Tämä syksy/talvi on ollut lapsiperheessämme hirveää sairastelua
Perheessä 4 v lapsi. Meillä ei ollut sairastelua vauva-aikana, ei hoitovapaalla eikä päiväkodin aloittamisen jälkeen 2,5 v iässä tullut mitään tautirumbaa. Tämä syksy/talvi on ollut ihan hirveä. Olen jo seonnut laskuissa, kuinka monta kertaa lapsi (ja me vanhemmat) on oltu sairaana. Milloin on ollut mykoplasmaa, milloin oksennustautia, milloin todella pitkäkestoista flunssaa. Jokainen sairaus on ollut erilainen. Yksi on aiheuttanut korvatulehduksen niin lapselle kuin aikuisille, toinen tauti on ollut järkyttävän räkäinen, kolmas aiheuttanut viikkokausien yskän, neljäs ripulia ja vatsakipua. On ollut päänsärkyä ja muuta. Välillä on lapsella noussut kuume päiväksi tai pariksi ja sitten mennyt ohi.
Pahimmillaan tämä sairastelu on ollut sitä, että lapsi on ensin kipeänä päiväkausia ja pois päiväkodista. Vanhemmat yritetään hoitaa vuorotellen sairasta lasta ja töitä. Lapsen osoittaessa toipumisen merkkejä sairastuu aikuinen/aikuiset. Pahimmillaan menee lähemmäs viikko neljän seinän sisällä, kun lapsi/aikuinen/aikuiset on sairaana. Tai toinen aikuisista yrittää terveenä hoitaa työt ja kotityöt yms asiat kiireesti, jos sattuu itsekin kaatumaan petiin. Kummankin työt sattuvat vielä olemaan sellaisia, että ne eivät poissaolon aikana siirry muille, vaan töihin palatessa odottavat rästiin jääneet työt uusien töiden lisäksi. Meillä on se politiikka, että kotoa ei lähdetä sairaana mihinkään, ettei tartutettaisi toisia ja toivuttaisiin itse kuntoon, kun ei lähdetä puolikuntoisena liikenteeseen.
Että on ollut hirveä syksy/talvi sairastelun osalta. Suoraan sanottuna myös v tuttaa kaikki sairaana liikenteeseen lähtevät. Monissa lapsiperheissä aikuiset ovat ihan suoraan sanoneet, että lähtevät sairaan lapsen kanssa synttäreille/sukujuhliin/lastenkonsertteihin ja muihin, kun eivät halua jättää kivoja tilanteita välistä. Tämän takia ne taudit leviävät, kun ei malteta jäädä kotiin.
Kommentit (27)
Meillä on 3v lapsi ja meilläkin on ollut sairastelua syksyllä niin, että myös aikuiset sairastuvat. Todella pitkäkestoista flunssaa on ollut, tuntuu, ettei olla koko syksynä parannuttu kokonaan. Taas on minulla ja lapsella flunssa tuloillaan.
Tsemppiä teidän perheelle! Jossain oli jotain juttua, että tänä syksynä on poikkeuksellisen paljon tauteja liikkeellä. Jospa tämä tästä..
Sama kokemus tältä syksyltä!
Itse en yleensä ole kipeä, eikä lapsen sairaudet tartu minuun. Tänä syksynä olen imuroinut lapselta lähes kaikki taudit. Jouduin mm. syömään antibioottikuurin, kun tulehdus levisi korviin asti. Ja en koskaan lapsena potenut korvatulehduksia.
Ei voi kuin toivoa, että helpottaisi talven edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän perhe saanut ammattiapua elämäntaitoihin?
Meillä on elämäntaidot ihan kunnossa, kiitos vain. Äkilliset sairastumiset vain tuppaavat sotkemaan arjen, kun on tarkoitus käydä töissä ja lapsen olisi tarkoitus olla päiväkodissa. On aikamoinen työmaa yrittää hoitaa työt ja sairas lapsi siinä sivussa.
Ap
Meillä ei olla oltu terveenä missään välissä.
Vierailija kirjoitti:
No nythän meillä on taas uusi aluevaltaus. Kerrohan lisää tästä palvelusta joka poistaa ongelmat ihmisten elämistä. Olen pelkkänä korvana.
Rakastin korona-ajassa sitä, kun kipeät ihmiset pysyivät kotona. Ei ollut flunssaa ja muuta. Nopeasti tuo käyttäytyminen unohtui, kun nykyään monet lähtevät sairaana liikenteeseen. Eniten ärsyttää nämä "meillä oli toissapäivänä oksennustauti, mutta tultiin tänään kylään kun enää ei ole oireita" -tapaukset. Siinäpä sitten toivat meille oksennustaudin.
Olen siis monta kertaa sanonut, että en halua meille kylään/mennä itse kyläilemään paikkaan, jossa ollaan juuri oltu kipeänä. Minulla on immuunivastetta heikentävä lääkitys ja kärsin kaikki taudit rajuina sen takia.
