Outoa että italialaiset syövät aamukahvin kanssa makeita leivonnaisia
Täällä Italiassa ei voi mennä aamulla kahvilaan syömään kunnon sämppäriä vaan kaikkialla suolaisin aamupala on croisant. Muut vaihtoehdot ovat erilaisia pullia ja leivoksia.
Olen joutunut ostamaan asuntooni kaupasta sämpylät ja leikkeleet aina edellisenä päivänä. Tykkäisin käydä aamukahvilla kahvilassa.
Kommentit (64)
Eihän suomalainen nouse sängystäkään jos aamiaisella ei vähintään mykyrokka käryä. Siihen puoli ruisleipää päälle, voita, suolaa, kovaa rasvaa maitotuotteista ja sitten JAKSAA.
Outoa että Suomessa syödään päivällistä klo 10.30 aamulla. Kulkee nimellä lounas mutta ainakin minä olen tottunut syömään kunnon lämpimän aterian illalla kuuden aikaan. Tyypillisellä noutopöytätankkauksella en jaksaisi tehdä minuuttiakaan töitä, olo olisi muutenkin viheliäinen. Olen hoikka, alle 50 kiloinen keski-ikäinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödäänhän sitä makeaa muuallakin. Aika monessa maassa esim. paahtoleipää ja marmeladia.
Ja osataan sitä Suomessakin. Hotelliaamiaisilla on ihan hirveästi makeaa, ja sitä tunnutaan vetävän ihan kaksin käsin.
Se tuolla italiassa oli outoa että vaikka leipää ja leikkeleitä oli niin siihen leivän päällekin oli tarjolla aamiaisella jotain makeita levitteitä eikä voita.
Ei siellä ole tapana syödä voileipiä. Leipää syödään useimmiten ilman mitään päällysteitä ruoan kaverina, tai sitten tosiaan makeilla päällysteillä aamupalalla. Tai lounaaksi erilaisina ruokaisilla täytetyillä leivillä. Mutta ajatus voilla voidellusta leivästä, jolle laittaisi juustoa tai leikkeleitä on heille ihan vieras. Leipää voi kyllä syödä kaverina antipasti-lautaselle jossa on niitä leikkeleitä ja/tai juustoa, mutta ei siihen kuulu voi eikä niitä leikkeleitä yms. laiteta leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää italialaisten hoikkuus tuon kaiken leivonnaisten ja pastan syönnin jälkeen. Itselläni viikon Italian reissu kerryttää aina kilon verran painoa.
Sä mätät liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödäänhän sitä makeaa muuallakin. Aika monessa maassa esim. paahtoleipää ja marmeladia.
Ja osataan sitä Suomessakin. Hotelliaamiaisilla on ihan hirveästi makeaa, ja sitä tunnutaan vetävän ihan kaksin käsin.
Se tuolla italiassa oli outoa että vaikka leipää ja leikkeleitä oli niin siihen leivän päällekin oli tarjolla aamiaisella jotain makeita levitteitä eikä voita.
Ei siellä ole tapana syödä voileipiä. Leipää syödään useimmiten ilman mitään päällysteitä ruoan kaverina, tai sitten tosiaan makeilla päällysteillä aamupalalla. Tai lounaaksi erilaisina ruokaisilla täytetyillä leivillä. Mutta ajatus voilla voidellusta leivästä, jolle laittaisi juustoa tai leikkeleitä on heille ihan vieras. Leipää voi kyllä syödä kaverina antipasti-lautaselle jossa on niitä leikkeleitä ja/tai j
Sepä se outoa onkin eikä sovi omaan makumaailmaan leipä makeilla levitteillä. Suklaalevitettä leivälle ja makkaraa kylkeen - hyh hyh.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää italialaisten hoikkuus tuon kaiken leivonnaisten ja pastan syönnin jälkeen. Itselläni viikon Italian reissu kerryttää aina kilon verran painoa.
Geneettinen ero. Suomalaiset on persjalkaista muinaismetsäläiskansaa ja geenit on sen mukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole tapana syödä voileipiä. Leipää syödään useimmiten ilman mitään päällysteitä ruoan kaverina, tai sitten tosiaan makeilla päällysteillä aamupalalla. Tai lounaaksi erilaisina ruokaisilla täytetyillä leivillä. Mutta ajatus voilla voidellusta leivästä, jolle laittaisi juustoa tai leikkeleitä on heille ihan vieras. Leipää voi kyllä syödä kaverina antipasti-lautaselle jossa on niitä leikkeleitä ja/tai j
Eikö voileipä muutenkin ole pohjoisen juttu. Tanskalaisten smørrebrød, norjalaisten matpakkelounas on leipää, Suomessa veisteltiin suolalihaa leivän päälle ja painettiin pellolle. Tjsp.
Viljoja on viljelty reippaat 10 000 vuotta. Lähi-idästä se levisi eteläiseen Eurooppaan. Me siirryimme viimeisinä tähän, joten olemme huonoiten sopeutuneita viljatuotteisiin.
Caesarin Gallian sota -kirjassakin (kirjoitti sen 2 000 vuotta sitten) kerrottiin, että germaanit (joihin me olemme lähinnä rinnastettavissa) syövät vain lihaa ja juovat maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole tapana syödä voileipiä. Leipää syödään useimmiten ilman mitään päällysteitä ruoan kaverina, tai sitten tosiaan makeilla päällysteillä aamupalalla. Tai lounaaksi erilaisina ruokaisilla täytetyillä leivillä. Mutta ajatus voilla voidellusta leivästä, jolle laittaisi juustoa tai leikkeleitä on heille ihan vieras. Leipää voi kyllä syödä kaverina antipa
Eikö voileipä muutenkin ole pohjoisen juttu. Tanskalaisten smørrebrød, norjalaisten matpakkelounas on leipää, Suomessa veisteltiin suolalihaa leivän päälle ja painettiin pellolle. Tjsp.
Varmaan nimenomaan se voi. Kyllähän tuollakin leipää ja juustoa vedetään.
Vierailija kirjoitti:
Viljoja on viljelty reippaat 10 000 vuotta. Lähi-idästä se levisi eteläiseen Eurooppaan. Me siirryimme viimeisinä tähän, joten olemme huonoiten sopeutuneita viljatuotteisiin.
Caesarin Gallian sota -kirjassakin (kirjoitti sen 2 000 vuotta sitten) kerrottiin, että germaanit (joihin me olemme lähinnä rinnastettavissa) syövät vain lihaa ja juovat maitoa.
Muinaissuomalaiset viljelykasvit ovat nauris ja ohra. Lisäksi pidettiin karjaa, mistä kertookin se että olemme sopeutuneet hyvin maidon juontiin.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole italialaisten mielestä yhtään outoa.
Siellä juodaan espressotkin kahvilan tiskillä seisaaltaan.
Kumman maan ruokakulttuuri on jalostuneempaa, Italian vai Suomen?
Pysykää te suomijuntit Suomessa.
Tässä taas esimerkki kertakaikkiaan oudosta kommentista. Mitä helvetin väliä sillä on missä asennossa juo kahvinsa?? Ja olet itsekin suomalainen joten miksi ihmeessä "juntittelet" itseäsikin?
Ei kiitos, itse mieluummin istun ja juon rauhassa kahvini.
Mun italialainen puoliso syö aamupalaksi leipää, mutta hillolla. Hänellä taas tekee pahaa ajatus, että joku (eli minä) laittaa kurkkua leivän päälle.
Italialaiset syövät aamuisin myös jugurttia ja tosiaan voisarvia, makeita versioita.
