Suorastaan vittumaisen kallista nyt Suomesa. Moni tuote jää hyllyyn, sillä...
...olen siirtynyt halpistuotteisiin, kuten coop, xrta ja ostan punalaputettuja tuotteita ja käyn leipäjonossa. Esim periaatteesta en koskaan osta 7 euron kahvipakettia vaan ainoastaan silloin kun tarjouksia. En osta enää myöskään yli 4 euron eineksiä .Teen myös itse kerralla isommam määrän ruokaa, jonka syön useampana päivänä. Näin vähän nuukaillen säästän Suomessa, mutta eipä nämä hintojen nousut näin tule kansantaloutta edistämään kun niin monet säästävät. No se on voi voi. Miten sinä olet reagoinut hintojen nousuun?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkan pikakahvi maksaa 3.19 euroa 100g, 31 euroa kilolta.
Vajaan 8 euron suodatinkahvi taas maksaa 16 euroa kilolta, vajaan 6 euron pakkauksessa on 500 g.
Sama määrä eli 500 g pikakahvia maksaisi jo 16 euroa!!
Että siinä sille pikakahvia halpana pitävälle vähän faktaa.
Pirkka pikakahvi riittää noin 60 kahvikupilliseen.
Yhdestä kahvipaketista kahvia tulee noin 65 kupillista.
Maksaisitko noista kupillisista mieluummin 3 euroa vai 8 euroa?
Mukaan täytyy laskea myös suodatinpussien hinta.
Jotkut käyttää kestosuodatinta, Prismassa 5,95€
https://www.prisma.fi/tuotteet/100129883/house-kahvinsuodatin-100129883
Tulee reissattua aika paljon eri puolilla maailmaa ja voin sanoa, että ei Suomi ole enää niin kallis maa tuotteiden osalta. Olemme hivenen euroopplaisen keskitason yläpuolella, mutta paljon halvemmalla täältä tuotteita saa kuin vaikkapa USA:ssa.
Mulla kestäisi pikakahvi kuolemaani asti, sillä sehän on pahaa. Kuka sitä haluaisi juoda?
Riippuu ihan siitä onko tuote kuinka tarpeellinen, en osta mikäli on vaihtoehtoja. Esimerkiksi Taffelin sipseihin en enää koske kun kutistivat pusseja mutta eivät hintoja. Ostin sen sijaan halpissipsejä Tokmannilta 1€/pss. Jos tätä vaihtoehtoa ei olisi, sipsit jäisi hyllyyn.
Juusto on kallistunut, mutta yhdestä palikasta riittää niin pitkäksi aikaa, ettei kipuraja ole vielä tullut vastaan. Kahvin lopetin kokonaan jo silloin, kun hinnat räjähtivät. Nyt hinnat on hilautuneet alemmas, mutta en silti aio opetella vanhaa tapaa uudelleen.
Tänä talvena hevi on ollut suhteellisen edullista, nytkin Cittarista saisi jäävuorisalaatin eurolla. Viime talvena ajauduin tekemään raasteita salaattien sijaan, tosin ihan virkistävää vaihtelua sekin.
Noita punalappuja ja kaupan omia merkkejä olen käyttänyt aiemminkin, joten niiden kanssa nyt ei ole muutosta tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi, oliivi, kaakaopapu jne. sadot epäonnistuu nyt joka vuosi, tai ainakin ne on viimeiset 3 vuotta olleet tekosyy rahastukselle.
Juu, joka vuosi on nyt huono satovuosi. Saatavuus sama kuin normaalisti, mutta hintaa tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksikäsipetturi pilasi suomen.
Ei kannata valehdella itselleen. Ruuan Alv:tä ei nostettu. Kyseessä on maailmanlaajuinen, ilmiö, eikä Suomella ole asian kanssa mitään tekemistä. Esim japanissa riisin hinta nousuut 46% vuoden aikana.
Ruoan hintaa on nostettu. Ja kauppakuitissa lukee, että alv 25,5%.
Älä valehtele. Ruoan ALV on paljon alempi. Et siis ostanut ruokaa, vaikka niin annoit ymmärtää. Joku muu tuote kuitissasi.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti halpistuotteet usein loppu , huomaa että muutkin on ruvennut niitä ostelemaan pakon edessä.
Kuinka niin pakon edessä . Olen aina niitä ostellut, ei ne ole huonompia kuin ne merkki kamat.Mulla imago on aina kestänyt käyttää noita joidenkin mielestä halpistuotteita.
Vierailija kirjoitti:
"Elämässä on muutakin maksettavaa kuin ruoka. Jokaisen pitää ajatella, mistä vielä voi pihistää. Ja useilla ei ole enää muuta kuin se ruoka, josta pihistää. Vakuutan, että siinä eettisyys jää kyllä auttamatta jalkoihin, jos pitää euron kolikoita laskeskella kaupassa."
Mulla ei. Olen köyhä, mutta ostan silti kyllä luomukananmunia ja luomubanaaneja tms. Säästän mielummin muissa menoissa.
Minulla sama, ostan vähillä rahoillani luomu- tai vapaan kanan munia. Niin köyhä en ole, että kanojen tarvitsisi kärsiä pikku häkeissä ilman liikkumismahdollisuuksia. Mieluummin lopetan munien syönnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun menet kauppaan niin ihan perustuotteet kallistuneet. Puolukkapussi oli vielä muutama viikko sitten 0,89€ ja nyt 1,95€ jne. Järkyttäviä hinnan korotuksia.
Mene töihin niin ei tarvitse märistä
Eikö tähän kuulukaan enää reagoida, että mene metsästä hakemaan niitä ilmaisia puolukoita?
En ymmärrä tätä vertailua USAhan ollenkaan! Niin eri maailmoista...
" Ruuan hinta alas ! Perussuomalaiset ". Fasistien vaalimainos.
Rikkailla riittää ruokaa roskiksiin. Haen sieltä vaikka nälkäisillä onkin kova kilpailu, saan napattua yleensä jotain. Olen kookos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurahdin lähikaupassa, kun Fazerin sininen pähkinäsuklaalevy oli 5 €. Ei muuten tule ostettua tuolla hinnalla yhtään levyä, saavat minun puolestani mennä hävikkiin.
En syö suklaata, mutta kuinka usein sen levyn on tottunut mussuttamaan jos kokee että 5e on kallis hinta 😅 Ihan käsittämätöntä tuo suklaavalitus
Vaihda suklaalevyn tilalle mikä tahansa muu tuote, maito, leipä, liha, banaani, kahvi... Ihan mikä tahansa, mitä ostetaan säännöllisesti lähes joka kotiin niin josko aljaisit sinäkin puupää käsittää, mistä poru johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Naurahdin lähikaupassa, kun Fazerin sininen pähkinäsuklaalevy oli 5 €. Ei muuten tule ostettua tuolla hinnalla yhtään levyä, saavat minun puolestani mennä hävikkiin.
Ne voi ostaa myöhemmin fiksuruuasta johonkin järkevään hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee reissattua aika paljon eri puolilla maailmaa ja voin sanoa, että ei Suomi ole enää niin kallis maa tuotteiden osalta. Olemme hivenen euroopplaisen keskitason yläpuolella, mutta paljon halvemmalla täältä tuotteita saa kuin vaikkapa USA:ssa.
Olisko USA:ssa palkkatasokin "pikkuisen" korkeampi kuin Suomessa? Hlvtin pälli.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tieto ostoskäyttäytymisen muutoksesta mitä on jaossa nyt esim. tässä ketjussa olisi hyvä saavuttaa myös hallituksen. Ministerit yli 10k palkoilla voivat olla aika sokeita päätöksiensä käytännön vaikutuksista, kun itse ei tarvitse ruokakaupoissa budjetoida. Nyt petteri ja riikka vauvapalstalle!
Oikeastiko luulet, että niitä kiinnostaa? Totta kai ne tietävät, millaiset vaikutukset tekemällään politiikalla on, mutta ei niitä kiinnosta katsoa omaa perssilmäänsä pidemmälle.
Stnan rotat kahmivat hallituskautensa aikana omiin taskuihinsa, minkä irti saavat ja jättävät sitten kiireen vilkkaa uppoavan laivan. Ihan samoin teki edellinen pääministeri.
Einesten ostelu on kyllä kaukana nuukailusta, koska eines tulee aina kalliimmaksi kuin itse tehty. Meinaa kyllä mennä hermot kun avopuoliso ei ymmärrä tätä; hänen mielestään liki 3e pienestä makaronilaatikkoannoksesta on ihan halpa, vaikka itse tekemällä samanmoinen annos maksaisi 40cnt.
Juu on kallista, mutta tuolla jenkeissä kun kävin, niin huhhuh, siellä on todella kallista nyt.
Miten vaikeaa voi olla ymmärtää, että jos jotain tuotetta ei vain saa sen takia, kun esim. Brasiliassa on säiden takia appelsiinisatoa tuhoutunut ja kaakaopapuja niiden kasvupaikoilla esim Afrikasa. Silloin siitä pienemmästä sadosta maksetaan enemmän. Ja tietenkin se näkyy kaupan hinnoissa.
Samoin on käynyt kahville ja oliiviöljylle, joistakin niistä saadaan välillä parempia satoja, joistakin ei vuosiin.
Mikään niistä ei ole välttämätöntä ihmiselle, toki sota-aikana oltiin aika hoikkia, kun elettiin perunoilla ja sienillä.
Mutta tottakai ne pulat ovat ovat jonkun sakin mielestä vaikka hallituksen salaliitto.
Ostakaa kotimaisia omenoita.
Ei ole. Sun varkaudet maksavat muut asiakkaat, ei kauppias.