Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion muuttaa 90 neliöstä 30 neliöön, miten karsia tavaraa?

Vierailija
20.01.2025 |

Eli 4 h perheasunnosta yksiöön, kun lapset ovat muuttaneet omilleen. Haluan minimaaliset asuinkulut, jotta tulee taloudellista riippumattomuutta. Olen nyt karsinut tavaroita jo vaikka kuinka paljon, mutta sitä on silti moninkertaisesti liikaa!

Kaikki ns turha on jo konmaritettu ja on tullut seinä vastaan. Esim olen jo vähentänyt kirjoja yhden kirjahyllyn verran, en on jäljellä yksi, joten niitä ei tarvitse vähentää. Erilaisia keittiötavaroitq on hirveästi,,samoin vaatteita ja kenkiä, sekalaista ns tarpeellista. Lakanoita on 2 kierrokseen eli vain yhdet varalakanat. Miten ihmeessä lopuistakin ylimääräisistä pääsee eroon, kun on jo näin tiukasti karsittu? Vinkit ovat tarpeen!

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatopaikalle ja molokkiin/kierrätykseen vaan kaikki mitä et tarvi. Niin minäki tein kun muutin eron jälkeen pieneen yksiöön.

Kierrätyskeskukseen voi viedä tai lappu vaikka kaupan ilmoitustaululle. Itse laitoin tarpeettoman pyykkikoneeni ilmoituksella kiertoon ja heti tuli työtön sen hakemaan. Toimiva oli, en petkuttanut.

Järkyttävää, kuinka ihan käyttökelpoista kamaa heitetään roskiin. Tuskin ap:lläkään mitään rikkinäistä, tahraista ja reikäistä itsellään on, mikä ei jollekin kelpaisi hyvin.

Hävetkää, maailma hukkuu paskaan ja muoviin. Uudenveroisia heitellään molokkiin. Käyttäkää loppuun tavarat ja tekstiilit. Niitä voi myös paikata ja korjaílla.

Sorry, minä en ainakaan kuluta aikaani pois annettavan tavaran paikkaamiseen, korjaamiseen tai pesemiseen. Jos se tuota vaatii niin menee roskiin.

Vierailija
102/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako pyyhettä teillä on? Minulla on aika monta, mutta jos liikaa karsii, niin joutuu pesemään vajaita koneellisia sitten, eikä sekään ole järkevää.

Montako kpl lautasta (matala/syvä jne) teillä sinkuilla on? Entä lasia, tai kattilaa/pannua?

Ap

Vajaat koneellisetko ovat sinun suurin ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Ne kirjat tyypillisesti tuppaa olemaan jotain Valittujen palojen kokoelmia, mitä olen kirjahyllyjen anteja kodeissa katsellut. 

Tuo kertoo paljon tuttavapiiristäsi...

Vierailija
104/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita selkeä kuva ja torille: annetaan. Laita Tarkka noutoaika. Ei enempää selittelyjä tai varaamista. 

Laita annetaan tavarat riviin eteiseen siitä noukkivat. 

Myy pikkuhinnalla ennemmin kuin roskiin. Tai iso kasa tavaraa: kuolinpesätyyypit noutaa tai pelastusarmeija. Myös huonekalut: tarvitset vain välttämättömät. Sänky pöytä muutama tuoli. 

Seuraa itseäsi viikko, kirjaa ylös mitä käytät 😂

Vierailija
105/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten puolisosi sopeutuu pienempään asuntoon?

Olen eronnut eli muutan yksikseni.

Täällä on paljon hyviä kommentteja. Epämääräinen pikkusälä on nyt lipastoissa niitä ei yksiöön mahdu.

Siinä yksiössä on tosiaan keittokomero huoneen perällä eli ei erillistä keittiötä.

Ap

Vierailija
106/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis muutan hyvillä mielin ja innostuneena, yksiö ei tunnu loukolta. Olen joskus nuorempana haaveillut asuntovaunussa asumisestakin, vaikkei se realistista olekaan. Toisaalta olen kotihiiri ja tykkään sisustamisesta, niin en halua mitään väliaikaisen näköistä opiskelijaboxi-tyyppistä kotia.

Ap

Vierailija
107/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En noin pieneen kyllä hevillä muuttaisi. 50 olisi ehdoton minimi.

Ei sinun tarvitse muuttaa.

Vierailija
108/125 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako pyyhettä teillä on? Minulla on aika monta, mutta jos liikaa karsii, niin joutuu pesemään vajaita koneellisia sitten, eikä sekään ole järkevää.

Haha, tuo on kyllä paras vähään aikaan lukemani tekosyy sille, ettei heitä turhaa tavaraa pois. "Kun tulee vajaita pyykkikoneellisia!"

Vierailija
109/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni yksi tekosyy lakanoiden määrään on se, etten raaski heittää pois kaikkia lasten lapsuusaikaisia lakanoita 😄 Musta oli ihanaa joskus aikuisena nähdä taas ne oman lapsuuden lakanat, ja vielä pedata ne omalle lapselle. Joten samasta syystä olen nuo tallentanut.

Aina kaappia siivotessa mietin että pitäis kai nuokin heittää pois, mutta ei pysty.

Vierailija
110/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ovi auki ja lappu ovenpieleen, "saa ottaa".

Jos haluat niistä eroon niin laita ei saa ottaa silloin ne lähtevät

Vierailija
111/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ovi auki ja lappu ovenpieleen, "saa ottaa".

Jos haluat niistä eroon niin laita ei saa ottaa silloin ne lähtevät

Vierailija
112/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Ne kirjat tyypillisesti tuppaa olemaan jotain Valittujen palojen kokoelmia, mitä olen kirjahyllyjen anteja kodeissa katsellut. 

