Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradwife-liike on hyvä asia kaikille meille

Vierailija
18.01.2025 |

Palaaminen takaisin hyviin aikoihin, jolloin miehen palkka riitti elättämään koko perheen. 

Naisille vähemmän stressiä, koska ei tarvitse mennä töihin. 

Parisuhde on myös parempi, kun vaimo panostaa mieheensä ja itseensä ja lapsiin. 

Kaikki voittavat. 

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, minusta olisi ihana, kun mies olisi kotona, siivoasi, pyykkisi, kokkaisi ja leiposi. Olisi kotona vastassa siistinä, 3- osainen puku päällä, hyvältä partavedeltä tuoksuen. Joka päivä odottaisi myös lämmin, kotiruoka. Pyykit olisi aina kaapissa viikattuina, puhtaina ja hyvältä tuoksuvina. Koirat käytetty. Ja joka yö mies tarjoaisi kolme kirkuvaa orkkua. Palkaksi voin maksaa kulut.

Ai, eikö kukaan mies suostu???? Miksi ei.

Vierailija
122/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaisi melkoista elintasonlaskua suurimmalle osalle, jos joutuu yhden ihmisen palkalla elättämään aikuiset ja lapset. Suomessa on niin surkeat palkat, että monella on jo tiukkaa elättää itsensäkin. Sitä paitsi toinen osapuoli ei tulisi koskaan saamaan eläkettä ja perhe olisi vararikossa kun ainoalle töissäkäyvälle sattuu jotain.

Niin koska nykyinen malli on rakennettu että molempien pitää käydä töissä. 

Yhteiskuntaa voidaan muuttaa niin, että yhden palkalla pärjää. 

Mikä vtun nykyinen malli???? Se on aina ollut sama Suomessa. Ja tästäkin huolimatta naiset ovat tienanneet vähemmän, kuin miehet.

Juuri näin. Ei ole millään tavalla realistinen ajatus, että jos naiset jäisivät pois työelämästä, miesten palkat kaksinkertaistuisivat. Tuolloinhan myös tuottavuus laskisi samassa suhteessa. Tradwife-liikkeen kannattajat haluavat saman elintason kuin kahden palkan perheessä, tekemättä kahden palkan edestä työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradwife-liikkeessä minua ihmetyttää se, miten naisia ei nähdä yksilöinä vaan heistä puhutaan kuin kaikki naiset haluaisivat samoja asioita. Kaikkien kotiäitien elämä on aika samanlaista, ja jos ei erityisemmin nauti kodinhoidosta, sisustamisesta, lasten hoivaamisesta, ruoanlaitosta, meikkaamisesta ja vastaavista, ei tällainen elämä tunnu stressittömältä vaan ahdistavalta. Miehenä mallissa taas voi valita lukemattomien uravaihtoehtojen välillä, mikä näyttäytyy minulle epäreiluna.

Minulle vaikeinta kotiäitiydessä olisi älyllisen stimulaation puute. Pidän työstäni ja työssä kohtaamistani haasteista sekä työkaverien kanssa käymistäni keskusteluista. Äitiysvapaani aikana tylsistyin. En tajua, miten kotiäidit saavat päivänsä kulumaan. Lapsen ja kodin hoitamisessa ei ainakaan minulle ollut niin paljon työtä, se riittäisi pitämään minut kiireisenä, mielekkään älyllisen sisällön tarjoamisesta puhumattakaan. 

Kun joku kysyy miksi kotiäitiyttä vähätellään ja miksi hommaa pidetään helppona, on tässä osoitus siitä kuka sitä vähättelee: Toiset naiset. En tajua miksi miehiä syyllistetään siitä että kotiäitiyttä ja lastenhoitoa ei mukamas arvosteta.

