Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lääkäriin mennä jos myöhästyy (ilman omaa syytä)

Vierailija
20.01.2025 |

Tarkoitan siis tällaisessa tilanteessa, mihin et ole voinut varautua; esim. bussi tai juna on ollut aikataulustaan myöhässä, ja siksi et ehdi ajoissa paikalle, (etenkin jos myöhästyminen ei ole kovin pitkä, esim. vain viisi minuuttia)

Niin kannattaako silloin mielestäsi myöhästymisestä huolimatta mennä paikalle, selittää tilanne vastaanotossa ja koittaa, että suostuuko lääkäri vielä ottamaan vastaan, vai onko parempi vain palata takaisin kotiin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä paikan päälle ja yrittää saada vastaanotto, koska sinun tulematta jättäminen myös jätti ns tyhjän tilan vastaanottoihin (tai sitten sen käytettiin jonkun muun hyväksi). 

Vierailija
2/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ilmoittatumaan ja kokeilee ainakin muuten emme saa koskaan tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä. Ne ajat ovat usein myös myöhässä.

Vierailija
4/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vastaanotollevoi soittaa ja ilmoittaa myöhästymisestä.

Vierailija
5/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. On aika todennäköistä, että lääkäri on itse enemmän myöhässä. 

Jos kyseessä yksityinen jonne pääsee puhelimella läpi, kannattaa myös heti soittaa vastaanottoon/ajanvaraukseen, niin tietävät että olet tulossa kuitenkin, ja lääkäri voi ottaa toisen potilaan tai vaikka hoitaa jotain puheluita odotellessaan.

Vierailija
6/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä. Ne ajat ovat usein myös myöhässä.

Ei ole tk lääkäriaika ollut ajallaan viimeiseen reiluun viiteenkymmeneen vuoteen mitä muistan.  Sairaaloissa nykyisin jo hyvin.

Vierailija
7/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyminen on aina oma syy. Olisit lähtenyt edellisellä etkä sillä mikä juuri minuutilleen perillä. 

Vierailija
8/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen soittanut, jos noin on käynyt. Esim unohdin verensokerimittarin ja puolivälissä matkaa tajusin asian.

Diabeteshoitaja oli iloinen ja otti toisen asiakkaan ennen kuin tulin 10 minuuttia myöhässä

Vierailija
9/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei voi. Sama virsi kuin poliisien kanssa nykyään "älä soita meille, me soitetaan sulle jos on asiaa".

Vierailija
10/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästyminen on aina oma syy. Olisit lähtenyt edellisellä etkä sillä mikä juuri minuutilleen perillä. 

Ja voihan sinne odotusaulaan mennä istuskelemaan vaikka jo  edellisenä päivänä, niin sitten ei ainakaan ole myöhässä. (tosin sitä en tiedä, että heittääkö henkilökunta pihalle moisen myöhästymistä pelkäävän)

Vierailija
11/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei voi. Sama virsi kuin poliisien kanssa nykyään "älä soita meille, me soitetaan sulle jos on asiaa".

Kyllä voi, joko paikallisen hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun kautta tai ihan soittamalla sinne paikanpäälle. Lääkäriaika tarkoittaa että kun sulla on aika klo.13 niin lääkäri alkaa vasta lukemaan sun tietoja ja ottaa huoneeseen vasta sitten, eli siksi ovat liki aina "myöhässä". Lääkäri voi myös ottaa toisen asiakkaan sinun ajalla ja sinut myöhemmin mutta tästä kannattaa sopia puhelimessa ja ilmoittaa että olet matkalla ja tulossa.

Vierailija
12/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksityisellä sellainen sääntö että jos puolet vo-ajasta on mennyt niin ei enää oteta sisään, mutta annetaan uusi aika eikä sakkoa jos potilas kuitenkin tulee myöhässä paikalle. Toki esim jos pitää tehdä joku toimenpide ja on 30min ajalta 14min myöhässä ja pitää vielä käydä vessassa yms niin tämä jää myös seuraavalle kerralle. Summana, kannattaa mennä.

