Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konduktööriä junassa kuvannut nainen ihmettelee, kun asiaan puututtiin

Vierailija
18.01.2025 |

Niin että tämä oman elämänsä influensseri Nina oli kohdannut uskomattomia vastoinkäymisiä junamatkallaan. Hänen paikallaan oli rönöttänyt juopunut mies, ja kun konnari tuli häätämään miestä pois, Nina päätti ruveta kuvaamaan tilannetta ja jakamaan sitä somessa. 

Oli sitten jännä juttu ja kauhean loukkaantumisen aihe, kun kuvaamista pyydettiin lopettamaan ja kuva konnarista poistamaan. 

Nina kävi läpi koko ihmisolennon tunneskaalan, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi ihmetys ja loukkaantuminen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99fbf381-b238-459b-b012-9d9e02e0584f

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua

Ei ole, jos kuvattavan oikeutta yksityisyyteen loukataan. Konnareilla oli varmasti mielessä sen juoppiksen nolo ja avuton tila.

Onnettomuusuhrejakaan ei saa kuvata.  

Mitään sellaista lakia joka kieltäisi jonkin onnettomuuden uhrin kuvaamisen ei ole.

Jos ei ole niin sitten kyllä pitäisi olla. Ihmisille suotakoon rauha ja yksityisyys julkisissakin tiloissa.

Tämä. Jos ei ole uhria suojaavaa lakia niin pitäisi olla. Koska ihmiset ovat tyhmiä.

Tässä keississä ei ollut rikosta mutta humalainen ihminen ja työtään tekevä ihminen. Kiva päätyä jonnekkin someen kun yrität vaan tehdä töitä.

Vierailija
82/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google:

Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatieasemat, torit ja puistot. Kuvaaminen on kuitenkin rajoitettua kotirauhan tai julkisrauhan suojaamissa paikoissa.

MIHIN SUN TEKSTISTÄ JÄI SE KUVATUN MATERIAALIN JULKAISU!

JA MIHIN SUN TEKSTISTÄ JÄI SE IHMISEN OIKEUS YKSITYISYYTEEN. IHMISILLÄ ON OIKEUS KULKEA JULKISILLA PAIKOILLA, OLEILLA JULKISILLA PAIKOILLA, NIIN ETTEI TARVITSE KOKO AJAN MIETTIÄ, ETTÄ MIHINKÄHÄN JULKAISUUN TÄSSÄ NYT PÄÄTYY SIVULLISENA TAI PÄÄOSAN ESITTÄJÄNÄ!

TUNKEKAA NE KAMERANNE JA OIKEUTENNE KUVAAMISEEN, TURKULAISTEN SANOIN "SYVIMPÄÄN SUOLISTOONNE!" JA SEN SYVIMMÄN SUOLISTON PAIKAN VOITTE MENNÄ KYSYMÄÄN TURKULAISILTA ITSELTÄÄN, NE KUN VAIKUTTA

HUUDAN JUST NIIN PALJON KUIN HUVITTAA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jos kuvaan puhelimella ja joku osuu kohdalle niin hän voi ystävällisesti tulla kysymään että onko mahdollista että sumennan hänet kuvasta tai videosta, mutta jos joku tulee repimään minulta kameraa ja sanomaan että en saa kuvata julkisella paikalla niin tirvasen lättyyn

ai oikein ystävällisesti pitäisi sulta pyytää jos suvaitsisit tuntemattomien naamat sun kuvista..jep jep, ammattilainen oot. Täysjärkinen ei julkaise kuvia tai videoita josta muut ovat tunnistettavissa elleivät he varta vasten halua ko. julkaisussa esiintyä.

Vierailija
84/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka Nina👋

Vierailija
85/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jos kuvaan puhelimella ja joku osuu kohdalle niin hän voi ystävällisesti tulla kysymään että onko mahdollista että sumennan hänet kuvasta tai videosta, mutta jos joku tulee repimään minulta kameraa ja sanomaan että en saa kuvata julkisella paikalla niin tirvasen lättyyn

ai oikein ystävällisesti pitäisi sulta pyytää jos suvaitsisit tuntemattomien naamat sun kuvista..jep jep, ammattilainen oot. Täysjärkinen ei julkaise kuvia tai videoita josta muut ovat tunnistettavissa elleivät he varta vasten halua ko. julkaisussa esiintyä.