Vierailija
124/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaisi melkoista elintasonlaskua suurimmalle osalle, jos joutuu yhden ihmisen palkalla elättämään aikuiset ja lapset. Suomessa on niin surkeat palkat, että monella on jo tiukkaa elättää itsensäkin. Sitä paitsi toinen osapuoli ei tulisi koskaan saamaan eläkettä ja perhe olisi vararikossa kun ainoalle töissäkäyvälle sattuu jotain.

Mikä vtun nykyinen malli???? Se on aina ollut sama Suomessa. Ja tästäkin huolimatta naiset ovat tienanneet vähemmän, kuin miehet.

Juuri näin. Ei ole millään tavalla realistinen ajatus, että jos naiset jäisivät pois työelämästä, mi

Mikäli naiset jäisivät kotiin ainakin siksi aikaa kun lapset ovat pieniä, se ei tarkoita, että tuottavuus laskisi samassa suhteessa. Naiset eivät tuota työelämässä lähellekään yhtä paljon kuin miehet. Lisäksi naisten ehdoilla toimiva tasa-arvoyhteiskunta on erittäin kallis; jo kunnallinen, verovaroilla subventoitu päivähoito maksaa maltaita. Mikäli naiset olisivat enemmän kotona, verotusta olisi mahdollista laskea. Samoin myös hyvin suuri osa miehistä olisi valmis tekemään enemmän töitä, mikäli siitä maksettaisiin enemmän. Tasa-arvoideologia pitää miehiä pois töistä. 

Vierailija
125/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradwife-liikkeessä minua ihmetyttää se, miten naisia ei nähdä yksilöinä vaan heistä puhutaan kuin kaikki naiset haluaisivat samoja asioita. Kaikkien kotiäitien elämä on aika samanlaista, ja jos ei erityisemmin nauti kodinhoidosta, sisustamisesta, lasten hoivaamisesta, ruoanlaitosta, meikkaamisesta ja vastaavista, ei tällainen elämä tunnu stressittömältä vaan ahdistavalta. Miehenä mallissa taas voi valita lukemattomien uravaihtoehtojen välillä, mikä näyttäytyy minulle epäreiluna.

Minulle vaikeinta kotiäitiydessä olisi älyllisen stimulaation puute. Pidän työstäni ja työssä kohtaamistani haasteista sekä työkaverien kanssa käymistäni keskusteluista. Äitiysvapaani aikana tylsistyin. En tajua, miten kotiäidit saavat päivänsä kulumaan. Lapsen ja kodin hoitamisessa ei ainakaan minulle ollut niin paljon työtä, se riittäisi pitämään minut kiireisenä, mielekkään älyllisen sisällö

En tarkoittanut vähätellä vaan perustella, miksi kotiäitiys ei sopisi minulle. Jos on paljon lapsia, iso talo ja puutarha, riittää työtä varmasti koko päiväksi, ja varmasti monet nauttivat tällaisesta ajanvietteestä. Minä en halua useita lapsia, isoa taloa enkä välitä puutarhanhoidostakaan. Aivan samalla tavalla voin luetella useita ammatteja, jotka eivät minua houkuttele, mutta ei tämä tarkoita, että väheksyisin kyseisten töiden tekijöitä. Kuten yritin tuoda esille, tradwife-liikkeessä lähdetään oletuksesta, että kaikki naiset ovat kiinnostuneita samoista asioista. 

Vierailija
126/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi siihen ei ole pakko liittyä. En ole mukana. Eikä ole moni muukaan.

Vierailija
127/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku kysyy miksi kotiäitiyttä vähätellään ja miksi hommaa pidetään helppona, on tässä osoitus siitä kuka sitä vähättelee: Toiset naiset. En tajua miksi miehiä syyllistetään siitä että kotiäitiyttä ja lastenhoitoa ei mukamas arvosteta. 

Suurin osa tavallisista miehistä varmasti arvostaisi kotiäitiyttä, erityisesti mikäli he voisivat luottaa siihen, että avioliitto kestää. Lasten ja kodin hoitoa eivät arvosta feministiset naiset. Usein jo heidän omatkin äitinsä ovat olleet feministejä, ja heidät on kasvatettu ajatukseen, että vain maskuliiniset asiat, kuten ura, ovat arvokkaita. 

