Mikä vika on sanoissa "siivooja", "siivous" , kun nekin pitänyt muuttaa"siistijäksi" ja "siistimiseksi"
Naurettavaa pelleilyä tämäkin. Tämähän on ollut jo monta vuotta, mutta kyllä minä ja muut edelleen puhutaan siivoojista ja siivouksesta, eikä mistään siistimisestä, josta tulee mieleen vain joku piipertely.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen minäkin. Aiemmin oli apuhoitaja, nyt lähihoitaja. Nyt käsityöläinen tai kuka tahansa omilla käsillään työtä tekevä on artesaani. Mitä tahansa tekstiä, kuvia julkaiseva on sisällöntuottaja. Julkaise jotain somessa - ollet influensseri. Meikkaaja on makeup artist, minä olen kai sitten senior text data broker and prosessor!
No artesaanista tulee mieleen vähän epäonnistunut/huonosti tehty. Artesaanipizza on reunoilta palanut, keskeltä raaka, eli herkullinen. Artesaaniolut maistuu sikunäöljyiltä tai kiljulta eli aromikas.
Nuorena olin hotelli Rantasipissä keittiöapulaisena vähän aikaa. Aamiaisella oli sitten artesaanipuuroa, eivät tajunneet mainostaa. Sen jättimäisen kattilan, jossa puuro oli palanut pohjaan, puhdistaminen oli tosi työlästä. Joka aamu sama juttu.
Mielensäpahoittajien ahdistuksen lieventämiseksi on tehty kaikenlaista. Vika on heidän korvien välissään, mutta sitä on koitettu tosiaan ratkaista tällä tavalla.
Siivojasta tuli siistijä, lakupötköstä lähti musta hahmo. En tiedä kumpi oli rasistisempaa, se piirros vai väittää että se kuvasi suomalaista afrikkalaista. Se oli melko karikatyyrinen musta pallo jossa suu ja silmät.
Anter Yasa on tehnyt wokesta komiikkaa. Tutustukaa, jos ei ole tuttu nimi.
Törmäsin juuri siihen, kun yritin etsiä koulusihteeriä, niin enpäs löytänyt sellaista, koska ovat hallintoassistentteja
Hienostelua.. Ollaan niin olevinaan... Mitä?
Eipä nuo olet ainoat ammatit. Palomies, virkamies, rakennusmies, esimies, apumies tai vaikka hotelliemäntä. Ym. ym. ym. Nuo nimikkeet ovat suorastaan myrkkyä, kun paljastavat sukupuolen. Pitää laittaa sana henkilö etuliitteen perään. Oon kyllä miettinyt joskus onko hotelliemäntiä enää olemassakaan, vai mikä lie nykyinen ammattinimike, kun ei oikein kuulosta järkevältä sanoa hotelli-ihminen. 🤣🤣 Totta puhuakseni, minulle mies on mies, poika on poika, nainen on nainen ja tyttö on tyttö. Olkoon loput mitä tahtojaan, ei minua haittaa, mutta ei myöskään voida määrittää ja pakottaa muuttamaan sanoja ja niiden tarkoituksia siitä mitä minulle on opetettu. Olen ihan liian "vanha" muuttamaan käsitystä siitä mikä on minulle ollut aina normaalia ja tulee olemaan. Ostan edelleen mm n-suukkoja, en sanaa tuohon kirjoita kokonaan, mutta tiiätte varmaan tarkoituksen. Nyt joutaa lähtee siistimään hiukset, ovat pikku leikkauksen tarpeessa, kun jäävät jo peffan alle istumaan mennessä.
Juu katos kun ennen lähes aina siivooja oli nainen ja se ammatti ei saa paljastaa sukupuolta. Nykyisin oon kyllä nähnyt miehiäkin moppi käsissään.
Vierailija kirjoitti:
Olin siivooja, kun ammattinimike muutettiin siistijäksi. Koin sen todella vähättelevänä. Työ oli raskasta, todella raskasta ja olin myös ylpeä siitä että kykenin sellaiseen. Tuntui paskalta että työni haluttiin nähdä pelkäksi siistimiseksi, joka ei kuvaa työtä lainkaan ja josta tulee mieleen kevyt puuhastelu. Mielestäni tuon muutoksen tarkoitus oli peitellä työn vaativuutta ja vähätellä sen tekijöitä.
Se onkin jännä, että siivoojat itse halusivat sen muutoksen.
Meidän laitoshuoltaja sanoi että siistijä on loukkaava ilmaisu. Hän on mieluummin vaikka siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Koska siivoaja ja siistijä ovat eri ammattinimikkeet.
