Kerro asia missä poikkeat muista suomalaisista. Minä aloitan:
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oma ajattelukyky mä en seuraa mitään yleisiä trendejä, mä en lue valtamediaa, mä en puhu poliitikoista, mä en seuraa ketään, mä en alasaja ketään, mä en oo katkera, mä en oo vihanen, onhan näitä
Sana "valtamedia" paljastaa jo että kuulut Suomen tyhminpään 15%:Iin.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta kannattaisin sinunkin opetella suhtautumaan mediaan kriittisesti. Olen erään kiinnostuksenaiheeni myötä siirtynyt seuraamaan paljon podcasteja ja Twitteriä, ja välillä melkein pöyristyttää, millaiset aiheet jäävät Suomessa uutisoimatta, koska ne eivät sovi tiettyyn poliittiseen narratiiviin. Valitettavasti usko suomalaisten medioiden kykyyn tuottaa puolueetonta journalismia on sitä myötä karissut.
Podcast suosituksi
Triggernometry, Puheenaihe, Conflicted. Noista löytyy paljon kiinnostavia juttua. Miksei myös joskus Roganin Joe.
En tykkää mökkeilystä enkä festareilla käymisestä. En ole koskaan syönyt leikkeleitä.
M36
En ole tullut ajatelleeksi koko asiaa, enkä ala miettimään sitä nytkään.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa naisia enkä ulkomaalaisia vaikka olen sinkku. En myöskään syytä edellä mainittuja ryhmiä omista vaikeuksistani. En kannata laitaoikeistoa kuten Kok., PS, Kristilliset yms.
Öhöm.. vai laitaoikeistoa. Oot kumminkin saanut suomalaisen aivopesun YLEn tms välityksellä.
Oikeistopuolueita on noista vain persut ja kristilliset. Kokoomus onkin jo puoliksi vasemmistoa nykyään.
Laitaoikeistoa ei mikään puolue noista, hyvä että edes ovat tavallisia oikeistopuolueita.
Vierailija kirjoitti:
En oo päissää just nytte 😅
Oothan
Minulla ei ole kateusgeeniä. Pidän myös ruotsin kielestä. En osaa sitä täydellisesti, mutta luen esim. lehtiä. Romaanin lukeminen varmaan kangertelisi.
En pysty polttamaan kukkaa kovin paljon, koska siitä tulee mulle psykoosiolo.
Ajattelen omilla aivoillani, en kiusaa muita, en valehtele ja enkä saa yhtään tuki valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen omilla aivoillani, en kiusaa muita, en valehtele ja enkä saa yhtään tuki valtiolta.
Se joka väittää että ei valehtele, valehtelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Kielitaidolla eroaa helposti suomalaisista. Nuorten naisten rallienglanti ja keski-ikäisten naisten viha englantia kohtaan on koomista.
Olen miettinyt aina, miksi "rallienglantia" dissataan? Minä puhun mielestäni sujuvasti (ralli)englantia ja en häpeä sitä. Sitä täytyy kuitenkin puhua niin laitan sitten vaan menemään ylpeästi. Pitäisikö ennemmin puhua suomalaisesta aksentista? Eivät muunkaan maalaisrt häpeä omaa aksenttiaan, ei pitäisi meidänkään! :)
N34
Rallienglanti on karmeaa. En ymmärrä, miten on niin vaikeaa toistaa kuulemaansa. Samoin G:n korvaaminen K:lla, F => V, D => T.
Miten voi olla niin vaikeaa lausua asioita oikein?
Kysy intialaisilta.
"Perusteellinen vastaus, kiitos tästä. Tästä huolimatta en ymmärrä sitä, että näiden äänteiden erottaminen toisistaan ja niiden tuottaminen voi olla niin vaikeaa. Ääneiden muodostamisessa on usein kyse kielen positiosta; G:ssä ja D:ssä kieli on taaempana kuin vastaavissa kovissa äänteissä. Hulluinta on se, että ihmiset laittavat soinnilliset vastineet paikkoihin, joihin ne eivät kuulu. Esimerkisi PUB => BUB. Näitä esimerkkejä on paljon. Samoin minua ärsyttää erilaiset väännökset, kuten sipsi ja jukurtti. Silloin aikanaan kun Taffel toi perunalastut markkinoille, ne olivat nimenomaan Taffel Chips:ejä. Myös jogurtti kuuluu näihin raiskattuihin sanoihin."
