Outoa että italialaiset syövät aamukahvin kanssa makeita leivonnaisia
Täällä Italiassa ei voi mennä aamulla kahvilaan syömään kunnon sämppäriä vaan kaikkialla suolaisin aamupala on croisant. Muut vaihtoehdot ovat erilaisia pullia ja leivoksia.
Olen joutunut ostamaan asuntooni kaupasta sämpylät ja leikkeleet aina edellisenä päivänä. Tykkäisin käydä aamukahvilla kahvilassa.
Kommentit (64)
Onpa oksettava ajatus syödä leivonnainen aamupalaksi.
Sielä varmaan saa tilauksesta ihan mitä haluat, kuten muuallakin maailmassa. Eli kahvilaan kestotilaus sämpylästä tai muusta suolaisesta, miksi on niin vaikeaa ja miten me voimme sun kahvilaasi vaikuttaa.
Outoa, että joku idiootti jaksaa tähän tällaisen aloituksen.
Ai jaa, mä syön joka päivä aamiaisella jotain makeaa.
Yleistä muissakin etelän maissa. Suomalaisena outoa, kun ei ole tottunut mätöstelemään makeaa tai pelkkää croissantia aamupalaksi. Hotelleissa saa kyllä yleensä kunnon aamupalat, vaikka on niissäkin yleensä paljon noita makeita vaihtoehtoja.
Minua ihmetyttää italialaisten hoikkuus tuon kaiken leivonnaisten ja pastan syönnin jälkeen. Itselläni viikon Italian reissu kerryttää aina kilon verran painoa.
Yks oikein hoikka ystävä sanoi, että syvien unien jälkeen verensokeri on niin matalalla, että sokerinen herkku aamupalaksi palauttaa olon kohdalleen ja on virkeä olo. Uskonkin häntä. Juoksee sitten työmatkan ja tekee pitkää päivää vaativassa työssä.
Ehkä sulla Ap on paastosokerit korkeat ja elintavoista johtuva diabetes. Näin on tuhansilla suomalaisilla, etteivät tiedä sairastavansa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää italialaisten hoikkuus tuon kaiken leivonnaisten ja pastan syönnin jälkeen. Itselläni viikon Italian reissu kerryttää aina kilon verran painoa.
He kävelevät paljon?
Kun menin vaihto-oppilaaksi jenkkeihin sain ekana aamuna kupin haaleaa teetä ja makean briochin aamupalaksi. Mä, joka oon tottunut syömään ihan hirveästi aamuisin olin ihan järkyttynyt. Kyllä se järkytys pikku hiljaa laantui ja sain jatkossa mm. "ruisleipää" eli grahanpaahtista :D
Kyllä aamupalan pitää olla juustosämpylä, kahviin pari palaa sokeria ja loraus kermaa. Sillä se päivä lähtee käyntiin.
Italiassa aloitetaan päivällinen siinä klo 20 jälkeen ja lopetetaan paria tuntia myöhemmin. On alkupala, sitten pasta, sitten pääruoka ja vielä jälkiruoka.
Ei ole aamulla nälkä.
1960-luvulla oli vielä ihan tavallista, että aamupalaksi oli kahvia ja pullaa.
Suomalainen aamiainen on ihan hyvä. Mutta muuten täällä mennään metsään kun ruoan maku on toissijainen juttu kaiken muun kouhotuksen mennessä edelle.
Italiassa ymmärretään hyvän ruoan päälle, en tarkoita aamumakeaa, vaan aitoa kunnon ruokaa jota syödään sopivasti ja josta nautitaan eikä vain tankata.
Ja silti italialaiset naiset ovat hoikkia. Olisko maket leivokset se salaisuus? 😙
Se ei ole italialaisten mielestä yhtään outoa.
Siellä juodaan espressotkin kahvilan tiskillä seisaaltaan.
Kumman maan ruokakulttuuri on jalostuneempaa, Italian vai Suomen?
Pysykää te suomijuntit Suomessa.
Etelän maissa on erilainen ruokakulttuuri kuin Suomessa. Kun täällä mennään nukkumaan, siellä aletaan nauttia illallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He kävelevät paljon?
Osa varmaan kävelee, osa ei? Ehkä geeniperimä on erilainen, ehkä ruokailurytmi ja määrät on järkevämpiä?
Ihmeellinen kulttuuriero. Tulee huono olo, jos vetää aamulla makeaa.