Kyllä, niin sanoin. Onko sinulla jotain muuta sössötettävää? Minä saan kuvata lain mukaan julkisella paikalla ja sinä et sitä estä vaikka kuinka paljon uhittelisitkin ja laittaisit nuolia itsellesi 

Vierailija
86/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella paikalla saa vapaasti kuvata ja näitä kuvia saa vapaasti julkaista. Ainoastaan, jos julkaisu on jotain loukkaava esim. juuri humalainem, niin silloin sellaista ei saa julkaista. Mutta kadulla kävelevää ihmistä saa vapaasti kuvata ja kuvat laittaa lehteen tai someen näkyville. 

Vierailija
87/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä konduktöörit tietää onko joku random matkustaja laittanut junasta otetun kuvan omalle sometililleen, tuleeko niistä nykyään jonku notifikaatio että hei, juuri sinun näköisestäsi tyypistä laitettiin juuri kuva instagrammiin?

Vierailija
88/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella paikalla saa vapaasti kuvata ja näitä kuvia saa vapaasti julkaista. Ainoastaan, jos julkaisu on jotain loukkaava esim. juuri humalainem, niin silloin sellaista ei saa julkaista. Mutta kadulla kävelevää ihmistä saa vapaasti kuvata ja kuvat laittaa lehteen tai someen näkyville. 

Voipi nopeasti käydä niin, että heräät teholta toinen silmä mustana, jos ihan liian innokkaasti lähdet tuntemattomia kuvailemaan..

Vierailija
89/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan on sallittua mutta fiksu ihminen kohtelee muita asiallisesti ja niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Kuvaamiseen on viisasta pyytää lupa niin ei tarvitse rääkyä lehtien palstoilla kun joku määrää poistamaan kuvat puhelimesta. Kuinka moneen fb päivitykseen haluat oman naamasi? Ilman että pääset sitä tarkistamaan ennen julkaisua tai sen jälkeenkään. Niinpä!

Vierailija
90/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvata saa, paitsi jos rikkoo kotirauhaa tai kuten jutussa,  julkisrauhaa. Julkaista ei välttämättä saa.

Juna on kaikille avoin tila joten siellä saa kuvata ihan niin kuin vaikka kaupoissakin saa kuvata.

Julkaiseminen on sitten toinen juttu. 

Ei ole mitään kategorista julkaisukieltoa. Eräissä poikkeustapauksissa julkaisu voi kyllä olla kiellettyä. Esimerkiksi ihmisen kuvaa ei saa käyttää mainoksissa ilman ihmisen lupaa vaikka kuva olisi julkisella paikalla otettu.

On siinä nyt muitakiin pointteja. Tuossa lehtijutussakin niitä sanottiin...

Sitä paitsi. Tuollaisessa tilanteessa kuin tuo junatilanne oli, on myös se pointti, että se työtään tekevä voi ajatella, että aha, nyt kun kuvataan ja se tietysti julkaistaan se kuva, eihän sitä muuten kuvattaisikaan ellei tarkoituksena olisi laittaa kuva nettiin johonkin paikkaan ehkä jopa iltapäivälehteen päivän palkintoa pyydystämään... Niin siinä saattaa kuvaan mukaan joutuvalle tulla mieleen, että aha, nyt jos tässä tulee jokin sellainen seikka tehtyä, josta käsittelyn kohteena oleva asiakas saattaa jälkikäteen ruveta vaatimaan korvauksia, niin....

Nina ei ole tyytyväinen, vaikka hänelle järjestyi siisti istumapaikka toisaalta junasta. Ja muiden kommentoijien mukaan hän sai jopa hyvityksenä kärsimyksistään jonkin ilmaislipun vr:n palveluihin... Ai että... Ai että... Mitä se vielä haluaa? Haluaa väen vängällä vängätä, että MINÄ KUVAAN JA MINÄ KUVAAN JA MINÄ JULKAISEN TEIDÄN OIKEUKSISTANNE PIITTAAMATTA, MINULLA ON OIKEUS, TEILLÄ EI!

Antakaan sille koko vuoden matkat ilmaiseksi, ehkä se sitten tyytyy jo hyvityksiinsä!

MOKOMAN KUVAMATERIAALIN VUOKSI!

Vierailija
91/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi käytän nykyään aina maskia koska korona. Ei haittaa salakuvaajat, ruokarobotit tai turvakamerat.

Vierailija
92/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moikka Nina👋"

En ole mikään nina vaan pasi. Tunnetaan myös nimellä jari siikonen. 

Vierailija
93/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseitä kuvatessa, ei niistä perseistä voi ketään tunnistaa kategorisesti, mutta silti miksi niitä julkaista, itseä vartenhan ne kuvataan?

Vierailija
94/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä pitäisi ehdottomasti kieltää. Minä en halua nettiin kuvia itsestäni. Kohta ei voi mihinkään lähteä kun joka paikassa joku kuvaa, pyytämättä ja yllättäen. Ikinä tiedä mihin kuvat päätyy ja miten arvostellaan. Mitä paskaa selän takana puhutaankaan vielä.

Vierailija
95/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka Nina👋

Julkinen kuvaaminen!

Eli sinä siis olet selkeästi kertonut kaikille läsnä olevilla, että nyt minä kuvaan.

Katsos, kun siellä julkisilla paikoilla kuvataan myös siten, että kuvaamisen kohde ei ole tietoinen että häntä kuvataan. Valvontakamerat toki tiedotetaan, kyltein kerrotaan, että alueella on kameravalvonta.

Teidän julkisilla paikoilla ihmisiä kuvaavien pitäs laittaa ISO KYLTTI kaulaan, jossa lukee MINÄ KUVAAN TEITÄ TÄÄLLÄ, SILLÄ JULKISELLA PAIKALLA KUVAAMINEN ON SALLITTUA!

Muuten, hei, Kampin kaukoliikenteen terminaalissa on minun muistini mukaan seinillä kyltit, joissa kuvaaminen on kielletty. 

Vierailija
96/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voipi nopeasti käydä niin, että heräät teholta toinen silmä mustana, jos ihan liian innokkaasti lähdet tuntemattomia kuvailemaan.."

No sitten saa sekä kuvat että isot vahingonkorvaukset päälle ja vastapuolelle ehdotonta törkeästä pahoinpitelystä. Kipu on väliaikaista mutta vahingonilo ikuista.

Vierailija
97/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-vuotias nainen ja heti piti päivittää someen, ei edes perille malttanut odottaa. Surullista.

Säälittävää.

Vierailija
98/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaaminen on eri asia kuin kuvan julkseminen. Joset ymmärrä näitä kahta asiaa, ei kannata kuvailla

Vierailija
99/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä pitäisi ehdottomasti kieltää. Minä en halua nettiin kuvia itsestäni. Kohta ei voi mihinkään lähteä kun joka paikassa joku kuvaa, pyytämättä ja yllättäen. Ikinä tiedä mihin kuvat päätyy ja miten arvostellaan. Mitä paskaa selän takana puhutaankaan vielä."

Se on tätä nykyaikaa. Itselläni ei ole edes älypuhelinta, koska älypuhelimet ja some on pilannut internetin enkä halua olla sen pilaamisessa mukana. Pysyn ennemmin siellä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä.

Vierailija
100/163 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perseitä kuvatessa, ei niistä perseistä voi ketään tunnistaa kategorisesti, mutta silti miksi niitä julkaista, itseä vartenhan ne kuvataan?

Kyllä perseestäkin voi tunnistaa. Luomet, arvet, puremajäljet, pilden ja perukka-aukon yksilölliset piirteet, pukamat jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi