Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konduktööriä junassa kuvannut nainen ihmettelee, kun asiaan puututtiin

Vierailija
18.01.2025 |

Niin että tämä oman elämänsä influensseri Nina oli kohdannut uskomattomia vastoinkäymisiä junamatkallaan. Hänen paikallaan oli rönöttänyt juopunut mies, ja kun konnari tuli häätämään miestä pois, Nina päätti ruveta kuvaamaan tilannetta ja jakamaan sitä somessa. 

Oli sitten jännä juttu ja kauhean loukkaantumisen aihe, kun kuvaamista pyydettiin lopettamaan ja kuva konnarista poistamaan. 

Nina kävi läpi koko ihmisolennon tunneskaalan, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi ihmetys ja loukkaantuminen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99fbf381-b238-459b-b012-9d9e02e0584f

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä alkaisi ottamaan kuvia junan sisältä jossa poliisi tai vartijat poistavat jonkun häirikön. Jossain menee raja.

Vierailija
142/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käsittääksen VTTi Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua

Ainostaan vihervasemmiston mielestä, me muut emme kiusaamista hyväksy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kuvatuksi tulemisessa pelottaa. Kaupungeissa talojen seinillä ja rakennusten sisällä sekä ulkona pylväissä on kameroita ja taivaalla on sateliittikameroita. Kuvaamista ei edes huomaa eikä se aiheuta kipua. 

Tämä on sellaisen ihmisen mielipide,  joka tietää puhuvansa  paskaa, eikä itse usko siihen mitä sanoo. Verhoilee sen naiiviin mielipiteeseen. Sinä voit tykätä, hassutella ja irvistellä vaikka toisten kännykuvaamiseen, mutta joku toinen ei halua tulla kuvatuksi muuta kun harvoin. Silloin jos itse pyytää tai toinen kysyy ja itse antaa luvan. Kuulostaa ihan ihmisen perusoikeudelta tuo!

Ei tuo nyt ihan sama ole kun saako katsoa sinua jos kävelet kadulla. Saa vaikka tuijottaa, mutta kuvaaminen on idioottimaista ja äärimmäisen moukkamaista käytöstä. Nettiin laittaminen pitäisi olla rikollista. Jokainen jonka mielestä ei tuo nyt niin, niin haittaa niin laitetaan susta ja sun lapsista tai vanhemmista nettiin salakuvat kaikissa mahdollisissa tilanteissa ja katsotaan sanotko vielä: mitä tuossa muka on.?

Totta, että se joka tekee noin on vain ääliö, mutta silti kai sitä ääliömäisestä jutuista on ihan normaalisti järkyttynyt normadli ihminen? 

Vierailija
144/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua

Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua, mutta sen julkaiseminen somessa, ilman kuvassa olevien henkilöiden lupaa ei ole. Miksi tätä ei ymmärretä.

Vierailija
145/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupat ja kauppakeskukset on vähän harmaa alue, kun laki sallii kuvaamisen ja julkaisun, mutta kaupat ja ostoskeskukset saattaa itse kieltää.

En tiedä kumpi näissä voittais jos mentäisiin oikeuteen saakka. Luulen että kuvaaja.

Kodit ja kotien pihat ovat yksityisalueita.

Jos piha näkyy tielle, ja kuvataan sieltä tien puolelta, ainoa mikä tekee kuvaamisesta tuossa tapauksessa rikoksen, on se, että sielä pihalla olisi joku ihminen. 

Mutta mitäpä niitä pihoja tai talojakaan sieltä tien puolelta kuvaisili, sillä se herättää nykypäivänä epäluuloja: joku murtoaikeissa oleva käy kuvaamassa kohteita!

Vierailija
146/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä älypuhelin käteen liimatut "älyköt" ovat juuri näitä minäminäminä -tyyppejä, Heitähän ei koske mitkään rajoitukset, ei myöskään hyvät tavat. Juuri katsoin ikkunasta edessä olevalle järvelle, sen edustalla on kevyen liikenteen väylä ja hiihtolatu. Ladulla koirankusettajat, kun heillä on oikeus kävellä ladulla, kun haluavat. Hiihtäjät eivät hiihtele kevyen liikenteen väylällä, miksi koirankusettajat kävelevät ladulla, eivätkä heille varatulla väylällä? Itsekkäitä nykyajan pask*aisia, samalla tavoin kuin nämä kuvaajat.

