Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin sairasta, miten Suomessa asetetaan vanhukset lasten ja nuorten edelle

Vierailija
17.01.2025 |

Hyvänä esimerkkinä tuo, että geriatrikot pääsevät jatkossa ilmaiseksi yksityiselle.

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien kohdalla ratkaisu olisi, että perheelle annetaan enemmän vastuuta. Jos ei ole päihde- ja rikosongelmaa, pitäisi olla velvoitettu hoitamaan omat lapset sekä vanhemmat. Vielä enemmän lapsettomien aikuisten tulisi olla velvollisia ottamaan vanhat vanhempanasa luokseen asumaan ja olemaan heidän omaishoitajiaan.

Ei tarvitse. Maksakoot itse omat hoitonsa. 

Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Vierailija
82/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole sairasta hoitaa vanhuksia. Mutta on se jotenkin sairasta pitää väkisin elossa yli 80-vuotiaita muistisairauksineen. Mitä tuossa vaiheessa enää on koettavana? Itse ainakin haluan hautaan siinä vaiheessa.

Muuten samaa mieltä, mutta ikä ei ole peruste rajoittaa hoitoa/hoivaa. Parempi tehdä hoitotahto, jossa määrittelee, miten toimitaan, kun muistisairaus tulee. Se voi tulla vaikka viiskymppiselle.

Sairaanhoitaja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Vierailija
84/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Mutta tosta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

85/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, vanhat ihmiset ovat viisaampia kuin naivit nuoret, joten kyllä tämä vanhusten suosiminen on vain positiivista syrjintää, ja kun syrjintä on ei-negatiivista, niin sehän on vain erittäin hieno, kannatettava asia.

Nykyajan vanhat ihmiset olivat naiiveja nuorina, kun luulivat että tällainen eläkejärjestelmä voi mitenkään toimia. Ehkä he tiesivätkin, ettei tule toimimaan, mutta eivät välittäneet siitä koska minä minä minä.

Kuka tässä on minä minä minä?

Tuon ikäpolven ihmiset ovat hoitaneet omat vanhempansa hautaan, usein jopa kotona heitä hoitaen. Olisiko sinusta samaan?

Tämän ikäpolven ihmiset eivät ikinä olisi kadehtineet vanhempiensa ja isovanhempiensa eläkkeitä, vaan auttoivat omia vanhuksiaan oman jaksamisen kustannuksella. Koska muuta vaihtoehtoa ei ollut.

Nykyajan somesukupolvi ei tule ikinä olemaan siinä kunnossa, että pystyisivät ottamaan vastuuta kenestäkään. Iso osa ei käy edes töissä mutta rahaa pitäisi saada.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
86/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koronasulut tuhosi kokonaisen sukupolven mielenterveyden. sanna, Li ja maria

Vierailija
87/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset on veroja maksaneet jotta sinäkin kermaperse voisit ilmeiseksi koulua käydä. 

Vierailija
88/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä mt ongelmaiset olleet ennen koronaa jo sairaita.

Vierailija
89/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset on veroja maksaneet jotta sinäkin kermaperse voisit ilmeiseksi koulua käydä. 

te ootte ne jo moninkertaisesti kuluttaneet, saatanan lapsenne kustannuksells loisivat ihmishirviöt

90/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siltä kyllä vaikuttaa! Tuleeko näistä ikinä olemaan mihinkään?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
91/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaltaisesi oksettavat lapsivihaajat saattavat kadota jäljettömiin, kun väärässä paikassa avas suunsa

Vierailija
92/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 30-vuotta vanhuksia hoitamassa. Vanhukset saavat hyvää hoitoa. Heitä ei kannata liikaa palvella ja passata. Se vie vanhuksilta jalat alta. Lapsiin minäkin panostaisin. 

Vierailija
93/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset äänestää, lapset ei. Yksinkertaista. 

Vierailija
94/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

te ootte ne jo moninkertaisesti kuluttaneet, saatanan lapsenne kustannuksells loisivat ihmishirviöt

Otahan lääkkeesi, nämä eläkeläiset on nuorena  työelämässä olleet, eläneet lamat ja menettäneet jopa vanhempansa sodassa. 

Vierailija
95/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaiken edelle menee militarismi.

Kyllä. Ja U kraina siitä yhtenä esimerkkinä. Omia kansalaisia jätetään hoidotta nuorista vanhuksiin, koska leikkaukset, jotka pienempiä kuin tuki edellämainitulle taholle.

Tekikö nykyinen presidentti kansan mandaatilla ensitöikseen 10 vuoden tukilupauksen edellä mainitulle? Siis lainsäädäntömme kestävin toimin? Jos, niin arvovalinta. 

Vierailija
96/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset äänestää, lapset ei. Yksinkertaista. 

Tämä ja maan ikäpyramidin vinouma. Liikaa vanhuksia, liian vähän lapsia ja nuoria.

Vierailija
97/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaltaisesi oksettavat lapsivihaajat saattavat kadota jäljettömiin, kun väärässä paikassa avas suunsa

Voi lapsiasi jos tuollaisen vanhemman on saaneet,  kielenkäyttö on tyypillistä wt tapaukselle.

Vierailija
98/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siltä kyllä vaikuttaa! Tuleeko näistä ikinä olemaan mihinkään?

Kyllä he pystyvät fyysisesti sinua rankaisemaan. Kannattss jo alkaa pelkäämään, koska heille sinä olet yhtä kuin venäläinen.

Tä? Onko hän uukraaiinalainen? Pitäisi kenties kysyä, miksi Muskia ammutaan sanansaattajana, ja miksi r-tilastoissa uk-rai...nalaiset on edustettuina selkeällä otannalla ihan valtamediassakin.

Toisaalta  moni ei edes tiedä/ymmärrä, että ovat olleet sitä vasta 90-luvulta asti.

Vierailija
99/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi lukea muita viestejä nyt ,mutta kerronpahan, että vielä koronan alkuaikoina minulla oli hyvä tunne siitä, että hyvinvointivaltio huolehtii omistaan , olen turvassa. En ole vuosiin käynyt lääkärissä - sinnehän ei pääse -kupsahdan sitten kun kupsahdan. Purra ja Orpo kiittänevät. Mitä vielä, liekaa vain kiristetään kaulassa. Yritän ottaa irti elämästä sen minkä voin - on sitten muistoja, joita vessan lattialla maatessa voi muistella, jos lammikossa siihen vielä kykenen. Pitäisikö vielä kiittää Suomea. Kiitoksen aiheitakin on - se on se rauhanaika jona sain elää. Nykyhallitusta ja Kelan tulevaa (?) pääjohtajaa en kiitä. Veronmaksaja ja työssään aina asiakkaat etusijalle asettanut VANHUS. 

Vierailija
100/191 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinustakin tulee vanhus, ap, jos et kuole sitä ennen. Samoin lapsistasi. Millaisen vanhuuden haluaisitkaan itsellesi ja heille????

Olisi tosiaan ihan kiva jos vanhaksi eläisi. Tai jos saisi lapsia. Ei vaikuta realismilta kumpikaan