Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostaako teille vanhempi 1/2 omakotitalosta, jos ette saisi sitä muuten? Tiedän yhden ihmisen, jolle ostaa

Vierailija
02.04.2023 |

Laittaa 1/2 omiin nimiinsä, lapsi, nyt 47v, perii sen aikanaan.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. Ei mun vanhemmilla olisi sellaiseen varaa. Lapsia kolme niin kaikilleko muka ostaa puolikas omakotitaloa? Äitini on pienituloinen ja asuu velattomassa osakkeessa. Isä on eläkkeellä ja asuu yksin lähes velattomassa omakotitalossa. 

Vierailija
2/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut molemmille ensiasunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. Ei mun vanhemmilla olisi sellaiseen varaa. Lapsia kolme niin kaikilleko muka ostaa puolikas omakotitaloa? Äitini on pienituloinen ja asuu velattomassa osakkeessa. Isä on eläkkeellä ja asuu yksin lähes velattomassa omakotitalossa. 

Tälläkin vanhemmalla on kolme lasta. Muillekin jää perittävää, eli uskoisin sen menevän tuosta huolimatta tasan. Ts. omaisuuden määrä ei sitä ainakaan estä.

Vierailija
4/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika kiva, että voi auttaa lastaan saamaan unelma-asunnon, vaikka tämä onkin yh ja pitkäaiakaisesti työttömänä.

Vierailija
5/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri aikeissa ostaa rivarikaksion pojalleni. Asunto tulee tosin äitini nimiin ja poikani mene siihen vuokralle, jolloin saa asumistuen.

Vierailija
6/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri aikeissa ostaa rivarikaksion pojalleni. Asunto tulee tosin äitini nimiin ja poikani mene siihen vuokralle, jolloin saa asumistuen.

Äitisi siis maksaa lahjaveron antamastasi lahjasta.

Vierailija
7/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli suurin osa omaisuudesta kiinni talossaan. Veli sai rahaa velkojensa maksuun muutaman kerran, mä sain hädin tuskin henkilötakauksen 5000 mk autoon jotta sain työpaikan, muuton tuli vain valitusta miksei muka opinotuki riitä elämiseen. No, perin ihan hyvät rahat kun lma talo oli jo maksettu.

Isällällä ei tuollaisia rahoja olisi ollutkaan, mutta sain sata mk viikossa opiskeluiden loppuun asti.

Itse varmaan pysyisin tuon lapselleni antamaan, mutta saa luultavasti vaan vakuudet lainaan.

Vierailija
8/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun äiti osti asunnon, johon veljeni muutti vuokralaiseksi. Samoin äitini takasi lainan meidän taloomme, ja siskolleni antoi takuut, että hän sai oman asunnon. Tekisin niin itsekin 🙄

Vierailija
9/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?. Selittäisitkö tarkemmin, mitä tarkoitat?

-eri

Vierailija
10/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ois voineet eikä kukaan meistä sellaista olettanutkaan. Ihan itse ollaan kodit hankittu ketään sitomatta .

Vierailija
11/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Mitä mahtanee tarkoittaa, mutta lahjavero pitää tietysti maksaa, kuuluu lahjan saajalle, sen voi tietty sumplia sillä että tekee velkakirjan. 

Vierailija
12/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin ihmisiä ilmeisesti vieläkin yllättää, että perheitä on monenlaisia ja omilla rahoilla saa tehdä mitä itse haluaa.

Se on tavallaan se hieno juttu siinä että on omaa rahaa. Suosittelen sinullekin.

Vierailija
13/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kyseessähän on lahja, jos ostaa asunnon äidilleen, äidin omistukseen (nimiin).

Vierailija
14/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että nämä ajat on kohta takanapäin kun sijoitusasunnon rahoitti kela . Opiskelijoiden asumistuki jos poistuu niin tämä kikkailu ei enää ehkä sitten onnistu . Onhan toki mahdollista ostaa suoraa lapsen nimiin asunto ja tehdä pitkä lainasopimus pankin kanssa niin on sitten oma ennen pitkää ilman lahjaveroa .

Vierailija
15/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ois voineet eikä kukaan meistä sellaista olettanutkaan. Ihan itse ollaan kodit hankittu ketään sitomatta .

Omiin nimiin ostaminen ei sido mitenkään. Jos siis tarkoitus on antaa se osuus lapselle aikanaan kuitenkin, eikä tarvitse pääomatuloiksi jne.

Vierailija
16/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden kikkailujen takia olisi asumistuki poistettava

Vierailija
17/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä aloituksen tilanteessa ei ole ainakaan mitään kikkailua. Aikuinen lapsi ei siis todellakaan maksa äidilleen siitä vuokraa. Asumistukea saa sen verran, kuin saisi itse kokonaan omistaessaan.

Vierailija
18/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa joo. Vanhemmat ovat lahjoittaneet kerrostaloasunnon verran kaikille lapsille.

Itse toivottavasti teen saman 30 vuoden päästä.

Vierailija
19/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut tuenko poikaani asumisen suhteen ja nyt päätin, että mieluummin kerään varallisuutta niin, että on helpompi rajata avio-oikeus pois tuestani. Heillä on yhteinen laina ja jos avustaisin sen maksussa, erossa tuki menisi puoliksi. Jos kummallakin olisi oma laina, tilanne olisi tosin.

Vierailija
20/30 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkö takia pitäisi poistaa kaikilta vaikka ongelma käytännössä vain lähisukulaiselle junailut.