Vierailija
128/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tarkoittanut vähätellä vaan perustella, miksi kotiäitiys ei sopisi minulle. Jos on paljon lapsia, iso talo ja puutarha, riittää työtä varmasti koko päiväksi, ja varmasti monet nauttivat tällaisesta ajanvietteestä. Minä en halua useita lapsia, isoa taloa enkä välitä puutarhanhoidostakaan. Aivan samalla tavalla voin luetella useita ammatteja, jotka eivät minua houkuttele, mutta ei tämä tarkoita, että väheksyisin kyseisten töiden tekijöitä. Kuten yritin tuoda esille, tradwife-liikkeessä lähdetään oletuksesta, että kaikki naiset ovat kiinnostuneita samoista asioista. "

Nimenomaan vähättelet sitä. Sanot että se on helppoa, tekemistä on vähän ja että se ei ole älyllisesti haastavaa.

Sanoit myös että kaikkien kotiäitien elämä on aika samanlaista, eli siis älyllisesti ei-stimuloivaa ja helppoa.

Kyllä, se on homman vähättelyä. 

Vaimoni haluaa olla kotiäiti, taloudellisesti tämä on meille tiukkaa, mutta mnä haluan mahdollistaa sen sitten hänelle. Käyn töissä mitä vihaan, käyn ruokakaupassa, laitan ruoat, autan vanhinta lasta kotiläksyissä, vien ja haen keskimmäisen päiväkodista jotta vaimoni voi olla pienimmän kanssa kotona koska se on oikeasti rankkaa olla vauvan kanssa, ja minusta on käsittämätöntä miten joku tuota vähättelee.

Vierailija
129/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei ole millään tavalla realistinen ajatus,

Johan nykyiselläänkin iso osa äideistä pitää täydet perhe- ja hoitovapaat. Ymmärrän tradwife-liikkeen ja kotiäitiyden niin, että äiti on kotona myös sen jälkeen, kun oikeus yhteiskunnan tarjoamiin perhevapaisiin päättyy. 

Julkisesta päivähoidosta aiheutuvia kuluja ja äitien palkkoja ei voi suoraan asettaa vastakkain. Päivähoito mahdollistaa äidin ammattitaidon ylläpitämisen ja urakehityksen. Mitä vähemmän on ollut pois työelämästä, sitä korkeampi on kokonaistuottavuus, jos tarkastellaan koko työuraa. Myös eläkekertymään ja etenemismahdollisuuksiin on työvuosilla merkitystä. Se, että näkee julkisen päivähoidon pelkkänä kulueränä, on sama kuin sanoisi, ettei opiskelijoita tulisi tukea siksi, etteivät he tuo opiskeluvuosinaan yhteiskunnalle taloudellista hyötyä. 

Vierailija
130/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En tarkoittanut vähätellä vaan perustella, miksi kotiäitiys ei sopisi minulle. Jos on paljon lapsia, iso talo ja puutarha, riittää työtä varmasti koko päiväksi, ja varmasti monet nauttivat tällaisesta ajanvietteestä. Minä en halua useita lapsia, isoa taloa enkä välitä puutarhanhoidostakaan. Aivan samalla tavalla voin luetella useita ammatteja, jotka eivät minua houkuttele, mutta ei tämä tarkoita, että väheksyisin kyseisten töiden tekijöitä. Kuten yritin tuoda esille, tradwife-liikkeessä lähdetään oletuksesta, että kaikki naiset ovat kiinnostuneita samoista asioista. "

Nimenomaan vähättelet sitä. Sanot että se on helppoa, tekemistä on vähän ja että se ei ole älyllisesti haastavaa.

