Kuinka paljon asuntosi arvo on tippunut? Itselläni 30 000e.
Ostin asunnon vuonna 2015 ja tämä maksoi 105 000e, nyt asunnon arvo on noin 70 000e. Samassa taloyhtiössä siis asunto myynnissä tuohon hintaan. Pienemmän asunnot on mennyt kaupaksi 70k-80k ennen ja nyt niiden hinta on 50k-60k.
Hinta tippunut aika rajusti minun mielestä, mitenkä on teillä onko tietoa?
Kommentit (163)
Naapuri myy täysin samanlaista (peilikuva) asuntoa 20k halvemmalla pyynti hinnalla mitä itse maksettiin 6v sitten.
En tiedä eikä kiinnosta kun en ole myymässä. Myyn, jos haluan, sitten kun hinnat taas nousevat, ja nehän nousevat varmasti tällä alueella, jossa on tunkua paljon kalliimpiinkin asuntoihin.
Voin myös jättää myymättä ja laittaa tämän vuokralle ja tienata sillä. Velkaa ei ole sentin jeniä. Tästä saa vuokratuottoa hyvinkin 300-400 kuussa kun vähentää alueen käyvästä vuokratasosta vastikkeen.
Jos et ole heti myymässä, se ehtii nousemaankin.
Ei kiinnosta.
Vaikka tämän kämpän arvo tippuisi nollaan, en ole tätä myymässä.
Maksoin ehkä pikkasen ylihintaa omasta asunnosta eli 78 000e kun todellinen hinta olisi ollut joku 70 000e.
Nyt on samanlainen asunto myynnissä ja pyynti on 66 000e. Tonni sinne tänne ja velan olen pian maksanut pois.
Nyt toki on ostajan markkinat eli asuntojen hinnat tipunnu lähes kaikkialla.
Myös sen seuraavan asunnon arvo on tippunut. Ekan jälkeen kyse on välirahasta.
Ei oikeasti mitään käsitystä, tämä on minun koti, lähden tästä arkussa kantamalla.
Mielenkiintoisin on kyllä asumistuen lähteminen monilla tänä vuonna, ei välttämättä vaikuta omaan käyttöön ostettujen asuntojen hintoihin mutta vaikuttaa kyllä pieniin sijoitusasuntoihin.
Pahin tilanne on jossain itäsuomessa jossa joidenkin asuntojen arvo on nolla. Silloin kun oli nollakorot niin asunnoista sai parhaimman hinnan ja niistä ajoista arvo on tippunu ihan hyvin.
Ostettiin 2014, hinta oli 505 000. Samassa yhtiössä myytiin viime vuonna samankokoinen samalla pohjaratkaisulla hintaan 636 000. Se on uusin kauppa, täällä on aika pieni vaihtuvuus. Uskon että nyt myydessä saisimme ainakin ostohinnan. Luultavasti enemmän.
Onko elämä kilpailu siitä, kenellä kallein kämppä?!
Noussut hieman. Oletan että vuoden tai kahden aikana tulee vielä ainakin 15% nousua lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisin on kyllä asumistuen lähteminen monilla tänä vuonna, ei välttämättä vaikuta omaan käyttöön ostettujen asuntojen hintoihin mutta vaikuttaa kyllä pieniin sijoitusasuntoihin.
Toivottavasti noita vapautuu markkinoille, siis ihan ihmisten omiksi kodeiksi, ei sijoittajille.
Odotan esim. HS:n seurantahaastettelua "Teppo Taviksista" jotka alkoivat velkavivuttamalla asuntosijoittajiksi... Korot nousseet, asuntojen hinnas laskeneet, ja asumistuen muutokset väistämättä ajavat osan ihmisistä muuttamaan edulisempaan -> saattaa pitkässä juoksussa laskea kalliimpia vuokria jos asuntoja vapaana enemmän mitä kysyntää.
On pysynyt samana, tosin ennen tällä alueella hinnat nousivat tasaisesti.
En ole myymässä, on mahdollisesti loppuelämän koti.
Asunnosta maksoin 5v sitten 100 000e ja nyt tästä saa 200 000e.
1993 ostin sikahalvalla hyvältä alueelta, plussalla ollaan selvästi.
216 000 e kerrostalo. Putkiremontti ja kattoremontti odottaa eli arvo tällä hetkellä max 190 000e-197 000e. Jos remontit olis tehty, ja hinnat kehittyisi ,voisi noin 220 000e saada tulevaisuudessa. Naapuri kuvittelee, että saa pintaremontoimattomasta asunnosta 260 000e. Ihmettelee kun ei mene kaupaksi. Meillä kuitenkin keittiö, kylppäri yms.päivitetty.
Noussut muutamalla kymppitonnilla. Parhaillaan nousua yli 60 000 mutta varmasti nyt ollaan se 20-30 k tultu huipuista alas.
Vierailija kirjoitti:
Onko elämä kilpailu siitä, kenellä kallein kämppä?!
Ei ole, etkö sitä kysymättä ymmärrä?
Melkein kaikkialla asuntojen arvot on tippunut ja harva saa asunnosta sitä mitä siitä maksoi. On oma asuntoni arvo myös laskenut aika roimasti mutta mitä sitten? Asunto ei ole minulle sijoitus vaan koti missä asun.
150k maksoin ja nyt arvo arviolta 100k.