Konduktööriä junassa kuvannut nainen ihmettelee, kun asiaan puututtiin
Niin että tämä oman elämänsä influensseri Nina oli kohdannut uskomattomia vastoinkäymisiä junamatkallaan. Hänen paikallaan oli rönöttänyt juopunut mies, ja kun konnari tuli häätämään miestä pois, Nina päätti ruveta kuvaamaan tilannetta ja jakamaan sitä somessa.
Oli sitten jännä juttu ja kauhean loukkaantumisen aihe, kun kuvaamista pyydettiin lopettamaan ja kuva konnarista poistamaan.
Nina kävi läpi koko ihmisolennon tunneskaalan, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi ihmetys ja loukkaantuminen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99fbf381-b238-459b-b012-9d9e02e0584f
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
MInä olisin ilmoittanut konduktöörille, että en anna puhelintani, en poista mitään kuvia ja he voivat kutsua paikalle poliisin tai poistaa minut junasta. Pyydän kuitenkin huomioimaan, että tätä koko prosessia seuraa ja nauhoittaa kumppanini, joten kaikki sanomansa jää talteen eivätkä he pääse siihen käsiksi, vaikka veisivät puhelimeni. Mihin heillä ei ole oikeutta, poliisilla olisi.
Sinut olisi poistettu asemalle häiriköivän käytöksen takia. Siellä olisit saanut odottaa seuraavaa junaa.
Mut mä pääsinkin Hesariin kuvalla ja haastattelulla😁😁😁
Vierailija kirjoitti:
On tässäkin taas yksi Niina.. valittaa epäoikeudesta, mutta ei edes nimeään halua julki uutisessaan saati kuvaansa. Toisia kyllä kuvaa sekavassa tilassa ja laittaa nettiin kyllä.
Niinpä! Niina kyllä tykkää julkaista muiden kuvia, mutta itse kitisee julkisuudessa ilman kuvaansa ja sukunimeään. Eikö Niinuska näe tuossa mitään ristiriitaa?
Työssäolevan kiusaamista ja nolossa tilassa tai tilanteessa olevan kuvaamista jne. ja sitten ne nettiin laittavat ovat kyllä ihmiskunnan alakastia. Riippumatta siitä, onko kerskumista tai pilkkaamista tai muun ala-arvoisen syyn takia.
tää kuvaamistouhu on mennyt ihan älyttömyyksiin, onnettomuuspaikoilla kuvataan loukkaantuneita ja amppariväen työntekoa häiritään. Jotkut haluaa sen 5 minuutin huomiohuor^*aushetken someen ja iltapäivälööppeihin hinnalla millä hyvänsä. Tunge NIna kännykkäsi ja kuvasi vaikka hanuriisi. Ihan oikein teki konnarit.
Vierailija kirjoitti:
Työssäolevan kiusaamista ja nolossa tilassa tai tilanteessa olevan kuvaamista jne. ja sitten ne nettiin laittavat ovat kyllä ihmiskunnan alakastia. Riippumatta siitä, onko kerskumista tai pilkkaamista tai muun ala-arvoisen syyn takia.
Puolusteluksi kuvien julkaisuun ei käy se, että lataa kuvat yksityiseen sometiliinsä jossa vain seuraajat tai kaverit voivat kuvat nähdä.
Ei käy, sillä yksityiseltä tililtä kuvia/videoita voi kaveri aivan hyvin levittää edelleen. Jos ei millään muulla niin print screen.
Eli se yksityinen tili ei ole mikään perustelu.
Minusta tuo Nina, jonka iäksi joku kommentoija tietää 40 v, vaikuttaa aika lapselliselta kuvaamisvouhkallaan.
Hän sai siistin istuinpaikan, sen pitäisi riittää. Ja vr:llä joutuu ihan alvariinsa varaamaansa paikkaa joltakulta penäämään, jotkut heistä ovat niin tokinaisia että eivät ole paikkaansa vaativaa kuulevinaankaan!
Nina, yritä olla aikuinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua
Ei ole, jos kuvattavan oikeutta yksityisyyteen loukataan. Konnareilla oli varmasti mielessä sen juoppiksen nolo ja avuton tila.
Onnettomuusuhrejakaan ei saa kuvata.
Ei saa, mutta kuvataan silti.
Vierailija kirjoitti:
tää kuvaamistouhu on mennyt ihan älyttömyyksiin, onnettomuuspaikoilla kuvataan loukkaantuneita ja amppariväen työntekoa häiritään. Jotkut haluaa sen 5 minuutin huomiohuor^*aushetken someen ja iltapäivälööppeihin hinnalla millä hyvänsä. Tunge NIna kännykkäsi ja kuvasi vaikka hanuriisi. Ihan oikein teki konnarit.
Kannattaa kuvata nimenomaan noita kuvaajia. Oikein näkyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Mut mä pääsinkin Hesariin kuvalla ja haastattelulla😁😁😁
Jep! Kyllä kannatti valittaa! Varttitunnin kuuluisuus taattu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvata saa, paitsi jos rikkoo kotirauhaa tai kuten jutussa, julkisrauhaa. Julkaista ei välttämättä saa.
Juna on kaikille avoin tila joten siellä saa kuvata ihan niin kuin vaikka kaupoissakin saa kuvata.
Junaan kyllä tarvitsee lipun eli siinä mielessä ei ole avoin tila. Eikö tuo vertaudu ennemmin vaikka klubiin jonne pitää ostaa pääsylippu.
Älypuhelimet ja somekanavat ovat myrkkyä rajattomille ja vähän vajaammalla pakalla pelaaville. Käy välillä mielessä, että älypuhelimen omistamiseen ja sometilin avaamiseen pitäisi olla edellytyksenä sekä älykkyystesti että yleistä sivistyneisyyttä ja sosiaalisia valmiuksia mittaava sellainen. Ennen sanottiin, että viina on viisasten juoma ja nykymuodossaan se voisi olla, että älypuhelin on älykkäiden laite.
Miksei Ninalle somejulkaisuna riittänyt pelkkä kirjoitettu kertomus ja vaikka oman naamansa kuva siellä siistillä paikalla istuessa kuvattuna.
Eikö kaverit olis uskoneet?
No, mut siis
.. tuollaisestakin voi tulla vaikeuksia. Esim kirjoittaa nettiin kuvauksen tilanteesta jossa itse tai omaisuus oli rikoksen kohteena. Tekijöistä ei kerrota mitään tuntomerkkejä, ei yhtäkään tunnistetietoa. No, vaikeuksia tulee, kun tekijät itse itsensä tunnistava ja jos tekstin olivat lukeneet, olivat lukutaidottomia.... ja huom he olivat täysin arvaamattomasti heitä tuntemattomaan rötöstä kohdistamassa. Ei kuvia, ei nimiä, ei mitään tunnistetietoja..
Kirjoittajaa kuvataan salaa ja kuvaa levitellään missä sitten levitelläänkään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvata saa, paitsi jos rikkoo kotirauhaa tai kuten jutussa, julkisrauhaa. Julkaista ei välttämättä saa.
Juna on kaikille avoin tila joten siellä saa kuvata ihan niin kuin vaikka kaupoissakin saa kuvata.
Ei aivan noin. Jos on kyseessä yksityinen kauppa, esimerkiksi K-kauppa, niin kauppias päättää, saako siellä kuvata vai ei. Eli kauppias voi omassa kaupassaan kieltää kuvaamisen.
Saattaisi mennä nenä huonoon kuntoon, jos mua kuvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aivan noin. Jos on kyseessä yksityinen kauppa, esimerkiksi K-kauppa, niin kauppias päättää, saako siellä kuvata vai ei. Eli kauppias voi omassa kaupassaan kieltää kuvaamisen.
Juuri näin on asia mutta sen mitä näkee julkisesta tilasta niin saa kuvata, vaikka siitä olisi kaupan eteistilaan näkyvyys.
Eikö ole varaa autoon? Ei tarvitsisi itkeä julkisesti kun arvon rouva joutuu kärsimään muista ihmisistä julkisessa liikenteessä.
Ottamatta kantaa ko. tapaukseen, huomaa että ihmiset ei yhtään tunne kuvaamiseen ja kuvien julkaisuihin koskevaa lainsäädäntöä.
Julkisessa tilassa kuvaaminen on sallittua. Ja näiden kuvien julkaisu on tietyin rajoituksin sallittua. Rajoitukset koskevat esim. markkinointia ja kuvattavan yksityisyyttä tietyissä tilanteissa.
Jos esim kuvaan kadulla käveleviä ihmisiä ja julkaisen sen, on se ok. Ei tosiaan tarvitse kuvattavien lupia. Jos taas kuvaan kadulle sammuneen, sen julkaisu ei taas ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin on asia mutta sen mitä näkee julkisesta tilasta niin saa kuvata, vaikka siitä olisi kaupan eteistilaan näkyvyys.
Oletko ihan varma, että menee noin? Eihän toisen pihaankaan saa kuvata, vaikka tekisi sen kadulta.
Kaupat ja kauppakeskukset on vähän harmaa alue, kun laki sallii kuvaamisen ja julkaisun, mutta kaupat ja ostoskeskukset saattaa itse kieltää.
En tiedä kumpi näissä voittais jos mentäisiin oikeuteen saakka. Luulen että kuvaaja.
Kodit ja kotien pihat ovat yksityisalueita.
Tästä lähtien alan kuvata työssäolevan ärsyttäjää (pelkästään) .