Mikä vika on sanoissa "siivooja", "siivous" , kun nekin pitänyt muuttaa"siistijäksi" ja "siistimiseksi"
Naurettavaa pelleilyä tämäkin. Tämähän on ollut jo monta vuotta, mutta kyllä minä ja muut edelleen puhutaan siivoojista ja siivouksesta, eikä mistään siistimisestä, josta tulee mieleen vain joku piipertely.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin juuri siihen, kun yritin etsiä koulusihteeriä, niin enpäs löytänyt sellaista, koska ovat hallintoassistentteja
Tuo nimikehän on arvonalennus, samoin sihteereillä. Heidät on alennettu toimistoapulaisiksi ja nuo koulusihteerit hallintoapulaisiksi. Muistaako muuten kukaan, mitä asistentti teki aikoinaan? Vihje: työympäristö ei ollut missään toimistossa.
Meidän työpaikalla paikkamaalarit on nykyään pintakäsittelijöitä eli onnistuu tämä teollisuudessakin
Ja enää ei ole yhteistyöneuvotteluja vaan muutosneuvotteluja. Enää ei keskustella yhdessä vaan pomo määrää muutokset ja alaiset tottelee.
Vierailija kirjoitti:
Ent. laboratoriohoitaja/laborantti on nyt bioanalyytikko:D
Laborantti on eri asia kuin laboratoriohoitaja eikä todellakaan ole nykyäänkään bioanalyytikko.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo olet ainoat ammatit. Palomies, virkamies, rakennusmies, esimies, apumies tai vaikka hotelliemäntä. Ym. ym. ym. Nuo nimikkeet ovat suorastaan myrkkyä, kun paljastavat sukupuolen. Pitää laittaa sana henkilö etuliitteen perään. Oon kyllä miettinyt joskus onko hotelliemäntiä enää olemassakaan, vai mikä lie nykyinen ammattinimike, kun ei oikein kuulosta järkevältä sanoa hotelli-ihminen. 🤣🤣 Totta puhuakseni, minulle mies on mies, poika on poika, nainen on nainen ja tyttö on tyttö. Olkoon loput mitä tahtojaan, ei minua haittaa, mutta ei myöskään voida määrittää ja pakottaa muuttamaan sanoja ja niiden tarkoituksia siitä mitä minulle on opetettu. Olen ihan liian "vanha" muuttamaan käsitystä siitä mikä on minulle ollut aina normaalia ja tulee olemaan. Ostan edelleen mm n-suukkoja, en sanaa tuohon kirjoita kokonaan, mutta tiiätte varmaan tarkoituksen. Nyt joutaa lähtee siistimään hiukset, ovat pikku leikkauksen tarpeessa, kun jäävät
Logiikassasi on vain se ongelma, että nuo ammattinimikkeet ovat harhaanjohtavia, koska kaikissa noissa se ammatissa toimiva henkilö voi olla kumpaa sukupuolta tahansa.
Lisäksi "palomies' oli muutenkin huono nimike, koska siinä ammatissa tehdään paljon muutakin kuin sammutellaan tulipaloja. Siksi "pelastaja" on paljon kuvaavampi ja onhan se nyt upeampikin! Se on myös kansainvälisen käytännön mukainen - ja lisäksi sukupuolineutraali.
On pelkästään hyvä, että vanhentuneiksi muuttuneita nimikkeitä vaihdetaan paremmin nykyaikaa vastaaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Eri vaikutelma? Kuten että sika on nykyään possu (vaikka onkin aikuinen sika eikä porsas) ja lehmä on nauta - kai kuulostaa paremmalta?
Sodissa on aina liukkaat kelit kun moni kaatuu.
Poliittinen toimija jyrähtelee jne.
Lehmä on naaraspuolinen nauta, hieho on vasikoimaton naaraspuolinen nauta. Sonni on urospuolinen nauta, ja jos se kuohitaan, se on härkä. Nauta on siis sen eläinlajin nimi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla paikkamaalarit on nykyään pintakäsittelijöitä eli onnistuu tämä teollisuudessakin
Maalarit joutuvat tekemään töissään paljon muutakin kuin maalausta, joten nimikkeen muuttaminen pintakäsittelijäksi on enemmänkin perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhuta edes siistimisestä, vaan siivoojatkin ovat jotain "palveluvastaavia".
Kuulostaa astetta kuumottavammalta tilanteelta, kun oksentaa lattialle ja joku hälyttää heti palveluvastaavan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa minäkin ihmettelen ja miksi sairasloma on pitänyt muuttaa sairauslomaksi.
Jos ihmisellä on pysyvä sairaus, hän ei voi saada lomaa sairaudesta.
Jos ihmisellä on pysyvä sairaus hän pitkäaikaissairas joka sitten ottaa sairauslomaa kuulostaa kuin ottaisi sairaudesta lomaa.
Se on se mielikuva ja kyllähän kielikin uusiutuu. Enää ei puhuta rievuista tai räteistä. Ne on liinoja.
Samaa mieltä, että siistiminen kuulostaa joltain piipertelyltä, siivoaminen kunnon tekemiseltä. Jos olisin siivooja, loukkaantuisin jos työtäni pidettäisiin jonain siistimisenä. Siivous on kuitenkin kovaa ja tarkkaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siivoaja ja siistijä ovat eri ammattinimikkeet.
Vai niin, siivooja on ainakin nykyään siistijä.
Mikä on siivoaja?
Siistijä ei ole virallinen ammattinimike. Se on hipsuttelevan kohtelias ilmaisu.
Olen ammattisiivooja.
-ed.
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin juuri siihen, kun yritin etsiä koulusihteeriä, niin enpäs löytänyt sellaista, koska ovat hallintoassistentteja
Varmasti ennen vanhaan koulusihteeriäkin kutsuttiin jollain muulla nimellä, tuollaiset koulusihteerit ovat juuri tätä nykyajan paskaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalarit joutuvat tekemään töissään paljon muutakin kuin maalausta, joten nimikkeen muuttaminen pintakäsittelijäksi on enemmänkin perusteltua.
No mutta kun ei ole. Mistäs kukaan tietää, mitä pintaa käsitellään? Voi yhtä hyvin olla kosmetologiaa. Maalari sen sijaan kertoo jo aika paljon. Kutakuinkin kaikissa ammateissa tehdään muutakin kuin sitä, mistä sen nimi tulee. Ei ole hyvä idea, että alemmuudentunteita hoidetaan hämärtämällä totaalisesti, mitä ollaan tekemässä. Kun kerran kuitenkin kunniallisista hommista on puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen minäkin. Aiemmin oli apuhoitaja, nyt lähihoitaja. Nyt käsityöläinen tai kuka tahansa omilla käsillään työtä tekevä on artesaani. Mitä tahansa tekstiä, kuvia julkaiseva on sisällöntuottaja. Julkaise jotain somessa - ollet influensseri. Meikkaaja on makeup artist, minä olen kai sitten senior text data broker and prosessor!
Apuhoitajat olivat välillä perushoitajia siihen asti, kun tuo lähihoitaja-sanahirviö keksittiin. Heidän ammattiliittonsakin on SuPer, perushoitaja-nimestä keksitty.
Eikö ne apuhoitajat olleet vanhoina aikoina vielä terveyssisaria tai jotain? Sekin piti jostain syystä mennä muuttamaan, vaikka terveyssisar on ihan hyvä nimitys.
Kieli on ajattelun väline ja kukaan tai mikään ei voi pakottaa muuttamaan kielenkäyttöä. Ei ole olemassa väärää tapaa puhua, vaikka kieli muuttuisi kuinka vuosien saatossa.
Käytät vain niitä sanoja, joita sopivaksi katsot.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, että siistiminen kuulostaa joltain piipertelyltä, siivoaminen kunnon tekemiseltä. Jos olisin siivooja, loukkaantuisin jos työtäni pidettäisiin jonain siistimisenä. Siivous on kuitenkin kovaa ja tarkkaa työtä.
Mun ex-anoppi oli sairaalasiivoja ja ilmoitti että se ei todellakaan ole mitään siistimistä kun siivoo kuset, paskat, veret ja peräsuolenpätkät! Ammattilainen ja ylpeä työstää, peukut hänelle.
Katsotaan asian positiivista puolta. Joskus tulevaisuudessa ihmiset vielä kaiholla muistelevat kun "ennen vanhaan sitä sai kutsua vielä siistijää siistijäksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ent. laboratoriohoitaja/laborantti on nyt bioanalyytikko:D
Laborantti on eri asia kuin laboratoriohoitaja eikä todellakaan ole nykyäänkään bioanalyytikko.
Aivan, laborantti on ammattikoulututkinto. Bioanalyytikot tulee amk:sta.
Kaikki lehmät ovat nautoja, mutta kaikki naudat eivät ole lehmiä.