Outoa että italialaiset syövät aamukahvin kanssa makeita leivonnaisia
Täällä Italiassa ei voi mennä aamulla kahvilaan syömään kunnon sämppäriä vaan kaikkialla suolaisin aamupala on croisant. Muut vaihtoehdot ovat erilaisia pullia ja leivoksia.
Olen joutunut ostamaan asuntooni kaupasta sämpylät ja leikkeleet aina edellisenä päivänä. Tykkäisin käydä aamukahvilla kahvilassa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ja silti italialaiset naiset ovat hoikkia. Olisko maket leivokset se salaisuus? 😙
Vai kova sosiaalinen paine la bella figuraan? Kaikki vapautuvat siitä keski-iässä, ja sen jälkeen ovat yhtä tanakoita kuin muutkin, lyhyempiä vaan.
Ja aika monet ei syö mitään. Kahvi vaan. Itsekin opin etelässä asuessa tavan, että aamupala on joko musta kahvi, tai musta kahvi ja pari keksiä. Tulee suorastaan paha olo, jos syön mitään raskasta rasva- ja proteiinipitoista aamulla. Makea toimii mulla paljon paremmin. Edes hedelmiä ja marjoja maha ei vielä aamulla kestä.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti italialaiset naiset ovat hoikkia. Olisko maket leivokset se salaisuus? 😙
Ehkä, koska mä itse syön paljon makeaa , ja myös pastoja, pizzaa jne mitä yleensä pidetään äärettömän vaarallisena ja epäterveellisenä, ja liikunta rajoittuu koiralenkkeihin. En ole koskaan ollut lähelläkään ylipainoa. Tuollainenkin tieto löytyy:
"As of 2023, in Italy, around 12 percent of the population was classified as obese, with men accounting for the highest share. The Italian region with the highest share of people considered obese, using the BMI index, was Apulia, with 15 percent, followed by Molise and Basilicata."
Mutta mikä on aika järkkyä Suomen osalta:
"17% of Finnish girls aged 26 and 27% of boys of the same age are at overweight or obese."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, koska mä itse syön paljon makeaa , ja myös pastoja, pizzaa jne mitä yleensä pidetään äärettömän vaarallisena ja epäterveellisenä, ja liikunta rajoittuu koiralenkkeihin. En ole koskaan ollut lähelläkään ylipainoa. Tuollainenkin tieto löytyy:
"As of 2023, in Italy, around 12 percent of the population was classified as obese, with men accounting for the highest share. The Italian region with the highest share of people considered obese, using the BMI index, was Apulia, with 15 percent, followed by Molise and Basilicata."
Mutta mikä on aika järkkyä Suomen osalta:
"17% of Finnish girls aged 26 and 27% of boys of the same age are at overweight or obese."
... siis pitäis olla tietysti kahdesta kuuteen vuotiaista, eikä 26-vuotiaista ;-)
Vierailija kirjoitti:
Italiassa aloitetaan päivällinen siinä klo 20 jälkeen ja lopetetaan paria tuntia myöhemmin. On alkupala, sitten pasta, sitten pääruoka ja vielä jälkiruoka.
Ei ole aamulla nälkä.
Heräilin aamuyöllä, kolmen maissa, ja kaamea nälkä.
Aloitin iltapalan myöhempään, ja tukevampana. juustoa, kananmunaa, hedelmää ja silleen.
Nyt nukun jopa seitsemään! JA pelkkä kahvi riittää.
Eli totta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinulla oudot ongelmat.
Työmatkalla viikon ja hotellin "aamupala" lähinnä makeita leivonnaisia, niin ei naurata.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kertovat ettei hiilarit ole paha jota pitäisi välttää kokonaan. He syövät myös pastaa ja leipääkin.
Mutta siellä aikuiset ei yleensä syö mitään välipaloja. Ja kasviksia menee tutkimusten mukaan 800-1000 g päivässä. Annoskoko muussa paitsi kasviksissa on kohtuullinen. "Salaisuus" on siis ihan se, että kaikkiaan ei tule paljoa kaloreita päivässä. Aamupala, kahvi ja joku makea pikkupala voi olla noin 300 kcal, sitten työssä käyvillä usein kevyt voileipä- tai salaattityyppinen lounas ehkä 600 kcal, ja sitten päivällisellä se iso ateria. Jos keskiverto aikuinen kuluttaa 2000 kcal per päivä, niin siihenhän jää vielä yli 1000 kcal minkä saisi syödä päivällisellä lihomatta, eli siihen mahtuu pastaa ja öljyssä paistettuja juttujakin.
Suomalaiset usein vähän tuhlaa kaloreita niihin välipaloihin ja naposteluihin, jolloin pääaterioilla moni vähän liikkuva joutuu tinkimään ruoan mausta kaloreita säästääkseen, ellei halua lihoa.
Ihmiselimistö toimii mihin se on totutettu. Itse syön harvemmin aamupalaa ja olo on silti ihan hyvä. Lounasaikaan toki on nälkä, mutta pärjään sillä aamunäläntunteella ihan hyvin lounaaseen asti. noin olen toiminut nuoresta lähtien, joten kehoni on tottunut siihen. Espanjassa tuntuu olevan hyvin yleinen tapa, että aamiainen on voileipä ja kahvia, ehkä munakas, lounas käydään niinikään voileipälinjalla kotona ja lounasseksit siihen päälle (siksi sitä lounasta ei ehdi enempää syödäkään), sitten illalisella mätetään ihan kunnolla. Ovat tottuneet siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää italialaisten hoikkuus tuon kaiken leivonnaisten ja pastan syönnin jälkeen. Itselläni viikon Italian reissu kerryttää aina kilon verran painoa.
Kyllä siellä täti-ikäiset ovat myös pyöreitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää italialaisten hoikkuus tuon kaiken leivonnaisten ja pastan syönnin jälkeen. Itselläni viikon Italian reissu kerryttää aina kilon verran painoa.
Italialaiset syövät lounaaksi helposti pelkän sämpylän. Ja vaikka siihen illalliseen kuuluu monta ruokalajia, ei niitä välttämättä syödä niin paljon. Kokonaiskalorimäärä jää pienemmäksi mitä suomalaisessa ruokavaliossa.
Syödäänhän sitä makeaa muuallakin. Aika monessa maassa esim. paahtoleipää ja marmeladia.
Ja osataan sitä Suomessakin. Hotelliaamiaisilla on ihan hirveästi makeaa, ja sitä tunnutaan vetävän ihan kaksin käsin.
Italiassakin on paino-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hoikkuus? Katso vähän vanhempia naisia niin ovat kyllä kunnolla pullahtaneet ja miehet on luokkaa 'calzone on two legs'.
Vierailija kirjoitti:
Syödäänhän sitä makeaa muuallakin. Aika monessa maassa esim. paahtoleipää ja marmeladia.
Ja osataan sitä Suomessakin. Hotelliaamiaisilla on ihan hirveästi makeaa, ja sitä tunnutaan vetävän ihan kaksin käsin.
Tavallaan jälkiruuaksi pekonin ja munakkaan jälkeen otan jonkin makean leivonnaisen aina.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne on niitä etelän turisteja, jotka vetävät makeaa aamupalalla. Ei ole suomalainen tapa. Hotelliaamiaisella moni toki saattaa ottaa jotain kun se ikään kuin kuuluu. Opiskelin ulkomailla ja kaupan jonossa tunnistin suomalaiset opiskelijat terveellisistä valinnoistaan ruokien suhteen. Ei ollut kilon paketteja sipsejä tai osta 3 maksa 2-pekonia. On todella typerää suomalaisten aina haukkua omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Se tuolla italiassa oli outoa että vaikka leipää ja leikkeleitä oli niin siihen leivän päällekin oli tarjolla aamiaisella jotain makeita levitteitä eikä voita.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole italialaisten mielestä yhtään outoa.
Siellä juodaan espressotkin kahvilan tiskillä seisaaltaan.
Kumman maan ruokakulttuuri on jalostuneempaa, Italian vai Suomen?
Pysykää te suomijuntit Suomessa.
Ei tarvitse olla juntti tajutakseen, ettei italialainen ruoka ja kulttuuri ole välttämättä yhtään sen parempia kuin monet muutkaan.
Saatan syödä vaikka minkälaisia ruokia ötököistä fine diningiin, mutta italialaisen tai ranskalaisen kulttuurin hehkutusta yli muiden en ole koskaan ymmärtänyt.
Ne syö niin myöhään illallisen, ettei aamulla vielä maistu ruoka, pieni makea antaa tarpeeksi energiaa aamupäivään
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on laaja valikoima hotellin aamiaisella. Se makea osuus on pieni otos koko pöydän valikoimasta, josta voit valita mennäänkö puurolla/murolla vai pekoni/munakas linjalla.
Eix niille pitäisi mennä saarnaamaan noista virallisista ruokasuosituksista sun muista härmäläiseen tyyliin... (Sarkasmivaroitus.)