ROTTA MENI VAUNUIHIN KUN LAPSENI OLI PÄIVÄUNILLA!!! LUKEKAA!!!
Ikinä en olisi uskonut että tällaista voi meille tapahtua!! Olen aina suojannut vaunut hyvin, mutta enpä tullut ajatelleeksi että vaunuihin voi päästä muualtakin kuin siitä aukosta!!!
Meillä oli siis käytössä vm. -05 yhdistelmävaunut. Lapsi (1,5v) on jo niin iso että kantokoppa ei ole käytössä vaan lapsi on nukkunut ns ratasosassa topatussa lämpöpussissa, hyvässä suojassa... Avonaisen aukon eteen olen aina laittanut suojaksi hyttyssuojan ja harson ja olen ilman muuta olettanut ettei vaunuihin muuta kautta pääse mikään otus, enkä ole osannut kuvitellakaan että ROTTIA voisi olla lähistöllä mutta ilmeisesti kovat pakkaset ovat ajaneet niitä lähemmäksi asutusta...
No niin, itse tapahtumaan. Lapsi oli päiväunilla vaunuissa terassilla, ikkunan alla. Yhtäkkiä alkoi itkemään ja menin katsomaan, niin vaunujen päällä hyttyssuojassa pyristeli iso rotta joka putosi maahan ja juoksi pakoon. Kun otin lapsen vaunuista niin huomasin että silmäkulmassa, ihan silmän vieressä oli verinaarmuja ja luomessakin pieni jälki. Lapsella oli onneksi ollut silmät kiinni ja rotta oli ehtinyt vain raapaista, säikähtänyt lapsen itkua ja lähtenyt pakoon!! Lapsella on rokotukset kunnossa ja mitään ei onneksi päässyt sen pahemmin tapahtumaan, heräsi onneksi ja alkoi heti itkeä jota rotta säikähti ja lähti pakoon.
Haluankin varoittaa jos nukutatte lapsianne ulkona vaunuissa, tarkistakaa ettei missään ole rakoja mistä vaunuihin voisi päästä, rotta mahtuu todella pienestä raosta tunkeutumaan!! Meidänkin yhdistelmiin oli tullut siis alakautta, ilmeisimmin jostain jalkapeiton alta, mitä en olisi ikinä tullut huomioineeksi koska vaunut sinällään ovat erittäin suojaisat!!
Nyt otin lapselle nukkumavaunuiksi käyttöön vanhat kunnon perusmakuuvaunut, sinne ei pääse mistään muualta kuin sen aukon kautta ja sen pystyy kyllä täysin suojaamaan. Ja itkuhälyttimen laitan tästä edes AINA vaunuihin.
Niin, ja kuvittelin ettei täällä rottia voi olla, mutta... kyllä niitä voi olla. Tarkistakaa lastenne nukkumavaunut ja suojatkaa hyvin sillä tällaista VOI tapahtua!!!! Me ONNEKSI selvisimme pelkällä säikähdyksellä vaarallisesta tilanteesta!! Ihan puistattaa kun ajattelen mitä olisi voinut sattua :o((((
säihkädyksellä niin tässä suomen maassa ei ole kriisivalmiutta synnytyssairaaloissa käsitellä asiaa. Eikä myöskään moukka suomalaisilla antaa mitään tukea tai sympatiaa sille järkyttyneelle.
Mitä siis teette? Suurin osa täällä vain nälvii sitä jolle rotta-juttu tapahtui ja joka halusi käsitellä asian täällä ja varoittaa muita.