Kieilitaidottomat hoitajat: Kukaan ei ole vastuussa!
Ohjaajan mukaan opiskelijat eivät saa suomenkielen opetusta.
- Heille kuuluu joku yksi kurssi ja sen jälkeen oppiminen jatkuu työpaikalla. Minusta se on opiskelijaakin kohtaa tosi julmaa, että heitetään kielitaidottomana töihin suoraan ja vaaditaan, että itse pitäisi oppia. Siinä on vielä hoitosanastokin perussanaston lisäksi opeteltavana.
He ovat tulleet ohjaajan yksikköön henkilöstöratkaisuja tarjoavan Baronan kautta. Barona ei ota vastuuta kielenopetuksesta. Myös Pirha, eli Pirkanmaan hyvinvointialue pesee ohjaajan mielestä kätensä opiskelijoiden kielitaidottomuudesta. Ohjaaja tietää, että joissain yksiköissä on siirretty hoitajaopiskelijoita toisiin tehtäviin potilasturvallisuuden takaamiseksi, mutta hänen yksikössään ei ole näin toimittu.
- Pirhalle on tuotu ilmi näitä ongelmia. Heidän vastuksensa on ollut, että ainakaan tällä hetkellä ketään ei siirretä pois tai tehdä yhtään mitään. Työpaikoille on asetettu se vastuu, ohjaaja kommentoi.
Pirha suosittelee testaamaan kielitaitoa yksittäisissä rekrytoinneissa. Testaaminen on esihenkilön vastuulla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/24f73836-7287-4a88-9941-156bff05f8c8
Kielitaidottomia hoitajia Suomeen tuovan yrityksen "vastuulla" on testata kielitaidottomat hoitajat. Mitään seuraamuksia ei tule, jos eivät testaa tai päästävät testeistä läpi. Kenenkään vastuulla ei ole opettaa heille kieltä. Työministeri kävi toisella puolella maapalloa rekrytoimassa lisää kielitaidottomia hoitajia paikkaamaan huutavaa työvoimapulaa. Paras hallitus ikinä. Vahva ja välittävä Suomi.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ilmeisesti ei ole tarpeeksi suomalaisia hoitajia. Oletko itse hakeutunut vaikka lähihoitajakoulutukseen?
Onko yhtään opiskelupaikkaa jäänyt täyttämättä?
Vaikka kaikki suomalaiset hakisivat hoitajakoulutukseen, ei hoitajia valmistuisi yhtään enempää kuin nyt. Ylimääräisiä opiskelijoita ei päästetä kouluihin eikä luennoille.
Poliitikot päättävät kuinka paljon hoitajia, lääkäreitä ja muita osaajia koulutetaan.
Kyllä heitä koulutetaan ja Suomessa on poikkeuksellisen paljon koulutettuja hoitajia. He vain hakeutuvat töihin toiselle alalle. Hoitotyö on raskasta ja alipalkattua. Muualta hoitajien tuominen on ihmisten hyväksikäyttöä. Voivat tulla ihan itse, jos haluavat, mutta tänne vain raahataan kultaisin lausein.
Yleensä ajatellaan, että alipalkattua vastuuseen nähden. Tavallaan ollaan vastuussa ihmishengistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kielitaidoton hoitaja vaihtaa äitini vaipat ei siinä oikeasti tarvitse hallita maan kieltä erityisen hyvin. Kiitos, että tekee sen työn.
Mutta kun se vaippojen vaihto ei ole ainoa työ. Suomalaiset hoitajat ovat kuormittuneita, koska nämä ulkomaalaiset eivät voi hoitaa ollenkaan puhelinasioita tai keskustella omaisten kanssa jne. Ei olisi ongelma, jos ulkomaalaisia olisi vain muutama, mutta jos niitä on puolet tai ylikin niin onhan se kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kielitaidoton hoitaja vaihtaa äitini vaipat ei siinä oikeasti tarvitse hallita maan kieltä erityisen hyvin. Kiitos, että tekee sen työn.
Tämä. Ja jos hoitaja ei osaa muuta kieltä kuin ruotsinkieltä niin silloinkin homma hoituu. Mutta häneltä ei jostain kumman syystä suomenkieltä vaaditakkaan. Ei ole edes "lielikoetta"! Mistähän se johtuu? Osaavatko kaikki mummut ja vaarit ruotsia?
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Eihän se haittaa, että muistisairas paniikissa kiljuu ja huutaa, kun kielitaidoton menee mitään sanomatta ja repii housut alas, pyyhkii väkisin alapään jne. Tai no osaa ne ehkä sanoa, että ei/älä tälle rimpuilevalle mummolle. Nimimerkillä kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ilmeisesti ei ole tarpeeksi suomalaisia hoitajia. Oletko itse hakeutunut vaikka lähihoitajakoulutukseen?