Vierailija kirjoitti:
Trols, ugrit eli kantasuomalaiset eivät kyllä ole verrattavissa germaaneihin:D Olemme itse asiassa aika helkkarin kaukana niistä. Ruotsinsekoituksia ei tietenkään lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas esimerkki kertakaikkiaan oudosta kommentista. Mitä helvetin väliä sillä on missä asennossa juo kahvinsa?? Ja olet itsekin suomalainen joten miksi ihmeessä "juntittelet" itseäsikin?
Espresson takia on kyllä aika turha istua. Siitäkin oli joku vielä pienempi versio. Itse en ole kahvi-ihmisiä, joten nimeä en muista.
T istuu-teen-kanssa
Ja silti ovat laihoja, suomalaiset taas kauheita pulleroita vaikka kaurapuuroa vetävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hoikkuus? Katso vähän vanhempia naisia niin ovat kyllä kunnolla pullahtaneet ja miehet on luokkaa 'calzone on two legs'.
Ei minunkaan mielestäni italialaiset ole erityisen hoikkia. Mulla on paljon italialaisia kavereita ja olen asunut maassa muutaman vuoden. Ihan samalla tavalla alkavat lihoa kuin muutkin, mitä lähemmäksi keski-ikää tulevat. Elämäntyyli ei ole kovin aktiivinen. Eikä italialaiset kävele joka paikkaan, päinvastoin ajetaan autoilla ja mopoilla. :D Kaverien äidit ovat kaikki aika tukevassa kunnossa, ja kaveritkin ovat vartalonmuodoltaan aika "tasapaksuja", vyötäröä ei ole ja vyötärölihavuus tuppaa olemaan aika yleistä, ja painoa kertyy mahaan niin naisilla kuin miehillä. Suurin osa on vielä Pohjois-Italiasta, missä ehkä ollaan vielä vähän aktiivisempia kuin etelässä. Tosin Italiassahan nautitaan elämästä ihan eri tavalla kuin Suomessa; siinä missä Suomessa raadetaan ja ateriakin on yksi suoritus muiden joukossa, Italiassa otetaan rauhallisesti ja nautitaan. Ruoka on kyllä hyvää, ja siinä käytetään puhtaita raaka-aineita. Huvittavaa on, miten paljon niin naiset kuin miehetkin syövät lihaa ja juustoa - täysi kontrasti näihin meidän suosituksiin. Ihme on, jos ei siellä ole ongelmia kolesterolin kanssa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espresson takia on kyllä aika turha istua. Siitäkin oli joku vielä pienempi versio. Itse en ole kahvi-ihmisiä, joten nimeä en muista.
T istuu-teen-kanssa
Italialaiset vetäisee huonosti keitetyn espressonsa seisaaltaan vain saadakseen nopean kofeiini-fiksin. Ei siinä mitään sen kummempaa.
Epsanjassa vedetään aamulla munkkitaikinasta tehtyjä sokerisia churro-tankoja, joita kastetaan suklaakastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trols, ugrit eli kantasuomalaiset eivät kyllä ole verrattavissa germaaneihin:D Olemme itse asiassa aika helkkarin kaukana niistä. Ruotsinsekoituksia ei tietenkään lasketa.
Olemme geeniperimältämme eurooppalaisia, kieli voi alkujaan olla mistä on.
Ei kaupungeissa. Työelämässä naisille on erittäin kova hoikkuuden vaatimus, sosiaalinen paine siihen. Maaseudulla toki näkee keski-ikäisiä ja vanhempia pullukoitakin naisia, eivät niin välitä ulkonäöstä. Muuten tuo juttu on enemmän Espanjaa koskeva, että keski-ikäisiltä poistuisi sosiaalinen paine hoikkuuteen, Italiassa niin ei käy.
Sitä ei kyllä käy kiistäminen, että yleisesti ne italialaiset on paljon hoikempia kuin suomalaiset. Tilastojen mukaan Italiassa yli 16-vuotiaista 41% on ylipainoisia, eli BMI > 25, Suomessa luku on 59,5%. Varsinaisessa lihavuudessa ero on vieläkin isompi.