Sanoit myös että kaikkien kotiäitien elämä on aika samanlaista, eli siis älyllisesti ei-stimuloivaa ja helppoa.

Vaimoni haluaa olla kotiäiti, taloudellisesti tämä on meille tiukkaa,

Eiköhän nyt voida kuitenkin aivan rehellisesti ja ketään loukkaamatta todeta, että myös eri ammattien välillä on eroja siinä, kuinka älyllisesti haastavia ne ovat. Tämän tosiasian ääneen sanominen ei tarkoita vähättelyä. Tuskin väität, että kotiäidin työn on älyllisesti yhtä haastavaa kuin vaikkapa tutkijan työ. Kotiäidin työssä on muita, erilaisia haasteita, joita ei vaikkapa mainitun tutkijan tai erityisasiantuntijan työssä ole. Kaikki eivät kaipaa älyllistä haastetta vaan pitävät enemmän käytännön tekemisestä ja saavat nautintoa vaikkapa hoivaamisesta, eikä siinä ole mitään pahaa. Vastustan ainoastaan sitä, että tätä tyrkytetään kaikille naisille ikään kuin sukupuoli olisi tärkeämpi tekijä määrittämään sitä, millaiseen työhön joku sopii, kuin yksilölliset mielenkiinnonkohteet ja vahvuudet.

Vierailija
131/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tämäkin liike leviää vähitellen Suomeen.

Vierailija
132/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämäkin liike leviää vähitellen Suomeen.

Tai sitten ei, tai jää korkeintaan pienen marginaalin ajatukseksi.

Vierailija
133/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ymmärtää, ettei palata vanhaan, mutta sieltä voidaan ottaa tulevaisuuteen hyviä asioita.

Valinnanvapaus on kaiken a ja o. Kuka tahansa joka haluaa kouluttautua ja luoda uraa, hänelle se suotakoon. 

Kuitenkin perheet ja lapset hyötyisivät siitä mahdollisuudesta, että toinen vanhemmista, kumpi tahansa, voisi olla kotona lasten kanssa. Tässä pitäisi huomioida kotona olevan talous ja turvata tulevaisuus. Ei niin, että on taloudellisesti toisen orja. Pitäisi myös tehdä tutkimusta ja valistaa ihmisiä kotitöiden ja lastenhoidon rasittavuudesta, ettei käy niin, että kotona oleva on 24/7 töissä, kun toisella on vapaus, rahat, eläkkeet jne. Eli tämmöisessä tilanteessa ne toisen tulot pitäisi jotenkin reilusti jakaa.

Kotivanhemmuudesta pitäisi kertyä eläkettä ja työssäoloehtoa jne. Myös vapaata pitää saada. Osa-aikaisen kotihoitajan palkkaaminen pitäisi tehdä esim. verohelpotuksin helpoksi. Myös pitäisi tukea sitä vaihtoehtoa, että lasten vanhemmat voivat tehdä osa-aikatyötä. 

Valistusta kaikille osapuolille, mahdollisuuksia ja vapaus valita. 

Vierailija
134/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viisi vuotta kotona lasten kanssa aikoinani. Se kyllä riitti kyseistä hommaa. Mukavaakin oli mutta kyllä enempi oli tylsää. En ole muutenkaan pikkuvaimo tyyppiä. 

Vierailija
135/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eron tullessa mies maksaa elatusta lasten ohella myös ex-vaimolle. Siinä ei keskivertomies kovin monta perhettä perustakaan, kun rahat riittää käytännössä siihen yhteen. Alkaa miehetkin käyttäytyä paremmin liitoissaan ja sen on hieno juttu

Vierailija
136/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni haluaa olla kotiäiti, taloudellisesti tämä on meille tiukkaa,

Puhuin omasta kokemuksestani. En nauttinut äitiyslomasta kuin parin ensimmäisen kuukauden ajan, kun vauva oli aivan pieni, vaan tylsistyin ja ikävöin takaisin töihin. Meninkin töihin lapsen ollessa 8 kuukautta, isä oli tämän jälkeen lapsen kanssa hoitovapaalla muutaman kuukauden, kunnes lapsi siirtyi päivähoitoon. Jos lasten saamisen jälkeen äidin olisi pakko jäädä lopullisesti kotiin, olisi lapsi jäänyt minulta tekemättä. Minun kokemukseni voi olla hyvin erilainen kuin jonkun muun kokemus. Hienoa, jos sinun vaimosi nauttii kotonaolosta eikä kaipaa työelämään, mutta sekä hänen että minun kokemukseni kertovat yksilöllisistä eroista eivätkä ole yleistettävissä koskemaan kaikkia äitejä. 

Vierailija
137/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eiköhän nyt voida kuitenkin aivan rehellisesti ja ketään loukkaamatta todeta, että myös eri ammattien välillä on eroja siinä, kuinka älyllisesti haastavia ne ovat. Tämän tosiasian ääneen sanominen ei tarkoita vähättelyä. Tuskin väität, että kotiäidin työn on älyllisesti yhtä haastavaa kuin vaikkapa tutkijan työ. Kotiäidin työssä on muita, erilaisia haasteita, joita ei vaikkapa mainitun tutkijan tai erityisasiantuntijan työssä ole. Kaikki eivät kaipaa älyllistä haastetta vaan pitävät enemmän käytännön tekemisestä ja saavat nautintoa vaikkapa hoivaamisesta, eikä siinä ole mitään pahaa. Vastustan ainoastaan sitä, että tätä tyrkytetään kaikille naisille ikään kuin sukupuoli olisi tärkeämpi tekijä määrittämään sitä, millaiseen työhön joku sopii, kuin yksilölliset mielenkiinnonkohteet ja vahvuudet."

Sinun mukaasi kotiäitiydessä niitä haasteita nimenomaan ei ole. Sanoit että homma on helppoa eikä siihen saa päiväänsä kulumaan.

Riippuu vähän mitä tutkii. Esimerkiksi luonnontieteilijällä työ varmasti onkin älyllisesti eri tavalla haastavaa, mutta naistutkijan työ ei ole.

Vierailija
138/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ymmärtää, ettei palata vanhaan, mutta sieltä voidaan ottaa tulevaisuuteen hyviä asioita.

Valinnanvapaus on kaiken a ja o. Kuka tahansa joka haluaa kouluttautua ja luoda uraa, hänelle se suotakoon. 

Kuitenkin perheet ja lapset hyötyisivät siitä mahdollisuudesta, että toinen vanhemmista, kumpi tahansa, voisi olla kotona lasten kanssa. Tässä pitäisi huomioida kotona olevan talous ja turvata tulevaisuus. Ei niin, että on taloudellisesti toisen orja. Pitäisi myös tehdä tutkimusta ja valistaa ihmisiä kotitöiden ja lastenhoidon rasittavuudesta, ettei käy niin, että kotona oleva on 24/7 töissä, kun toisella on vapaus, rahat, eläkkeet jne. Eli tämmöisessä tilanteessa ne toisen tulot pitäisi jotenkin reilusti jakaa.

Kotivanhemmuudesta pitäisi kertyä eläkettä ja työssäoloehtoa jne. Myös vapaata pitää saada. Osa-aikaisen kotihoitajan palkkaaminen pitäisi tehdä esim. verohelpotuksin helpoksi. Myös pitäisi tukea

Ehdotat kotivangemmuuden tukemiseksi toimia, jotka edellyttävät panostusta veronmaksajilta. Millä ajattelit, että tämä kustannetaan, jos nykyistä suurempi osa veronmaksajista jää pois työelämästä? 

Vierailija
139/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei onnistu.

Jos halutaan syntyvyys nousuun ja järkeviksi kasvavia lapsia, niin jotain on tehtävä. 

Vierailija
140/250 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset menevät aina tuulen mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi