Yle: Syntyvyys laski Suomessa kolmatta vuotta peräkkäin
Syntyvyys laski Suomessa kolmatta vuotta peräkkäin
Vuoden 2024 kokonaishedelmällisyysluku oli tilastointihistorian matalin.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette nössyköitä. Suomi tuhoutuu, kun pelkäätte kaikkea ettekä lisäänny. Kai teillä pienituloisilla naisilla on työssäkäyvät miehet? Ihan on mahdollista elää pienillä tuloilla jos on keskituloinen puoliso. Tässä maassa elää todella köyhiä perheitä, eivätkä hekään ole kuolleet nälkään. Tulkaa pois sieltä pääkaupunkiseudulta niin elämä helpottuu kummasti.
Onko itselläsi 2-3 lasta?
Kyllä, 2 lasta. Työt pätkää ja osa-aikaista. Nyt työtön. Mies elättää, minä laitan myös pienet tuloni perheen kuluihin.
Ystävä rakas, sua kusetetaan.
Kerro nyt vielä, että olette avopari ja sä maksat ruuat ja mies kaiken muun 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette nössyköitä. Suomi tuhoutuu, kun pelkäätte kaikkea ettekä lisäänny. Kai teillä pienituloisilla naisilla on työssäkäyvät miehet? Ihan on mahdollista elää pienillä tuloilla jos on keskituloinen puoliso. Tässä maassa elää todella köyhiä perheitä, eivätkä hekään ole kuolleet nälkään. Tulkaa pois sieltä pääkaupunkiseudulta niin elämä helpottuu kummasti.
Kyllä, 2 lasta. Työt pätkää ja osa-aikaista. Nyt työtön. Mies elättää, minä laitan myös pienet tuloni perheen kuluihin.
Mies on luvannut kenties ostaa perheelle talon? Kunhan nainen maksaa sitten juoksevat kulut, kuten ruoat ja lasten vaatteet. 😁
Minä en halua lapsia. En, vaikka asuisin jossain muussa maassa missä on parempi työllisyystilanne. Äitiys ei vain ole minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on luva
Niin 🙄 Ja laina ja talo tietysti miehen nimissä, koska hänelle on tärkeää olla Perinteinen Miehekäs Mies.
(Kaikki kuuluu kusetukseen...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos haluatte olla kasikymppiseksi asti töissä, niin omahan on valintanne. Teidän eläkeikänne tulee nousemaan, jos ei eläkkeiden maksajien synnyttäminen kiinnosta.
Ei se asia siitä miksikään muutu, jos nyt vaikka tekisinkin lapsen. Töitä ei Suomessa ole eikä tätä kurssia voi enää muuttaa, vaikka nyt yhtäkkiä syntyvyys nousisikin.
Jos syntyvyys äkkiä pomppasi vaikka yli 60 000 vauvaan vuodessa, niin kalliiksihan sekin tulisi. Jonkun pitää ne vanhempainlomat maksaa ja mitä parempi palkka, sen isompi korvaus. Olisi kyllä ihan kiinnostavaa nähdä kun 20 000 huippujohtajaa jäisi vuosittain isyyslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tavismiehenä ihmettele uutista yhtään.
Naisten pinnallinen nirsous on noussut vuosi vuodelta.
Vain kärkitason panomiehet kelpaa naisille.
Kilttien ja kunnollisten miesten kanssa ei vaan ole sitä jotain selittämätöntä panokipinää...
No ei se kiltin kaljamaha vaan sytytä, sori vaan. Mutta itse olen tottunut pitämään itsestäni huolta ja samaa odotan myös kumppanilta.
Mistä sinä kaljamahan repäisit?
Ei tavismiestä auta itsensä atleettiseksi treenaaminen kun kaikki on edelleen kiinni naamast/pituudesta/statuksesta/rahasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos haluatte olla kasikymppiseksi asti töissä, niin omahan on valintanne. Teidän eläkeikänne tulee nousemaan, jos ei eläkkeiden maksajien synnyttäminen kiinnosta.
Ei se asia siitä miksikään muutu, jos nyt vaikka tekisinkin lapsen. Töitä ei Suomessa ole eikä tätä kurssia voi enää muuttaa, vaikka nyt yhtäkkiä syntyvyys nousisikin.
Jos syntyvyys äkkiä pomppasi vaikka yli 60 000 vauvaan vuodessa, niin kalliiksihan sekin tulisi. Jonkun pitää ne vanhempainlomat maksaa ja mitä parempi palkka, sen isompi korvaus. Olisi kyllä ihan kiinnostavaa nähdä kun 20 000 huippujohtajaa jäisi vuosittain isyyslomalle.
Mitä oikein höpiset? Tajuatko, että 60 000 olisi taloudellisesti parempi syntyvyys ja taso, joka on aiemmin ollut. Suomen suurin talousongelma ja kestävyysongelma on liian alhainen syntyvyys.
Ei ole tarpeeksi eläkkeenmaksajia. Ei tarpeeksi vanhenevan väestön palvelujen maksajia. Jotenkin tämä lyhytnäköisyys on puistattavaa. Jokainen työikäinen on jonkun synnyttämä.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko myös laskea, montako tuosta on ulkomaalaisia ja montako suomalaisia?
