Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyläilyn kustannuskeskustelusta tuli mieleen: minkä kohtelaisuussäännön toivoisit että kaikille lapsille opetetaan tai sinulle olisi opetett

Vierailija
16.01.2025 |

...kiusallisten tilanteiden välttämiseksi. 

Esimerkiksi:

- Vie aina tuliaisia

- Älä kyläile yli kolmea yötä ellei vaadita suorastaan olemaan pitempi aika (omat vanhemmat jne poikkeus)

- Älä kutsu vieraita ellet pidä heidän kestitsemistään kunniatehtävänä. Älä siis odota kutsutuista vierailta mitään (ellei etukäteen ilmoitetusti nyyttärit)

- vieraana ole kiitollinen ja laita myös jälkikäteen kiitokset

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toisen perheessä välttämättä ole kiirettä, masennusta tai köyhyyttä, jos eivät ole varautuneet sinun lastasi ruokkimaan. Kuinka paljon ruokaa pitäisi varata, jos lapsella on kavereita kylässä useampiakin?

No minä näen kyllä, onko kotona vieraita, ennen kuin laitan ruokaa. Teen muutenkin aina runsaasti ruokaa, on kätevää, kun jääkaapista löytyy eilistä ruokaa kiireiselle harrastukseen lähtijälle. Yksi tai kaksi ylimääräistä syöjää ei tunnu missään. 

Vierailija
82/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kutsua lapsen kaveri pöytään? Kaverin lapsen vanhempien tehtävä on ruokkia oma lapsensa. Eri asia on sovittu (yö)kyläily.

Koska hän on teillä vieraana ja se kuuluu hyviin tapoihin. Noin opetatte huonoja tapoja lapsillenne ja saatte nälkäisen vierailijan.

Lasten kaverit ei meillä pääsääntöisesti ole kovin vieraita siten, että mitään etikettejä tarvitsisi noudattaa. Ymmärtävät kyllä, kun heille pahoittelee että tällä kertaa ei huomattu varata kuin omalle porukalle ruokaa, jos joskus on tilanne, että ruokaa ei mitenkään riitä ylimääräiselle syöjälle.

Aika jäykkää jos teinin kaverit heitetään klo 17 ruokailun ajaksi ulos ja saavat palata loppu illaksi kun ateria on lopetettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi toi kyläilyaika ja pikkulapsivaihe on ohi. Tätä ketjua kun lukee, niin muistuu hyvin mieleen kuinka rasittavaa se oli.

Mä käskin muiden muksut aina kotiin kun me alettiin syömään. Ihan kylmän viileesti vaan sanoin, että nyt sun JennaJonne täytyy mennä kotiin kun me aletaan syömään.

Ja ne tuomiset. Appiukko toi pieniä rupuisia perunoita muovipussillisen ja mä kiitin kauniisti mutta ajattelin, että just joo. Ai sitä teeskenetlyn määrää! Onneksi sekin on ohi.

Vierailija
84/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toisen perheessä välttämättä ole kiirettä, masennusta tai köyhyyttä, jos eivät ole varautuneet sinun lastasi ruokkimaan. Kuinka paljon ruokaa pitäisi varata, jos lapsella on kavereita kylässä useampiakin?

Käytöstavoista puheenollen, tuo viittaus sinun lapseesi ei nyt todellakaan ole hyvää käytöstä. Tässä puhutaan nyt siitä, miten kohdellaan vieraita, ei siitä, miten itse käyttäydytään kylässä. Kaksi täysin eri asiaa. Vieraille tarjotaan, kylässä ollessa kursaillaan. 

Vierailija
85/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet yllätyksenä, seuraa miten nopeasti ryhdytään kahvin keittoon. Jos tarjoilu tulee nopeasti, myös vierailusta toivotaan pikaista.  Jos taas ensin istuskellaan ja höpistään kuulumisia ja esitellään valokuvia jne. ei vieraalla ole kiire lähteä. Jos kahvin jälkeen emäntä haluaa esitellä kukkapenkkiä / uutta pölkypyörää tai mitä tahansa ulkona olevaa, vieraan toivotaan lähtevän melko pian.

Eikö emäntä voi sanoa, että hänellä on menoa johonkin tai että hän on väsynyt ja hänen täytyy mennä lepäämään?

Inhoan noita epäsuoria toimintatapoja yli kaiken. Aina pitäisi olla arvailemassa. Tosin en kyllä kenenkään luo yllätyksenä menekään.

Vierailija
86/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kutsua lapsen kaveri pöytään? Kaverin lapsen vanhempien tehtävä on ruokkia oma lapsensa. Eri asia on sovittu (yö)kyläily.

