Kannattaa miettiä, ketä Ylen heikentäminen palvelee. Maassa on aina media, joko oma tai vieras
Jos eräiden poliitikkojen ehdottamat suuret lisäleikkaukset Yleen toteutuisivat, Suomessa ei olisi jatkossa enää pohjoismaista laajan julkisen palvelun yleisradiota.
Voimme toki kuvitella myös Suomen, jossa on heikko Yleisradio. Ylen kuristaminen ei kuitenkaan palvele kotimaista kaupallista mediaa.
Muussa tapauksessa kannattaa miettiä, ketä Ylen heikentäminen palvelee. Maassa on aina media, joko oma tai vieras. Elon Musk kumppaneineen on näyttänyt, että sosiaalisen median jäteillä on halu kahmia poliittista valtaa. Myös itärajan takana ollaan varmasti tyytyväisiä suomalaisen luotettavan median heikkenemiseen.
Suomi on pieni maa ja suomalaiset pieni kansa. Jos me emme pidä kiinni omasta kulttuuristamme ja sivistyksestämme, ei siitä huolehdi kukaan muukaan. Toivon poliitikoilta isänmaallisia valintoja.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010989281.html
Kommentit (478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vihervasemmistolainen yle ainakin tuntuu melko vieraalta useimmille suomalaisille
Itse olen kokoomusta äänestävä yrittäjä, eikä yle ainakaan itselleni tunnu yhtään vieraalta. Tulee usein autoa ajaessa tai lenkillä käydessä kuunneltua ylen tarjoamia podcasteja. Seuraan myös uutisia ja urheilua ylestä. Talousuutiset esim yle hoitaa mielestäni hyvin, enkä näe niissä mitään poliittista väriä. En myöskään urheilussa.
Ylellä on myös ohjelmia jotka ei minua kiinnosta, mutta mitäs sitten? Kyllä niillekin ohjelmille on oma yleisönsä. Sitäpaitsi yle-vero on maksamistani veroista se pienin murheenkryyni.
Tämä on se normaali, tasapainoinen ajattelutapa.
Nille varusmiehille jotka kotiutuu vuoden palveluksesta voitas sanoa että te oisitte kaikissa muissa Natomaissa saanu 30.000€ tästä vuodesta palkkaa, mutta meillä ei oo varaa maksaa mitään tästä vuodesta. Ne rahat, mitkä teille ois kuulunu käytetään siihen että keski-ikäset tädit saa kattoa ilmaseks ja ilman mainoksia sarjoja.
Pienemeekö myös ylevero?
Vai maksammeko yleverona jotain muuta kuin YLEn toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vihervasemmistolainen yle ainakin tuntuu melko vieraalta useimmille suomalaisille
Itse olen kokoomusta äänestävä yrittäjä, eikä yle ainakaan itselleni tunnu yhtään vieraalta. Tulee usein autoa ajaessa tai lenkillä käydessä kuunneltua ylen tarjoamia podcasteja. Seuraan myös uutisia ja urheilua ylestä. Talousuutiset esim yle hoitaa mielestäni hyvin, enkä näe niissä mitään poliittista väriä. En myöskään urheilussa.
Ylellä on myös ohjelmia jotka ei minua kiinnosta, mutta mitäs sitten? Kyllä niillekin ohjelmille on oma yleisönsä. Sitäpaitsi yle-vero on maksamistani veroista se pienin murheenkryyni.
No jep, yrittäjä tietää, millaista verotusta tässä maassa harjoitetaan niitä kohtaan, jotka elättää itsensä ja muitakin. Se reilu satanen ylelle on kissanpissi verrattuna kaikkiin muihin maksuihin ja veroihin.
Vierailija kirjoitti:
Nille varusmiehille jotka kotiutuu vuoden palveluksesta voitas sanoa että te oisitte kaikissa muissa Natomaissa saanu 30.000€ tästä vuodesta palkkaa, mutta meillä ei oo varaa maksaa mitään tästä vuodesta. Ne rahat, mitkä teille ois kuulunu käytetään siihen että keski-ikäset tädit saa kattoa ilmaseks ja ilman mainoksia sarjoja.
Muissa natomaissa on ammattiarmeija, ei yleistä asevelvollisuutta. Se on eri asia. Voidaan lopettaa Yle ja samalla yleinen asevelvollisuus. Säästetään rahaa ja Suomi pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa natomaissa on ammattiarmeija, ei yleistä asevelvollisuutta. Se on eri asia. Voidaan lopettaa Yle ja samalla yleinen asevelvollisuus. Säästetään rahaa ja Suomi pelastuu.
Ei sillä sille palvelevalle sotilaalle mitään merkitystä oo. Ja Suomessa on erityisen hassua kuinka paljon me kaikkeen outoon kannetaan kottikärrykaupalla rahaa, esim.Yleisradioon ja varusmiehet saa 3€/pvä vaikka niitä on vaan 20.000.
Koko tämä ajojahti yleä kohtaan ollut pelkästään ideologinen ja osittain tuloksellinen. Yleltä jää 66 miljoonaa tuloja saamatta. Näillä toimenpiteillä tuli vajaan 30 miljoonan säästö. On ihan päivän selvää, että vähintään yhtä suuret irtisanomiset tulee vielä kohta eteen. PS:n kannattajat nauttikoon orgastisesta olotilastaan tässä asiassa, job well done. Vaaliuurnilla voikin sitten odottaa vähemmän miellyttäviä asioita. Kaupunkilaistunut Suomi ei PS:lle ääniään anna.
Vierailija kirjoitti:
Koko tämä ajojahti yleä kohtaan ollut pelkästään ideologinen ja osittain tuloksellinen. Yleltä jää 66 miljoonaa tuloja saamatta. Näillä toimenpiteillä tuli vajaan 30 miljoonan säästö. On ihan päivän selvää, että vähintään yhtä suuret irtisanomiset tulee vielä kohta eteen. PS:n kannattajat nauttikoon orgastisesta olotilastaan tässä asiassa, job well done. Vaaliuurnilla voikin sitten odottaa vähemmän miellyttäviä asioita. Kaupunkilaistunut Suomi ei PS:lle ääniään anna.
Ylellä ei voi olla tuloja. On vain Yle-vero. Verotusta ei pidä laskea tuloksi, se on kuluerä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kehä 3 sisäpuolella mä asun ja Perussuomalaisia/Sinimustaa liikettä äänestän. Mun inttivuodesta kuulunu 30.000€ palkka on hassattu Merja Ylä-Anttilan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Ylessä on leikattavaa.Ylen johtoryhmän parhaiten palkattu oli toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila, joka tienasi viime vuonna 326 600 euroa, vertailun vuoksi Suomen pääministerin palkka on n. 200000 vuodessa.
Miksi vertaat Ylen toimitusjohtajan palkkaa pääministerin palkkaan? Vertaa muiden isojen yritysten toimitusjohtajien palkkoihin. 300000 ei ole mitenkään erityisen suuri, pikemminkin alakantissa. Ja Ylä-Anttila on pidetty ja osaava johtaja.
Yle toimii verovaroin ilman tulosvastuuta, joten en haluaisi verrata sitä oikeisiin yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä sille palvelevalle sotilaalle mitään merkitystä oo. Ja Suomessa on erityisen hassua kuinka paljon me kaikkeen outoon kannetaan kottikärrykaupalla rahaa, esim.Yleisradioon ja varusmiehet saa 3€/pvä vaikka niitä on vaan 20.000.
Palveleville sotilaille maksetaan puolustusvoimissa erittäin hyvää palkkaa. On maksettu vuosikymmeniä, vaikka mitään uhkaa ei ole ollut. Varusmiehille ei, koska se on kansalaisvelvollisuus, ei työ tai ammatti. Minustakin on outoa, että niin monille maksetaan kelan tukia, vaikka ne ei tee mitään. Siirretään ne tuet varusmiehille vaikka. Aikuiset huolehtikoot omasta elämästään.
"Mä en oo saanu ainakaan olla mukana päättämässä kuka siihen palkataan, enkä ois palkannu alemmin koulutettua ku itte oon siihen.
Ja mulla pitäs olla siihen oikeus ku ylen päätoimittaja saa palkan mun verorahoista."
Yle ei ole kansanedustuslaitos, sinne ei valita väkeä äänestämällä. Eikä Ylen johtaja ole päätoimittaja vaan toimitusjohtaja, hänen hommansa ei ole journalismi vaan yrityksen johtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellä ei voi olla tuloja. On vain Yle-vero. Verotusta ei pidä laskea tuloksi, se on kuluerä.
Ylellä on kyllä omiakin tuloja mm. kansainvälisestä ohjelmamyynnistä. Toki sekin kärsii leikkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä höpötät? PV:n Kantahenkilökunnallaki on ihan surkea palkka Yleisradioon verrattuna. Komentajan palkka on 1/3 siitä mitä Ylä-Anttilan.
Ja pointti oli se et naiset säästää tässä rahaa miesten kustannuksella ku niiden ei tarvi käydä armeijaa ja armeijassa ei makseta varusmiehille palkkaa. Ja naiset haluaa pitää yleisradion näin isona.
"Kaikki puolueet hyväksyivät Yle-veron
Vuonna 2013 käyttöön otettavasta Yle-verosta vapautuvat vain kaikkein pienituloisimmat.
STT
16.12.2011 11:19 | Päivitetty 16.12.2011 11:47
Kaikkien eduskuntaryhmien hyväksymässä ratkaisussa siirrytään nykyisestä kotitalouskohtaisesta tv-maksusta henkilö- ja yrityskohtaiseen veroon, joka useimmissa tapauksissa jää tv-maksun tason alle.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru (sd.) myöntää, että useamman täysi-ikäisen talouksia varten on luotava vielä joku huojennusjärjestelmä.
Jos henkilökohtaiset tulot ylittävät noin 22000 euroa vuodessa, maksu on 140 euroa.
Maksusta vapautuvat ne, joiden tulot jäävät alle noin 8000 euron vuodessa. Sitä suuremmilla tuloilla vero nousee tulojen noustessa 50 eurosta korkeintaan 140 euroon vuodessa.
Ratkaisulla taataan Yleisradiolle 500 miljoonan euron vuotuinen rahoitus, jonka kehitys on sidottu indeksiin."
Siinä se taas nähtiin, voiko poliitikkoihin luottaa. Silloin vakuutettiin, että on tarkoitus säilyttää Ylen rahoitus, toimintaedellytykset ja riippumattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ottaa korvamerkitty maanpuolustusraha? Ei huono idea. Sillä tuota rahoitettaisiin, yleveroa kun käytetään vain ylen juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Viisaus menee näin: "Maassa on aina armeija - joko oma tai vieras."
Ap on tollo.
Päinvastoin, ap nimenomaan tunsi sanonnan ja osasi käyttää sitä uudessa kontekstissa. Suomalainen yleisradioyhtiö ajaa suomalaisten etuja, ulkomaalainen ajaa niin kenen etua?
Yleltä on varaa leikata. Vaikka mitään ei olla vielä edes leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kehä 3 sisäpuolella mä asun ja Perussuomalaisia/Sinimustaa liikettä äänestän. Mun inttivuodesta kuulunu 30.000€ palkka on hassattu Merja Ylä-Anttilan palkkaan.
Milloin kävit intin?
Mä en arvosta sitä. Se on vähemmän koulutettu ku minä.