En ymmärrä miten jotkut voi olla pitkiäkin aikoja pesemättä hiuksiaan
Minusta ne alkavat haista jo vuorokaudessa tunkkaisille vaikka eivät olisi vielä likaiset. Viikko tai kaksi kuulostaa jo todella ällöltä.
Kommentit (67)
Mua ällöttää kanssa tuo pesemättömyys!! Ei ole kerta eikä kaksikaan, kun joku (omasta mielestään ei haiseva pää) tulee tilaan ja sen täyttää tunkkainen, likaisen tukan haju. Mutta kun siihen hajuunhan itse tottuu, eikä sitä enää haista muut kuin kanssaihmiset. Todella ällöttävää.
Ja sama juttu niiden kanssa, jotka käyvät suihkussa kerran viikossa. Olette tunkkaisia, ette vain itse haista.
Tai sitten nämä, jotka eivät pese peräänsä ison hädän jälkeen.
Haisulit!
Tämä No shampoo -porukka on kuin jokin lahko.
Pitäisi enää vaan keksiä, että miksi ihmeessä pitäisi joku sata päivää totutella siihen, että hiukset muka "tottuvat" hikeen, rasvaan, pölyyn, ilmansaasteisiin ja vapen tai tupakan katkuihin. Itse en keksi yhden yhtä syytä.
Minusta puhtaat, kevyet, tuoksuvat hiukset ovat ihanat, yksi arjen nautinnoista. Minulla on pitkät ja tuuheat hiukset. Siksi huomaan itsekin, miltä ne haisevat tai tuoksuvat. Näen todella mielelläni sen pienen vaivan, että ostan shampoota ja peseydyn.
Miksi kulkisin pää pesemättä, kun pesen kehoni muutkin paikat?
Ja joku tollo tuolla argumentoi, että shampoo keksittiin vasta 1900-luvulla. Ihmiset ovat kuule koko historiansa ajan käyttäneet erilaisia vaahtoavia kasveja ja myöhemmin saippuoita pesutymiseen. Kehitys on tuonut parempia aineita. Koskas keksittiin hammasharja tai fluoritahna? Eikö pitäisi sitten samalla logiikalla unohtaa ne?
Voitte olla muuten ihan varmoja, että vaikka itse olette "tottuneet" likaisiin hiuksiin, muiden mielestä ette ole raikkainta seuraa.
Mä pesin ennen kerran viikossa ja se oli ihan tarpeeksi usein. Ei hiukset vain rasvoittunut ikinä. Sitten aloin syömään tyroksiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan. Ja nykyään joudun pesemään hiukset joka päivä. Ne on koko ajan rasvaisen oloiset. Ketuttaa niin paljon, että mietityttää pitäisikö lopettaa koko lääkitys.
Itse harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa ja päänahka todellakin vaatii pesua. Pelkkä vesi ei riitä, vaan hiuksista jää "tönköt". Ymmärrän kyllä, että kaikkien ei tarvitse pestä shampoolla joka päivä, mutta kyllä jatkuva vesipesu tekee tietyn hajun hiuksiin. Kai siihen itse tottuu, mutta läheltä haistaa lievän ihorasvan hajun ja käsiinkin jää tietty rasvainen tunne, jos silittää toisen päätä. Mutta toki, jos se ei itseä tai läheisiä haittaa, niin antaa palaa vaan. Ei se haju metrien päähän kuitenkaan yllä.
Täällä joku vetosi historiaan ja että shampoo on uusi juttu. Tietääkseni kaikenlaisilla luonnon antimilla on itseään ja ihoa puhdistettu kautta aikoin. Parfyymien tultua niillä peitettiin hajuja.
Pari vuotta olen ollut pesemättä shampoolla, eli käytän pelkkää vettä.
On ne vähän rasvaisen tuntuiset, mutta pidän muutaman millin sänkenä, joten ei niin haittaa.
Päänahkaan tulee kyllä illon tuntuista talia....
Ruoka ja elintavat vaikuttaa hiuksiin ja rasvoittumiseen. Myös se hipelöikö hiuksia tai päänahkaa sormin (ajatuksissaan), käyttääkö muotoiluaineita tms. Asuuko jossain missä on paljon ilmansaasteita tai pölyä, ja kuinka kalkkista/likaista putkiston vesi on. Ja lopuksi se peseekö vain hiukset (hieroo sampoota niihin) vai huolellisesti myös päänahkansa.
Vaikuttaa siis moni muu asia kuin pelkkä pesuväli.
Mun tutulla on pitkät ja todella paksut hiukset. Hän pesee ne kerran kuukaudessa. Ei kyllä huomaa.