Minulla ne eivät ole. Olen koko ikäni lukenut lähes pakonomaisesti; koko ajan on oltava kirja työn alla (opin lukemaan kolme-, neljävuotiaana ja nyt olen seitsemänkymppinen). Lisäksi tuhlaan vähät rahani kirjoihin, eli olen ostanut, ja edelleen ostan, jokaisen kirjani. En käytä kirjaston palveluja; olen siinä mielessä outo. Meitä on moneen lähtöön.

Vierailija
113/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn samaistumaan jäätyäni yksin, miten saada isomman asunnon kamat mahtumaan pienempään. Annoin itselleni aikaa ja hävitin vuoden ajan irtaimistoani myymällä tai antamalla  ilmaiseksi pois. Aina niille ottaja tai ostaja löytyi. Vuokrasin hyvin halvan varaston 60 e/kk, josta käsin raakkasin edelleenkin tavaraa sen mukaan kuin olen asettunut asumaan pienempään. Tarkoitus ei ollutkaan vuokrata varastoa pitkäksi ajaksi (silloin tulisi tavaroille lisähintaa jo varastoinnistakin), mutta halusin harkita mistä vielä luovun ja mitä tarvitsen uudessa kodissani. Suhde  vanhaan irtaimistoon muuttuu uuden kodin myötä ja jokin tärkeäksi kokemani onkin täysin tarpeeton uudessa kodissa, vaikka sen sinne uuteen kotiin muuttikin. Tai toisinpäin olen manannut jonkun huonekalun hävittämistä, joka olisi hyvin käynyt uuteen kotiin ja säästänyt rahojani. Siksi se varasto on maksanut nyt itsensä takaisin. 

Olen sijoittanut  irtaimistooni, joten sitä ei korvata Ikean lastulevyillä tai tuunattavilla kirppislöydöillä olivatpa kuinka kivoja tahansa. Siksi harkitsin oman aikani ja se oli järkevä päätös kohdallani.

Vierailija
114/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kuitenkin sitä täysin turhaa sälää on kuitenkin roppakaupalla?

Vuokraa varasto niille 90% jotka nyt on ns. "olis kiva pitää" osastolla, ja vuoden päästä heität ne katsomatta kaatopaikalle kun et niitä ole siihen mennessä kaivannut.

Aloittaja kertoo, miten yrittää minimoida kuluja ja sinä ehdotat varaston vuokraamista! :D

Vierailija
115/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut yksiössä 20 vuotta. Rahaa on säästynyt  yli 100 000 euroa. En ole ostanut asuntoa ja armeijan jälkeen ajattelin että alan säästämään rahaa. Säästin jo alle 20 vuotiaana 20000 euroa. Jäin koukkuun säästämiseen jo nuorena ja ajattelin että vaikka on vakityö niin en ota lainaa koska palkasta menisi lainaan700 euroa, vastikkeeseen 250 euroa ja muihin kuluihin satasia niin lopulta palkasta olisi jäänyt 400 euroa ruokaan ja muuhun. Joten päätin että maksan vain vuokraa sen 400 euroa ja säästöön on jäänyt 700 euroa joka kuukausi. Sain myös perintöä kun äiti kuoli.

Vierailija
116/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatopaikalle ja molokkiin/kierrätykseen vaan kaikki mitä et tarvi. Niin minäki tein kun muutin eron jälkeen pieneen yksiöön.

Naisten järkevää tavaroiden hankkimista 🤣

Näkisitpä mun exän tavaravuoret sen omakotitalossa 🙈😂 Sama hamstraus ulottuu pihalle asti. 

N53

Vierailija
117/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut yksiössä 20 vuotta. Rahaa on säästynyt  yli 100 000 euroa. En ole ostanut asuntoa ja armeijan jälkeen ajattelin että alan säästämään rahaa. Säästin jo alle 20 vuotiaana 20000 euroa. Jäin koukkuun säästämiseen jo nuorena ja ajattelin että vaikka on vakityö niin en ota lainaa koska palkasta menisi lainaan700 euroa, vastikkeeseen 250 euroa ja muihin kuluihin satasia niin lopulta palkasta olisi jäänyt 400 euroa ruokaan ja muuhun. Joten päätin että maksan vain vuokraa sen 400 euroa ja säästöön on jäänyt 700 euroa joka kuukausi. Sain myös perintöä kun äiti kuoli.

Ja perinnöksikö säästät? 

Vierailija
118/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi keino on pakata KAIKKI laatikoihin kategorioittain. Sitten kaivat sieltä kuukauden ajan mitä tarvitset ja kaikki muu on turhaa.

Vierailija
119/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suunnittelin samaa yhdessä vaiheessa, tosin aioin viedä paljon tavaraa maksulliseen varastoon. Tulisi silti halvemmaksi kuin iso asunto. 

Vierailija
120/125 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kuitenkin sitä täysin turhaa sälää on kuitenkin roppakaupalla?

Vuokraa varasto niille 90% jotka nyt on ns. "olis kiva pitää" osastolla, ja vuoden päästä heität ne katsomatta kaatopaikalle kun et niitä ole siihen mennessä kaivannut.

Aloittaja kertoo, miten yrittää minimoida kuluja ja sinä ehdotat varaston vuokraamista! :D

Olen eri vastaaja, mutta varaston vuokraus voi tulla halvemmaksi kuin isossa talossa asuminen, joten hetkellisesti se voi olla ihan hyvä idea, kun miettii, mistä kaikesta voi luopua.