No se vastaus on ihan sama kuin se, miksi ulkomaalaisille on vaikea lausua vaikkapa niitä mainitsemiani äänteitä (ä, ö, y, tavunloppuinen h, pitkien ja lyhyiden konsonanttien ja vokaalien ero). Monelle on vaikeaa jopa erottaa a ja ä toisistaan. Kun omassa kielessä ei ole jotain, ääntäminen on usein vaikeampaa, varsinkin, kun kielen omaksuu kieln oppimisen herkkyyskauden (eli käytännössä murrosiän) jälkeen. Toki toiset ihmiset ovat lahjakkaampia ääntämään vieraita kieliä kuin toiset, ja toiset hahmottavat järjestelmiä (vaikkapa soinnilliset vs. soinnittomat klusiilit) paremmin. Tämän ihmeellisemmästä asiasta ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vähääkään kansallistunnetta ja koen suomalaisuuden pakotettuna ja vastenmielisenä. Tiedostin tämän tuntemuksen jo alle kouluikäisenä.
Muuta pois.
En tykkää juhlamokasta enkä sinisestä lenkistä enkä kaljasta. En tykkää juhannuksesta enkä vapusta enkä joulusta. En pue talvella villahousuja, koska en omista sellaisia. En tykkää kahvitauoista. En tykkää keväästä, ja kesä on liian pitkä. Tykkään syksystä, loskasta, vesisateesta, talvesta, pimeydestä ja omasta elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää salmiakista.
Salmiakkia pidetään keskiviikkona euroopassa enemmänkin pohjoismaisena tapana, ei niinkään suomalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kolut kävit kai kuitenkin julkisella puolella ja lääkärissä julkisella puolella ja käytöt katuja ja teitä kulkemiseen? Ja vettäkin saat hanasta? Ja jotenkin oot nettiinkin päässyt? Ja kirjastokin ehkä käytät? -kaikkia näitä muunmuassa tuetaan valtion rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää mökkeilystä enkä festareilla käymisestä. En ole koskaan syönyt leikkeleitä.
M36
Hyvin harva mökkeilystä oikeesti pitää. Se on vakiintunut statukseesi, joka muodon vuoksi pitää hankkia. Kukaan täysjärkinen halua sinne hyttysten syötäväksi ja noi rutaset rannat ei houkuttele uimaan ja taitaa valtaosa mökeistä olla homeessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vihaa naisia enkä ulkomaalaisia vaikka olen sinkku. En myöskään syytä edellä mainittuja ryhmiä omista vaikeuksistani. En kannata laitaoikeistoa kuten Kok., PS, Kristilliset yms.
Öhöm.. vai laitaoikeistoa. Oot kumminkin saanut suomalaisen aivopesun YLEn tms välityksellä.
Oikeistopuolueita on noista vain persut ja kristilliset. Kokoomus onkin jo puoliksi vasemmistoa nykyään.
Laitaoikeistoa ei mikään puolue noista, hyvä että edes ovat tavallisia oikeistopuolueita.
Harvempi ylee katselee. Mullakin on svt täällä auki. Ei tuu propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolut kävit kai kuitenkin julkisella puolella ja lääkärissä julkisella puolella ja käytöt katuja ja teitä kulkemiseen? Ja vettäkin saat hanasta? Ja jotenkin oot nettiinkin päässyt? Ja kirjastokin ehkä käytät? -kaikkia näitä muunmuassa tuetaan valtion rahoilla.
Se ostaa ruokaa kaupasta. Ruokaa mihin on käytetty valtion tukirahoja sen tuottamiseen.
Kahvia ryystät sitten senkin edestä. Kädet täristen kuppi toisensa perään.