😂😂 ei ole tuollaisia nimikkeitä edes olemassa
Eri vaikutelma? Kuten että sika on nykyään possu (vaikka onkin aikuinen sika eikä porsas) ja lehmä on nauta - kai kuulostaa paremmalta?
Sodissa on aina liukkaat kelit kun moni kaatuu.
Poliittinen toimija jyrähtelee jne.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo olet ainoat ammatit. Palomies, virkamies, rakennusmies, esimies, apumies tai vaikka hotelliemäntä. Ym. ym. ym. Nuo nimikkeet ovat suorastaan myrkkyä, kun paljastavat sukupuolen. Pitää laittaa sana henkilö etuliitteen perään. Oon kyllä miettinyt joskus onko hotelliemäntiä enää olemassakaan, vai mikä lie nykyinen ammattinimike, kun ei oikein kuulosta järkevältä sanoa hotelli-ihminen. 🤣🤣 Totta puhuakseni, minulle mies on mies, poika on poika, nainen on nainen ja tyttö on tyttö. Olkoon loput mitä tahtojaan, ei minua haittaa, mutta ei myöskään voida määrittää ja pakottaa muuttamaan sanoja ja niiden tarkoituksia siitä mitä minulle on opetettu. Olen ihan liian "vanha" muuttamaan käsitystä siitä mikä on minulle ollut aina normaalia ja tulee olemaan. Ostan edelleen mm n-suukkoja, en sanaa tuohon kirjoita kokonaan, mutta tiiätte varmaan tarkoituksen. Nyt joutaa lähtee siistimään hiukset, ovat pikku leikkauksen tarpeessa, kun jäävät
Sinulle nainen on nainen, mutta miten nainen sitten voisi olla palomies? Tai mies lentoemäntä? Ai niin, ei olekaan, kun samassa työssä miehet onkin stuertteja... Mistään hotelliemännästä en ole kuullutkaan, vastaanottovirkailijoita hotelleissa työskentelee.
NO tällä palstalla tuokin on "vaativan alan asiantuntija".
Vierailija kirjoitti:
Samaa minäkin ihmettelen ja miksi sairasloma on pitänyt muuttaa sairauslomaksi.
Sairausloma on ollut aina sairausloma, tolvana.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen minäkin. Aiemmin oli apuhoitaja, nyt lähihoitaja. Nyt käsityöläinen tai kuka tahansa omilla käsillään työtä tekevä on artesaani. Mitä tahansa tekstiä, kuvia julkaiseva on sisällöntuottaja. Julkaise jotain somessa - ollet influensseri. Meikkaaja on makeup artist, minä olen kai sitten senior text data broker and prosessor!
Apuhoitajat olivat välillä perushoitajia siihen asti, kun tuo lähihoitaja-sanahirviö keksittiin. Heidän ammattiliittonsakin on SuPer, perushoitaja-nimestä keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siivooja, kun ammattinimike muutettiin siistijäksi. Koin sen todella vähättelevänä. Työ oli raskasta, todella raskasta ja olin myös ylpeä siitä että kykenin sellaiseen. Tuntui paskalta että työni haluttiin nähdä pelkäksi siistimiseksi, joka ei kuvaa työtä lainkaan ja josta tulee mieleen kevyt puuhastelu. Mielestäni tuon muutoksen tarkoitus oli peitellä työn vaativuutta ja vähätellä sen tekijöitä.
Se onkin jännä, että siivoojat itse halusivat sen muutoksen.
Kerrotko tarkemmin? Minulta tai kollegoiltani ei kysytty. Sen uskon, jos siivousfirmojen omistajat ja johto halusivat tuon muutoksen, mikä alleviivaa käsitystäni siitä että tarkoitus oli piilotella työn vaativuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauden takia myönnetään sairauslomaa. Aivan loogista.
Ei lainkaan loogista. Jos mulle käy tapaturma enkä pääse töihin, ei se ole tauti eli sairaus. Sairaslomalle joudun, koska en silti ole terve.
Olen ollut töissä porrassiivoojana yhdellä karsealla asuinalueella ja täytyy sanoa, että se ei todellakaan ollut mitään pikku "siistimistä"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin oon tätä usein pähkäilly, kuvittelin jopa vian löytyvän omasta muististani. Mietin olenko ain vain kuvitellut sen sairaslomaksi.
Luultavasti olet, koska puhekielessä se on sitä ollut ja on monilla edelleen.
Ei ole kaikilla puhekielessäkään noin, ehkä wt-porukka puhuu sairaslomasta. Ihmiset, jotka älyävät lukea TES:iä puhuvat takuulla vain sairauslomasta, koska osaavat ymmärtää lukemansa.
Ent. laboratoriohoitaja/laborantti on nyt bioanalyytikko:D