Konduktööriä junassa kuvannut nainen ihmettelee, kun asiaan puututtiin
Niin että tämä oman elämänsä influensseri Nina oli kohdannut uskomattomia vastoinkäymisiä junamatkallaan. Hänen paikallaan oli rönöttänyt juopunut mies, ja kun konnari tuli häätämään miestä pois, Nina päätti ruveta kuvaamaan tilannetta ja jakamaan sitä somessa.
Oli sitten jännä juttu ja kauhean loukkaantumisen aihe, kun kuvaamista pyydettiin lopettamaan ja kuva konnarista poistamaan.
Nina kävi läpi koko ihmisolennon tunneskaalan, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi ihmetys ja loukkaantuminen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99fbf381-b238-459b-b012-9d9e02e0584f
Kommentit (163)
Ärsyttää, että tämä kuvaaja oikein palkittiin typerästä toiminnastaan junalipulla. Nykyään näitä kaiken kuvaajia löytyy luokkahuoneesta, pukukopeista, uimahalleista, kuntosalilta jne. Kyllä näille saisi jo pistää stopin. Jos ei laittomaksi saada niin voitaisiin ainakin tehdä selväksi, että kyseessä ei ole yleisesti hyväksytty juttu.
Kun näille nykyurpoille kaikki on sallittua, näillä minäminäminä -tyyypeillä on oikeus tehdä aivan kaikkea, mikä sattuu kulloinkin huvittamaan. Hyvät käytöstavatkin ovat täysin tuntemattomia. Omaa somea täytyy päivittää vaikka millaisilla päivityksillä klikkausten toivossa. Joku tälläkin palstalla kysäisi, josko näiden pitää saada kuvattua someen paskalla käyntinsäkin. Valitettavasti tuntuu tältä, kun näitä somejulkaisuja kuulee kommentoitavan. Itse en vielä ole tuntenut kiinnostusta kenenkään julkaisuihin, ei kiinnosta tietää joiko "julkku" tänään kupposen kahvia vai teetä.
Tiesittekö, että esim. ruokaroboteissa on kymmeniä kameroita? Kun sellainen lyllertää kadulla vastaan, niin joudutte kuvatuiksi, halusitte tai ette.
Ai että noi uniikit lumihiutaleet saa mun vereni kiehumaan. Minä minä minä... Nämä on niitä itsekeskeisiä ylimielisiä k*karoita joille vanhemmat eivät ole opettaneet ei -sanaa eikä toisten rajojen kunnioittamista. Asiat katsotaan vain oman navan kautta. Näille on turha yrittää selittää miltä jokin asia tuntuu toisesta, koska minä minä minä. Ja sitten vielä Vr menee selittelemään ja tarjoamaan hyvitystä. Näiden niinojen tulisi ymmärtää, jos ihminen ei halua olla toisen somessa, niin se ei ole mikään kohtuuton vaatimus eikä todellakaan syy niinojen loukkaantua. Aivan sama onko kuvaus tapahtunut julkisella paikalla. Toisen ihmisen rajoja on kunnioitettava. Sitähän nämä niinatkin sitten kuitenkin vaativat lehtien palstoilla, kun omalle kohdalle osuu.
Ap elää Pohjoiskoressa meillä on kuvaaminen lain mukaan sallittua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua
Kuvaaminen kyllä, muttei kuvien julkaisu ilman asianosaisen lupaa. Rikoslaki kannattaa näiden somettajien lukea tarkasti läpi
Aina tämä sama juttu: KUVAAMINEN ON JULKISELLA PAIKALLA SALLITTUA!
No, mihin sinä sitä kuvaa tarvitset. Ja ihmisillä on oikeus yksityisyyteen. Ja se, että sitä kun ei koskaan tiedä mitä siihen kuvaan loppujen lopuksi on tullut ja mihin se laitetaan julkaisuna, niin...
ANTEEKSI MUTTA MIHIN SITÄ KUVAA NYT OIKEASTI TARVITTIIN!
Ja miten on tässä tapauksessa mahdollista, että tämä Nina sanoo, että hänen Instagram-tilinsä on yksityinen ja siltikin se konnari oli sen kuvansa siellä tilillä nähnyt. Oliko se konnari Ninan kavereita siellä Ig:ssä!"
Voi kamala, mikä reissu.
Mullakin sattui kerran että olin varannut ic-junasta paikan, kun sitten menin sinne paikalle pyrkimään, siinä paikalla istui joku keski-ikäinen (ulkonäöltä hyvin paljon yhtä tunnettua henkilöä muistuttava - juu, mainitsen tämän epäolennaisen tiedon tässä... hahah), ja se henkilö ei suostunut lähtemään siitä mun paikalta pois. Mä tivasin ja tivasin. Eikä se tyyppi ole ymmärtävinään suomea. Puheestansa sain sen käsityksen, että olivat tulleet kaverinsa kanssa junaan lippuja etukäteen ostamatta ja konnari oli heille sitten kertonut, että vaunussa se ja se on siitä ja siitä paikasta lähtien varaamattomia paikkoja... No! Konnari oli niille joko sanonut väärin tai sitten olivat ymmärtäneet väärin.
Joka tapauksessa minä sain mennä sitten lemmikkivaunuun - hahah - etsimään itselleni vapaata paikkaa, jollainen löytyi jonkun ilmeisesti suolistosairautta potevan (haju) henkilön vierestä ja kun sitten paikalle tulleelle konnarille tästä varaamastani paikasta sanoin, se konnari vastasi vaan: "No kyllähän me tänne kaikki mahdumme!" Sitten se konnari jollakin toisella kierroksella tuli vielä kaverinsa kanssa siihen vähän matkan päähän röhnöttämään ja arvostelemaan mun ulkonäköä!
VR, mikä fima, aina myöhässä, epäluotettava, ja henkilökunta ala-arvoista!
Sanoipa laki mitä hyvänsä, voi (ainakin yrittää) käyttäytyä sivistyneesti. Sivistystähän ei nykyään tosin arvosteta, ei myöskään hyviä käytöstapoja tai toisten huomioon ottamista.
Ei kukaan halua elää sellaisessa maailmassa, jossa kaikki sinun tekemisesi joku tollo kuvaa ja jakaa (kivasti editoituna) somessa. Tällaiset Ninat vaan tekemisillään tuovat tätä maailmaa yhä lähemmäksi.
Itsestäni ei saa julkisilla paikoilla kovin mehukkaita videoita, mutta vituttaisi se, jos joku seisoisi vieressä kuvaamassa, kun noukin kaupassa tomaatteja muovipussiin.
Vierailija kirjoitti:
lepakko tytön elämän suurin tapahtuma ja konnari pyysi muistot tuhoamaan. huomenna varmaan jatkaa ja vetää sovinismi kortin mukaan.
Sosialismi on rikos ihmiskuntaa vastaan! Alas sosialismi! Alas marxismi-leninismi!
Vierailija kirjoitti:
No kaiken huippuhan oli se bensa-aseman yrittäjä, joka kuvasi bensavarkaan omalla huoltoasemallaan ja kun julkaisi sen kuvan, niin syyllistyi rikokseen. Tämä on yksi niistä asioista, joka ei mene mun oikeustajuun millään.
Jep, tavan ihmisiä saa vaikka kiusaksi kuvailla miten lystittää nettiin hyvinkin arvellutavista motiveista lähtöisin, mutta rikollisten yksityisyyttä suojellaan.
Vr ei edellytä työntekijöiltään käytöksen kultaisen käsikirjan ja ihmisten kohtelun taitoa.
Ei, ei todellakaan edellytä!
Mutta tuo Ninan kuvamateriaali, mitä tarvetta sille oli!
Aatteli, että pääsee loistamaan somessa julkaisullaan, kas kun ei toimittanut iltapäivälehteen kuvaakin, tarinansa kyllä!
Voi että kun tässä maailmassa niin paljon joutuu KÄRSIMYKSIÄ KOKEMAAN!
Miksihän hänen piti tuokin asia päästä kettomaan instaan. Juopunut röhnötti hänen paikallaan. Onpa uutinen. Jos lukisin tuollaisen instassa, ei aiheuttaisi mitään reaktiota.
Onpa taas älykästä sakkia. Vaikka jokin olisi laillista, se ei tarkoita, että se olisi yleisesti hyväksyttävää, mitenkään asiallista tai moraalisesti ei-arveluttavaa. Ihmekään että pitää säätää vaikka mitä pilkunviilauslakeja joka asiasta, kun tavallista järkeä ei osata enää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua
Ei ole, jos kuvattavan oikeutta yksityisyyteen loukataan. Konnareilla oli varmasti mielessä sen juoppiksen nolo ja avuton tila.
Onnettomuusuhrejakaan ei saa kuvata.
Mitään sellaista lakia joka kieltäisi jonkin onnettomuuden uhrin kuvaamisen ei ole.
Jos ei ole niin sitten kyllä pitäisi olla. Ihmisille suotakoon rauha ja yksityisyys julkisissakin tiloissa.
Jos joku tuppautuu kotiini ilman, että olen itse pyytänyt, päätyy satavarmadti kuva- ja äänitallenteena muistikortille. Vtun ihan sama haluaako vai ei, mutta jos ykstyisyyttäni ei kunnioita, en kunnioita minäkään sen toisen yksityisyyttä, tämän pitäisi olla ihan itsestään selvää seurausta siitä omasta ylimielusestä käytöksestä. Eikä kannata tulla kyseenalaistamaan, se ei auta.
Google:
Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatieasemat, torit ja puistot. Kuvaaminen on kuitenkin rajoitettua kotirauhan tai julkisrauhan suojaamissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Oli saanut ihan tyhjästä ilmaisen junalipun ja silti vielä kehtaa valittaa.
Nää on näitä huomionhakuisia täystolloja joilla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia, tilannetajusta tai moraalista puhumattakaan. 😅
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajan mukaan kenenkään naamaa ei näkunut eli jos tuo pitää paikkaansa kuvaaja oikeassa
Konnari taas koki olevansa kuvassa selkeästi tunnistettavissa.
Sitä vaan ihmettelen, että miten se konnari tiesi että se kuva oli yksityisessä sometilissä julkaistu, oliko konnari Ninan kaveri....
JA MIHIN SE NINA SILLÄ KUVALLA NÄKI OLEVAN TARVETTA! TODISTE NINAN JÄNNÄSTÄ JUNAMATKASTA?
Mikä kuvatuksi tulemisessa pelottaa. Kaupungeissa talojen seinillä ja rakennusten sisällä sekä ulkona pylväissä on kameroita ja taivaalla on sateliittikameroita. Kuvaamista ei edes huomaa eikä se aiheuta kipua.
Vierailija kirjoitti:
? Miten niin seuraan? Kunhan vaan nyt ihmettelen, miten huonosti ihmiset nykyään käyttäytyvät. Jutun juoppo toki mukaan lukien. Tämä kuvaava nainen vielä odotteli VR:ltä vaikka millaisia anteeksipyyntöoperaatioita eikä ilmainen lippukaan oikein kelvannut vaan piti sitäkin märehtiä. AP
tää on tätä nykyaikaa kun wannabe-influenssereita löytyy joka lähtöön ja tilannetaju toki yleensä hukassa. Olisi napannut tilanteen jälkeen kuvan junan ikkunasta tarinansa taustaksi eikä ongelmaa olisi ollut.Mutta jo se että hänen oli päästävä näpyttelemään päivitys välittömästi vaikka poistotilanne oli vielä kesken kertoo ihmisestä ihan riittävästi.Hän on varmaan sitä tyyppiä joka pysähtyy onnettomuustilanteissakin "varmuuden vuoksi" nappaamaan kuvan.
lepakko tytön elämän suurin tapahtuma ja konnari pyysi muistot tuhoamaan. huomenna varmaan jatkaa ja vetää sovinismi kortin mukaan.