Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette, puolison kanssa jaetuista asumiskuluista?

Vierailija
22.01.2025 |

Mitä mieltä olette, miesystäväni vaatii että maksaisin hänelle osan asumiskuluista kun olen hänen luonaan (omistusasunto ja eri paikkakunta) osan kuukaudesta. Avainta hän ei halua kuitenkaan antaa minulle käyttöön. Muutamia vaatekappaleita minulla on hänen luonaan. On myös oman asuntoni kulut. Suhde on aika tuore vielä. Ymmärrän pienen korvauksen kyllä asumiskuluista. 

Mitä ajatuksia herättää? 

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme yhdessä ainoastaan hänen luona, eli miehen ei tarvitse maksaa minulle mitään kun ei vietä aikaa minun luona. Tuo avain asia on minun mielestäni luottamus asia ja se kyllä on huolen asia tässä. Eli käytännössä tosiaan kuluni kasvaa.

Ap

Eli hän ei näe mitään vaivaa sinun eteesi ja sen lisäksi että kannat hänelle ison rahan arvoista seksiä, hän vielä laskuttaa sinua siitä. Mietipä vähän. Sinuna sijoittaisin nuo rahat ennemminkin terapiaa, missä pohdit, mitä ihmettä yrität etsiä tuollaiselta mieheltä. Onko itsetuntosi huono, onko sinua pahoinpidelty lapsena? Onko äitisi ollut alisteisessa suhteessa? Herätys nyt

Vierailija
22/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä kuuleekin. Siinä kohtaa, jos naisystävä muutaisi pysyvästi luokseni, voisimme keskustella joltain osin pakollisiin kustannuksiin osallistumisesta. Mutte niin kauan kuin on eri osoitteet niin ei todellakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätäkin pitää tulla kysymään palstalta. Eikö kukaan enää pysty itsenäiseen ajatteluun?

Vierailija
24/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme yhdessä ainoastaan hänen luona, eli miehen ei tarvitse maksaa minulle mitään kun ei vietä aikaa minun luona. Tuo avain asia on minun mielestäni luottamus asia ja se kyllä on huolen asia tässä. Eli käytännössä tosiaan kuluni kasvaa.

Ap

No mitä jos alatte viettää aikaa sinun luonasi?

Vierailija
25/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei...Ehdottaisin että jaatte yhdessä oloaikanne 50-50 molempien asuntoihin...niin menee kulut tasan.Ja ennen kuin muutatte yhteen (jos muutatte), kunnon keskustelu rahasta ja kustannusten jaosta.

Vierailija
26/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ruokakulut on jaettu? Entä onko kiinteä vesimaksu? 

Vierailija
27/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ehdottanut että luopuisin toisesta asunnosta. Olen hänen luonaan joka toinen viikko enkä silloinkaan joka päivä. Vesimaksut olen jo maksanut. Ruokaa ostan paljon ja kokkaan aina. En pidä tästä tunteesta että olen riippuvainen hänen kotiintuloajoistaan ja siitä etten jätä vahingossa mitään tärkeää asuntoon kun en pääse sinne sisälle. Mies on korkeapalkkaisempi ja hän ei ole tiukilla. 

Ap

Vierailija
28/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaatisi tarkempaa avaamista, että voisi sanoa mitä mieltä varsinaisesti olen. Mutta jos tilanne on se, että asut pitkälti miehen luona ja haluat pitää toisen asuntosi vain "varalla" pahimman varalta, niin tällöin se on sinun päätös sitten maksaa kahdesta asunnosta. Toki avaimen kuuluisit kyllä saada sinne miehen asunnolle. Mutta jos asut vaikka vain pitkät viikonloput miehen asunnolla ja menet omaan kotiisi töiden taas pyöriessä, niin tällöin on kohtuutonta vaatia sinulta maksua siellä miehen luona olemisesta.

Näihin rahakysymyksiin parisuhteessa harvoin on olemassa mitään 'oikeaa vastausta', vaan ne on aina sopimuskysymyksiä. Jos miehesi ehdottaa asumiskulujen maksamista, niin jotenkin se kuulostaa että aika paljon siellä hänen asunnollaan sitten myös asut. Onko hän ehdottanut, että luopuisit siitä toisesta asunnosta?

Pitkälti samaa mieltä, mutta...

Entä jos olisi tilanne missä (mies) asuisin yhdessä naisystävän kanssa kaupungissa x ja saisin työpaikan kaupungista y. Hankkisin itselleni asunnon kaupungista y ja siinä asunnossa asuisin viikot ja naisystävän luona viikonloput. Olisiko oikein että en enää maksaisi puolia yhteisestä asunnostamme, kun asuisin siellä vain viikonloppuisin ja lomilla?