Mulla on rasvainen päänahka, joka rupeaa haisemaan, jos en pese joka päivä. Vähän niin kuin atooppinen iho haisee.
Ihmiset todellakin haisee, jos eivät käy suihkussa tai pese hiuksiaan tarpeeksi usein. Pienessä tilassa tämän huomaa, töissä joutuu tästä kärsimään.
Ei minulla mene hiukset inhottavaksi yhdessä päivässä. Joskus olen liian pitkään pesemättä, kun olen vaan kotona ja ajatus suihkusta tuntuu niin kauhealta. Jälkeenpäin kyllä miettii, että olisi ollut mukavampi olo jo vuorokausi sitten, jos olisi viitsinyt kampea itsensä suihkuun.
Pesen kerran viikkoon ja oikeastaan voisin pestä vieläkin harvemmin, koska ei ne ala edes viikossa näyttää rasvaiselta eikä se todellakaan haise miltään.
Aiemmin pesin minäkin joka toinen päivä, mutta kun tukka tottui harvempaan pesuväliin niin ei se ole enää rasvoittunutkaan. Toki suihkussa käydessä tulee huuhtaistua tukka vedellä, mutta varsinainen shampoo kerta viikkoon riittää.
Ihmiset on erilaisia.
Mullakin on joskus alkaneet hiukset haista tunkkaiselta vuorokaudessa. Silloin oli hiuspohjan ongelmia. Meni hoitamalla ohi.
Pesen hiukset joka toinen tai joka kolmas päivä. Tuo joka kolmas silloin, kun ei tarvitse näyttää edustavalta. Mulla ei hiukset ala haista, mutta etuhiukset alkavat näyttää rasvaisilta. Talvisaikaan joka päivä pestessä alkaa kyllä päänahka kuivua. Käyn paljon uimahallissa, mistä syystä tulee joskus pestyä joka päivä.
Matkoilla joskus on pesuväli venähtänyt viikkoon, mutta suolainen merivesi on huuhdellut kyllä pahimmat hajut pois. Itseasiassa päänahka on voinut silloin paremmin kuin shampoolla lotrauksen jälkeen. Suola kai desifioi jotenkin ja auringonvalo kuivattaa rasvaista päänahkaa. Hiuksia merivesi kuivattaa liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Koklaa Noshampoo haastetta.
Aluksi hiuksil kestää tottuu mutta 100 päivän kohdalla ne on kuin uudestisyntyneet..
Miten joku on noin ....... Kyse ei ole pesemisestä vaan pesuaineen käyttämisestä.
Jos on rasvainen iho ja päänahka, pitää pestä joka päivä. Kaikilla ei sellaista ongelmaa ole. Hiukseni näyttävät yleensä putipuhtailta vielä 3 päivää pesun jälkeen. Viikon jälkeen vasta alkaa olla rasvaletti, jos ei niitä ole mitenkään pessyt tai huuhdellut välissä.
Ihmeellistä, miten ihmiset pärjäsivät ilman shampoota tuhansia vuosia.
Liiallinen puhdistaminen varmaan ruokkii sitä pahaa bakteerikantaa päänahassakin. Eli siellä on tulehdus heti valloillaan, kun päivittäinen desifiointi liian vahvoilla kemikaaleilla lakkaa.
Joillakin hiukset ja keho rasvottuu aiemmin , toisilla myöhemmin. Ollaan yksilöitä tässäkin asiassa. Hoitajana huomaan kun jonkun hiukset on likaset jo seuraavana päivänä , toiselka vasta viikon kuluttua. Omat hiukset kaipaa pesua 2 x vkossa . Jos urheilen niin tietty sen jälkeen . Aina ei ehdi liikuntaa harrastaa kuin pari kertaa viikossa
Hyhhyh se likaisen päänahan haju. Pesen yleensä hiukset joka toinen päivä koska pidän siitä hyvästä tuoksusta. Sen lisäksi treenien tai saunan jälkeen myös. Minulla on paksu kihara tukka ja se on vaan paremman tuntuinen ja näköinen pesun jälkeen. Pidän muutenkin puhtaasta olosta ja hyvistä tuoksuista.
Päänahka ei haise eikä ihoni hikoile tai rasvoitu. Käyn joka päivä suihkussa, mutta jos saisi pestä vain kainalot, alapää ja jalkaterät sekä toki hampaat ja kasvot niin minusta ei tulisi varmaan mitään löyhkää liki kuukauteen. Yksinkertaisesti en hikoile enkä rasvoitu.