Syntyneet äidin äidinkielen mukaan löytyy pienellä surffaamisella Tilastokeskuksen sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotamme, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ansiotuloverovelvollisuuden osittaiseksi tai kaikkinaiseksi poistamiseksi äideiltä, jotka ovat synnyttäneet vähintään kolme lasta
Niin että rahalla manipuloitaisiin naiset synnyttämään. What could go wrong
Varmaan jotain voisi mennä pieleen, mutta ei yhtä pahasti kuin nyt menee.
Nyt ne koronarokotukset alkaa tehoamaan ja hedelmättömyys lisääntyy. Ihan ok, ei haittaa itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein höpiset? Tajuatko, että 60 000 olisi taloudellisesti parempi syntyvyys ja taso, joka on aiemmin ollut. Suomen suurin
Mitä höpiset. Meillä on 300 000 eläkkeen maksajaa työttömänä vain odottamassa että pääsisivät maksamaan sitä eläkettä.
Naiset, älkää jättäkö työtänne lasten takia. Itse tein sen virheen, että käin kotiin lapsien takia. En syytä miestä, oma vikani. Taloudellisesti ei ollut ongelmaa, kaikki raha oli käytettävissä, mieheltä sai arvostusta. Elämä sujui mukavasti kaiken puolin. Mutta nyt kun lapset muuttaneet kotoa, on iskenyt katumus. Ei ole enää mahdollista palata työhön. Ilo tietenkin tasapainoisista ja pärjäävistä lapsista, ja mies on saanut tehdä rauhassa uraansa, mistä hän on kiitellytkin. Tekisin kuitenkin nyt toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein höpiset? Tajuatko, että 60 000 olisi taloudellisesti parempi syntyvyys ja taso, joka on aiemmin ollut. Suomen suurin
Jokainen työtön on myös jonkun synnyttämä. Paljonkos työttömiä ja pienituloisia olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Naiset, älkää jättäkö työtänne lasten takia. Itse tein sen virheen, että käin kotiin lapsien takia. En syytä miestä, oma vikani. Taloudellisesti ei ollut ongelmaa, kaikki raha oli käytettävissä, mieheltä sai arvostusta. Elämä sujui mukavasti kaiken puolin. Mutta nyt kun lapset muuttaneet kotoa, on iskenyt katumus. Ei ole enää mahdollista palata työhön. Ilo tietenkin tasapainoisista ja pärjäävistä lapsista, ja mies on saanut tehdä rauhassa uraansa, mistä hän on kiitellytkin. Tekisin kuitenkin nyt toisin.
Mua ja mun naispuolisia työkavereita on syyllistetty tosi paljon, kun ovat halunneet käydä töissä edes osittain lasten ollessa pieniä. Ei ole helppoa kulkea omaa tietään, kun mätämunia lentää niskaan joka puolelta ja syyttävät sormet osoittelevat "huono äiti!". Mies saa sen sijaan elää rauhassa omaa elämäänsä ja tehdä haluamiaan valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse yli keskitulon tienaava nainen. Juurikin siksi, kun en ole jäänyt kotiäidiksi vaan olen käynyt kouluni ja panostanut uraan. :D
Jääkä ukot itse kotiin köyhäilemään ja vaihtamaan vaippoja vuorostanne. Kyllä nainen sitten lahjoittaa roposia, jos kauniisti pyydät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilttien ja kunnollisten miesten kanssa ei vaan ole sitä jotain selittämätöntä panokipinää...
No ei se kiltin kaljamaha vaan sytytä, sori vaan. Mutta itse olen tottunut pitämään itsestäni huolta ja samaa odotan myös kumppanilta.
Ei tavismiestä auta itsensä atleettiseksi treenaaminen kun kaikki on edelleen kiinni naamast/pituudesta/statuksesta/rahasta
Minäkään en kuule kelpaa isolle osasta miehiä, vaikka olenkin atleettinen ja pidän itsestäni huolta. Myös talouspuoli on kunnossa minulla. Mutta kun pärstä ei ole kauneimmasta päästä, olen yli 30 vuotias ja yksi lapsikin on. Pelkkää pskaa sataa niskaan teiltä "kilteiltä miehiltä". Koska teille olen vääränlainen, tuskin nainen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotamme, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ansiotuloverovelvollisuuden osittaiseksi tai kaikkinaiseksi poistamiseksi äideiltä, jotka ovat synnyttäneet vähintään kolme lasta
Niin että rahalla manipuloitaisiin naiset synnyttämään. What could go wrong
Kun rahalla motivoidaan, asiasta innostuvat juuri ne tahot, jotka saisivat suosiolla unohtaa koko asian.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kiikastaa, kun ei suomalaisnainen halua enää lapsia?
Vain naiset ja enää? Moni mieskin kertoo lähtevänsä "naisen perheleikkeihin" vain, jottei nainen jättäisi. Ja mitä vanhempia ihmisiä olen kuunnellut, jos heillä olisi ollut nuoruudessaan enemmän valinnanvaraa ja -vapautta, moni meistäkin olisi jäänyt syntymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa jo keksiä elämään muuta sisältöä, kun kerran peli on menetetty. Ei se täälläkään ruikuttumalla paremmaksi muutu.
"Mies elättää, minä laitan myös pienet tuloni perheen kuluihin."
Mies ei elätä, jos kaikki sun rahat ei mene omalle tililles säästöön 😅
Kuten sanottua; köyhän naisen osa on tulla kusetetuksi. Tämäkin väittää olevansa elätti, vaikka käyttää kaikki rahansa lapsiin ja perheeseen 🙄