Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et halua asua maaseudulla?

Vierailija
24.01.2025 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska itsellä päinvastaiset ajatukset. Miksi juuri sinä pidät maalla asumista huonona vaihtoehtona? 

Kommentit (268)

Vierailija
21/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee turvaton olo, jos lähin päivystys on jossain 60 kilometrin päässä. 

Sairastetaanko kaupungissa niin usein että pitää asua päivystyksen vieressä? Olen 41v enkä ole eläessäni käynyt päivystyksessä. Aika harva tuttukaan täältä meiltä päin, 80 km on matkaa. 

Päivystyksessä käydään enimmäkseen tapaturmien tai äkillisten sairaskohtausten takia. Sellainen voi osua sinullekin milloin tahansa. Lapsellista kuvitella, että päivystystä ei tarvitse, jos itse ei ole siellä  vielä käynyt. 

Joo tiedän mikä päivystys on. Ei vaan ole tarvetta varmuuden vuoksi asua sen takia kaupungissa. Jos lähtö tulee niin sitten tulee. 

Vierailija
22/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä haluaisin.

Ongelma on työpaikka , joka sijaitsee pk-seudulla.

En halua vaihtaa , koska on niin hyvä paikka ja edut joita en saa muualta.

Olen mietiskellyt , että kuinka pitkää työmatkaa jaksaa ajaa sitten kun lapset ovat muuttaneet kotoa.

Ajatus on johonkin muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotoisampi olo kaupungin valoissa ja sykkeessä. Ja tykkään siitä että kaikki mitä tarvitsen on kävelymatkan päässä. Silti saan olla asunnossani kaikessa rauhassa ilman että kukaan häiritsee.

Vierailija
24/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sinne pimeyteen ja ankeuteen. Kesällä on hyttysiä ja talvella musertava pimeys. Ahdistavaa.

Vierailija
25/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastetaanko kaupungissa niin usein että pitää asua päivystyksen vieressä? Olen 41v enkä ole eläessäni käynyt päivystyksessä. Aika harva tuttukaan täältä meiltä päin, 80 km on matkaa. 

Päivystyksessä käydään enimmäkseen tapaturmien tai äkillisten sairaskohtausten takia. Sellainen voi osua sinullekin milloin tahansa. Lapsellista kuvitella, että päivystystä ei tarvitse, jos itse ei ole siellä  vielä käynyt. 

Joo tiedän mikä päivystys on. Ei vaan ole tarvetta varmuuden vuoksi asua sen takia kaupungissa. Jos lähtö tulee niin sitten tulee. 

No mitä sä sitten sekoilit sairastamisesta, jos kerran tiesit, mikä on päivystys? 

Vierailija
26/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan lähteä pimeällä iltakävelylle niin, että tie on valaistu.

Otsalamppu on keksitty!

Ok, vaikkei vedä vertoja katuvaloille. No toinen asia on se, että haluan kävellä kävelytiellä, en autotien reunaa pitkin. Tuttujen mökillä ei ole juuri muuta mahdollisuutta kuin toisten mökkipihat tai autotien varsi.

Vierailija
27/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoon varaa tai korttiin. Halvemmaksi tulee elää palveluiden lähellä. Rahaa jää myös terveellisempään ravintoon.

Vierailija
28/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla ei tapahdu mitään ja on pitkät välimatkat joka paikkaan. Tykkään käydä kulttuuritapahtumissa, shoppailemassa, leffassa, harrastuksissa, ulkona syömässä, kahviloissa. Ei tämä vaadi pääkaupunkiseudulla asumista, mutta jonkinlaisessa kaupungissa asun mieluummin kuin maalla.

Vierailija
29/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hybriksesi kostautuu, saatpa nähdä.

Vierailija
30/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, että koko kylä tietää minun asiani ja keksii ties mitä juoruja. Sitä lajia sai ihan tarpeeksi ensimmäiset 15v elämästäni. 

t. onnellinen anonyymi kaupunkilainen

Vierailija
31/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin maalla hyvin kaukana kaikesta, keskellä metsää ja peltoja. Muistan kun katselin siellä iltaisin peltojen yllä siintävään horisonttiin ja oli aina niin kaihoisa olo. Se oli vähän liian yksinäistä. Nytkin asun rauhallisessa paikassa, mutta tykkään että näköetäisyydellä on kuitenkin jotain elämää. Kai vaan olen laumaeläin loppujen lopuksi. 

Vierailija
32/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta päätellen maaseudulla ollaan lukutaidottomia. Ap kysyi, miksi ET halua asua maaseudulla ja maalaistollot tulevat kertomaan miten ihanaa maaseudulla kun päivystykseenkään ei koskaan tarvitse mennä.....

Vierailija
33/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Maaseudulla ei ole palveluita

2. Maaseudulla ei ole harrastusmahdollisuuksia minulle mieluisissa lajeissa

3. Maaseudulla ei ole yksityisyyttä 

4. Maaseudulla ei ole julkista liikennettä

Ei lisättävää.

Kaupungissa liikun sekä autolla että pyörällä, ja hyvin harvoin julkisilla. Mutta silti se julkinen yhteys on tärkeä. Esim lapset voivat liikkua itse, pääsen helposti pikkujouluihin tai muuhun illanviettoon, tai vaikka vieraatkin pääsevät helposti meille jos vaikka tarkoitus vähän viiniä/olutta maistella.

Niin ja kaupungissa taksikin ihan realistinen vaihtoehto. Maaseudun etäisyyksilllä sekin maksaa hunajaa.

Palvelut myös todella tärkeä syy. Ne ovat siellä missä ihmiset asuvat, kaupungeissa. Olen 44v elämässäni kerran tarvinnut hoitoa. Vain kerran. Mutta se olikin sitten asia, jossa nopea pääsy sairaalaan varmisti että olen hengissä. Maaseudulla olisin ehkä..

Sitten voisin erakoitua maaseudulle, jos lapset muuttaneet pois, ja olisin miljonääri ilman työvelvoitetta. Tai hmm.. en kyllö siinäkään tapauksessa muuttaisi kaupungista pois.

Vierailija
34/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä haluaisin asua maaseudulla. Asuin lapsuuteni pienessä kylässä, sitten opintojen perässä muutin keskisuureen kaupunkiin ja myöhemmin töiden perässä pk-seudulle. Kaipaan maaseutua, jotenkin tuntee olevansa paljon rauhallisempi ja rentoutuneempi, kun ympärillä ei ole kaupungin hälinää ja menoa. Valitettavasti maaseudulla tai edes pienemmissä kaupungeissa ei ole oman alan töitä, joten olen pakotettu asumaan pk-seudulla. 

Vierailija
35/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun tekee mieli suklaata, haluan käydä ostamassa sitä heti. Jos minun tekee mieli mennä elokuviin, haluan mennä sinne mieluiten jo samana päivänä. Jos minulle tulee äkillinen tarve lääkärille, haluan päästä sinne alle kahden tunnin sisään. Mikään näistä ei ole mahdollista, jos lähin kauppakin on 15km päässä. 

Vierailija
36/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synkkää ja pimeää. Lapsuus meni maatilalla, nuoruus pikkutaajamassa.

Tuli kiintiö täyteen noita tunkkaisia ympyröitä.

Nyt jo ikääkin sen verran että tuohon päälle talo työleiriksi olisi suuri negatiivinen, vailla positiivista.

Vierailija
37/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoa tai edes ajokorttia, autottomalle liikkuminen on hankalaa kun bussit kulkee ehkä kerran päivässä, jos sitäkään. En osaa tai halua tehdä mitään piha- ja korjaustöitä. Liiallinen pimeys ja hiljaisuus ahdistaa, olen tottunut kaupungin ääniin niin maaseudun rauha ei sovi minulle. En ole maanviljelijä tai siankasvattaja niin miksi minun pitäisi asua maalla? Minulle se ei sovi, ei kaupunkielämäkään sovi kaikille.

Vierailija
38/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt maalla siitä, että on niin vaikea tehdä ex-tempore yhtään mitään kodin ulkopuolella. Kun kaikkialle on niin jumalaton ajomatka, kyydit ym järjestellä. 

Vierailija
39/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleman haju ympärillä.

Vierailija
40/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkein motivaatiotekijäni yläasteella oli se, että lähimmän kaupungin lukioon ei päässyt alle 8 keskiarvolla. Siksi jaksoin panostaa kouluun, jotta en joutuisi jäämään pikkukylälle yhtään pidemmäksi aikaa kuin oli pakko.