Kyläilyn kustannuskeskustelusta tuli mieleen: minkä kohtelaisuussäännön toivoisit että kaikille lapsille opetetaan tai sinulle olisi opetett
...kiusallisten tilanteiden välttämiseksi.
Esimerkiksi:
- Vie aina tuliaisia
- Älä kyläile yli kolmea yötä ellei vaadita suorastaan olemaan pitempi aika (omat vanhemmat jne poikkeus)
- Älä kutsu vieraita ellet pidä heidän kestitsemistään kunniatehtävänä. Älä siis odota kutsutuista vierailta mitään (ellei etukäteen ilmoitetusti nyyttärit)
- vieraana ole kiitollinen ja laita myös jälkikäteen kiitokset
Kommentit (125)
Jos otat pöydästä ruokaa lapsesi lautaselle, älä ota lisää ennen kuin lapsi on syönyt edelliset suupalat. Vastenmielistä katsoa, kun lautanen (ja mahdollisesti pöytäkin lapsen edessä) on täynnä puoliksi haukattuja ruokapalasia, leipiä, keksejä, ja mamma vain lappaa lisää lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuliaisia ei pitäisi tarvita viedä aina, koska ihmisillä on jo liikaa kaikkea. Varsinkin, jos usein vierailee, tuliainen on turhaa.
Tuliaisen kannattaa aina olla biohajoavaa eli ruokaa tai juomaa. Se kuluu kyllä. Tai sitten leikkokukkia, jotka nekään eivät jää pitkäksi aikaa haitoiksi.
Tyhjin käsin ei mennä muuten kuin todella hyvien ja läheisten ihmisten luokse tilanteessa, jossa vieraillaan puolin ja toisin monta kertaa kuukaudessa.
Jos on rahasta tiukkaa eikä esim. itse leivo, niin sitten euron keksipaketti halpakaupasta tmv.
Älä vaan tuo mulle leikkokukkia. Mulla ei ole maljakkoa enkä viitsi ostaa sellaista nurkkiin pölyttymään.
Äläkä myöskään tuo mitään syötävää jos ajatuksesi ei ole, että se laitetaan tarjolle saman ti
Tuliaisten vieminen on kaunis tapa, ja jos saat jotain sinusta turhaa, kiitä kauniisti. Laita ne turhat ruuat tarjolle itse, ja kyllä ne kukat johonkin kannuun saa kodissa edes vieraiden ajaksi. Pääasia, että et osoita mieltäsi ei-mieluisten tuliaisten tuojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kutsua lapsen kaveri pöytään? Kaverin lapsen vanhempien tehtävä on ruokkia oma lapsensa. Eri asia on sovittu (yö)kyläily.
Koska hän on teillä vieraana ja se kuuluu hyviin tapoihin. Noin opetatte huonoja tapoja lapsillenne ja saatte nälkäisen vierailijan.
Hyviin tapohin ei kuulu roikottaa lastaan toisten luona enää silloin, kun heillä alkaa ruoka-aika. Silloin pitäisi antaa perheen rauhoittua viettämään aikaa keskenään ja antaa töistä mahdollisesti väsyneille vanhemmille rauha olla omassa kodissaan vain perheen parissa.
Meille on kyllä kavereiden lapset lämpimästi tervetulleita ja tuovat iloa. Meille on mukava asia että saadaan pieniä vieraita. Jos olette noin väsyneitä, että kaveri ruokapöydässä häiritsee n
Ei ole noloa tarjota ruokaa omalle perheelle silloin, kun muusta ei ole sovittu. Sinun pitäisi osata opettaa lapsellesi, että lähtee kotiin silloin kun kaverin perheessä aletaan ruokailla.
Itse saat omassa kodissasi tehdä niin kuin haluat. Kenelläkään ei ole kuitenkaan velvollisuutta ruokkia ja keskitä toisten lapsia, eikä se tee heistä noloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kutsua lapsen kaveri pöytään? Kaverin lapsen vanhempien tehtävä on ruokkia oma lapsensa. Eri asia on sovittu (yö)kyläily.
Koska hän on teillä vieraana ja se kuuluu hyviin tapoihin. Noin opetatte huonoja tapoja lapsillenne ja saatte nälkäisen vierailijan.
Hyviin tapohin ei kuulu roikottaa lastaan toisten luona enää silloin, kun heillä alkaa ruoka-aika. Silloin pitäisi antaa perheen rauhoittua viettämään aikaa keskenään ja antaa töistä mahdollisesti väsyneille vanhemmille rauha olla omassa kodissaan vain perheen parissa.
Lapsi on viaton vanhempiensa ratkaisuihin. Muutenkin hyviin tapoihin kuuluu käyttäytyä itse aina ystävällisesti ja vieraanvaraisesti, vaikka toinen toimisi eri tavalla kuin itse pitää oikeana.&nbs
Silti ketään perheen ulkopuolista ei tarvitse ruokkia. Eivät ehkä kehtaa lähettää lasta kotiin, ja lapsi ei itse tajua lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on kyllä kavereiden lapset lämpimästi tervetulleita ja tuovat iloa. Meille on mukava asia että saadaan pieniä vieraita. Jos olette noin vä
Ei ole noloa tarjota ruokaa omalle perheelle silloin, kun muusta ei ole sovittu. Sinun pitäisi osata opettaa lapsellesi, että lähtee kotiin silloin kun kaverin perheessä aletaan ruokailla.
Itse saat omassa kodissasi tehdä niin kuin haluat. Kenelläkään ei ole kuitenkaan velvollisuutta ruokkia ja keskitä toisten lapsia, eikä se tee heistä noloja.
Valitettavasti tuo kyllä on noloa. Yksi istuu toisessa huoneessa ja muut syövät.
Noloa ei ole sanoa vaikkapa "meillä voi olla koulun jälkeen kello 16 asti" mutta tuo sen sijaan on noloa ja huonoa käytöstä. Vierasta kohdellaan aina ystävällisesti.
Vieraanvaraisuus kuuluu käytöstapoihin. Jos teillä on kylässä ruoka-aikaan kuka tahansa ihminen, lapsi tai aikuinen, hyviin tapoihin kuuluu tarjota ruokaa. Ei siihen sinua kukaan voi pakottaa, mutta tässä ketjussa keskustellaan hyvistä käytöstavoista. Ei kukaan syö karkkiakaan seurassa tarjoamatta muille, jos haluaa olla kohtelias.
Mistä sinä olet keksinyt, ettei vierasta kohdella ystävällisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on viaton vanhempiensa ratkaisuihin. Muutenkin hyviin tapoihin kuuluu käyttäytyä itse aina ystävällisesti ja vieraanvaraisesti, vaikka toine
Silti ketään perheen ulkopuolista ei tarvitse ruokkia. Eivät ehkä kehtaa lähettää lasta kotiin, ja lapsi ei itse tajua lähteä.
Eivät kehtaa lähettää kotiin mutta kehtaavat istuttaa yksin huoneessa kun muut syövät?
Vierailija kirjoitti:
Vieraanvaraisuus kuuluu käytöstapoihin. Jos teillä on kylässä ruoka-aikaan kuka tahansa ihminen, lapsi tai aikuinen, hyviin tapoihin kuuluu tarjota ruokaa. Ei siihen sinua kukaan voi pakottaa, mutta tässä ketjussa keskustellaan hyvistä käytöstavoista. Ei kukaan syö karkkiakaan seurassa tarjoamatta muille, jos haluaa olla kohtelias.
Miksi loiseksi oikein opetat lastasi? Ei kenenkään tehtävä ole ruokkia toisten lapsia. Eikö lapsesi saa teillä kotona ruokaa, kun kärkkyy sitä kavereiden luona?
Vierailija kirjoitti:
Sem että yhdeltä paikallaolevalta kielletään ruoka joka on muille tarjolla on hyvin epäystävällistä. Jos ruokaa ei riitä kaikille tai muusta syystä haluaa syödä perheen kesken, lapselle voi ystävällisesti kertoa että hänen on aika mennä kotiin.
Ei tietenkään tarvitse. Mutta nyt puhuttiin siitä, mikä on hyvää käytöstä. Hyvää käytöstä on tarjota toiselle ruokaa. Pakko se ei ole.
Ettei lapsi sano Leevi-enon ottavan ahteriin.
Hyvää käytöstä on varmasti myös sopia ruoka-asiat aikuisten kesken, jotta lapset eivät joudu hämmentäviin tilaisuuksiin.
"Onko ok että teidän Annikki syö meillä tänään päivällistä vai lähetänkö kotiin syömään?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sem että yhdeltä paikallaolevalta kielletään ruoka joka on muille tarjolla on hyvin epäystävällistä. Jos ruokaa ei riitä kaikille tai muusta syystä haluaa syödä perheen kesken, lapselle voi ystävällisesti kertoa että hänen on aika mennä kotiin.
Ehkä noin on tehtykin. Mutta jos lapset haluavat jatkaa leikkejään ruokailun jälkeen ja kotiin on pitkä matka, ehkä tuohon on päädytty. Tai lapsella on erikoisruokavalio. Tai lapsi sanoo, että heillä on kotona ruoka kello x, hän menee syömään sinne sitten kun kello on sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse. Mutta nyt puhuttiin siitä, mikä on hyvää käytöstä. Hyvää käytöstä on tarjota toiselle ruokaa. Pakko se ei ole.
Nykylapsilla on paljon ruokarajoitteita. Voi olla vaikka vegaani tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuliaisia ei pitäisi tarvita viedä aina, koska ihmisillä on jo liikaa kaikkea. Varsinkin, jos usein vierailee, tuliainen on turhaa.
Tuliaisen kannattaa aina olla biohajoavaa eli ruokaa tai juomaa. Se kuluu kyllä. Tai sitten leikkokukkia, jotka nekään eivät jää pitkäksi aikaa haitoiksi.
Tyhjin käsin ei mennä muuten kuin todella hyvien ja läheisten ihmisten luokse tilanteessa, jossa vieraillaan puolin ja toisin monta kertaa kuukaudessa.
Jos on rahasta tiukkaa eikä esim. itse leivo, niin sitten euron keksipaketti halpakaupasta tmv.
Älä vaan tuo mulle leikkokukkia. Mulla ei ole maljakkoa enkä viitsi ostaa sellaista nurkkiin pölyttymään.
Äläkä myöskään tuo mitään syötävää jos aja
Eikö se ole epäkohteliasta nolata emäntää viemällä tuliaisia mitä tämä ei voi käyttää tai maljakottomalle viedä leikkokukkia?
Sä moitit mua epäkohteliaisuudesta mutta itse asetat mut kiusalliseen tilanteeseen kun en tiedä mihin mä sun leikkokukkasi lykkään. Se ei ole kilttiä eikä lupaa iloista vierailuhetkeä kummallekaan.
Ihmiset on nykyään niin ajattelemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi loiseksi oikein opetat lastasi? Ei kenenkään tehtävä ole ruokkia toisten lapsia. Eikö lapsesi saa teillä kotona ruokaa, kun kärkkyy sitä kavereiden luona?
Minä en ole puhunut tässä omista lapsistani mitään. Mutta minä olen aina tarjonnut ruokaa lasteni vieraille. Eikä olisi tullut mieleenkään, että en olisi tarjonnut. Meillä ei ole ruuasta pulaa, mutta toisen lapsen kodin tilanteesta ei voi koskaan tietää. Siellä voi olla kiirettä, masennusta tai köyhyyttä, joten minulle on pelkästään ilo tarjota ruokaa kaikille lapsille, joita meillä käy. Ja onhan se kiva, jos lapsilla on kavereita.
Hyvä käytös muutenkin liittyy siihen, miten minä kohtelen muita, ei siihen, mitä minä vaadin muilta. Minä haluan olla vieraanvarainen, mutta en tee numeroa, jos joku muu ei ole.
Ei toisen perheessä välttämättä ole kiirettä, masennusta tai köyhyyttä, jos eivät ole varautuneet sinun lastasi ruokkimaan. Kuinka paljon ruokaa pitäisi varata, jos lapsella on kavereita kylässä useampiakin?
Jos haluat tarjota ruuat ravintolassa jollekin, älä arvostele jälkikäteen toisen valitsemaa annosta liian kalliiksi.
Jos haluat ostaa toiselle lahjan niin, että menette yhdessä kauppaan, anna hänen valita aidosti mieluinen äläkä läähätä korvan juuressa, että valitse nyt nopeasti.
Anna mieluummin rahaa, kukkia tai lahjakortti kuin että kontrolloisit lahjallasi toisen vapaa-aikaa, kotia tai ulkoasua.
Jos sinulle tarjotaan, on kohteliasta tarjota myös toisin päin, ellei erityistä syytä ole (esimerkiksi taloudellinen tilanne).
Jos annat toiselle omia vanhoja tavaroitasi, älä tule enää vuosien päästä naukumaan niitä takaisin, jos palautuksesta ei ole sovittu.
Muista aina kiittää, jos saat jotain.
Älä puhu selän takana, vaan suoraan kyseiselle ihmiselle.
Nauti ihmisten seurasta. Älä vietä aikaa sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa et nauti.
Lapsi on viaton vanhempiensa ratkaisuihin. Muutenkin hyviin tapoihin kuuluu käyttäytyä itse aina ystävällisesti ja vieraanvaraisesti, vaikka toinen toimisi eri tavalla kuin itse pitää oikeana.