Ei kannata. Lähihoitajan työ on pienen palkan lisäksi myös sosiaalinen itsem urha jos olet mies.
Kun deittisovelluksessa nainen kysyy ammattia niin siihen ei voi vastata että lähihoitaja.
..Mulla on kotihoidossa työkavereina useempikin nuori mies lähhoitaja, samoin keski-ikäsiä mieshoitajia.Ihan ovat perheellisiä/parisuhteessa ja mukavia, miehekkäitä miehiä ja kivoja työkavereita. Ei oo ilmeisesti ollut turn off heidän kohdallaan. Itsekin arvostan hoitajia, sekä miehiä että naisia. rankkaa duunia, jossa huumorintaju on hyödyksi. Ja itse asiaan; ainakaan kotihoidossa ei pärjää puutteellisella suomenkielellä tai englannilla, koska asiakas kohdataan yksin ja hänen kotonaan, en monenlaista muistiongelmaa ym. vielä hankaloittamasssa, sekä ne lääkejaot, lääkenauhojen tarkistukset sekä injektioiden antamista ja haavanhoitoa, katetrointia ym. joissa on hyvä osata kommunikoida asiakkaan omalla kielellä, lukea/ymmärtää suomenkielisiä ohjeita sekä kirjata itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitää kertoa aasialaisille hoitajille että Norjassa palkat on 2 kertaiset ja Ruotsissa 1,5 kertainen.
He taitavat vaatia erittäin hyvän kielitaidon. Laittakaa lapsenne opiskelemaan ruotsia ja hyvin. Avaa monta työmahdollisuuksia tarvittaessa.
Vastuussa ovat työntekijä itse ja tietenkin paikan johtaja.
Tässä nyt kun olen sivusta joutunut seuraamaan lähiomaiseni siirtymistä entistä enemmän kotihoidon piiriin, niin pakko sanoa, että viestinnässä ja ohjeissa siellä olisi todella paljon tekemistä ja sama juttu koko hoitoalalla. Olemme joutuneet liiottelematta 30:lle eri henkilölle kertomaan lääkitystarpeista ja mihin muuhun hän tarvitsee apuja. Nyt monen viikon hokemisen jälkeen alkaa ehkä olemaan homma hallinnassa. Ja tässä on kyllä ollut ihan supisuomalaista hoitohenkilökuntaa. Mutta tuntuu olevan täysin mahdotonta tehdä esim. vaikka sitten asiakkaan seinään joku lappu tms. jossa jokaiselle hoitajalle on peruslista niistä asioista joita tässä asunnossa pitää tehdä. Järjestelmiin näemmä tällaista ei saada millään. Jokainen kyselee muistisairaalta ihmiseltä itseltään lääkkeistä, ja siitä mitä pitää tehdä jne. Ja jos tämä ei itse osaa sanoa jotain, niin ko. homma jätetään tekemättä, kun ei pyydetty
Tuota kotihoitoa tarvitaan juuri siitä syystä, että muistisairas ei itse osaa tai muista asioita, kuten esim. syödä ruokaa.
Onko täysin mahdotonta tehdä ohjeet järjestelmään?: suomeksi, ruotsiksi ja enkuksi ja jopa jollain muulla kielellä? Ja jos joku nyt alkaa tästä itkemään, niin tekoäly on tullut ja käännökset kielelle kuin kielelle tulee muutamassa sekunnissa. Kun nyt vaan siellä terveydenhuollossa organsioituisivat siihen miten asioista viestitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitää kertoa aasialaisille hoitajille että Norjassa palkat on 2 kertaiset ja Ruotsissa 1,5 kertainen.
He taitavat vaatia erittäin hyvän kielitaidon. Laittakaa lapsenne opiskelemaan ruotsia ja hyvin. Avaa monta työmahdollisuuksia tarvittaessa.
Tai ainakin Norja. He tarjosivat muutenkin erittäin hyviä etuja sairaanhoitajille. 5000€ lähtöpaikka, päällä lisät, apuna hoitoavustajat, jolloin sairaanhoitajat saavat tehdä vain hoitajan töitä. Hyvät lomat ja lennot kotimaahan 4x vuodessa. Mutta kielitaito täytyy olla.
Aloutuksesta selviää hyvin, kuinka jokainen taho pallottelee vastuuta kielitaidon opetuksesta ja testaamisesta toiselle taholle. Viimekädessä opetus vastuu yritetään sälyttää opiskelijan ohjaajalle, jonka rooli kuitenkin on antaa sitä ammatillista ohjausta - ei olla kielten opettaja tai tulkki. Aika vastuutonta ja härskiä. Mutta toisaalta samaa vastuunpakoiluilmiötä on Suomessa ihan kaikessa tekemisessä toimialasta riippumatta. "Tää ei kuulu mulle, en ota kantaa, tää on toisen yksikön vastuulla (vaikka ei olisikaan), en voi/osaa/halua auttaa," jne. Aina löytyy selitys miksi ei tarvitse tehdä mitään. Suomalaisten ihmisten pään tyhjä sisältö, henkinen velttous ja laiskuus on oksettavaa!
Tämähän johtaa siihen että kohta ne viimeisetkin kantasuomalaiset hoitajat vaihtavat alaa, kun kyllästyvät olemaan lapsenlikkana näille ulkomaalaisille, kielitaidottomille hoitajille.
Ei Rauno 87v valita vaikkei nuori ja kaunis Chici-Lee osaa suomea. Vähän tyynyä pöyhii ja laittaa telkkarin päälle ou jee 👍
Vierailija kirjoitti:
Ei Rauno 87v valita vaikkei nuori ja kaunis Chici-Lee osaa suomea. Vähän tyynyä pöyhii ja laittaa telkkarin päälle ou jee 👍
Nuori ja kaunis Chici-Lee myös hymyillen syöttää Raunolle Raunin lääkkeet ja ehkä myös katsoo hymyillen, kun Rauno tukehtuu ruokaansa. Mutta hymyilemäänhän hänet on palkattu, ou jee 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon myös Venäjältä tulleita hoitajia. Jännä vain, että he ovat oppineet kielen vuodessa ja menneet lähihoitajakoulutukseen.
Anna mun nauraa. Tässä maassa asuu jopa toisen polven rusakoita, jotka ei osaa suomea.
Kaikki tuntemani puhuvat sujuvaa suomea. Sanojen taivutukset menee oikein ja ovat opiskelleet Suomessa.
Ei pidä paikkaansa, mongertavat epäselvästi ja jos kysyt mitä tarkoitat niin suuttuvat ääliöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori ja kaunis Chici-Lee myös hymyillen syöttää Raunolle Raunin lääkkeet ja ehkä myös katsoo hymyillen, kun Rauno tukehtuu ruokaansa. Mutta hymyilemäänhän hänet on palkattu, ou jee 👍
87v korkeassa iässä kuolema vaanii aina nurkantakana. Aamulla voi herätä kuolleena joten miksei nauttisi 20v filippiinoksen hoidosta 😎
Olen kuullut, että vaikka esim kaikki Kainuussa syntyvät lapset alkaisivat sote- alalle, ei ihmisiä tule riittämään hoitamaan .
Olin hoitoalalla ja huomasin ettei näillä filippiinihoitajilla ym kehitysmaan tuonneilla ollut minkäänlaista motivaatiota opetella mitään ekstraa. Miksi olisi, kun sama palkka tulee max 30 % työpanoksella vrt kantishoitaja ja fokus on heillä muuttaa johonkin muuhun maahan tai löytää sponsori täältä. Ja sit tää, että syy heidän osaamattomuudesta kipataan jollain kummallisella logiikalla työkavereille ja kukaan ei ainakaan meillä ottanut huomioon sitä, että heidät lasketaan täysmitoitukseen(!), vaikka työpanos oli tosi vähäinen. Kummasti alkoi muut väsymään... Mua ei pas kaakaan kiinnosta kyky hymyillä nätisti ja se paljon puhuttu iäkkäiden arvostus, jos lähes kaikki työt jää kuitenkin hoitamatta ja jatkuvasti sai selvitellä virheitä mitä tekivät. Ihan laput silmillä osa työskenteli. Enkä usko, että nämä mainitut asiat ovat kovinkaan muuttuneet. Toki joukossa voi olla joskus joku hyvä ja fiksu hoitaja, mutta hän yleensä jatkaa opinnoissa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomaliset eivät olisi niin lihavia, säästyisi Sotekuluista 3 miljardia vuodessa.
Lihavuuden hoito on todella ala-arvoista. Suurin osa lääkäreistä ei osaa muuta kuin sanomalla "laihduta".
Vierailija kirjoitti:
Ja kun tämä leveästi hymyilevä bimbo antaakin kymmenkertaisen annoksen lääkettä kun ei ymmärrä lukemaansa, niin taas saa pappi kahvia juodakseen. Ou jee.
Jostain syystä näitä pizza-yrittäjiä kiinnostaa asiakkaan palvelukieli. Jostain syystä niissä gourmet ravintoloissa taas ei edes kalliilla hinnalla saa suomenkielistä palvelua. Ei tarvitse sitten itkeä kun lafka on konkurssissa