Suorastaan vittumaisen kallista nyt Suomesa. Moni tuote jää hyllyyn, sillä...
...olen siirtynyt halpistuotteisiin, kuten coop, xrta ja ostan punalaputettuja tuotteita ja käyn leipäjonossa. Esim periaatteesta en koskaan osta 7 euron kahvipakettia vaan ainoastaan silloin kun tarjouksia. En osta enää myöskään yli 4 euron eineksiä .Teen myös itse kerralla isommam määrän ruokaa, jonka syön useampana päivänä. Näin vähän nuukaillen säästän Suomessa, mutta eipä nämä hintojen nousut näin tule kansantaloutta edistämään kun niin monet säästävät. No se on voi voi. Miten sinä olet reagoinut hintojen nousuun?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Kasvatin viime kesänä juureksia ja kurkkua, tomaattia, mansikkaa sekä yrttejä, Pakastin ja kellari on edelleen pullollaan ruokaa, en ole huomannut hinnannousuja omassa taloudessa. Kyllähän moni viime kesänä täälläkin nauroi sille, että omavaraisuus on typerää, mutta se näkyy kauppalaskussa: 4-henkinen perhe ja ruokaan menee 80 e/vko.
Minulla myös kasvimaa ja säilön tuotteita. Aina ollut kasvimaa. Tuoreita tuotteita haen torilta josta juuri tulinkin ja iso kassi täynnä parsakaalia, kilo pottuja, kilon purkki hunajaa tuottajalta suoraan, yrttejä, kaksi munakoisoa ja 30 kananmunaa. Hunaja oli kallein, muista maksoin alle 10 e ja riittävät viikoksi. Kuivakaapin täydensin viikko sitten, siellä on riisiä, kuskusia, bulguria, pastaa, jauhoja, kahvia ja sokeria ym. Ei maksanut tuokaan satsi kuin pari kymppiä. Lihaa ja kalaa pakasteeseen täydennän myös silloin tällöin ettei pakastin käy tyhjänä. En osta valmisruokia koskaan, en myöskään mitään salaattien kastikkeita ja säilykkeitä. Tomaatteja säilöin kesällä, samoin maustekurkkuja. En oikein ymmärrä mihin saatte kulumaan niin paljon rahaa ruokakaupassa, että siitä pitää ihan päivittäin valittaa? Outoa myös, että kasvimaan hoitelua ja sen tuotteista nauttimista ja säilömistä pilkataan ja ilkeästi nauretaan ihmisille jotka pitävät kasvimaata tontillaan.
Ei ole kallista ja itselläni ei jää mikään tuote hyllyyn että olisi muka kallis. Turhuuksia en ostele enkä valmisruokia ja säilykkeitä. Teen kaikki itse, hernekeittokin on sata kertaa parempaa kun tekee itse eikä maksa juuri mitään. Lehtien kuvissa näkee miten jokaisella on niitä ihme kastikepulloja koko jääkaapin ovi pullollaan, mitä niillä teette? Ettekö osaa itse mitään kastiketta enää tehdä? Valmiskastikkeet ovat kalliita ja aivan kamalan makuisia, maistanut olen.
Vierailija kirjoitti:
Kalliit hinnat, huonot palkat, kova verotus ja järjetön byrokratia, täysin tolkuttomat hankkeet verovaroin, sote, leväperäinen mmuutto, kaupanalan keskittymät, tulonsiirrot energiayhtiöille vihreän siirtymään nimissä, hyväveli verkostot verorahan jaossa, tms tms.... Tässä on niitä syitä millä hyvinvointi valtio romutettiin. Kannattaa katsoa mitä länsi naapurissa tehtiin oikein ja mitä väärin. Ei pidä toistaa samoja virheitä ja jättää vastaavasti ne järkiteot tekemättä.
Kaikki muut pohjoismaat pitivät oman rahansa vainSysityperä PAAVO LIPPONEN SDP vei meidät Eurorahaan,siinä se suurin syypää kurjuuteen on,uskokaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun menet kauppaan niin ihan perustuotteet kallistuneet. Puolukkapussi oli vielä muutama viikko sitten 0,89€ ja nyt 1,95€ jne. Järkyttäviä hinnan korotuksia.
Riippuu minkä merkkistä ostaa ja mistä ostaa, kotimaista pakastepuolukkaa saa 200g/ 1,09 €., s-market.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tilanne herättää kysymyksiä siitä, mitä kansalaisten pitäisi tehdä ja miten päättäjät voivat aidosti vaikuttaa hintojen kohtuullistamiseen ja tasapainoisemman talouden rakentamiseen. Nykyisellä menolla luokkaerojen kasvu vain kiihtyy, mikä ei ole hyväksi kenellekään."
Väitän, että yli puolella kansanedustajista ei ole mitään käryä hinnoista eikä kykyä suhteuttaa ruokakorin hintaa oman tulotasonsa ohi. Kun palkkioina tulee liki kymppitonni kuussa niin sillä saa kaupasta kaiken tarvitsemansa ja kun minä pärjään niin eihän silloin muillakaan hätää ole.
Niin. Sehän on ihan tunnettu juttu, ettei kaikki edustajat tiedä edes maitolitran hintaa. Eikä sitä, että jotkut Suomessa tienaa vaan tonnin kuukaudessa. Joku edustaja puuskahti joskus, että eihän kukaan Suomessa alle kahta tonnia palkkaa saa.
Jos vaikka edes bruttona saisi 2 tonnia, niin sillä ei ole mitään väliä koska vain se ratkaisee mitä jää verojen jälkeen tuloista käteen. Hyvin monella perusduunarilla käteen ei todellakaan jää lähellekään kahta tonnia. Ylitöistäkin verottaja vie niin paljon ettei silläkään keinolla saa mitään käteen, mutta sitten se teoreettinen tuloraja lähestyy ja veroprosenttia pitäisi korottaa entisestään, joten ylitöitä ei kannattaisi tehdä ollenkaan jos ei halua taloudellista vahinkoa itselleen.
Nämä on kuin räätälintyönä tarkasti ja täsmäiskuina tehtyjä säädöksiä tavallisen kansalaisen vahingoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksikäsipetturi pilasi suomen.
Ei kannata valehdella itselleen. Ruuan Alv:tä ei nostettu. Kyseessä on maailmanlaajuinen, ilmiö, eikä Suomella ole asian kanssa mitään tekemistä. Esim japanissa riisin hinta nousuut 46% vuoden aikana.
Ruoan hintaa on nostettu. Ja kauppakuitissa lukee, että alv 25,5%.
Ostan lihaa enää vain, jos siinä on punalappu. Muutoin ei ole varaa; mennään kikherneillä, linsseillä ja tofuilla mikäli ei ole laputettua lihaa.
Ruoat oon kaikki laittanut ite yli 25v, siinä en voi säästää enempää.
Hevipuolella katson myös tarjoukset ja Prisma "alle euron hevit" -laarin. Välillä mennään pakastevihanneksilla.
Mistään en voi enää tiristää. Kiitos kauppiaille ja hallitukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun menet kauppaan niin ihan perustuotteet kallistuneet. Puolukkapussi oli vielä muutama viikko sitten 0,89€ ja nyt 1,95€ jne. Järkyttäviä hinnan korotuksia.
Ämpärin puolukoita kerää tunnissa riittää pitkään eikä tarvi ostaa.
Minä vähän luulen että lumitöihin metsässä ja se puolukan kasvun odottelu vie vähän pidempään kuin tunnin...
Kuvastaa hyvin älykkyysosamäärääsi,osta vaan jatkossakin kaupasta talvella niitä juuri kerättyjä puolukoita.
Vierailija kirjoitti:
Kova hintataso on johtanut siihen, että nuukailen Suomessa, mutta kun olen ulkomailla, niin sitten voi enemmän irroitella kun hinnat on kohdallaan. Uskon että hallituksen alv-nostolla on negatiivinen vaikutus valtion verotuloille
Sama. Loppuvuodesta käytiin Japanissa, ja siellä oli edullista ruokailla, shoppailla ym. Ihan shokkina tuli, miten esim. Lintsin hinnoilla pääsi viisi-kuusi kertaa isompaan huvipuistokompleksiin, jossa oli uusimmat laitteet ja oheistuotteet, eikä mitään nukkavieruja/feikkituotteita...30€ sai hyvälaatuisessa kaupunkiravintolassa lounaan kahdelle, palvelu ja ruoka loistavaa.
Noin muuten jokapäiväinen elämä (oltiin useampi viikko) oli samaa hintaluokkaa 2000-luvun alun Suomen kanssa, meidän nykyisillä hotellihinnoilla sai jo neljän tähden hotellista huoneen kylpylöineen ym.
En osta kotimaasta mitään muuta kuin mitä on pakko ja senkin haen Lidlistä. Kotimaista ruokaa en osta ellei ole pakko. Kaiken käyttötavaran tilaan Saksasta lähinnä Amazonilta ja säästän. Suomi on paska maa verotuksen kannalta. Omasta puolestani kaikki yritykset joutava mennä konkurssiin ei paljon itseäni haittaa.
Voiko oikeasti olla niin, että ne hyvin toimeentulevat, joiden ei tarvi kaupassa hintoja tuijotella, riittävät pitämään kaupan kannattavana? Koska muuten en tajua sitä, miksi hallitus ajattelee, että hintojen- ym. nostaminen on kannattava teko.
Ostan vain alle 1 euron tuotteita eli joutuu vähän karsimaan ostoksia. Ihmetyttää kuka hullu ostaa vaikka 10 euron hintaisia valmisruokia. Voi toki olla että miljonäärit käyvät samoissa kaupoissa kuin vähän köyhemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata valehdella itselleen. Ruuan Alv:tä ei nostettu. Kyseessä on maailmanlaajuinen, ilmiö, eikä Suomella ole asian kanssa mitään tekemistä. Esim japanissa riisin hinta nousuut 46% vuoden aikana.
Jonkun muun kaupan kuitissa on alvi tuo.
Ruoan alvi on 14%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova hintataso on johtanut siihen, että nuukailen Suomessa, mutta kun olen ulkomailla, niin sitten voi enemmän irroitella kun hinnat on kohdallaan. Uskon että hallituksen alv-nostolla on negatiivinen vaikutus valtion verotuloille
Sama. Loppuvuodesta käytiin Japanissa, ja siellä oli edullista ruokailla, shoppailla ym. Ihan shokkina tuli, miten esim. Lintsin hinnoilla pääsi viisi-kuusi kertaa isompaan huvipuistokompleksiin, jossa oli uusimmat laitteet ja oheistuotteet, eikä mitään nukkavieruja/feikkituotteita...30€ sai hyvälaatuisessa kaupunkiravintolassa lounaan kahdelle, palvelu ja ruoka loistavaa.
Noin muuten jokapäiväinen elämä (oltiin useampi viikko) oli samaa hintaluokkaa 2000-luvun alun Suomen kanssa, meidän nykyisillä hotellihinnoilla sai jo neljän tähden hotellista huoneen kylpylöineen ym.
Joo, olen itsekin katsonut YouTube matkailuvideota Japanista ja siellä on paljon Suomea edullisempi hintataso jopa Tokiossa, toisin kuin ole ennen luullut. Suomessa on järkyt hinnat ja nyt myös Viron hinnat on nousseet lähes Suomen tasolle euroon siirtymisen jälkeen.
Kirjoitin pari vuotta lähikauppani hintoja muistiin niissä ruoissa, joita ostin. Jos joku väittää, ettei ole hinnat nousseet ruoassa, ei tiedä mitään. Monessa kohtaa on joutunut ruksaamaan hinnan yli ja kirjoittamaan uuden, isomman hinnan tilalle. Nyt kirjoitan listaa, jossa on kustakin tuotteesta halvin.
Vierailija kirjoitti:
kaalikeitto lemahtaa
Laita ikkuna ja ovi auki.
Vierailija kirjoitti:
Pirkan pikakahvi maksaa 3.19 euroa 100g, 31 euroa kilolta.
Vajaan 8 euron suodatinkahvi taas maksaa 16 euroa kilolta, vajaan 6 euron pakkauksessa on 500 g.
Sama määrä eli 500 g pikakahvia maksaisi jo 16 euroa!!
Että siinä sille pikakahvia halpana pitävälle vähän faktaa.
Pikakahvia annostellaan kaksi grammaa kupilliseen, joten annoksen hinta on 6,2 cnt. Vastaavasti yksi kupillinen (8g) suodatinkahvia maksaa 12,8 cnt, eli se on yli tuplasti kalliimpaa.
Kilohinnaltaan halvempaa pikakahvia löytää Prismasta (28€/kg) jolloin kupillisen hinta on 5,6 cnt.
Faktaa sinulle joka pidät suodatinkahvia halvempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten et ostanut siitä kaupasta ruokaa tai se oli ravintolan kuitti.
Minä vähän luulen että lumitöihin metsässä ja se puolukan kasvun odottelu vie vähän pidempään kuin tunnin...