Muuttuisiko tilanne jos olisin nainen ja asuisin työviikot toisella paikkakunnalla ja miehen luona viikonloput ja lomat?

Vierailija
29/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies siis avannut keskustelun kulujen jakamisesta vai vaatii rahaa?

Asioita voi lähestyä raha edellä monella tapaa. Jos esimerkiksi majoitat jonkun sukulaisen luonasi, niin kaikki mitä hän maksaa siitä alle hotellimajoituksen on hänelle vaan säästöä. Tai sitten kuittaat tällä jonkun saamasi palveluksen tai voit jatkossa pyytää jotain. 

Jossain ihmisen on asuttava, ja asuminen maksaa. Joten olit sinä hänen luonaan tai et, niin kovasti se  ei hänen vuokransa määrään vaikuta. Jos alat maksaa, se tarkoittaa myös enemmän oikeuksia ja lisää tilaa hänen luonaan. Vähintään sen avaimen.

Mutta puhukaa rahasta. Parisuhteessa on pieni pakko uskaltaa puhua siitä ja monesta muusta aiheesta.

Vierailija
30/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, kotonasi veden ja sähkönkulutus vähenee, miehen luona nousee. Kotonasi ei kulu vessapaperi, tiskiainetta, ym tarvikkeita. Mutta sitten toisaalta, kun tapaatte, vain sinulle tulee matkakuluja. Vaikea näitä on tarkkaan laskea

Vierailija
31/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ehdottanut että luopuisin toisesta asunnosta. Olen hänen luonaan joka toinen viikko enkä silloinkaan joka päivä. Vesimaksut olen jo maksanut. Ruokaa ostan paljon ja kokkaan aina. En pidä tästä tunteesta että olen riippuvainen hänen kotiintuloajoistaan ja siitä etten jätä vahingossa mitään tärkeää asuntoon kun en pääse sinne sisälle. Mies on korkeapalkkaisempi ja hän ei ole tiukilla. 

Ap

Hän on h y v ä k s i k ä y t t ä j ä 

Miehen ja naisen välisessä suhteessa miehen pitäisi alusta asti keventää naisen taakkaa, jotta tämä voi keskittyä enenevissä määrin hoivaamaan kotia, miestä ja valmistutumaan raskauteen ja lapsenhoitoon. Mies kohtelee sinua kuin h uoraa ja palvelijaa, jota panee ja käyttää hyväkseen, ja päälle vielä laskuttaa sinua tästä kaikesta. Sinua huijataan ja r aiskataan pahasti samanaikaisesti

Hanki itsetunto ja jätä tuo hirviö

Vierailija
32/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ruokakulut on jaettu? Entä onko kiinteä vesimaksu? 

Asun omakotitalossa ja kaiken veden maksan kulutuksen mukaan. Mutta ei nyt tulisi mieleenkään pyytää naisystävältä maksua, jos hän viettää aikaa minun luona. 

Asian on eri, jos muuttaisi minun luokse.

Vierailija
33/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani ap:n vastauksen kohdassa 27 sanoisin, että jos suora puhe ei toimi tai siihen ei yksinkertaisesti kyetä, niin lähde pois. Keskustelu on tärkeää!

Mikään parisuhde ei kanna pidemmän päälle sillä, että pitää arvailla missä mennään. 

Vierailija
34/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se nyt ole tasa-arvoisa osallistua majoitus kuluihin?

No jos tosissaan puhutaan niin kyllähän tuossa on varoitus merkkejä, jos kerta maksat jo ruokakuluja ja vesimaksuja. Neuvoisin kysymään, että mistä sinä maksat ja mitä sinä sillä saat. Ohjaisi keskustelun oikeisiin asioihin ja sen jälkeen pystyt helpommin tekemään päätöksen.

Vierailija
35/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin mieheni kanssa monta vuotta eri paikkakunnilla omissa asunnoissaan. Vietettiin välillä kyllä viikkojakin aina jomman kumman asunnolla. Ei osallistuttu toistemme asumiskustannuksiin millään tapaa. Etäsuhteen aikana olin välillä opiskelija, työtön, välillä tienasin paremmin kuin puoliso ja silti tehtiin näin. Matkustaminen itsessään oli jo menoerä ja se seurustelun "hinta".