Vierailija
13/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran lapsen kanssa vastaanotolle (iltavastaanotto) ja ajanvarauksessa neuvottiin, minne pitää mennä. Aulassa ei ollut laitetta, johon olisi voinut ilmoittautua, joten jäätiin odottelemaan siihen. 10min meni ja lähdin pois tuosta tilasta ja menin ihan toiseen kerrokseen, jossa tiesin olevan toimintaa eli kiirevastaanottoon. Siellä oli automaatti, johon voi ilmoittautua ja kas kummaa, aika olikin juuri tuonne vastaanottoon.

Heti, kun olin ilmoittautunut, lääkäri tuli huikkaamaan sisälle, oltiin tuossa kohtaa jo vartin myöhässä. Lääkäri pahoitteli, että meidät oli ohjattu vääriin tiloihin ja kehui, että olin tajunnut etsiä muualta. Ihan pikana ehdittiin käydä lapsen asia läpi, vähän kuin pikakelauksena, niin, että alkoi jo naurattamaan sekä lääkäriä että minua.

Joten sanoisin, että kannattaa mennä myöhässäkin. Ainakin lääkäri voi merkata koneelle tilanteen, että on esim.myöhästynyt itsestä riippumattomasta tilanteesta ja voi selvitä ilman "sakkomaksua".

Ja monestihan lääkäritkin ovat myöhässä tuon 5-10min, että ei asiakas edes välttämättä myöhästy.

Vierailija
14/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran kyse vain pienestä myöhästymisestä, niin tietenkin kannattaa mennä paikalle kysymään tilanteesta. Vielä parempi olisi soittaa heti, kun tietää myöhästyvänsä (parhaassa tapauksessa seuraava saattaa olla jo paikalla ja voivatkin hänet ottaa ensin) ja sopia suoraan miten toimitaan.

Vierailija
15/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina varaan hurjasti ylimääräistä aikaa lääkäriin menoon, etenkin jos erikoislääkärille menen. Eli olin tällä kertaa varannut 1,5 tuntia, kun mulla oli silmäpolille aika. Niin vaan se aika sitten suli Helsingin liikenteeseen tai oikeastaan kaikkeen remppaan mitä siellä pitkin katuja tehtiin. edellisellä viikolla olin käynyt samassa paikassa, mutta tällä kertaa katu olikin toisinpäin avattu ja jouduin kiertämään pitkän matkaa väärään suuntaan, sen lisäksi, että ratikkaa ja dösää piti vaihdella rikkoutumisen takia. Sen lisäksi teinit tappeli keskenään kotona ja mulle puhelimessa.

Eli olin määränpäässä vartin myöhässä. Hävetti aivan älyttömästi, mutta siellä kun jo olin ja matkojen takaa tullut (hyvinkäältä) niin päätin kokeilla onneani. Selitin asiani ja vastaanottoja sano, että hetki... Hetken päästä palasi ja sanoi, että jos jaksan odottaa, niin lääkäri ottaa sut seuraavan asiakkaan jälkeen.

Mulla ei ollut iso käynti, kun vaan tsekkaus edellisen viikon kolhusta. Parantunut oli hienosti ja sitten kuukauden päästä uudestaan korjaavaan toimenpiteeseen. Eli viisi minuuttia mulla meni, eikä seuraavat ajat menneet sekaisin.

Olihan se lääkäri voinut mun ajalla ottaa sitten jo seuraavan asiakkaan, ettei sen takia käynyt kummosia.

Vierailija
16/16 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voiko? Meilläpäin kun se yleinen numero, josta saa ajan takaisin soiton kanssa. eipä oikein muuten. Se päivystää 8-14. Aina automaatti vastaassa.

Mä en vielä ole keksinyt mihin mä soittaisin, jos olisin joskus lääkäristä myöhässä. Diabetes hoitajalle olin kerran 20 minsaa myöhässä, kun dösävuoro jäi välistä. Hänelle oli suora numero ja pystyin kysymään uudet neuvot, tulenko vai otetaanko uusi aika. Mulla oli tunnin aika varattu, halusi tavata. Muutoin hän kiitti tuosta ylimääräisestä 20 minsasta, että kerke tekemään rästitöitä pois. :D