Koska hän on teillä vieraana ja se kuuluu hyviin tapoihin. Noin opetatte huonoja tapoja lapsillenne ja saatte nälkäisen vierailijan.

Lasten kaverit ei meillä pääsääntöisesti ole kovin vieraita siten, että mitään etikettejä tarvitsisi noudattaa. Ymmärtävät kyllä, kun heille pahoittelee että tällä kertaa ei huomattu varata kuin omalle porukalle ruokaa, jos joskus on tilanne, että ruokaa ei mitenkään riitä ylimääräiselle syöjälle.

Aika jäykkää jos teinin kaverit heitetään klo 17 ruokailun ajaksi ulos ja saavat palata loppu illaksi kun ateria on lopetettu. 

No kai se nyt on vielä pahempi pitää teini koko illan nälässä. Ei kai teillä oikeasti ruoka noin vähissä ole?

Vierailija
87/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa bensasta jos olet itse pyytänyt kyytiä. 

Maksa bensasta, jos kuljet jonkun kyydissä, olitpa pyytänyt itse tai et.

Riippuu vähän. Jos henkilö saa matkasta kilometrikorvaukset ja kyydittävästä korotuksen, niin enpä kyllä osallistu. Tienaa jo muutenkin läsnäolollani, ja mieluummin matkustaisin yksin. Tämmöisiä rahastuskyytejä aika ajoin pakotetaan työelämässä. Parhaassa tapauksessa henkilö vetää vielä luottamustoimenkin nojalla toiset kilsakorvaukset itselleen, kun saa koplattua työkeikan ja luottamuskeikan yhteen. Ja vielä ylpeilevät tällä.

Vierailija
88/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä näen kyllä, onko kotona vieraita, ennen kuin laitan ruokaa. Teen muutenkin aina runsaasti ruokaa, on kätevää, kun jääkaapista löytyy eilistä ruokaa kiireiselle harrastukseen lähtijälle. Yksi tai kaksi ylimääräistä syöjää ei tunnu missään. 

Jos ruoka on laitettu jo aiemmin, vaikka edellisenä päivänä, ei välttämättä tiedä, onko joku ylimääräinen tulossa syömään. Moni aikuisista käy myös töissä, joten he eivät välttämättä ehdi viettää kahta tuntia keittiössä laittamassa suuria annoksia ruokaa ja kattamassa pöytää perheen lisäksi kahdelle ylimääräisellekin syöjälle.

Vierailija
89/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana tarjota heti vieraalle juotavaa, usein keitän siis kahvit heti ja paikalla jos ei ole tarkoitus kuin kahvitella. Se ei tarkoita että haluaisin heidät nopeasti ulos vaan haluan olla vieraanvarainen, ehkä tässäkin on hieman eroja? Siinä vaiheessa kun pöytää aletaan siivota, voisi tosinolla hyvä aika lähteä ellei toisin pyydellä

On tosi tökeröä alkaa siivota pöytää, jos vieraat siinä vielä istuvat. Parempi on, ettei ala tarjoilla mitään alun perinkään, jos on niin kiire. Sanoo vain, että tällä kertaa en ehdi keitellä kahveja, kun olen itsekin lähdössä tai olen menossa lepäämään, on vähän raskas olo.

Vierailija
90/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on viimeksi tällä viikolla käynyt niin, että ostin kaupan lämpötiskistä kiireessä töiden jälkeen ruuaksi perheelle yhden kanan reisikoiven per nenä. Lisukkeena riisiä ja salaattia. Kotona ei mitään muuta ruokaa.

Mitä olisi mielestäsi pitänyt tehdä kun saavuin kotiin ja lapsilla oli yhteensä kolme kaveria kylässä, kauppa kolmen kilometrin päässä ja minulla tunnin päästä alkamassa harrastus?

Vierailija
91/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille pitäisi opettaa teitittely. Nuorempi henkilö teitittelee AINA vanhempaa kunnes tämä antaa luvan sinutella. 

Vierailija
92/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimit, kun teet tänään runsaan annoksen ruokaa ja huomaat, että sitä jäi niin paljon, että koko perhe syö siitä vielä huomennakin. Tulet töistä, ja lapsillasi on yhteensä useampi kaveri kylässä. Sinulla on kiire illalla kuskaamaan yhtä lasta harrastuksiin/omiin harrastuksiisi/iltapalaveri/taloyhtiölle kokous/mitä vain. Jääkö osa omasta perheestä ruokkimatta jotta kaverit pääsevät pöytään vai jaatteko ruuan pieniin annoksiin, jotta kaikki saavat mutta kukaan ei tule kylläiseksi?

Tai no, tottakai sinä osaat aina arvioida ruuan määrän vähän yläkanttiin eikä sinulla koskaan ole kiireisiä iltoja, vaan nautit kiireettömästä ajasta keittiössä.

Vierailija
93/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai se ny

Jos varsinaistaruokaa ei riitä, voidaan tarjota jotain välipalaa jossain vaiheessa iltaa, teinit osaa ottaa itsekin. Joskus on myös tilanne, että ovat syöneet kotona jo ennen meille tuloa, jos meillä ruokaillaan myöhemmin.

Vierailija
94/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omasta lapsuudestani, että minun kotonani tarjottiin aina ruokaa kavereilleni, ilman muuta. Sitten taas ne kodit, joissa itse olin ruoka-aikaan eikä minulle tarjottu - huomasin että näitä lapsia ei ollut muutenkaan kasvatettu jakamiseen. Jos he ostivat koulun jälkeen karkkipussin, he popsivat itse tarjoamatta muille. Tuntui oudolta, kun olin itse joka kerta heille tarjonnut, kun minulla oli ollut karkkia.

Lapset nyt muutenkin syövät niin naurettavan vähän, että en kehtaisi olla tarjoamatta lapselle ruokaa. Oma mies on isoruokainen ja siihen nähden ei huomaisi vaikka olisi useampikin vieras lapsi ruokapöydässä.

Vierailija
95/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan omasta lapsuudestani, että minun kotonani tarjottiin aina ruokaa kavereilleni, ilman muuta. Sitten taas ne kodit, joissa itse olin ruoka-aikaan eikä minulle tarjottu - huomasin että näitä lapsia ei ollut muutenkaan kasvatettu jakamiseen. Jos he ostivat koulun jälkeen karkkipussin, he popsivat itse tarjoamatta muille. Tuntui oudolta, kun olin itse joka kerta heille tarjonnut, kun minulla oli ollut karkkia.

Lapset nyt muutenkin syövät niin naurettavan vähän, että en kehtaisi olla tarjoamatta lapselle ruokaa. Oma mies on isoruokainen ja siihen nähden ei huomaisi vaikka olisi useampikin vieras lapsi ruokapöydässä.

On tullut selväksi, että sinä et edes huomaisi, vaikka olisi useampikin vieras lapsi ruokapöydässä. Saako sinulle lähettää laumoittain lapsia vaikka sosiaalitoimen kautta? Ovat vähän nälkäisiä ja varmasti vähävaraiset vanhempansa arvostaisivat, jos joku tarjoaisi heille joka päivä ilmaisen aterian.

Vierailija
96/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas! Semmoista ylemmyyttä siellä. :)

Jos olet ollut niin höveli, että olet ilmaiseksi ruokkinut puoli kylää, niin se on sun asiasi. Muut voi tehdä toisin ja se on ihan ok.

Vierailija
97/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorille pitäisi opettaa teitittely. Nuorempi henkilö teitittelee AINA vanhempaa kunnes tämä antaa luvan sinutella. 

Tilasin tänään puhelinmyyjältä vain siksi, että osasi teititellä eikä lässyttänyt, että eikös me Mervi nyt tehdä kaupat tästä.

Sinuttelua harrastavat jopa pankit, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset aivan törkeästi. Minä en tiedä näistä tahoista ketään koko nimeltä enkä ole tehnyt sinunkauppoja, ja silti jostain OP:sta lähestytään että Hei Mervi! Aivan uskomatonta amerikkalaishenkistä teinistelyä.

Vierailija
98/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaisin kursailun kulttuurin kyläileville lapsille. 

Olennainen osa suomalaista kulttuuria, ja tekee myös hyvää lapsille oppia odottamaan vuoroaan.

Vierailija
99/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasin tänään puhelinmyyjältä vain siksi, että osasi teititellä eikä lässyttänyt, että eikös me Mervi nyt tehdä kaupat tästä.

Sinuttelua harrastavat jopa pankit, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset aivan törkeästi. Minä en tiedä näistä tahoista ketään koko nimeltä enkä ole tehnyt sinunkauppoja, ja silti jostain OP:sta lähestytään että Hei Mervi! Aivan uskomatonta amerikkalaishenkistä teinistelyä.

Joo siinä vaiheessa kun asiakaspalvelija alkaa sinutella, että hei Maija ..., niin minä sanon, että kiitos ja näkemiin.

Vierailija
100/125 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi