Konduktööriä junassa kuvannut nainen ihmettelee, kun asiaan puututtiin
Niin että tämä oman elämänsä influensseri Nina oli kohdannut uskomattomia vastoinkäymisiä junamatkallaan. Hänen paikallaan oli rönöttänyt juopunut mies, ja kun konnari tuli häätämään miestä pois, Nina päätti ruveta kuvaamaan tilannetta ja jakamaan sitä somessa.
Oli sitten jännä juttu ja kauhean loukkaantumisen aihe, kun kuvaamista pyydettiin lopettamaan ja kuva konnarista poistamaan.
Nina kävi läpi koko ihmisolennon tunneskaalan, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi ihmetys ja loukkaantuminen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99fbf381-b238-459b-b012-9d9e02e0584f
Kommentit (163)
Pitääkö kaikki julkaista somessa?
Tämä nainen varmaan tekee fb-päivityksen paskalla käynnistäänkin.
Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua
Konnarin takia julkaisua ei ole kielletty vaan sen juopuneen. Tuskin influensserikaan haluaisi itseään kuvattavan (ja kuvia levitettävän) kuset housussa ja taju kankaalla.
Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen ja kunnianloukkaus ovat rikosnimikkeet.
Miksi seuraat noin hoopoa, ap?
En kyllä ymmärrä, en haluaisi edes matkustajana olla jonkun somessa taustahenkilönä. Kerran vuosikausia sitten tuli joku saamarin kuvausryhmä viereen istumaan ja kuvasi koko ajan tätä minun vieressäni istuvaa nuorta ihmisitä. Oli joku dokumentti kyseessä. Oli kyllä hirveä olo kun ei tiennyt että mihin ihmeen dokumenttiin meikäläinenkin mahdollisesti päätyi.
Ihan oikein, että puututtiin. Vituttaa kun ihmiset kuvaavat toisia salaa nettiin lupia kyselemättä. Sakkojahan pitäisi noille antaa ja kamerapuhelin takavarikoida. Ja oikeastaan saman tien laittaa turpiin joissain törkeissä tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvata saa, paitsi jos rikkoo kotirauhaa tai kuten jutussa, julkisrauhaa. Julkaista ei välttämättä saa.
Ei konduktööri määritä lain tulkintaa. Hän on vain yhden osakeyhtiön työntekijä.
? Miten niin seuraan? Kunhan vaan nyt ihmettelen, miten huonosti ihmiset nykyään käyttäytyvät. Jutun juoppo toki mukaan lukien. Tämä kuvaava nainen vielä odotteli VR:ltä vaikka millaisia anteeksipyyntöoperaatioita eikä ilmainen lippukaan oikein kelvannut vaan piti sitäkin märehtiä. AP
Kuvaajan mukaan kenenkään naamaa ei näkunut eli jos tuo pitää paikkaansa kuvaaja oikeassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvata saa, paitsi jos rikkoo kotirauhaa tai kuten jutussa, julkisrauhaa. Julkaista ei välttämättä saa.
Juna on kaikille avoin tila joten siellä saa kuvata ihan niin kuin vaikka kaupoissakin saa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaaminen valitettavasti on, mutta siinä julkaisemisessa on sentään jotain rajaa. Ei ihmisiä saisi dokumentoida julkisesti lupaa kysymättä.
Oli saanut ihan tyhjästä ilmaisen junalipun ja silti vielä kehtaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos kuvattavan oikeutta yksityisyyteen loukataan. Konnareilla oli varmasti mielessä sen juoppiksen nolo ja avuton tila.
Onnettomuusuhrejakaan ei saa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei välttämättä julkaista jos toinen ei halua, mutta silti sä et voi kieltää sitä kuvaamista koska se on lain mukaan sallittua. 2 eri asiaa
Tälle influenssereill pitää saada pysyvä kielto kaikkiin some kanaviin sekä kaikkeen julkiseen liikenteeseen Suomessa.
Minkä helvetin takia joka tilannetta on pakko nykyään alkaa kuvata? Tuossakaan välikohtauksessa ei luulisi olevan mitään kuvaamisen arvoista. Ennen kuvattiin lähinnä juhlissa ja muissa iloisissa tilaisuuksissa, nyt kamera käy vaikka kakalla istuessa.
40-vuotias nainen ja heti piti päivittää someen, ei edes perille malttanut odottaa. Surullista.
Miten jurpo pitää olla, että kuvaa VR:n tai minkä tahansa puulaakin työntekijää tunnistettavasti ja laittaa someen?