Vaikea kuvitella, että sinun olemassaolo lisäisi miehelle mitään asumisen kustannuksia ja siksi en näillä tiedoilla todellakaan suostuisi maksamaan yhtään mitään. Korkeintaan ruokakulut kasvaa, mutta mikäli ne jaatte miehen luona ollessanne, niin tällöin mies hyötyy sinuakin enemmän niistä, kun saa ruuan jämät pitää omassa jääkaapissaan ja sinä joudut vielä omaankin kotiin ostamaan ruokaa. Enemmän odottaisin, että mies osallistuisi sinun matkustuskuluihin edes välillä.

Vierailija
36/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, kotonasi veden ja sähkönkulutus vähenee, miehen luona nousee. Kotonasi ei kulu vessapaperi, tiskiainetta, ym tarvikkeita. Mutta sitten toisaalta, kun tapaatte, vain sinulle tulee matkakuluja. Vaikea näitä on tarkkaan laskea

Päin vastoin, täysin helppo laskea

Mies ei käy naisen luona, ei maksa matkakuluja, ei käytä aikaansa eikä todennäköisesti laita muutenkaan tikkua ristiin naisen eteen. Nainen näkee vaivan, tuo pöytään ja mies loisii. Tällainen mies on se kummelin klassikko kuvotus, joka pakottaa raskaana olevan puolisonsakin palvelemaan häntä, kun tämä laiskottelee. Narsisti. Näitä on pilvin pimein, ja naisten kannattaa pysyä näistä mahdollisimman kaukana. Keskittyä työhönsä ja pitää huolen siitä, että tämän henkiset miehet eivät näe elämänsä aikana kuin prostituoituja ja ihmiskaupan uhreja

Vierailija
37/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko tämä nyt ihan oikeasti tosi tarina, vain lankesinko provoon? 

Tuollainen tarkoittaa, että mies on erittäin pihi ja kannattaa pysyä kaukana. Rahasta tulee vielä iso sota jossai vaiheessa.

Vierailija
38/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä jos olisi tilanne missä (mies) asuisin yhdessä naisystävän kanssa kaupungissa x ja saisin työpaikan kaupungista y. Hankkisin itselleni asunnon kaupungista y ja siinä asunnossa asuisin viikot ja naisystävän luona viikonloput. Olisiko oikein että en enää maksaisi puolia yhteisestä asunnostamme, kun asuisin siellä vain viikonloppuisin ja lomilla?"

Olisi se oikein. Ei kuitenkaan sen takia että asuu siellä vähemmän vaan että vakituisessa suhteessa otetaan huomioon molempien pakolliset kulut kun mietitään paljonko kumpikin maksaa yhteisiä kuluja. Työn takia hankittu ylimääräinen asunto on toiselle pakollinen lisäkulu ja siksi se pitää ottaa huomioon myös yhteisessä budjetoinnissa.

Vierailija
39/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta haluan uusia näkökulmia asiaan, on minulla oma mielipide kyllä asian suhteen. Minulla on terveet lähtökohdat, hyvä itsetunto ja hyvä perus pohja suhteeseen. Raha-asiat ovat joskus vaikeita parisuhteessa mutta nyt minusta tuntuu ettei hän ymmärrä minun kantaani. Ruokakulut on jaettu noin puoliksi, minä kyllä paljon ostan ruokaa ja aina teen sen. Säästöjä minulla on paljon ja mies tietää sen että selviän kyllä kuluista. 

Vierailija
40/120 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin mieheni kanssa monta vuotta eri paikkakunnilla omissa asunnoissaan. Vietettiin välillä kyllä viikkojakin aina jomman kumman asunnolla. Ei osallistuttu toistemme asumiskustannuksiin millään tapaa. Etäsuhteen aikana olin välillä opiskelija, työtön, välillä tienasin paremmin kuin puoliso ja silti tehtiin näin. Matkustaminen itsessään oli jo menoerä ja se seurustelun "hinta".

Vaikea kuvitella, että sinun olemassaolo lisäisi miehelle mitään asumisen kustannuksia ja siksi en näillä tiedoilla todellakaan suostuisi maksamaan yhtään mitään. Korkeintaan ruokakulut kasvaa, mutta mikäli ne jaatte miehen luona ollessanne, niin tällöin mies hyötyy sinuakin enemmän niistä, kun saa ruuan jämät pitää omassa jääkaapissaan ja sinä joudut vielä omaankin kotiin ostamaan ruokaa. Enemmän odottaisin, että mies osallistuisi sinun matkustuskuluihin edes välillä.

Juuri näin, ja se että mies tuossa tilantessa edes kehtaa pyytää rahaa paljastaa hänen olevan täysi hyväksikäyttäjä