Suorastaan vittumaisen kallista nyt Suomesa. Moni tuote jää hyllyyn, sillä...
...olen siirtynyt halpistuotteisiin, kuten coop, xrta ja ostan punalaputettuja tuotteita ja käyn leipäjonossa. Esim periaatteesta en koskaan osta 7 euron kahvipakettia vaan ainoastaan silloin kun tarjouksia. En osta enää myöskään yli 4 euron eineksiä .Teen myös itse kerralla isommam määrän ruokaa, jonka syön useampana päivänä. Näin vähän nuukaillen säästän Suomessa, mutta eipä nämä hintojen nousut näin tule kansantaloutta edistämään kun niin monet säästävät. No se on voi voi. Miten sinä olet reagoinut hintojen nousuun?
Kommentit (264)
Tämä tieto ostoskäyttäytymisen muutoksesta mitä on jaossa nyt esim. tässä ketjussa olisi hyvä saavuttaa myös hallituksen. Ministerit yli 10k palkoilla voivat olla aika sokeita päätöksiensä käytännön vaikutuksista, kun itse ei tarvitse ruokakaupoissa budjetoida. Nyt petteri ja riikka vauvapalstalle!
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun menet kauppaan niin ihan perustuotteet kallistuneet. Puolukkapussi oli vielä muutama viikko sitten 0,89€ ja nyt 1,95€ jne. Järkyttäviä hinnan korotuksia.
Ei maksaisi muuta kuin kykkimisen vaivan jos kävisit itse noukkimassa.
Alahan pikakahvin nauttija ottaa laskinta käteesi, koska päässälaskutaitosi on huolestuttavan huonoa, jos olet laskenut, että pikakahvi on halvempaa kuin suodatinjauhatus. Jopa kallein suodatinkahvi tulee pikakahvia halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurahdin lähikaupassa, kun Fazerin sininen pähkinäsuklaalevy oli 5 €. Ei muuten tule ostettua tuolla hinnalla yhtään levyä, saavat minun puolestani mennä hävikkiin.
En syö suklaata, mutta kuinka usein sen levyn on tottunut mussuttamaan jos kokee että 5e on kallis hinta 😅 Ihan käsittämätöntä tuo suklaavalitus
Noin puhuvat yleensä tulevat talous- ja velkaneuvonnan asiakkaat. Ollaan olevinaan niin rahamiestä, että maksetaan mieluusti ylihintaa eikä ymmärretä rahan arvoa ja sitten kun luottokortteja ollaan leikkaamassa poikki ihmetelllään, että mitenkäs tässä näin kävi ja mistään ei voida säästää, kun ihan kaikki elämässä on välttämätöntä ja hintansa väärtiä.
No enpä kyllä häpeä, olen ihan tavallinen keskituloinen jolla on talous kondiksessa. Sinähän se tässä saat hävetä tuota raivoamistasi, tsempit
Jotkut tuotteet on kallistunut suhteettomasti, mutta toiset ei.
Periaatteessa nyt ostovoimaa leikataan hallituksen takia. Jännä ettei alvin nostot ja muut näy kuin vauva palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova hintataso on johtanut siihen, että nuukailen Suomessa, mutta kun olen ulkomailla, niin sitten voi enemmän irroitella kun hinnat on kohdallaan. Uskon että hallituksen alv-nostolla on negatiivinen vaikutus valtion verotuloille
Sama. Loppuvuodesta käytiin Japanissa, ja siellä oli edullista ruokailla, shoppailla ym. Ihan shokkina tuli, miten esim. Lintsin hinnoilla pääsi viisi-kuusi kertaa isompaan huvipuistokompleksiin, jossa oli uusimmat laitteet ja oheistuotteet, eikä mitään nukkavieruja/feikkituotteita...30€ sai hyvälaatuisessa kaupunkiravintolassa lounaan kahdelle, palvelu ja ruoka loistavaa.
Noin muuten jokapäiväinen elämä (oltiin useampi viikko) oli samaa hintaluokkaa 2000-luvun alun Suomen kanssa, meidän nykyisillä hotellihinnoilla sai jo neljän tähden hotellista huoneen kylpylöineen ym.
Jenin arvo on heikentynyt 30 prosenttia viidessä vuodessa joten Japanissa matkustaminen on aika edullista nyt.
Vierailija kirjoitti:
Alahan pikakahvin nauttija ottaa laskinta käteesi, koska päässälaskutaitosi on huolestuttavan huonoa, jos olet laskenut, että pikakahvi on halvempaa kuin suodatinjauhatus. Jopa kallein suodatinkahvi tulee pikakahvia halvemmaksi.