Minä taas olen ollut täysin terve. Työt ovat hoituneet hyvin.
t. Vela
Vierailija kirjoitti:
Rakastin korona-ajassa sitä, kun kipeät ihmiset pysyivät kotona. Ei ollut flunssaa ja muuta. Nopeasti tuo käyttäytyminen unohtui, kun nykyään monet lähtevät sairaana liikenteeseen. Eniten ärsyttää nämä "meillä oli toissapäivänä oksennustauti, mutta tultiin tänään kylään kun enää ei ole oireita" -tapaukset. Siinäpä sitten toivat meille oksennustaudin.
Olen siis monta kertaa sanonut, että en halua meille kylään/mennä itse kyläilemään paikkaan, jossa ollaan juuri oltu kipeänä. Minulla on immuunivastetta heikentävä lääkitys ja kärsin kaikki taudit rajuina sen takia.
Täällä toinen, joka intoaa näitä sairaana ihmisten ilmoille lähteviä. Tuttavapiirissä on mm. ihmisiä, jotka ovat kesken sairastelun lähteneet esimerkiksi työpaikan pikkujouluihin tai lasten synttäreille, kun eivät ole malttaneet jäädä pois. Yksi toi jopa lapsensa töihin "ota lapsi mukaan töihin päivänä", kun halusi niin kovasti näyttää lapselleen työpaikkansa. Palasivat sitten sairastamaan takaisin kotiin ja tartuttivat muut. Käsittämätöntä itsekkyyttä.
Minä en ihmettele, että ihmiset ovat paljon kipeänä. Olen kotona vieraiden tullessa kylään ja töissä kiinnittänyt huomiota siihen, miten harva pesee kätensä tullessaan sisälle. Monia täytyy ihan kehottaa siihen, että käykääs pesemässä kädet kun tulette ulkoa sisälle. Osa sitten on ihan ihmeissään, että miksi ne kädet pitää pestä kun ei ne likaisilta näytä.
Minä joudun työni puolesta osallistumaan ihmisten perhejuhliin (häät, ristiäiset yms). Korona-aikana ei sairaita vieraita juhlissa näkynyt. Nykyään on ihan normi, että juhliin tullaan selvästi sairaiden lasten kanssa.
En vaan ymmärrä, miksi ei voida jäädä kotiin. Tuskinpa se isäntäväkikään tykkää, kun vieraat tulevat tartuttamaan esimerkiksi hääparin, vauvan tai kasan sukulaisia.
Ikävää. Meidän perheessä on oltu nälissään. Paitsi kouluruokaa ovat isommat saaneet koulupäivinä. Mieskin kuoli ja itsellä ei töitä sekä kaksi alle kouluikäistä.
Tsemppiä ap:lle. Saisiko lasta pienempään päiväkotiin tai hoitajaa kotiin vaikka kuukaudeksi? Se auttoi meillä. Isot päiväkodit on viruslinkoja. Kouluikäiset voivat olla jo jonkin verran yksinkin kotona nuhassa. Muuten on tuo neljä vuotta tosi kiva ikä lapsella. Omat lapset meillä jo aikuistuu kohta nuorinkin. Lapsenlapsi ei ole vielä päiväkodissa.
Tutulta kuulostaa täälläkin! Eniten on väsyttänyt jatkuva varautuminen siihen, jos tullaan kipeäksi. Jatkuvasti pitää olla kaapeissa ruokaa monen päivän tarpeiksi, jos satutaan tulemaan kipeäksi. Töitä on täytynyt tehdä etukäteen varastoon, jotta sairastumisen sattuessa tuuraamaan lähtevälle työkaverille voi antaa valmiit materiaalit kouraan.
Täällä on sairasteltu ilman lapsia: sitkeän flunssan lämpöily kesti kuusi viikkoa. Olisiko ollut mykoplasma. Juuri nyt se on poissa, koputan puuta. Joten uskon, että lasten kanssa tämä syksy on voinut tautien puolesta olla täyttä helvettiä. Tsemppiä meille!
Lisään listalle sen, että sairaudet ovat tänä syksynä kestäneet kauan. Siinä missä normaalisti on selvinnyt flunssasta 3-4 päivässä, niin nyt on saattanut yskä ja nenän valuminen jatkua vielä useamman viikon pahimman mentyä ohi.
Olisipa useammalla ap:n asenne, että sairaana jäädään kotiin. Syy miksi nämä taudit leviää on just siinä, että ne puolikuntoiset lapset roudataan päiväkotiin ja tapahtumiin. "Ei ole kuumetta ollut, mutta vähän tuo nenä valuu". Joo, se nenä ei valu vähän jos sitä keltaista räkää saa kymmenen kertaa tunnin aikana pyyhkiä. Eikä kuume oo mittari sille onko lapsi kunnossa.
Onko lapsi saanut koronarokotteen?
Syökö lapsi d-vitamiinilisää?
Täällä lapsi on oksentanut tänään, itsellä on pää kipeä ja nihkeä olo. Sitä odotellessa, tulenko itsekin kipeäksi.