Vierailija
147/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä älypuhelin käteen liimatut "älyköt" ovat juuri näitä minäminäminä -tyyppejä, Heitähän ei koske mitkään rajoitukset, ei myöskään hyvät tavat. Juuri katsoin ikkunasta edessä olevalle järvelle, sen edustalla on kevyen liikenteen väylä ja hiihtolatu. Ladulla koirankusettajat, kun heillä on oikeus kävellä ladulla, kun haluavat. Hiihtäjät eivät hiihtele kevyen liikenteen väylällä, miksi koirankusettajat kävelevät ladulla, eivätkä heille varatulla väylällä? Itsekkäitä nykyajan pask*aisia, samalla tavoin kuin nämä kuvaajat.

Ot, mutta näin kerran ihan kevyen liikenteen väylällä vauhdikkaasti kulkevan hiihtäjän. Huuteli vain "varokaa!" muille tiellä kulkeville.

Vierailija
148/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jakaminen someen ei.

Vierailija
149/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikennevälineissä henkilökunnan kuvaaminen ei ole sallittua.

Vierailija
150/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvia saa vapaasti julkaista. 

Vierailija
151/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua, mutta sen julkaiseminen somessa, ilman kuvassa olevien henkilöiden lupaa ei ole. Miksi tätä ei ymmärretä.

Nyt et kyllä itse tiedä, julkisella paikalla otettuja kuvia saa vapaasti julkaista. 

Vierailija
152/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä haluan. Minulla on oikeus. Kukaan ei saa kyseenalaistaa mitään, mitä teen. 

Vierailija
153/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuo ei pidä paikkaansa. Julkisella paikalla otettuja kuvia saa julkaista, miten muuten kuvittelet sanomalehtien voivan tehdä juttuja? 

Vierailija
154/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia uhritumista naisilta. Ei mitään uutta.

Vierailija
155/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuo ei pidä paikkaansa. Julkisella paikalla otettuja kuvia saa julkaista, miten muuten kuvittelet sanomalehtien voivan tehdä juttuja? 

Jos et ole huomannut niin jos kuvassa on vain pari ihmistä niin kuvatekstissä on kerrottu keitä niissä on, eli lupa julkaisuun on saatu. Jos taas kuva on ihmismassasta niin silloin ei tarvitse lupaa kysyä.

Vierailija
156/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan huppelissa lentokoneesta poistettua persuakin kuvata. Ja kuvat julkaista.

Vierailija
157/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, mut sanomalehdissä osataan arvioida, mitä kaikkea ei kannata julkaista.... Heillä on selvät pelisäännöt ja kyky arvostella mitä julkaistaan, mikä on julkaisun arvoista, millä on selkeästi jotain tiedollista antia, jne.... Ei sanomalehdetkään, lukuun ottamatta jotain ip-lehtiä, ihan kaikkea kuvamateriaalia tai kirjoitettuna saatuakaan materiaalia julkaise.

Sanomalehdissä pelataan kuitenkin aika paljon kirjoitettua sanaa käyttäen kun tietoa jaetaan.

Vierailija
158/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanontaa maalaisjärjen käytöstäkään ei voi enää käyttää, kun sitä maalaisjärkeä ei enää löydy.

Vierailija
159/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Someen kuvien jakaminen on täysin laillista.

Vierailija
160/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein, että puututtiin. Vituttaa kun ihmiset kuvaavat toisia salaa nettiin lupia kyselemättä. Sakkojahan pitäisi noille antaa ja kamerapuhelin takavarikoida. Ja oikeastaan saman tien laittaa turpiin joissain törkeissä tapauksissa.

Sinun vitutuksesi ei tarkoita sitä etteikö saa kuvata. Toki voit rikkoa puhelimen ja vetää turpiin, mutta syyllistyt silloin oikeaan rikokseen ja kärsit seuraukset. 

Mutta taidatkin olla vaan se pitäisi ja pitäisi tyyppi, joka uhoaa keskustelupalstalla, mutta tilanteen osuessa kohdalle livistät kuin jänöpupu karkuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä