Konduktööriä junassa kuvannut nainen ihmettelee, kun asiaan puututtiin
Niin että tämä oman elämänsä influensseri Nina oli kohdannut uskomattomia vastoinkäymisiä junamatkallaan. Hänen paikallaan oli rönöttänyt juopunut mies, ja kun konnari tuli häätämään miestä pois, Nina päätti ruveta kuvaamaan tilannetta ja jakamaan sitä somessa.
Oli sitten jännä juttu ja kauhean loukkaantumisen aihe, kun kuvaamista pyydettiin lopettamaan ja kuva konnarista poistamaan.
Nina kävi läpi koko ihmisolennon tunneskaalan, mutta päällimmäiseksi tunteeksi jäi ihmetys ja loukkaantuminen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99fbf381-b238-459b-b012-9d9e02e0584f
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni Suomessa julkinen kuvaaminen on täysin sallittua
Kuvata saa, paitsi jos rikkoo kotirauhaa tai kuten jutussa, julkisrauhaa. Julkaista ei välttämättä saa.
Niin ei välttämättä julkaista jos toinen ei halua, mutta silti sä et voi kieltää sitä kuvaamista koska se on lain mukaan sallittua. 2 eri asiaa
Et saa kuvata. Se että näistä ei käräjöidä, ei tarkoita sitä, että on sallittua.
Joskus ihmetyttää kuka v:ttu teidät kasvatti. Kuvatkaa niitä ja julkaiskaa kuvat. Äiti ja isä, kumpikin naama käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos kuvattavan oikeutta yksityisyyteen loukataan. Konnareilla oli varmasti mielessä sen juoppiksen nolo ja avuton tila.
Onnettomuusuhrejakaan ei saa kuvata.
Oikeus yksityisyyteen on julkisrauhan turvaamassa tilassa eli sellaisessa johon kenellä tahansa ei ole pääsyä. Esimerkiksi jonkin toimiston tai tehtaan sisätilat voivat olla tällaisia julkisrauhan turvaamia tiloja. Juna ei sellainen ole, paitsi jos kyseessä on jokin yksityisjuna johon kuka vaan ei voi mennä matkustajaksi.
Konnarilla ei taida olla mitään laillista oikeutta vaatia siinä paikassa matkustajaa poistamaan mitään kuvia yhtään mistään, ja edellyttää että vaatimukseensa suostutaan. Voi vaatia mutta ei siihen tarvitse suostua. Matkustaja voi sanoa että sue me. Jos konnari kutsuu poliisit paikalle, enpä usko että poliiseillakaan on mitään edellytyksiä tehdä asialle muuta kuin todeta konnarille että voi tehdä asiasta tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen. Julkisella paikalla voi kuvata, ja kuvien julkaiseminen toki voi aiheuttaa syytteen, mutta se on sitten toinen tarina se, eikä konnarilla taida olla mitään toimeenpanovaltaa kuvien poistamisen, sen enempää puhelimesta kuin somestakaan, suhteen. Se on oikeuslaitoksen ja muiden viranomaisten tehtävä. Sitäpaitsi kerran julkaistuja kuviahan ei netistä Suomen oikeuslaitos pois saa, jostain yksittäiseltä alustalta ehkä kyllä, jos siihen on laillinen peruste.
No kaiken huippuhan oli se bensa-aseman yrittäjä, joka kuvasi bensavarkaan omalla huoltoasemallaan ja kun julkaisi sen kuvan, niin syyllistyi rikokseen. Tämä on yksi niistä asioista, joka ei mene mun oikeustajuun millään.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaaminen kyllä, muttei kuvien julkaisu ilman asianosaisen lupaa. Rikoslaki kannattaa näiden somettajien lukea tarkasti läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos kuvattavan oikeutta yksityisyyteen loukataan. Konnareilla oli varmasti mielessä sen juoppiksen nolo ja avuton tila.
Onnettomuusuhrejakaan ei saa kuvata.
Mitään sellaista lakia joka kieltäisi jonkin onnettomuuden uhrin kuvaamisen ei ole.
Juna on julkinen tila. Kaupoissa kuvaaminen on myös sallittua lain mukaan koska se tila on julkinen. Ihmisen on itse tiedostettava se asia kun menee julkisille paikoille.
Eli tässä ei ole mitään väärää. Jos me puhuttaisi yksityisistä tiloista niin asia olisi eri.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajan mukaan kenenkään naamaa ei näkunut eli jos tuo pitää paikkaansa kuvaaja oikeassa
Ihmisen tunnistaa muustakin kuin pelkästä naamasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaaminen kyllä, muttei kuvien julkaisu ilman asianosaisen lupaa. Rikoslaki kannattaa näiden somettajien lukea tarkasti läpi
Et ole tainnut lukea sitä lakia jos meinaat, että julkisessa tilassa tarvittaisiin joku julkaisulupa kuville.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei julkaisu, siihen on selkeät säännöt.
nyt kaikki kuvaamaan kellon ympäri tämän influensserin toimia ja julkaisemaan ne someen, ei voi tehdä mitään valitusta mistään koska kuvaa itsekin kaiken mahdollisen
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajan mukaan kenenkään naamaa ei näkunut eli jos tuo pitää paikkaansa kuvaaja oikeassa
Miksi Suomen lakiin 100% pohjautuvalla kommentilla on 7 alapeukkua ja 1 ylä, kyllä on tyhmää väkeä! :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei julkaisu, siihen on selkeät säännöt.
Myös kuvaamiseen on selkeät säännöt. Mutta ei se tarkoita sitä, että se olisi kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
nyt kaikki kuvaamaan kellon ympäri tämän influensserin toimia ja julkaisemaan ne someen, ei voi tehdä mitään valitusta mistään koska kuvaa itsekin kaiken mahdollisen
Joskus käy mielessä, että nämä oman elämänsä dokumentaristit ja paparazzit oppivat vasta sitten, kun saavat maistaa omaa lääkettään.
Kuvaan ihmisiä aina jos he tekevät jotain typerää ja julkaisen kuvat somessa. Kuvaamisen kieltäminen ei toimi käytännössä kun joka paikassa on nykyään mahdollista kuvata salaa.
nämä influensserit suojelisivat varmasti mielellään kaikkia rikollisia ja "pedoja"
Minua ei saa kuvata, sanoi murtovaras, kun vaati poistamaan turvakamerat. Ei ole reiluu!
Vierailija kirjoitti:
Konnarin takia julkaisua ei ole kielletty vaan sen juopuneen. Tuskin influensserikaan haluaisi itseään kuvattavan (ja kuvia levitettävän) kuset housussa ja taju kankaalla.
Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen ja kunnianloukkaus ovat rikosnimikkeet.
Miksi seuraat noin hoopoa, ap?
Toivottavasti ko. henkilö tekee kunnianloukkasilmoituksen tosta kuvanneesta henkilöstä. Alkaa vtu ärsyttää noi kännykkäsojossa olevat tyypit jo pikkuhiljaa
Jos tästä ajasta pitäisi valita se kaikkein paskin asia niin se olisi heittämällä kännykkäkamerat. Tuollekin "influensserille" vanha nokia käteen ja sakkolappu ihmisten ahdistelemisesta kuvaamisellaan.
Niin. Tällaisissa kuvaamisissa on se, että yksilön oikeus yksityisyyteen joutuu loukatuksi. Ihan vaan konnariako kuvasi, vai oliko kyseessä myös se juopunut henkilö, joka päätyi kuviin.
MITÄ VEETÄ SITÄ JOKA AINOA TILANNE PITÄÄ KUVATA JA JULKAISTA NETISSÄ, KENENKÄÄN KUVIIN JOUTUNEEN YKSITYISYYDESTÄ PIITTAAAMATTA!
NINA VOI NYT KOVASTI VAAN MIETTIÄ TEKEMISIÄÄN!