Konduktööriä junassa kuvannut nainen ihmettelee, kun asiaan puututtiin
Niin että tämä oman elämänsä influensseri Nina oli kohdannut uskomattomia vastoinkäymisiä junamatkallaan. Hänen paikallaan oli rönöttänyt juopunut mies, ja kun konnari tuli häätämään miestä pois, Nina päätti ruveta kuvaamaan tilannetta ja jakamaan sitä somessa.
Oli sitten jännä juttu ja kauhean loukkaantumisen aihe, kun kuvaamista pyydettiin lopettamaan ja kuva konnarista poistamaan.
Nina kävi läpi koko ihmisolennon tunneskaalan, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi ihmetys ja loukkaantuminen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99fbf381-b238-459b-b012-9d9e02e0584f
Kommentit (163)
Nää jatkuvat kännykkä ködessä kulkijat ovat aiheuttaneet jo sen, että yksi jos toinen liike on alkanut kieltämään ja mainostamaan itseään kännykkävapaana paikkana. Esimerkiksi kuntosalit, koska ihmiset valittivat näistä kuvaajista
Vierailija kirjoitti:
Onneksi käytän nykyään aina maskia koska korona. Ei haittaa salakuvaajat, ruokarobotit tai turvakamerat.
Ns. "terroristipipo" suojaa vielä paremmin henkilöllisyyttä aurinkolasein vahvistettuna.
Junat, bussit jne tulisi olla myös kännykkävapaita.. siinä kun ei oikein voi valita käyttääkö julkista vai ei, tai sitten kävelet
Uniikki lumihiutale kohtasi sääntöjä, uliuli
Vierailija kirjoitti:
Nää jatkuvat kännykkä ködessä kulkijat ovat aiheuttaneet jo sen, että yksi jos toinen liike on alkanut kieltämään ja mainostamaan itseään kännykkävapaana paikkana. Esimerkiksi kuntosalit, koska ihmiset valittivat näistä kuvaajista
Kuntosalissa kuvaaminen voi johtaa pitkäaikaiseen pilliruokintaan.
MInä olisin ilmoittanut konduktöörille, että en anna puhelintani, en poista mitään kuvia ja he voivat kutsua paikalle poliisin tai poistaa minut junasta. Pyydän kuitenkin huomioimaan, että tätä koko prosessia seuraa ja nauhoittaa kumppanini, joten kaikki sanomansa jää talteen eivätkä he pääse siihen käsiksi, vaikka veisivät puhelimeni. Mihin heillä ei ole oikeutta, poliisilla olisi.
Hauska lukea miten ulkona nämä ihmiset, mitä tulee siihen mitä ja missä saa kuvata. Eikä edes viitsitä googlettaa mitä laki sanoo tästä, vaan ei kun viisaana vauhkotaan.
Vierailija kirjoitti:
MInä olisin ilmoittanut konduktöörille, että en anna puhelintani, en poista mitään kuvia ja he voivat kutsua paikalle poliisin tai poistaa minut junasta. Pyydän kuitenkin huomioimaan, että tätä koko prosessia seuraa ja nauhoittaa kumppanini, joten kaikki sanomansa jää talteen eivätkä he pääse siihen käsiksi, vaikka veisivät puhelimeni. Mihin heillä ei ole oikeutta, poliisilla olisi.
Hyvä tietää. Kuvataan varmaan sitten kuvaajaa ja laitetaan nettiin varoitustiedotteella. Sopiiko järjestely?
On tässäkin taas yksi Niina.. valittaa epäoikeudesta, mutta ei edes nimeään halua julki uutisessaan saati kuvaansa. Toisia kyllä kuvaa sekavassa tilassa ja laittaa nettiin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää. Kuvataan varmaan sitten kuvaajaa ja laitetaan nettiin varoitustiedotteella. Sopiiko järjestely?
Saako onnettomuustilanteissa yleisillä paikoilla kuvata uteliaita kuvaajia ja saako laittaa niiden kuvia nettiin?
Ärsyttää ihmiset, joiden on pakko kuvata kaikki someen. Ja sitten ottaa yhteys vielä iltalehtiin. Eikö olisi riittänyt, että pyytää konnaria siirtämään päihtyneen henkilön. Pakkoko siitä on tehdä tuollainen somesirkus. Ihminen se päihtynyt tyyppikin vain on. Luulisi keski-ikäisen olevan vähän fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla saa vapaasti kuvata ja näitä kuvia saa vapaasti julkaista. Ainoastaan, jos julkaisu on jotain loukkaava esim. juuri humalainem, niin silloin sellaista ei saa julkaista. Mutta kadulla kävelevää ihmistä saa vapaasti kuvata ja kuvat laittaa lehteen tai someen näkyville.
Sinähän et sitä määrittele mikä tuntuu loukkaavalta jostakin toisesta. Sun kaltaisia itsekeskeisiä minä minä -persoonia on liikaa tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla saa vapaasti kuvata ja näitä kuvia saa vapaasti julkaista. Ainoastaan, jos julkaisu on jotain loukkaava esim. juuri humalainem, niin silloin sellaista ei saa julkaista. Mutta kadulla kävelevää ihmistä saa vapaasti kuvata ja kuvat laittaa lehteen tai someen näkyville.
Tämä pitäisi ehdottomasti kieltää. Minä en halua nettiin kuvia itsestäni. Kohta ei voi mihinkään lähteä kun joka paikassa joku kuvaa, pyytämättä ja yllättäen. Ikinä tiedä mihin kuvat päätyy ja miten arvostellaan. Mitä paskaa selän takana puhutaankaan vielä.
Melkoisen raskasta on sinun elämä kun pitää murhetta mokomasta kantaa. Parempi vaan on pysyä siellä betonikopissa ja tilata ruuat kotia.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ihmiset, joiden on pakko kuvata kaikki someen. Ja sitten ottaa yhteys vielä iltalehtiin. Eikö olisi riittänyt, että pyytää konnaria siirtämään päihtyneen henkilön. Pakkoko siitä on tehdä tuollainen somesirkus. Ihminen se päihtynyt tyyppikin vain on. Luulisi keski-ikäisen olevan vähän fiksumpi.
No meitä on monenlaisia. Kännykamerat ovat mahdollistaneet pahantahtoisille välineitä olla muka parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako onnettomuustilanteissa yleisillä paikoilla kuvata uteliaita kuvaajia ja saako laittaa niiden kuvia nettiin?
Saa
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, en haluaisi edes matkustajana olla jonkun somessa taustahenkilönä. Kerran vuosikausia sitten tuli joku saamarin kuvausryhmä viereen istumaan ja kuvasi koko ajan tätä minun vieressäni istuvaa nuorta ihmisitä. Oli joku dokumentti kyseessä. Oli kyllä hirveä olo kun ei tiennyt että mihin ihmeen dokumenttiin meikäläinenkin mahdollisesti päätyi.
On kyllä oikeasti aika kauhea aika sikäli, ettet koskaan voi tietää minkälaiseksi "meemijulkkikseksi" päädyt ihan vaan kun käyt lähikaupassa ostamassa perunoita. Itse kun olen oman elämäni mr Bean, joka nolaa itsensä jo pelkästään vastatessaan myyjän kysymykseen "Haluatko kuitin?", niin jännittää milloin löytää itsensä jostain somejulkaisuista.
Vierailija kirjoitti:
Olisin tuossa tilanteessa matkustajana heittänyt sinut niskalersotteella liikkuvasta junasta lumihankeen ja kysynyt kanssasi matkustajalta toiselta idiootilta haluaako myös poistua junasta ja kuinka nopeasti.
tollaset mt-potilaat, minäminäminä, niin niille voisi varata ihan oman osaston junastakin.. sen lasten leikkivaunun nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitäisi ehdottomasti kieltää. Minä en halua nettiin kuvia itsestäni. Kohta ei voi mihinkään lähteä kun joka paikassa joku kuvaa, pyytämättä ja yllättäen. Ikinä tiedä mihin kuvat päätyy ja miten arvostellaan. Mitä paskaa selän takana puhutaankaan vielä.
Melkoisen raskasta on sinun elämä kun pitää murhetta mokomasta kantaa. Parempi vaan on pysyä siellä betonikopissa ja tilata ruuat kotia.
Melkoisen raskasta se on, kun joutunut muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja laittamaan tietonsa salaiseksi. Sitten joku ääliö kuvaa heippa täältä kotkasta ja itse siinä samassa kuvassa
ihmiset harvoin tulee ymmärtämään sitä, että kaikki eivät halua julkaista itsestään netissä ja joillakin siihen vielä liittyy turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua
Kuvaaminen valitettavasti on, mutta siinä julkaisemisessa on sentään jotain rajaa. Ei ihmisiä saisi dokumentoida julkisesti lupaa kysymättä.
Ei siinä julkaisemisessakaan ikävä kyllä ole mitään rajaa. Saat kuvata ihmisiä täysin vapaasti ja julkaista kuvat.
Minulla kamera takkini sisällä rinnankorkeudella, jonka linssi sojottaa huomaamattomasti nappien välistä. Käynnistän kameran aina kun lähden kaupungille. Kesähelteellä kameran häivytys on hieman hankalampaa, mutta kamera olkalaukussa kuvaus onnistuu. Kohteenani ovat kauniit vähäpukeiset etenkin isorintaiset naiset.