Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa aikuiset ihmiset riitelemään loma-ajoista kuin uhmaikäiset?

Vierailija
23.05.2023 |

Omalla työpaikalla lomat ja lomalaisten sijaistukset (ei ulkopuolisia sijaisia) on saatu sovittua keskenään suhteellisen kivuttomasti. Mutta naapuriyksikössä ollaan lomien suhteen täysin sotajalalla. Kukaan ei suostu sijaistamaan muita, tai luota omia töitään muiden tehtäväksi. Kaikki haluavat lomansa samalle kuukaudelle. Esihenkilö ei kykene tekemään päätöksiä.

Mikä tekee joistain noin vastahankaisia ja yhteistyökyvyttömiä työpaikalla? Ja miten he kaikki ovat kerääntyneet juuri samaan yksikköön? Minulla menisi loma pilalle, jos sitä edeltävä aika olisi tuollaista kyräilyä, piikittelyä ja vihanpitoa.

Ja ennen kuin joku kiekaisee, että minulla on varmaan hyvät oltavat ja joku muu aina joustaa, niin eipä mene noin. Olen kyllä joustanut omien loma-aikojeni suhteen useampana vuonna, enkä ole ottanut sitä ongelmaksi.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheet on pahimpia. Itsekkäitä. Ikään kuin se, että on erehtynyt tekemään lapsia, muka oikeuttaisi valitsemaan loma-ajat ennen lapsettomia.

Vierailija
2/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuu on kylmä ja on hyttysiä, niin joku muu saa olla kesäkuun lomalla, itse olen heinäkuun lomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkuu on kylmä ja on hyttysiä, niin joku muu saa olla kesäkuun lomalla, itse olen heinäkuun lomalla.

Viime vuonna kesäkuu oli lämmin ja heinäkuu kylmä.

Vierailija
4/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko johto. Siitähän se on kyse. Lomiin selvät säännöt ja se, että se esimies päättää lomat viime kädessä. Heikon johtajan merkki, kun alaiset taistelee.

Vierailija
5/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki koskaan aikuistu. Miehistä 90% ja naisista 60% jää jumiin murrosikään.

Vierailija
6/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheet on pahimpia. Itsekkäitä. Ikään kuin se, että on erehtynyt tekemään lapsia, muka oikeuttaisi valitsemaan loma-ajat ennen lapsettomia.

Tämä! Ja meillä varsinkin kun esimies vielä sanoo, että " lapsellisten" työvoirotoiveet menee ei lapsellisten ja perheettömien edelle, kun " ne lapset pitää sieltä päivähoidosta hakea tiettyyn aikaan mennessä."

Vierailija
7/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä, että loma on ihmisille oikeasti tärkeä. Ja ihmiset saavat noin yleisesti ottaen aivan liian vähän lomaa. Ja työntekijänä ihminen joutuu luopumaan merkittävästä määrästä omaa vapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan - tottakai jokainen haluaa pitää kiinni edes niistä rippeistä, joita on, ja tottakai he haluavat silloin loman mahdollisimman hyvään aikaan ja samaan aikaan kumppanin ja mahdollisten lasten kanssa. Tuo loma-ajoista riitely on täysin ymmärrettävä seuraus tilanteessa, jossa ihminen on myynyt vapautensa työnantajalle. Ongelmaan olisi mahdollista löytää ratkaisu joustavammista työehdoista - esim. saisi helpommin palkatonta vapaata ja ihmisellä olisi vuodessa esim. tuplamäärä lomaviikkoja - mutta tätähän ei haluta tehdä, koska halutaan pitää kiinni järjestelmästä, jossa ihmisellä on mahdollisimman vähän vapautta. Joillain aloilla etätyöt ovat ratkaisseet osan ongelmaa, ja ihmiset ovat tyytyväisempiä, kun voivat mennä perheen kanssa mökille ja suorittaa työpäivänsä sieltä käsin. Mutta joillain aloilla työnantajat eivät suostu etätöihin juuri siksi, että he haluavat omistaa työntekijänsä.

Vierailija
8/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävät lomat niin ei mitään mutinoita enää sen jälkeen.

Missä työpaikassa vielä toukokuun lopussa väännetään kesäloman ajankohdista?

Pikkasen hukassa koko firma...

Vierailija
9/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimekädessä työnantaja päättää lomat. Meillä 2-vuorotyössä toinen vuoro on kesäkuussa ja toinen vuoro heinäkuussa, ens vuonna sitten vaihtuu. Ei ole mitään riitoja.

Vierailija
10/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkuu on aina perusvarma kesäkuukausi ja juhannuksesta saa kaksi ylimääräistä lomapäivää 👍 Joka vuosi olen aloittanut loman kesäkuun ekasta maanantaista eikä koskaan ole tarvinnut siirtää tai tapella saanko pitää loman.

M36

Vierailija
11/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikko johto. Siitähän se on kyse. Lomiin selvät säännöt ja se, että se esimies päättää lomat viime kädessä. Heikon johtajan merkki, kun alaiset taistelee.

Mun työpaikalla kaikki haukkuu kaikkia ja osa kieltäytyy esim. tekemästä töitä tiettyjen ihmisten kanssa. Saattavat suoraan sanoa toista vaikka lut kaksi tms. Lomista tottakai tapellaan eikä ole ollenkaan harvinaista ottaa sekuntikellolla aikaa toisten taukojen pituudesta. Mistään huonosta käytöksestä ei koskaan ole seuraamuksia, ehkä joku puhuttelu, jossa flegmaattisesti sanotaan, että älä tee enää noin.

Vierailija
12/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ilmeisesti ollut mitään ennakointia, suunnittelua tai pelisääntöjä, jos tilanne on noin paha.

Ja monesti, jos on pari hankalaa ihmistä, mistään ei tule mitään.

Vierailija
13/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvin joustavaa ja aina saa haluamansa ajanjakson. Mutta sen sijaan esimies pitää huolen että syyllistää työntekijää aina kun lähtee lomalle, ihan niin kuin siitä pitäisi tuntea huonoa omatuntoa.

Vierailija
14/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan että perheelliset on heinäkuussa töissä, sitten varten tarvitaan myös heinäkuulle inhimillisiä ja perheiden budjettiin mahtuvia lastensäilytyspalveluja. Ja vaikka kuinka tekisi mieli kitistä että hoitakoon ite jos on ite tehnyt ja ei oo mun ongelma, niin ei tämä yhteiskunta toimi niin. Tämä toimii niin että a) tänne tarvitaan lapsia tulevan huoltosuhteen vuoksi ja b) niiden lasten vanhemmat tarvitaan työelämään eikä kotivanhemmiksi eli työelämän ja lasten hyvän hoivan tulee olla yhdistettävissä.

Tämä ei tarkoita että kaikkien perheellisten pitäisi saada automaattisesti koko heinäkuu vapaaksi (itse en ole ollut koskaan neljää viikkoa putkeen lomalla ja enimmilläänkin 2 viikkoa heinäkuussa, mutta puolison työn luonne sallii yleensä heinäkuun lomailun), mutta jonkun ne lapset on hoidettava turvallisesti ja kehitystä tukien myös heinäkuussa. Ei ole itsekästä ettei voi tai halua jättää 7-vuotiasta palloilemaan yksin 20 x 8 h heinäkuussa.

Vierailija
15/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävä lomalista

Vierailija
16/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimekädessä työnantaja päättää lomat. Meillä 2-vuorotyössä toinen vuoro on kesäkuussa ja toinen vuoro heinäkuussa, ens vuonna sitten vaihtuu. Ei ole mitään riitoja.

Varmaan selkeää, mutta itse haluaisin mieluummin elokuussa lomaa kuin kesäkuussa. Mutta sinänsä siis selkeälyä ja oikeudenmukaiselta järjestelyltä kuulostaa.

Vierailija
17/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää millaisen yhteiskunnan nämä tämän hetken (nuoret) työikäiset näkee omassa vanhuudessaan, jos tähän maahan ei tehdä, hoideta ja kasvateta lapsia. Kuka heille 30-50 vuoden päästä myy tai valmistaa elintarvikkeet, mistä löytyy lääkäri jonka vastaanotolle mennä tai bussikuski joka vie torikahville, kuka huolehtii että pistorasiasta saa sähköä ja että pihan roska-astia tyhjenee, jos uusia työikäisiä ei vaan tule, koska lapsia ei kannata tehdä koska niistä huolehtiminen "itsekästä" tai kallista tai mahdotonta. Vai onko ajatus että muut huolehtikoon työvoiman huolehtimaan minun tarpeistani vanhuudessa, mutta minä en ainakaan huomioi kenenkään muun tarpeita missään?

Vierailija
18/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertävät lomat niin ei mitään mutinoita enää sen jälkeen.

Missä työpaikassa vielä toukokuun lopussa väännetään kesäloman ajankohdista?

Pikkasen hukassa koko firma...

Työehtosopimusta noudattavilla työpaikoilla lomat pitää olla päätettynä vähintään kuukautta ennen kuin ensimmäiset jää lomalle. Siihen tasapuolinen kierto, niin ei kahta sanaa milloin kukakin saa olla lomalla.

Vierailija
19/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää millaisen yhteiskunnan nämä tämän hetken (nuoret) työikäiset näkee omassa vanhuudessaan, jos tähän maahan ei tehdä, hoideta ja kasvateta lapsia. Kuka heille 30-50 vuoden päästä myy tai valmistaa elintarvikkeet, mistä löytyy lääkäri jonka vastaanotolle mennä tai bussikuski joka vie torikahville, kuka huolehtii että pistorasiasta saa sähköä ja että pihan roska-astia tyhjenee, jos uusia työikäisiä ei vaan tule, koska lapsia ei kannata tehdä koska niistä huolehtiminen "itsekästä" tai kallista tai mahdotonta. Vai onko ajatus että muut huolehtikoon työvoiman huolehtimaan minun tarpeistani vanhuudessa, mutta minä en ainakaan huomioi kenenkään muun tarpeita missään?

Ei kun kato ne vanhuusvuosien palvelijat voi tilata ulkomailta halvalla. Ja niillekään ei anneta heinäkuussa lomaa koska minun tarpeeni.

Vierailija
20/48 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halutaan että perheelliset on heinäkuussa töissä, sitten varten tarvitaan myös heinäkuulle inhimillisiä ja perheiden budjettiin mahtuvia lastensäilytyspalveluja. Ja vaikka kuinka tekisi mieli kitistä että hoitakoon ite jos on ite tehnyt ja ei oo mun ongelma, niin ei tämä yhteiskunta toimi niin. Tämä toimii niin että a) tänne tarvitaan lapsia tulevan huoltosuhteen vuoksi ja b) niiden lasten vanhemmat tarvitaan työelämään eikä kotivanhemmiksi eli työelämän ja lasten hyvän hoivan tulee olla yhdistettävissä.

Tämä ei tarkoita että kaikkien perheellisten pitäisi saada automaattisesti koko heinäkuu vapaaksi (itse en ole ollut koskaan neljää viikkoa putkeen lomalla ja enimmilläänkin 2 viikkoa heinäkuussa, mutta puolison työn luonne sallii yleensä heinäkuun lomailun), mutta jonkun ne lapset on hoidettava turvallisesti ja kehitystä tukien myös heinäkuussa. Ei ole itsekästä ettei voi tai halua jättää 7-vuotiasta palloilemaan yksin 20 x 8 h heinäkuussa.

Se tuskin on työkavereidesi vika, ettei heinäkuussa ole helppoa järjestää lapselle säilytyspaikkaa. Joten älä kosta heille viemällä aina halutuinta loma-aikaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi