Mitä sun lapsuuden mummolalle kuuluu nykyään? Onko samassa suvussa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista päätellen puolet mummoloista on nyt serkkujen omistuksessa?
Varmaan etenkin "maalaismummolat" siirtyy usein suvussa eteenpäin. Meidän mummola meni ensin isäni vanhemmalle veljelle ja sitten serkulle, joka möi sen kuitenkin aika pian pois.
Ei ole. Meni ihan vieraalle tiettyjen asioiden jälkeen.
En pysty. Kaikki rakennukset purettiin 1982.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuja kannattaa pitää silmällä, menee mummolat muuten nenän edestä sivu suun.
Sisarukseni asuu mummon kaupunkiasunnossa. Mummon kesämökki on minulla. Omien lasteni mummola on myyty vanhempieni kuoleman jälkeen, oli sen verran iso ja kallis perinnönjaossa, ettei kumpikaan meistä lapsista halunnut lunastaa sitä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuja kannattaa pitää silmällä, menee mummolat muuten nenän edestä sivu suun.
Toisaalta itse olen ostanut mummolan serkuiltani.
Isän puolelta ei koskaan oikeastaan ollut mitään mummolaa, kun isovanhemmat muuttivat niin usein. Mökkinsäkin he myivät isäni veljelle kun olin vielä pikkulapsi. Äidin puolen mummolan taas omistan nykyään yhdessä mieheni kanssa.
Serkku omistaa nykyään ja pistää puuta nurin...äitini sai kotitilastaan vain ns."lehmärahat"...
Kaksi mummolaa, kumpaankaan en enää pääse, mutta en kyllä haluakaan päästä. Kaupunkimummola oli sellaisessa hirveässä betonimöhkäleessä, varmaan joskus 70-luvulla rakennettu se. Hissi haisi aina aivan hirveälle. Piha todella ruma. Ei ole ikävä. En edes tiedä oliko se asunto heidän omansa vai vuokra, mutta enää siinä ei kyllä sukulaisia asu oli miten oli.
Maaseutumummola on rintamamiestalo, jonka serkku pilasi. Tekivät siihen sellaisen lisäosan ja samalla pilasivat ilmanvaihdon. Yrittänyt myydä sitä miehensä kanssa jo vuosia, mutta kukaan ei halua ostaa sitä, koska se remontti on niin huonosti tehty.
Toinen mummola on vanhempieni kotina, toinen on myyty vapaa-ajan käyttöön. Jälkimmäistä olen joskus käynyt pihatiellä katsomassa, pientä pintaremonttia siellä on tehty, mutta aktiivisen elämän jälkiä ei ole näkynyt.
Minun mummola oli osakehuoneisto keskikaupungilla. Se on myyty. Isovanhempien kesähuvila on kuitenkin edelleen suvussa.
Äidin puolen mummola on serkulla. Isän puolen näkyy ikkunasta ja on jakamaton kuolinpesä.
Serkulla on. Haluaisin käydä siellä ja esitellä lapselleni paikan, mutta eipä jotenkin viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa "mummolassa" mummu vielä asuu itse ja toisesta pitää huolta luultavasti vanhempani joku sisarus. En ole kyllä varma, vaikka olisikin myyty. Ei oikein ikinä oo kiinnostanut olla tekemisissä vanhempien kanssa.
Käytkö mummun luona kuitenkin?
Käyn. Mummu käytännössä kasvatti mut ja piti huolta, kun vanhempia ei kiinnostanut. Joku epäili mua alkohostistiksi tuolla aikaisemmin, voin kertoa alkoholin kyllä olevan vaikuttaneen välieihini isän kanssa. Isä alkoholisti, äiti väkivaltainen hullu. Ei siinä kuule ihan hirveesti tee mieli vanhempiin pitää yhteyttä...
Purettu ja tilalle rakennettu asuntoalue monella kerrostalolla. Nykyään aika huonomaineinen, ehkä kaupungin 3. huonoin. (Oli peltoa ja metsää vielä lapsuudessani, ja lehmiäkin oli.)
Täh? Molemmat mummoni asuivat elämänsä viimeiset vuodet kerrostalossa. Ei ole enää mitään mummolaa.
Mummola oli vuokrakolmio 60-luvun kerrostalossa. En yhtään tiedä, kuka siellä nykyään asuu tai onko koko talo kenties purettu.
On molempien vanhempien puolelta edelleen samassa suvussa. Ollut molemmat jo yli 100 vuotta.
Käytkö mummun luona kuitenkin?