Franchising-yrittäjäksi ilman pääomaa?
Onko kenelläkään kokemuksia franchising-yrittäjyydestä? Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus, jos ei ole omia säästöjä?
Luottokortti kyllä löytyy, mutta se ei pitkälle riitä ja kalliiksi tulisi.
Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita.
Kommentit (41)
Kannattaa käydä keskustelemassa asiasta uusyrityskeskuksessa. Sieltä saa vinkkejä ja apua liiketoimintasuunnitelman tekoon kuin myös siihen yrityksen perustamiseen, jos siihen päädyt. Lainaa voi hakea mm. Finnveralta. 50000 on sievoinen summa lainaa, jonka takaisinmaksusta ei ole mitään varmuutta. Itse otin aikoinaan yritystä perustaessani 14000.. Kannattaa myös lukea erittäin tarkkaan ne pikkupräntit franchising-sopimuksista ja viedä nekin näytille asiantuntijalle ennen allekirjoitusta. Voi tulla yllätyksenä, miten yrittäjää niissä koijataan.
Henkisesti raskasta on sitten myös se, jos bisnekset ei rullaakaan ja laskut kaatuu päälle.
Sori en osaa auttaa, mutta luin ketjun, kun itsekin haaveilen omasta yrityksestä. Ihanan masentavia vastauksia. Taattua av laatua 🤣
No, mutta tsemppiä sinulle. Tule joskus kertomaan miten kävi
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä keskustelemassa asiasta uusyrityskeskuksessa. Sieltä saa vinkkejä ja apua liiketoimintasuunnitelman tekoon kuin myös siihen yrityksen perustamiseen, jos siihen päädyt. Lainaa voi hakea mm. Finnveralta. 50000 on sievoinen summa lainaa, jonka takaisinmaksusta ei ole mitään varmuutta. Itse otin aikoinaan yritystä perustaessani 14000.. Kannattaa myös lukea erittäin tarkkaan ne pikkupräntit franchising-sopimuksista ja viedä nekin näytille asiantuntijalle ennen allekirjoitusta. Voi tulla yllätyksenä, miten yrittäjää niissä koijataan.
Henkisesti raskasta on sitten myös se, jos bisnekset ei rullaakaan ja laskut kaatuu päälle.
Kiitos paljon vinkeistä. Minkälaisia kepposia sopimuksiin on yritetty ujuttaa? Tämä franchiseantaja ainakin väittää olevansa vastuullinen jne..
Vierailija kirjoitti:
Starttirahaa ei kannata unohtaa
Mutta sen saaminen ei ole mikään automaatio. Aikanaan aloitettiin yritykset kaverin kanssa eri paikkakunnilla samalla alalla, hän sai starttirahan, minä en.
Älä tee sitä. Etenkään velkarahalla.
Siis joku Kotipizza tai Friends & Burgers -tyyppinen ja pääomaa 0 €?
Suosittelen että...
Käyt jonkun pätevän yrityskurssin, ainakin ennen Te-toimisto järjesti näitä. Tämä on pakollinen, kun sinulla ei ole mitään aiempaa taustaa. Et voi olla pelkästään emoyhtiöstä riippuvainen, sun pitää itsekin ymmärtää ja valvoa asioita. Siellä opetetaan mm se liiketoimintasuunnitelman tekeminen.
Teet realistisen suunnitelman.
Haet pankkilainaa. Todennäköisesti joudut sen takaamaan yksityishenkilönä koska Oylläsi ei ole varoja.
Jos saat lainaa perustat Oyn, todennäköisesti ei kannata etukäteen koska on iso riski että et lainaa saa.
Lisäksi suosittelen ennen aloittamista tekemään alan töitä ainakin pari vuotta, jotta tiedät alan koukerot, jos/kun sulla ei siitäkään ole aiempaa kokemusta. Tämä siis periaatteessa eka steppi.
Ps. Kuulostaa siltä että nykyinen työsi on kakkaa, ja siksi epätoivoisesti yrität etsiä jotain pakotietä. Se ei ole hyvä pohja yrittäjyydelle, vaikka tällä hetkellä mikä tahansa pakoreitti näyttää paremmalta kuin työsi. Älä syöksy sokkona johonkin joka voi tuhota koko loppuelämäsi jos kerrytät suuret velat joita et kykene maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti raskasta on sitten myös se, jos bisnekset ei rullaakaan ja laskut kaatuu päälle.Kiitos paljon vinkeistä. Minkälaisia kepposia sopimuksiin on yritetty ujuttaa? Tämä franchiseantaja ainakin väittää olevansa vastuullinen jne..
Ei kai se nyt kerro olevansa koijari!
Kaverille kävi niin että se ei voinut lopettaa yritystoimintaa kun alkoikin näyttää että homma ei toimi, vaan oli kiinni franchise-sopimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sen saaminen ei ole mikään automaatio. Aikanaan aloitettiin yritykset kaverin kanssa eri paikkakunnilla samalla alalla, hän sai starttirahan, minä en.
Jahas jännä ettei tuon myöntämiseen ole sitten keksitty mitään sääntöjä? Aika eriarvoistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässä olisi hyvä sauma lähteä tekemään sellaista mistä pidän"
Pidätkö budjetoinnista, lakien ja asetusten seuraamisesta ja noudattamisesta, markkinoinnista, tarjousten teosta ja hankintatoiminnasta, henkilöstöhallinnasta, kirjanpidosta jne? Koska nuo täyttävät ison osan yrittäjän päivästä.
Itse asiassa kyllä pidän, mutta esim. markkinointia minun ei tarvitsisi tehdä laisinkaan.
Teen nyt todella haastavaa ja henkisesti raskasta työtä ja olen vakuuttunut, että yrittäjänä minun olisi paljon parempi olla, vaikka olisikin kädet täynnä töitä. Jatkuva negatiivinen ilmapiiri ja välinpitämättömyys kuormittaa minua paljon enemmän kuin se, että tekisin itse enemmän.
Jep, mutta sitten saat stressata toimeentulosta. Laskut pitää silti maksaa vaikka et saisi joinakin kuukausina palkkaa itsellesi. Tämän vuoksi mielestäni kova riski lähteä persaukisena aloittamaan yritystoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis joku Kotipizza tai Friends & Burgers -tyyppinen ja pääomaa 0 €?
Ennemminkin terveyspulju. Sanoisin ettei ole pelkoa siitä etteikö myisi, mutta omaa pääomaa minulla ei vielä ole paljoa tähän laittaa. Jonkun lainan varmaan kyllä saisin, mutta 50000€ on jo niin iso raha, että siksi täällä kyselen onko kokemuksia siitä, että ilman omia säästöjä saisi käytännössä melkein 100% lainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas jännä ettei tuon myöntämiseen ole sitten keksitty mitään sääntöjä? Aika eriarvoistavaa.
Jep. Kaveri toi paikkakunnalleen uusia palveluita, minä taas vain kilpailin jo olemassa olevien kanssa, enkä voinut saada kilpailuetua starttirahalla.
24/7 olet kiinni hommissa, pelko hanurissa tuleeko konkurssi.
R-kioskin aloitusmaksu on 6 tonnia. Bisneksenä se riippuu paljon siitä että mikä on paikka. Hyvällä paikalla kauppa käy koko ajan ja kauppias tienaa mukavasti mutta jos on kuolleen kylän ainoan kioskin kauppias niin siinä saa kyllä olla kovilla.
Vierailija kirjoitti:
Sori en osaa auttaa, mutta luin ketjun, kun itsekin haaveilen omasta yrityksestä. Ihanan masentavia vastauksia. Taattua av laatua 🤣
No, mutta tsemppiä sinulle. Tule joskus kertomaan miten kävi
Menepä paikalliseen yritysneuvontaan, jos haluat oikeasti masentavia vastauksia. Asiantuntijat ampuvat ideasi alas, jos se ei ole oikeasti kannattava. Kukaan joka oikeasti tietää asioista jotain ei kannusta ottamaan valtavia taloudellisia riskejä haihattelun pohjalta. Liiketoimintasuunnitelman pitää olla vedenpitävä, ja siitäkin huolimatta suurin osa yrityksistä kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kaveri toi paikkakunnalleen uusia palveluita, minä taas vain kilpailin jo olemassa olevien kanssa, enkä voinut saada kilpailuetua starttirahalla.
Ihan oikein ja sääntöjen mukaanhan se on sitten mennyt.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä lähtisi mitään raflaa tai kuppilaa perustamaan nykyisessä tilanteessa. Väestön ostovoima heikkenee koko ajan ja näistä palveluista tingitään ensin.
Eikös juuri Veronmaksajat laskeneet, että reaalitulot ja ostovoima kasvoivat viime vuonna, ja tänä vuonna vielä enemmän.
Oy. Hyvin näyttää muut liikkeet porskuttavan ja voittoa ovat tehneet. Yrittäjäkokemusta ja koulutusta ei ole ja siksi tämä franchising malli kiinnostaa enemmän kuin kylmiltään yksin yrittämään lähteminen.