapseton, niin ihan ok. Jos on perhettä/yh, niin riippuu lasten määrästä ja onko tosiaan yh vai ydinperhe. Karkeasti ottaen perheellisen hyvään elämään tarvitaan noin 1200 eur/kk per nuppi. Siis sellaiseen, missä voi ostaa lohta jne. ei pihistelyä kaupassa, hyviä harrastuksia lapsilla, käyt kampaamossa säännöllisesti ja talvilomalla viikoksi etelään. Ennen inflaatiota riitti tonni, nyt ei. Elämä on kallistunut huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä joutuu joka ketjussa jankuttamaan, mutta palkka on suhteellinen asia, koska se on korvaus tehdystä työstä. Raskaasta työstä, jota saa tehdä kellon ympäri, on hyvin vaatimaton palkka. Kevyestä etätyöstä jopa tähtitieteellinen palkka.
Mitä on muuten tällainen kevyt etätyö? Minulla on käsitys, että ne ovat monesti vaativia asiantuntijatöitä. Eli eivät kevyitä. Niitäkin monet tekevät kellon ympäri.
Kuinka isoja palkkoja oikein oletatte saavanne ja millä koulutuksella, jos 2400€/kk nettona on huono?
Itse olen korkeasti koulutettu, teen 4 pvän työviikkoa ja netto on 2700€/kk. Asun mieheni kanssa omistusasunnossa isossa kaupungissa. Maksamme kaikki kulut puoliksi. Rahaa jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin tyytymätön jos saisin nettona 2400€. Nyt saan 2800€ ja sekin on liian vähän.
Elintasostani jotain: en asu pääkaupunkiseudulla, mutta asun kaupungissa. Minulla ei ole lapsia. Lemmikkini on pieni koira. Suurin kuluerä asuntolainan lyhennys. En shoppaile, mutta jos ostan jotain, en osta yleensä halpaa ja huonoa. Tästä syystä minulla on esim. vain kahdet housut, mutta molemmat ovat olleet uusina +150€. Viimeksi ostin housut useita vuosia sitten. Yleensäkin minulla on todella vähän tavaraa ja miellän itseni minimalistiksi. Minulla on yksi auto, joka on vuosimallia 2007. Olen käynyt ulkomailla viimeisen 10 vuoden aikana vuosina 2024 (viikon pakettimatka EUssa), 2022 (yön yli risteily Tukholmaan) ja 2018 (viikon pakettimatka EUn ulkopuolella). En varmasti pysty menemään ulkomaille ainakaan tänä vuonna. Budjetoin ostokseni ja minulla on niille eri pankkikorttikin, enkä koskaan ylitä budjettiani loppukuusta, vaan syön viimeisen viikon puur
Sä siis tienaat yli 4000 euroa bruttona etkä silti pärjää?
Onhan tuo nyt vähän parempi kuin mun taannoinen 1300 euroa netto. 😁 (ja turha huudella koulutuksen puutteesta, mulla on korkeakoulututkinto jonka piti muka työllistää hyvin ja kelpopalkkaiseen työhön, mut jumin paskahommaan)
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin tyytymätön jos saisin nettona 2400€. Nyt saan 2800€ ja sekin on liian vähän.
Elintasostani jotain: en asu pääkaupunkiseudulla, mutta asun kaupungissa. Minulla ei ole lapsia. Lemmikkini on pieni koira. Suurin kuluerä asuntolainan lyhennys. En shoppaile, mutta jos ostan jotain, en osta yleensä halpaa ja huonoa. Tästä syystä minulla on esim. vain kahdet housut, mutta molemmat ovat olleet uusina +150€. Viimeksi ostin housut useita vuosia sitten. Yleensäkin minulla on todella vähän tavaraa ja miellän itseni minimalistiksi. Minulla on yksi auto, joka on vuosimallia 2007. Olen käynyt ulkomailla viimeisen 10 vuoden aikana vuosina 2024 (viikon pakettimatka EUssa), 2022 (yön yli risteily Tukholmaan) ja 2018 (viikon pakettimatka EUn ulkopuolella). En varmasti pysty menemään ulkomaille ainakaan tänä vuonna. Budjetoin ostokseni ja minulla on niille eri pankkikorttikin, enkä koskaan ylitä budjettiani loppukuusta, vaan syön viimeisen viikon puur
Semmosta se on kun ei ole taloustaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isoja palkkoja oikein oletatte saavanne ja millä koulutuksella, jos 2400€/kk nettona on huono?
Itse olen korkeasti koulutettu, teen 4 pvän työviikkoa ja netto on 2700€/kk. Asun mieheni kanssa omistusasunnossa isossa kaupungissa. Maksamme kaikki kulut puoliksi. Rahaa jää säästöön.
Monet korkeakoulutetutkin voivat saada täydellä työajalla "vain" tuon verran nettona. Varmaan vaikea käsittää, kun saman voi saada neljällä päivälläkin.
Mulla on tuon verran bruttopalkka. Korkeakoulututkinto, kunta-ala.
Ei, on vain hiukan vähemmän kuin tämänhetkinen nettopalkka ja liian pieni pidemmällä juoksulla.