Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita naisia, joilla lähtenyt hiukset? Olen lähes musertunut :(

Vierailija
19.01.2025 |

Olen 37-vuotias ja huomasin jo keväällä että suoran valon alla päänahkaa näkyy enemmän kuin ennen. Nyt se on edestä jo niin harvaa että kalju paistaa, eikä saa kunnolla edes jakauksella piiloon kun päältäkin on tukka niin harva. Mulla on aina ollut hentoinen hiuslaatu mutta sitä oli PALJON, kasvu tuuheaa. En vain tiedä mitä tekisin? Minulla ei ole sellaisia kasvonpiirteitä että ajeltu tukka sopisi. Lääkäreitä ei kiinnosta, vaikka veriarvoissa oli testo ja ferritiini koholla. Vähän silleen "voi voi".

Mulla on vieläpä parin etsintä meneillään, itsevarmuus ropisee huomattavasti kun ulkonäkö yhtäkkiä muuttuu :( Miten te muut olette käsitelleet sen että hiukset lähtee?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mulla vielä sellainen kiva lisä, että kasvoissa epämuodostumaa, jota ei enää saa hiuksilla piiloon. Ehkä naurettavaa sinänsä, mutta hiusten menettäminen oli pienestä pitäen ollut suurimpia pelkojani, ja kaljuuntumisen alettua meni pitkän aikaa niin, että kun vain ajattelinkin asiaa, itku nousi kurkkuun enkä voinut edes harkita peruukkia. Nyt näytän ajatuksissani jo alistuneen siihen, että sellainen on hankittava jos täytyy enemmän alkaa ihmisten ilmoilla liikkua (toistaiseksi elämäntilanne onneksi mahdollistaa kotona kykkimisen). Kumppanin löytämisestä en ole haaveillut enää ikuisuuteen, monesta syystä, tämä siinä vielä kirsikkana kakun päällä. Oh well. Sellaista on elämä.

Vierailija
42/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön jo biotiinia ja vitamiinilisiä, olen sekasyöjä ja suosin kalaa, kasviksia, hedelmiä ja sellaisia mahd. prosessoimattomia ruokia, mutta en ole asian suhteen neuroottinen.

En tiedä miksi koholla ollutta ferritiiniä ei tutkittu, lääkäri ja gyne molemmat käski vain laihduttaa. Olen tiputtanut painon normaaliksi (oli ensin lievä ylipaino), ja sitten ei ole enää lääkärillä ollut ehdotuksia sen suhteen mitä tehdään.

Mulla on uudehko lääke jonka sivuvaikutuksissa ei listata hiustenlähtöä, mutta tämä on särkylääke jota ei ihan käsikaupassa saa. Mietin onko elämä ilman kipua myös elämä ilman hiuksia? Lääkäri sanoi ettei voi olla tuo lääke, mutta se on ainoa huomioitava muutos elämässäni.

Googlaa lääkkeen nimi / vaikuttava aine ja lisää sana "hair loss", jos englannin kieli taipuu, voit löytää englanniksi infoa, onko muilla muualla maailmassa aiheuttanut hiustenlähtöä. Suomi on niin pieni alue, että suomeksi et ehkä löydä infoa netistä (siis ihmisten kokemuksia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosiin liittyvään hormonaaliseen hiustenlähtöön (estrogeeni vähenee, testosteroniaineenvaihdunta muuttuu) on yksi tepsivä lääke: SPIRONOLAKTONI! Varatkaa aika ihotautilääkärille, joka kirjoittaa reseptin.

Kaikki kofeiinishampoot ym. kannattaa unohtaa, rosmariiniöljyä päänahkaan käytettynä ehkä lukuun ottamatta.

Vierailija
44/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En stressaa asiaa, sillä peruukit ja lisäkkeet ovat tosi hyviä nykyään. Mutta kannattaa tsekkauttaa kilpirauhasarvot jne. Itselläni e-pillerit aiheuttivat hiustenlähtöä.

Vierailija
45/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lääkäri ei ota naisten ongelmia vakavasti, vaikka ovat itse naisia

Vierailija
46/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähti valtavasti hiuksia kun käytin tiettyä päänsäryn estolääkitystä. Silloin niitä lähti tasaisesti kaikkialta. Lähteekö sinulta laikkuina vai tasaisesti?

Tasaisesti. Mullakin on muuten syksystä asti ollut käytössä yksi hermosärkylääke.

-ap

Tasainen ohentuminen mullakin. Ja käytössä hermosärkylääke, jonka lippusessa lukeekin sivuvaikutuksena (melko yleinen) tilapäinen hiustenlähtö.

Mulla se lukee erittäin harvinaisena. Mutta tavallaan on hyvä jos se on tuo lääke niin voin kysellä eri lääkkeen perään. Tai sitten elää kivuissa, vaihtoehto sekin. Vaan onkohan muutama hiuskarva lisää sen arvoista?

ap

AP, olen siis tuo toinen hermosärkyinen. Ekassa mulla olleelle lääkkeellä luki myös "erittäin harvinainen" ja niin vaan vei tukkaa. Sitten vaihdettiin tähän nykyiseen, josta pidän välillä taukoja ja tukka elpyy. Pyydä lääkkeesi vaihtoa, ota selville, missä lukee "tilapäinen hiustenlähtö". (tiedot löydät netistä). Kannattaa kokeilla.

Vierailija
47/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei toimi lainaukset mutta kiitos sulle toiselle hermosärkyiselle, alan purkaa vyyhtiä tästä päästä!

-ap

Vierailija
48/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateenkaarikledjut päälle ja loppukin tukka pois.

Vierailija
49/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä hyvä että me suomalaiset ei katsella paljon toisiamme vaan katomme vaan muualle jos joku tulee vastaan eli ei haittaa

Vierailija
50/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen ihotautilääkäri ja kunnon diagnoosi? Se voi maksaa. D-vitamiinia. Onko se hormonipillerien haitta vai muualta tuleva. Stressiä pois. Onko väärät shampoot ja muut aineet päänahassa, allergoita. Väri voi olla ongelma jos koko ajan värjää. Onko maitotuotteita ja proteiinia.

Vierailija
51/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos testotasosi olivat koholla niin Nizoral ja minoxidiili yhdistelmä saattaa auttaa hiustenlähtöön. Nizoralin vaikutus hilseen poiston lisäksi on myös päänahan testosteronitasoihin vaikuttava. Minoxidil taasen on kehitetty hiustenlähtöön. 

Lisäksi päänahanhieronta ja mikroneuleus, jotka parantavat päänahan verenkiertoa. Mi

Vierailija
52/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile led-hoitoja. 

Vierailija
53/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastaa mies. Tiedättekö naiset, emme me miehet millään tavalla teitä pidä yhtään vähemmän viehättäviä, joille on tullut hiustenlähtöä. Ymmärrän tottakai, että teille naisille se on rankempi paikka kuin meille miehille. Mutta haluan sanoa, että te olette kauniita ja ihania, olipa hiuksia teillä tai ei, jos vain teidän sisimpänne on kaunis. 

-yksi mies vaan 

Vierailija
54/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lääkäri ei ota naisten ongelmia vakavasti, vaikka ovat itse naisia

Moni lääkäri ei ota miesten ongelmia vakavasti, vaikka ovat itse miehiä. Vastaus on, että ne ovat vain kovapalkkaisia ihmisiä, jotka tekevät rahasta työtänsä, eikä heitä oikeasti kiinnosta tuon taivaallista rahvaan ongelmat.

Vierailija
55/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei maininnut sukupuolta. Suomessahan miesten kaljuuntuminen aika varhain on ihan normaalia ja geneettinen taipumus. Minua naisena ei miesten kaljuus haittaa mitenkään. Naisen tuskan ymmärrän, mutta jos kaljuja läikkiä tulee, yleensä kyseessä on alopecia, joka on immunologine tila, johon ei löydy mitään lääkettä eikä parannuskeinoa tällä hetekllä. Älkää käyttäkö rahojanne noihin vitamiineihin ja humpuukihoitoihin, eivät ne mihinkän tehoa. Kannattaa käydä yhden kerran vaikka ihotautien erikoislääkärillä joka osannee antaa tuon diagnoosin suoraan. Moni tuhlaa omaisuuden kaiken maailman hömppähoitohin, halvemmalla pääsee kun hyväksyy tilanteen, saa oikean diagnoosin ja hankkii sitten sen hyvä peruukin jos hiukset ovat se tärkein juttu.

Vierailija
56/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene erikoislääkärille. Tuo on iso murheen aihe, ei pitäisi vähätellä. Hormonit ja stressi ainakin voivat saada hiukset lähtemään, kai niihinkin saa jotain apua jostain. Vai onko sukulaisilla samaa ongelmaa?

Joo minullakin stressi on se mikä hävittää hiukset päästä. Toinen on hemoglobiinin lasku. Minulla on normaalihemoglobiini ollut 13 vuotiaana 175 eli normaalia korkeampi. Mikä tarkoittaa että jos minulla kokeissa tulee arvoksi 140 mikä yleensä terveydenhoitohenkilöstö katsoo täysin normaaliksi tai jopa korkeaksi. Todellisuudessa arvo on kuitenkin minulle alhainen ja rautalääkitys paikallaan.

Nämä ns. normiarvot mitkä on noilla labrakokeillakin on todella hankalat jos sinulla sattuu ne normiarvot olemaan jompaan kumpaan suuntaan niiden arvojen ulkopuolella. Lääkärit kun tuijottaa vaan niitä viitearvoja. 

Sitten se stressi. Korona-aikana etätyö oli aivan hirveän stressaavaa ja tuolloin huomasin hiustenlähtöä mikä varmaan johtui sekä stressistä että myös ruokavaliosta kun söi kotona vähän mitä sattui jääkaapissa olemaan. Älä vielä huolestu vaan käy tosiaan siellä erityislääkärillä.

Vierailija
57/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei maininnut sukupuolta. Suomessahan miesten kaljuuntuminen aika varhain on ihan normaalia ja geneettinen taipumus. Minua naisena ei miesten kaljuus haittaa mitenkään. Naisen tuskan ymmärrän, mutta jos kaljuja läikkiä tulee, yleensä kyseessä on alopecia, joka on immunologine tila, johon ei löydy mitään lääkettä eikä parannuskeinoa tällä hetekllä. Älkää käyttäkö rahojanne noihin vitamiineihin ja humpuukihoitoihin, eivät ne mihinkän tehoa. Kannattaa käydä yhden kerran vaikka ihotautien erikoislääkärillä joka osannee antaa tuon diagnoosin suoraan. Moni tuhlaa omaisuuden kaiken maailman hömppähoitohin, halvemmalla pääsee kun hyväksyy tilanteen, saa oikean diagnoosin ja hankkii sitten sen hyvä peruukin jos hiukset ovat se tärkein juttu.

Mieskö avaa keskustelun kysymällä onko MUITA NAISIA, joilla tämä ongelma?

Vierailija
58/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, kieltämättä totta, mutta kun nykyään on miehiä, jotka ovat päättäneet ryhtyä naisiksi ja päinvastoin, niin on hyvä ymmärtää, että miehillä normaali kaljuuntumistaipumis ei ole epänormaalia, ja jos on noin vaan muina miehinä päättänyt ryhtyä naiseksi, niin se kaljuuntumisen riski on olemassa.

Vierailija
59/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voxra käytössä?

Aiheutti hiustenlähtöä, vaikka muuten oli iso apu. Lopetin niin hiustenlähtö loppui ja tuuheus palautui. 

Vierailija
60/81 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lääkitys teki sen. Sain onneksi lopettaa sen. Aloin syömään b- ja d - vitamiinia, kalkkia ja magnesiumia. Ne auttoivat, nyt kasvaa hiukset takaisin. Ehkä eniten auttoi b- vitamiinilisä( biotiini siinä). Stressi ja vaihdevuodet varmasti osasyynä. 

Mikä lääke?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi