Runebergintorttuhan on ihan kamalaa!
Hyi että, oksettaa oikein. Siis ostin tänään kaksi torttua maistettavaksi, koska en edes muistanut enää, miltä tuo maistuu. Ehkä lapsena viimeksi maistanut. Nyt maistoin tuota (Fazerin) ja ymmärrän, miksi en ole noita koskaan ostanut. No koska tuo on niin pahaa :((( Miten voi olla, että näistä kai kaikki yleisesti ottaen tykkää?? Vadelmahillo yök. "Käytetty rommi", yök. Koko homma yök.
Kommentit (82)
Eikö kukaan kertonut, että Runebergin tortut ovat lähinnä aikuiseen makuun.
Torttu ei ole koskaan pahaa, päinvastoin, se maistuu aina, kun sitä on tarjolla.
Vain Porvoosta saa aitoa Runebergiä. Menkää vaikka Cafe Cabrioleen tai Helmeen maistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Runeberska olisi voinut viedä torttureseptinsä minun puolestani vaikka hautaan mukanaan. Itsellä tuli oikein nauru, kun huomasin Runebergin päivän lähestyvän ja muistin karmean tortunmaistamiskokemukseni. Ihan selvä juttu, etten sellaista sontaa uudelleen enää osta. Fredrika on tehnyt muutakin. Taitaa löytyä hänen reseptinsä oikein kirjanakin, jos on ihan pakko jotain Runebergin perheen herkkua syödä Runebergin päivänä. Minun mielestäni ei ole.
Ei se Fredrikan keksimä torttu ollut.
Kyllä sen kerran vuodessa syö, mutta kuka semmoisia ostelee muutoin kuin Runebergin päivänä? Yhtä tympeää kuin syödä mämmiä syksyllä tai laskiaispullia elokuussa.
Eikös nämä Fazerin Runebergin tortut tulleet Liettuasta vai Latviasta? No joka tapauksessa kotimaista eivät ole nähneet.
Olen kyllä kuullut, että eri valmistajien tortuissa olisi suuriakin eroja maussa, koostumuksessa yms. Mutta en kyllä aio lähteä sokkona ostelemaan eri valmistajien torttuja, jos eivät olekaan yhtään sen parempia kuin se, jota valitettavasti kerran söin. Olen leivosihminen, en syö pullaa, viinereitä, kakkuja yms., vaan ostan aina leivoksen, jos haluan makeaa. Mutta Runebergin torttu oli aivan kammottava. Koskaan ennen ei ole leivoksen kohdalla niin käynyt, etten olisi ostamastani leivoksesta tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan, kun joskus lapsena maistoin punaviiniä, oli ihan kauhean pahaa! Nyt aikuisena olen oppinut nauttimaan siitäkin.
Minä edelleenkään en voi sietää punaviiniä, valkoviiniä, olutta tai lähes mitään alkoholia. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runeberska olisi voinut viedä torttureseptinsä minun puolestani vaikka hautaan mukanaan. Itsellä tuli oikein nauru, kun huomasin Runebergin päivän lähestyvän ja muistin karmean tortunmaistamiskokemukseni. Ihan selvä juttu, etten sellaista sontaa uudelleen enää osta. Fredrika on tehnyt muutakin. Taitaa löytyä hänen reseptinsä oikein kirjanakin, jos on ihan pakko jotain Runebergin perheen herkkua syödä Runebergin päivänä. Minun mielestäni ei ole.
Kyllä sen kerran vuodessa syö, mutta kuka semmoisia ostelee muutoin kuin Runebergin päivänä? Yhtä tympeää kuin syödä mämmiä syksyllä tai laskiaispullia elokuussa.
Sittenhän ei tarvi olla edes pahoillaan, ettei halua semmoista syödä Runebergin päivänä. 😅
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan kertonut, että Runebergin tortut ovat lähinnä aikuiseen makuun.
Joo kyllä tavallaan tämän tiesin, että siinä on sitä rommia tai punssia, mutta kuten sanoin, olen 39, eli eiköhän ikäiseni noista tykkää.
Eri valmistajien tortut on ihan erimakuisia. Jopa saman valmistajan eri versiot, jos sattuu olemaan joku vegaaninen versio normaalin lisäksi. Saman valmistajan kostutuskin saattaa olla erilainen eri päivänä. Ja seuraavana vuonna sitä reseptiä on voitu mennä muuttamaan.
Osa on aika kamalia, toiset taas hyviä. Fazerin en ole tainnut juurikaan ostella, joten en osaa oikein kommentoida, miten hyviä tai vähemmän hyviä ne on.
Runebergin torttu on herkkua. Sen sijaan en syö laskiaispullia. Pullasta tuoreena kyllä pidän , mutta kermavaahto pullan kanssa on ihan liian överiä.
Runebergintortuissa maku ja laatu vaihtelee äärettömän paljon. Olen syönyt todella herkullisia ja todella vastenmielisen makuisia. Ei ole lempileivonnaiseni, koska siinä on niin iso hajonta, mutta esimerkiksi viime keväänä löysin niin hyvän makuisen version, että olisin voinut syödä niitä vaikka kuinka paljon; oli mehevä, maukas, eikä ollut sitä alkoholin tympeää makua tai yli-imelää kuorrutusta. Paha vain, että nyt en enää muista minkä valmistajan se oli.
Kun sota tulee, teilläkin on tähdellisempää kitisemistä. Esim. omaistenne ja oma henki. Historia tulee tämänkin kitinän ripustamaan rikkinäisiin raameihin.
Löytämäni torttuinfon mukaan nykytorttu muistuttaa paljon juuri Fredrikan versiota, mutta punssia ei Fredrikan reseptissä ole käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä Fazerin Runebergin tortut tulleet Liettuasta vai Latviasta? No joka tapauksessa kotimaista eivät ole nähneet.
Nämä baltiantortut ovat meillä boikotissa ja muuten boikotoidaan Fazeria. Elosen runebergintortut ovat erinomaisia.
Runebergin torttu on sen niminen vain siksi, koska hra Runeberg tykkäsi ko. torttusesta ja sen myötä sitä alettiin kutsua Runebergin tortuksi. Fredrika sitten muunteli sitä ja kirjoitti reseptinsä ylös omaan resptikirjaansa. Muuta tekemistä koko kököllä ei ole Runebergien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sota tulee, teilläkin on tähdellisempää kitisemistä. Esim. omaistenne ja oma henki. Historia tulee tämänkin kitinän ripustamaan rikkinäisiin raameihin.
Yritetään ymmärtää ylensyöneitä s i i d e r i v a l a i t a . P e r s e ei mahdu tuoliin mutta kitinä ... kitinä se vain jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Et siis muista mille maistuneet ja silti vältelly ostamasta? Outoa on.
Minä olen tuossa tilanteessa yhä. Jotenkin ne kaupan einestortut ei kiinnosta enkä tiedä mistä hyviä saisi. Ikää jo 46 eli lapsuuden maisteluista tovi vierähtänyt. Ehkä syy on sekin, että ostan tosi harvoin mitään valmiita leivonnaisia ja alkuvuodesta on saatavilla laskiaispullia, jotka ovat oikeasti hyviä mielestäni. Niitä teen kyllä itsekin välillä, ehkä joka toinen vuosi.
Alunperin aikansa jämäruoka
Tämä selitti paljon, miksi makuelämys oli se mikä oli. 🤢