Mä ostin kolmen euron pikakahvipurkin ja se on kestänyt mulla nyt vuoden. Eipä tuohon laskinta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Coop, extra, rainbow, pirkka ja mitä näitä nyt on- ne itse asiassa ruokkivat tätä ongelmaa koska niistä suurin osa tuotosta menee kaupalle, ei tuottajalle. Tuottajan työpanos on halpuutettu näiden isojen toimesta ja siihen kiteytyy näiden halpamerkkien idea.
Vaikka se kirpaiseekin, niin ostan Suomalaista laatua ja olen nykyään entistä tarkempi avainlippumerkistä.Tingin sitten jostain muualta.
Esimerkiksi valio maksaa maidontuottajille paremmin kuin muut. Haluan kantaa korteni kekoon ja luoda ostovoimaa suomeen omilla avainlippu valinnoillani.
Jos muutkin valitsisivat näin, ei tarvitsisi pelätä suomalaisen ruuan korvaamista ulkomailta tuodulla tehotuotetulla, ylilannoitetulla ja geenimanipuloidulla. Vaalin suomalaista laaturuokaa.
Elämässä on muutakin maksettavaa kuin ruoka. Jokaisen pitää ajatella, mistä vielä voi pihistää. Ja useilla ei ole enää muuta kuin se ruoka, josta pihistää. Vakuutan, että siinä eettisyys jää kyllä auttamatta jalkoihin, jos pitää euron kolikoita laskeskella kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa nyt ostovoimaa leikataan hallituksen takia. Jännä ettei alvin nostot ja muut näy kuin vauva palstalla.
Mitä tarkoitat ostovoiman leikkauksilla, Kovemman verotuksen vuoksi kerätyt rahat jaetaan Kelatukina ja köyhä proletariaatti käyttää rahat kulutukseen. Käytännössä kulutus ei laske yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin kolmen euron pikakahvipurkin ja se on kestänyt mulla nyt vuoden. Eipä tuohon laskinta tarvita.
Kai se kestää 2 vuotta kun harvennat sen juontia.
- Vaihdoin talouspaperirullat yksittäisiin paperiliinoihin, halvempi kuin yksikään talouspaperirulla.
- Vaihdoin levitteen Floorasta Rainbow vihreään sydänmerkillä varustettuun rasiaan, alle euron per rasia Prismassa, mutta S-marketissa tällä samalla rasialla on yllättävän kallis hinta, pitkästi toista euroa, ellei melkein 2 euroa, joten kannattaa ostaa vain prismasta. Keltainen rasia on vielä halvempi, mutta se on jääkaapissa kovaa, eikä ole sydänmerkkiä, eli se ei ole suositeltava tuote.
- Leivän ostan reissuleipänä, 4 leivän paketti alle euron, jotain 0,79 euroa. Neljä senttiä halvemmalla saisi Rainbow leipäpaketin, mutta niitä ei ole halkaistu valmiiksi ja hajoavat jos yrittää itse halkaista ne. Katson etten neljän sentin takia halua rueta tappelemaan niiden kanssa, joten ostan laadukkaampaa reissuleipää.
- Maitona halvinta rasvatonta maitoa, 1,75 litran purkissa litrahinta on halvin, 0,77e, litran purkissa pari senttiä kalliimpi.
- Kahvia tarjouksesta, jos on esim. rajattu että 2kpl / talous, ostan sen 2 kpl jos hinta on jopa alle 4e / kappale, jos vaan hyllyssäni on tilaa.
- Muutin halvempaan vuokra-asuntoon ja jatkossa olen hyvin herkässä muuttamaan jos vuokra alkaa nousta tässäkin.
- Autolla ajelu on jäänyt n. 5000 km:n / vuodessa. Joskus tuli yli tuplasti enemmän ajoja, suurimmillaan tuli yli 20 tuhatta vuodessa kilometrejä. Pop-vakuutus antoi ajokilometrien vähäisyydestä alennusta vakuutuksiin.
- sähköenergia, puhelinliittymä, vakuutukset etsitty halvimmat mahdolliset palvelut.
- laajakaistaliittymä taloyhtiölaajakaista ilmaisella perusnopeudella 25mbps.
- Puhelin oli uusittava 2022 kun edellinen vanheni niin ettei pankkisovelluskaan siinä enää toiminut.
- Viime vuonna ei tainnut tulla mitään uutta vehjettä hankittua, vaikka aiempiin ilmaantui jonkinasteisia vikojakin, mutta olen pikemminkin sietänyt pientä koneiden oikuttelua kuin heti rynnännyt ostamaan uusia. Nyt näyttää läppärin oikuttelu jopa itsekseen korjaantuneenkin ainakin toistaiseksi :D
Vierailija kirjoitti:
Coop, extra, rainbow, pirkka ja mitä näitä nyt on- ne itse asiassa ruokkivat tätä ongelmaa koska niistä suurin osa tuotosta menee kaupalle, ei tuottajalle. Tuottajan työpanos on halpuutettu näiden isojen toimesta ja siihen kiteytyy näiden halpamerkkien idea.
Vaikka se kirpaiseekin, niin ostan Suomalaista laatua ja olen nykyään entistä tarkempi avainlippumerkistä.Tingin sitten jostain muualta.
Esimerkiksi valio maksaa maidontuottajille paremmin kuin muut. Haluan kantaa korteni kekoon ja luoda ostovoimaa suomeen omilla avainlippu valinnoillani.
Jos muutkin valitsisivat näin, ei tarvitsisi pelätä suomalaisen ruuan korvaamista ulkomailta tuodulla tehotuotetulla, ylilannoitetulla ja geenimanipuloidulla. Vaalin suomalaista laaturuokaa.
Toivottavasti ostat valion luomumaitoa, sillä muut maidot lypsetään bovaer-lehmiltä. Itse suosin kotimaisia tuottajia, jotka eivät kyseistä lisäainetta rehuissaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatin viime kesänä juureksia ja kurkkua, tomaattia, mansikkaa sekä yrttejä, Pakastin ja kellari on edelleen pullollaan ruokaa, en ole huomannut hinnannousuja omassa taloudessa. Kyllähän moni viime kesänä täälläkin nauroi sille, että omavaraisuus on typerää, mutta se näkyy kauppalaskussa: 4-henkinen perhe ja ruokaan menee 80 e/vko.
Minulla myös kasvimaa ja säilön tuotteita. Aina ollut kasvimaa. Tuoreita tuotteita haen torilta josta juuri tulinkin ja iso kassi täynnä parsakaalia, kilo pottuja, kilon purkki hunajaa tuottajalta suoraan, yrttejä, kaksi munakoisoa ja 30 kananmunaa. Hunaja oli kallein, muista maksoin alle 10 e ja riittävät viikoksi. Kuivakaapin täydensin viikko sitten, siellä on riisiä, kuskusia, bulguria, pastaa, jauhoja, kahvia ja sokeria ym. Ei maksanut tuokaan satsi kuin pari kymppiä. Lihaa ja kalaa pakasteeseen täydennän myös silloin tällöin ettei pakastin k
Keskellä tammikuuta käyt torilla ostamassa kasviksia?
Vierailija kirjoitti:
Voiko oikeasti olla niin, että ne hyvin toimeentulevat, joiden ei tarvi kaupassa hintoja tuijotella, riittävät pitämään kaupan kannattavana? Koska muuten en tajua sitä, miksi hallitus ajattelee, että hintojen- ym. nostaminen on kannattava teko.
Mahtaneeko pidemmän päälle toimia? Ja riittääkö joka kauppaan niitä hyvätuloisia? Varsinkin kun osa heistä ostaa vain ulkomailta. Hallituksessa ei kyllä ajatella normilogiikalla, joten saattaa kestää ennen kuin heräävät katastrofiin.
Vierailija kirjoitti:
Valiohan on menestyksekkäästi siirtänyt tuotantoaan muihin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jassoo. Et siis ole edes varsinainen kahvin kuluttaja, jos kerran 100-150 g riittää peräti vuoden. 😂 Olisit heti kertonut. Aika noloa väittää pikakahvia halvemmaksi ja jättää kertomatta, että käyttää sitä noin vähän.
Tottakai käyttömäärä myös vaikuttaa. Mutta jos juo kahvia joka päivä vaikka pari kupillista, ei varmasti tule pikakahvi halvaksi, vaan helkkaristi kalliimmaksi kuin suodatinjauhatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jassoo. Et siis ole edes varsinainen kahvin kuluttaja, jos kerran 100-150 g riittää peräti vuoden. 😂 Olisit heti kertonut. Aika noloa väittää pikakahvia halvemmaksi ja jättää kertomatta, että käyttää sitä noin vähän.
Tottakai käyttömäärä myös vaikuttaa. Mutta jos juo kahvia joka päivä vaikka pari kupillista, ei varmasti tule pikakahvi halvaksi, vaan helkkaristi kalliimmaksi kuin suodatinjauhatus.
Tajua jo uuvatti, että pikakahvia annostellaan neljä kertaa vähemmän kuin suodatinkahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se kestää 2 vuotta kun harvennat sen juontia.
Miksi harventaisin?