ROTTA MENI VAUNUIHIN KUN LAPSENI OLI PÄIVÄUNILLA!!! LUKEKAA!!!
Ikinä en olisi uskonut että tällaista voi meille tapahtua!! Olen aina suojannut vaunut hyvin, mutta enpä tullut ajatelleeksi että vaunuihin voi päästä muualtakin kuin siitä aukosta!!!
Meillä oli siis käytössä vm. -05 yhdistelmävaunut. Lapsi (1,5v) on jo niin iso että kantokoppa ei ole käytössä vaan lapsi on nukkunut ns ratasosassa topatussa lämpöpussissa, hyvässä suojassa... Avonaisen aukon eteen olen aina laittanut suojaksi hyttyssuojan ja harson ja olen ilman muuta olettanut ettei vaunuihin muuta kautta pääse mikään otus, enkä ole osannut kuvitellakaan että ROTTIA voisi olla lähistöllä mutta ilmeisesti kovat pakkaset ovat ajaneet niitä lähemmäksi asutusta...
No niin, itse tapahtumaan. Lapsi oli päiväunilla vaunuissa terassilla, ikkunan alla. Yhtäkkiä alkoi itkemään ja menin katsomaan, niin vaunujen päällä hyttyssuojassa pyristeli iso rotta joka putosi maahan ja juoksi pakoon. Kun otin lapsen vaunuista niin huomasin että silmäkulmassa, ihan silmän vieressä oli verinaarmuja ja luomessakin pieni jälki. Lapsella oli onneksi ollut silmät kiinni ja rotta oli ehtinyt vain raapaista, säikähtänyt lapsen itkua ja lähtenyt pakoon!! Lapsella on rokotukset kunnossa ja mitään ei onneksi päässyt sen pahemmin tapahtumaan, heräsi onneksi ja alkoi heti itkeä jota rotta säikähti ja lähti pakoon.
Haluankin varoittaa jos nukutatte lapsianne ulkona vaunuissa, tarkistakaa ettei missään ole rakoja mistä vaunuihin voisi päästä, rotta mahtuu todella pienestä raosta tunkeutumaan!! Meidänkin yhdistelmiin oli tullut siis alakautta, ilmeisimmin jostain jalkapeiton alta, mitä en olisi ikinä tullut huomioineeksi koska vaunut sinällään ovat erittäin suojaisat!!
Nyt otin lapselle nukkumavaunuiksi käyttöön vanhat kunnon perusmakuuvaunut, sinne ei pääse mistään muualta kuin sen aukon kautta ja sen pystyy kyllä täysin suojaamaan. Ja itkuhälyttimen laitan tästä edes AINA vaunuihin.
Niin, ja kuvittelin ettei täällä rottia voi olla, mutta... kyllä niitä voi olla. Tarkistakaa lastenne nukkumavaunut ja suojatkaa hyvin sillä tällaista VOI tapahtua!!!! Me ONNEKSI selvisimme pelkällä säikähdyksellä vaarallisesta tilanteesta!! Ihan puistattaa kun ajattelen mitä olisi voinut sattua :o((((
Kommentit (41)
Kiitos ap, kun varoitit meitä muita! Ja kyllä aika moni nukuttaa vauvaa ulkona esim rivitalonsa pihalla jne... ja tuo vaunuasia mua nauratti kun tuntuu ettei nuo oo edes lukenut sun tekstiä! sulla on kahdet vaunut, taitaa olla itse pahveja nuo vastailijat :)
" Ei ole tästä meidän tapauksesta ollut missään lehdissä.
Ja hyttyssuoja on riittänyt siksi, koska pidän kuitenkin vaunuja jatkuvasti silmällä ja ovat hyvin näkösällä paikalla, eli huomaisin kyllä jos sinne olisi menty/menossa jokin elukka siitä kautta, ei onnistuisi.
ap"
Saivat pyydystellä sitä pitkän tovin ennenkuin saivat ajettua pois sen kirjahyllyn alta.
Heilläkin on pieni tyttö joka leikki lattialla kun rotta tuli sisään, onneksi näkivät sen muutenhan se olisi voinut olla siellä sisällä vaikka kuinka kaun!! ja tämä tarina on Vantaalta ei Porvoosta.(jossa kyllä on myös rottia)
Juuri hetki sitten kuulin, kun eräällä ystävällämme oli ollut iso rotta lintulaudalla ja aivan kaupungin läheisyydessä. Olivat olleet ulkoilemassa lapsensa kanssa ja huomanneet " kissan" lintulaudalla. Lähemmän tarkastelun jälkeen olikin osoittautunut ROTAKSI.
ymmärrän että vauvoja nukutetaan vaunuissa mutta yli 1veent nukkuu kyllä sisällä=)
t.neljän äiti jonka kaikki lapset nukkuneet sisällä ton ikäisinä
Miksi ulkona???
Itse olisin varmaan shokissa tuollaisen tapauksen jälkeen, inhoan rottia.
Niin ja ap. kai ne rotat pääsee kiipeämään mihin vaunuihin tahansa, eikö ne suurin piirtein kiipeä seinää pitkin eli tuskin ne. 70-luvun vaunut on sen turvallisemmat.
Haistakaa P. Tuollaista voi tapahtua, ne eläimet ovat luonnossa ja hakevat ruokaa, eivät kuitenkaan tarkoituksella vauvoja saalistele. Ikävä tapaus. Lasten vaunuja ei voi vuorata ja panssaroida niin ettei sinne mikään pääsisi, esim harson läpi. Lapsenkin täytyy saada happea...:)
että kyllä 1.5v voi aivan hyvin nukkua vielä ulkona.
Miksi ihmeessä pitäisi nukkua sisällä?? Kaikenlaisia vaaroja sitä on sisällä nukkuessakin.
menee ne vaunojen kankaistakin vaikka läpi.
Aivot saa happea, sehän on terveellistä.
Aivan älytön tapa tuo ulkona nukuttaminen jos itse on sisällä.
Läheskään kaikki jutut eivät päädy julkisuuteen tai edes nettiin. Meidänkin asuinalueella rotta puri vauvaa pari vuotta sitten, joutuipa lapsiparka sairaalaankin verenmyrkytysepäilyn vuoksi. Rotan purema on juuri siitä ikävä, että jätteiden/raatojen syöjänä saattaa välittää melkoisen määrän bakteereja.
Eli kyllä niitä vaan taitaa olla joka paikassa. Kaatopaikoille ei viedä enää ruuantähteitä ja näin ollen rotat lähtevät etsimään ruokaa muualta.
nukkuu vaunuissa... kyllä meidän 2-vuotias vielä nukkuu rattaissa perhepäivähoidossa. Paremmin se siellä nukkuu kun sit taas kotona,missä nukutan sisällä kun ne rattaat on hoidossa enkä jaksa viikonloppusin raahata niitä kotiin. Kai se nyt on ihan sama minkä ikäinen lapsi ulkona nukkuu jos mahtuu rattaisiin.
Kiitos ap:lle tästä varoituksesta. Enpä jätäkään enää meidän neitiä pihalle nukkumaan ellen itsekin ole pihalla.
Ulkona nukuttamiseen on erikseen hyvin tukeva metallisuoja, vähän sellainen " häkkimäinen" .
ja nukkuu paljon paremmin viileässä, aivot saa happea ja ei heräile kaikkiin kolisteluihin kun haluan itse touhuta jotakin. ja puuhastella vauvan kanssa.
tai sitten kopioiksi.
Ettekö te ääliöt tajua että rotan kiipeäminen nukkuvan lapsen vaunuihin ei ole mikään ekstriim tapahtuma joka voi tapahtua vain kerran, vaan todellakin sitä voi tapahtua missä vain.
Sama juttu kun minä kerron ystävästäni joka joutui kriisi tilanteeseen synnärillä. Vietiin hätäsektioon tulipalokiireellä. Jälkeenpäin hoitajat kertoivat ystävälleni että juotuivat juoksemaan niin että kengät tippuivat jalasta! Onneksi lapsi selvisi hengissä ja ystäväni.
Tuttavani jolle kerroin ei uskonut todeksi kertomaani siksi koska oli juuri nähnyt tv:stä ohjelman jossa synnyttävältä äidiltä oli kuollut lapsi sektioon pääsyn viivyttelyn vuoksi ja hänelle oli vain kerrottu että oli juostu sitten lopulta niin että kengät oli tippunut jalasta. Se asian läpikäymisestä ja käsittelystä.
Pointtini on että ihmiset ei kopio ja kerro legendoja vaan todellakin tuota tapahtuu JATKUVASTSI: rotat menee vaunihin ja SEKTIOITA viivytetään niin että lopulta voi olla liian myöhäistä päästä sektioon.
Hyi olkoon, onneksi meillä nukutaan sisällä, missä ei ainakaan vielä ole rottia näkynyt...