Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette, puolison kanssa jaetuista asumiskuluista?

Vierailija
22.01.2025 |

Mitä mieltä olette, miesystäväni vaatii että maksaisin hänelle osan asumiskuluista kun olen hänen luonaan (omistusasunto ja eri paikkakunta) osan kuukaudesta. Avainta hän ei halua kuitenkaan antaa minulle käyttöön. Muutamia vaatekappaleita minulla on hänen luonaan. On myös oman asuntoni kulut. Suhde on aika tuore vielä. Ymmärrän pienen korvauksen kyllä asumiskuluista. 

Mitä ajatuksia herättää? 

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet ole siellä kirjoilla, ei tarvitse maksaa eikä kulkea omalla avaimella. Taloyhtiö ei hyväksy pimeätä alivuokralaista/asukasta. Puhuit siis asunnosta, et omakotitalosta. Käräytä ukko isännöitsijälle jos vinkuu vuokraa

Vierailija
42/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ehdottanut että luopuisin toisesta asunnosta. Olen hänen luonaan joka toinen viikko enkä silloinkaan joka päivä. Vesimaksut olen jo maksanut. Ruokaa ostan paljon ja kokkaan aina. En pidä tästä tunteesta että olen riippuvainen hänen kotiintuloajoistaan ja siitä etten jätä vahingossa mitään tärkeää asuntoon kun en pääse sinne sisälle. Mies on korkeapalkkaisempi ja hän ei ole tiukilla. 

Ap

Onko tämä nyt ihan oikeasti tosi tarina, vain lankesinko provoon? 

Tuollainen tarkoittaa, että mies on erittäin pihi ja kannattaa pysyä kaukana. Rahasta tulee vielä iso sota jossai vaiheessa.

Jep, ja jos suunnitelmissa lapsia niin viot varautua maksamaan kaikki kulusi sekä lasten kulut, kun mies laskee pennosiaan ja pelaa niitä johnkin kryptoihin kartuttaakseen omaa omaisuuttaan. Avioehdossa määritetään, että miehen arhat ovat miehen rahat, mutta naisen kohtu ja terveys miehen ja tämän ä pärien käytössä. H y v ä k s i k ä y t t ö ä

Minun on todella vaikea käsittää, mitä nainen voi edes saada tuollaisesta suhteesta mieheen. Seksi on parempaa yksin, ystävyys naisten kanssa sosiaalisesti palkitsevampaa. Ja naisten kesken ei lasketa pennejä tai senttejä, eivätkä he myöskään häpäise tai hyväksikäytä sinua

Totuus on se, että niin kauan kun sallit itseäsi hyväksikäytettävän, sinua tullaan hyväksikäyttämään. Sinun täytyy itse ymmärtää arvosi ja vaatia enemmän. Tämän miehen tapauksessa se tarkoittaa todennäköisesti sitä, että hän ei ole sinulle se oikea, eikä lähelläkään sitä. Jätä hänet oman onnensa nojaan ja keskity hemmottelemaan itseäsi, nauttimaan elämästä ja tyttökavereistasi, ja pikkuhiljaa kohti terveempiä miessuhteita. Lupaan sinulle, että vuoden päästä mietit itsekin, että mitä hittoa edes ajattelit kun roikuit tuollaisessa pihissä hyväksikäyttäjässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, kotonasi veden ja sähkönkulutus vähenee, miehen luona nousee. Kotonasi ei kulu vessapaperi, tiskiainetta, ym tarvikkeita. Mutta sitten toisaalta, kun tapaatte, vain sinulle tulee matkakuluja. Vaikea näitä on tarkkaan laskea

Yhden ihmisen veden ja sähkönkulutus on todella pientä ellei sitten ole joku e-urheilija joka pelaa ammatikseen sähkösyöpöllä tietokoneella. Minulla on uudenlainen vesimittari, josta näen tunnin tarkkuudella puhelimella kylmän ja lämpimän veden kulutuksen ja ei ole kulutuksessa eroa verrattuna siihen, olenko minä vai mies yksin viikon kotona vai ollaanko molemmat paikalla. Olen ehkä pidempään suihkussa kuin mies, mutta mies taas pesee astioita ja pyykkiä paljon "huolettomammin", käyttää kuivausrumpua sen sijaan että viitsisi ripustaa pyykit kuivumaan narulle.

Yksittäinen vessapaperirulla maksaa jonkun muutaman kymmentä senttiä. Jos talous on niin tiukilla, että pitää paperiarkit laskuttaa kuluttajalta käytön mukaan, niin sitten on parisuhteen kannalta kaikkein selkeintä, että yhteistä aikaa vietetään paikassa jossa kumpikaan ei pääse kuluttamaan tai tienaamaan yhtään toisen kustannuksella. Miehet syö tavallisesti enemmän kuin naiset, mutta silti en tunne ketään pariskuntaa jossa ruokakulut jaettaisiin grammaperusteisesti syödyn ruuan mukaan.

Vierailija
44/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa ole järjen hiventä. Miksi sinä olet aina se joka matkustaa? Miehenhän pitäisi korvata sinulle matkakuluja.

Vierailija
45/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta kissa pöydälle ja sano ihan suoraan, että ei unnu reilulta diililtä, että sinä maksaisit näitä kuluja kun et asu siellä etkä saa avaintakaan.

Kysy suoraan ymmärtääkö mies, että sinun kulusi nousee tästä ja hän pelkästään hyötyy?

Jos ei tajua, nosta kytkintä äläkä katso taaksesi.

Jos tajuaa, kerro että osallistut kyllä niihin kuluihin mihin voit ns itse vaikuttaa kuten ruoka, mutta mikäli on vailla muita kuluja- kerro että jatkossa tapaatte puoliksi sinun luona ja puoliksi hänen luonaan. Tässä tapauksessa myös hän osallistuu esim ruokakuluihin ollessaan sinun luona. Tällöin kulut olisi suunnilleen tasan.

Koko mies vaikuttaa kyllä melko red flagilta...

Vierailija
46/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä muuten että kutsut tuoretta miesystävää puolisoksi kun ette edes asu yhdessä. 

Käykää nyt kunnon keskustelu aiheesta. Ehkä mies "pelkää" että muutat ilmaiseksi hänen luoksensa. Tällä hetkellä en keksi miksi sinun tulisi maksaa siitä että vietät aikaa hänen luonaan jos siitä ei tule edes kuluja hänelle. 

Vierailija
47/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvoisin kysymään, että mistä sinä maksat ja mitä sinä sillä saat. Ohjaisi keskustelun oikeisiin asioihin ja sen jälkeen pystyt helpommin tekemään päätöksen.

Näillä tiedoilla tämä hyvä ohje.

Puhut puolisosta niin vakava seurustelu kyseessä, niin kyllä asioista pitää puhua ja kunnolla. Aloitukesssa niin vähän tietoja, että pistää epäilyttämään että jotain oleelista ei kerrota.

Vierailija
48/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaatisi tarkempaa avaamista, että voisi sanoa mitä mieltä varsinaisesti olen. Mutta jos tilanne on se, että asut pitkälti miehen luona ja haluat pitää toisen asuntosi vain "varalla" pahimman varalta, niin tällöin se on sinun päätös sitten maksaa kahdesta asunnosta. Toki avaimen kuuluisit kyllä saada sinne miehen asunnolle. Mutta jos asut vaikka vain pitkät viikonloput miehen asunnolla ja menet omaan kotiisi töiden taas pyöriessä, niin tällöin on kohtuutonta vaatia sinulta maksua siellä miehen luona olemisesta.

Näihin rahakysymyksiin parisuhteessa harvoin on olemassa mitään 'oikeaa vastausta', vaan ne on aina sopimuskysymyksiä. Jos miehesi ehdottaa asumiskulujen maksamista, niin jotenkin se kuulostaa että aika paljon siellä hänen asunnollaan sitten myös asut. Onko hän ehdottanut, että luopuisit siitä toisesta asunnosta?

Pitkälti samaa mieltä, mutta...

Tässä tapauksessa teillä on jo yhteinen asunto, joten on reilua että vaikka vietät siellä vain viikonloput, niin maksat asunnon kuluja vanhaan tapaan. Jos päättäisit luopua yhteisestä asunnosta (irtisanoa vuokrasopparin, myydä oman osuutesi naisellesi), naisella on tilaisuus valita haluaako yksin kustantaa sitä asuntoa vai muuttaa halvempaan. Yhteinen asunto ei voi olla yhteinen, jos AP:lla ei ole sinne edes avainta.

Vierailija
49/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesimaksut perustuvat tavallisesti henkilömäärään, siksi vaikuttaa kömpelöltä provolta. Tasauslasku tietenkin tulee jos on vesimittari, mutta miksi näillä olisi 2x vesimaksu jos toinen on vieraana/pimeästi paikalla

Vierailija
50/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesimaksut perustuvat tavallisesti henkilömäärään, siksi vaikuttaa kömpelöltä provolta. Tasauslasku tietenkin tulee jos on vesimittari, mutta miksi näillä olisi 2x vesimaksu jos toinen on vieraana/pimeästi paikalla

No eipä olisi ensimmäinen taloyhtiö, jossa pihapoliisit laskevat talossa käyntikerrat talossa ja nostavat metelin, jos joku käy liian usein. Vesimaksun maksaminen on yleensä heillä ensimmäisenä vaatimuksena.

Vierailija
51/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ehdottanut että luopuisin toisesta asunnosta. Olen hänen luonaan joka toinen viikko enkä silloinkaan joka päivä. Vesimaksut olen jo maksanut. Ruokaa ostan paljon ja kokkaan aina. En pidä tästä tunteesta että olen riippuvainen hänen kotiintuloajoistaan ja siitä etten jätä vahingossa mitään tärkeää asuntoon kun en pääse sinne sisälle. Mies on korkeapalkkaisempi ja hän ei ole tiukilla. 

Ap

Tämä oli kyllä hauska lukea, siis koko ketju.

Tienaan sen verran, ettei tarvitse talousasioista murehtia ja omistan oman taloni. Mietin, etten ole koskaan pyytänyt seurustelukumppaniltani rahaa asuinkuluihin. Siinä vaiheessa kun ollaan avoliitossa, niin silloin toki pyytäisin käyttökuluista jotain nimellistä osaa. Vähän hullulta tuo tilanteenne kuulosta, jos ette yhdessä asu ja maksat kuitenkin jo ruokia. 

Suosittelen, että keskustelette asiasta ja ratkaisette ongelman jollain tapaa keskenänne.

Vierailija
52/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä olisi ensimmäinen taloyhtiö, jossa pihapoliisit laskevat talossa käyntikerrat talossa ja nostavat metelin, jos joku käy liian usein. Vesimaksun maksaminen on yleensä heillä ensimmäisenä vaatimuksena.

Hyvä jos kyttäävät. Ulkolaiset raksatiimit ja narkkien asumiskuviot voi aiheuttaa muitakin lieveilmiöitä taloyhtiössä

Vierailija
53/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi miettiä tuhlaatko vain aikaa hänen kanssaan ja etsiä parempi.

Vietätkö hänen luonaan aikaa viikko tolkulla vai onko hän yksinkertaisesti noin pihi? Vaihda miestä, tulee turhan paljon jatkossa keskustelua pitääkö joka kahvikupillinen laskea ja lopulta maksat hänenkin...usko pois!

Vierailija
54/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi mutta sinä toki päätät itse. Todennäköisesti nyt on hyvä hetki keskustella suhtautumisesta rahaan muutenkin, jos siis päätätte jatkaa yhdessä. 

TODELLAKIN...ihme ukkeli, ei taida olla rakkautta hänen puoleltaan?

Vierailija
55/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ystävä hyvä, älä mene hänen luokseen käymään kuin enintään päiväseltään. Asumiskuluja jaetaan vain yhteisen katon alla.

Vierailija
56/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältä palstalta haluan uusia näkökulmia asiaan, on minulla oma mielipide kyllä asian suhteen. Minulla on terveet lähtökohdat, hyvä itsetunto ja hyvä perus pohja suhteeseen. Raha-asiat ovat joskus vaikeita parisuhteessa mutta nyt minusta tuntuu ettei hän ymmärrä minun kantaani. Ruokakulut on jaettu noin puoliksi, minä kyllä paljon ostan ruokaa ja aina teen sen. Säästöjä minulla on paljon ja mies tietää sen että selviän kyllä kuluista. 

Joo mutta ei sinun pidä joutua käyttämään säästöjäsi mieheen. Normaali elämä rahoitetaan sen hetkisillä tuloilla ja tuo on normaalia elämää. Jos miehen mielestä sinun käyntisi hänen luonaan ovat rasite eikä ilo ja odotettu asia, sitten et käy miehen luona. Yksinkertaista.

Vierailija
57/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolle kuulostaa , olisiko aika vaihtaa miestä kun suhde vielä tuore. Mitä mies sanoo kun kerrot oman asuntosi kuluista sekä matkakustannuksista? Ei ne ilmaisia ole. 

Vierailija
58/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättää kysymyksiä, miksi ymmärtäisit. Ei tuo ainakaan seurustelu suhde ole, itsellä ei tulis mieleenkään tuollainen, kaikkea sitä joutuu lukemaan. Mitähän muuta tuo hyypiö jatkossa hinnoittelee sun maksettavaksi? ETI UUS...jatkossa ongelmat tulee kasvamaan jatkuvilla keskusteluilla siittä kuka maksaa ja mitä...ja luullakseni lopulta sinä saat maksaa kaiken!

Vierailija
59/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan maksa tuosta. Mutta maksathan omat syömisesi miehen luona ollessa? 

Tämä! Mut mies saisi kyllä osallistua matkakuluihisi kun ei itse matkusta luoksesi.

Vierailija
60/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuossa ole järjen hiventä. Miksi sinä olet aina se joka matkustaa? Miehenhän pitäisi korvata sinulle matkakuluja.

Totta tuokin!