Töissä tappo/murhatuomion saanut uusi työntekijä
Miten reagoisitte jos teille töihin palkattaisiin henkilö, joka on ollut vankilassa tapon/murhan takia? Tuntisitko turvattomuutta, juttelisitko esimiehelle vai oisko koko asia ihan sama sinulle?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
No mitä vankilasta vapautuvan pitäisi mielestäsi tehdä? Uusi rikos?
Ei kai aloitukssa sanottu, ettei taposta tuomittu voisi hakea työpaikkaa. Siinä kysyttiin, miltä se tuntuisi, jos kollega olisi tappaja. Ihan hyvä kysymys minusta.
Se voi hoidella sen jokaisen työpaikan narskun
Vierailija kirjoitti:
Tappaa itsensä
siivoojaksiko vankilassa opiskeli?
Meillä on töissä myös yksi joka on ollut linnassa. En ihan tarkkaan tiedä mistä, mutta entisen tyttöystävän pahoinpitely tai sinne suuntaan. Kyllä "katson" häntä nyt eri silmin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kesätöissä paikassa, jossa vakituisena oli jo ennen tekoaan töissä ollut työntekijä. Ei ollut ihan kaikista miellyttävin, jos hänelle sanoi jotain epämieleistä...
Olen kerran pikaisesti tavannut yhden tuollaisen. Voi sitä omahyväisyyttä ja tekopyhyyttä. Oli kuin joku saatanan moraalipoliisi hakien koko ajan virheitä toisista.
Elinkautisen pitäisi olla elinkautinen.
Jos hän ei ole saanut elinkautista. Monet tapot ja murhatkin menee vuosi tuomioilla
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on tätä ihmisten kaksinaismoralismia. Rikokset tuomitaan, mutta kun tuomionsa kärsinyt yrittää päästä elämään kiinni niin sekin on väärin. Saati jos vieläpä menestyy rikollisen elämän jälkeen, niin siitähän se raivo nousee.
Sinulla törkeä asenne ihmistä kohtaan joka on rangaistuksensa jo kärsinyt. Ajatteletko yhtään miten loukkaat hänen tunteitaan? Pienen virheen tehnyt,sovittanut asian ja on yhteiskuntakelpoinen , tasavertainen sinun kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä myös yksi joka on ollut linnassa. En ihan tarkkaan tiedä mistä, mutta entisen tyttöystävän pahoinpitely tai sinne suuntaan. Kyllä "katson" häntä nyt eri silmin kuin ennen.
Sun kaltaiset tekevät yhteiskuntaan sopeutumisen mahdollisimman vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kesätöissä paikassa, jossa vakituisena oli jo ennen tekoaan töissä ollut työntekijä. Ei ollut ihan kaikista miellyttävin, jos hänelle sanoi jotain epämieleistä...
Olen kerran pikaisesti tavannut yhden tuollaisen. Voi sitä omahyväisyyttä ja tekopyhyyttä. Oli kuin joku saatanan moraalipoliisi hakien koko ajan virheitä toisista.
Elinkautisen pitäisi olla elinkautinen.
Jos hän ei ole saanut elinkautista. Monet tapot ja murhatkin menee vuosi tuomioilla
Murha menee vuosituomiona vain nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on tätä ihmisten kaksinaismoralismia. Rikokset tuomitaan, mutta kun tuomionsa kärsinyt yrittää päästä elämään kiinni niin sekin on väärin. Saati jos vieläpä menestyy rikollisen elämän jälkeen, niin siitähän se raivo nousee.
Voisiko jompikumpi kertoa vähän enemmän siitä, miten päädyitte juuri tuohon tulkintaan? Aloituksessahan ei sanottu, ettei henkirikoksesta tuomittu saisi tehdä töitä, siinä kysyttiin, miltä se tuntuisi. Ja mun mielestä se on edelleen ihan hyvä kysymys. Siitä huolimatta, että vankituomion kärsineen olisi hyvä saada työpaikka, mun mielestä voisi olla ahdistavaa työskennellä ihmisen kanssa, joka on tappanut toisen. Siitä huolimatta, että tajuan periaatteen (jokaisen on hyvä saada työpaikka), mulle oma turvallisuus ja henki ovat myös aika keskeisiä asioita.
Elämässä harva asia on mustavalkoinen.
Ajatelkaapa miten monta seksuaalirikollista on työelämässä. Näistä ei kukaan tiedä koska tuomiot ovat joko niin pieniä ettei nimiä julkaista tai sitten on määrätty salaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi sinusta on tuomittavampaa, tyttöystävän pahoinpitely vai se, että joku katsoo tuota pahoinpitelijää eri tavoin kuin ennen?
Vierailija kirjoitti:
No ei olisi ihan sama minulle. Vaikkei moraalisia tai eettisiä puolia edes miettisi niin onhan henkirikos merkki äärimmäisestä epäluotettavuudesta niin mitäpä työnteosta sellaisen kanssa tulisi.
Minulla oli aikanaan läheinen kaveri, joka oli nuorena tuomittu taposta. Todella auttavainen ja lämminsydäminen ihminen. Auttoi ihan aina jos vain pystyi. Traumatisoitunut, mutta lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappaa itsensä
Normaalihan tekisi näin koska häpeäisi niin paljon. Mutta nuo onkin kaukana normaalista.
Ei voi tietää. Riippuisi henkilöstä, hänen tekemästään rikoksesta, rikoksen aikaisista olosuhteista yms.
Olen tavannut ainakin yhden m urh aajan, joka oli suoraan sanoen oksettava, vaikken siinä vaiheessa vielä tiennyt hänen taustaansa. Niin vastenmielinen tyyppi, etten ole montaa tavannut. Narsistinen äklötys. Sellaisen kanssa en suostuisi tekemään työtä, vaikkei hän olisi edes tehnyt mitään.
Mutta jos tyyppi olisi ok:n oloinen ja teolle olisi esim. jotain selittäviä tekijöitä, jotka olisivat taaksejäänyttä elämää, niin voisin työskennellä hänen kanssaan, jos hän nykyään olisi nuhteeton. Omalla kohdallani pitäisin plussana, jos hän kertoisi tilanteestaan avoimesti, mutta ymmärrän toisaalta, jos ei haluaisi kertoa.
Toki jos olisi vaikka jotain omaisuusrikoksiakin taustalla, niin olisihan se epämiellyttävää joutua koko ajan vahtimaan omia tavaroitaan yms. Enemmän epäilen, että tämäntyyppinen toiminta jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi sinusta on tuomittavampaa, tyttöystävän pahoinpitely vai se, että joku katsoo tuota pahoinpitelijää eri tavoin kuin ennen?
Pahoinpitely tietysti. Mutta pointtihan on nimenomaan se, että kyseinen henkilö oli jo saanut tuomionsa ja kärsinyt rangaistuksensa. Siihen ei kuulu lisärangaistuksia.
Ihan sama. Mutta pitäisin etäisyyttä.
Ei tasan tarkkaan palkattaisi. Työntekijöiden taustat selvitetään hyvin jo ennen haastattelukutsua.