Kyläilyn kustannuskeskustelusta tuli mieleen: minkä kohtelaisuussäännön toivoisit että kaikille lapsille opetetaan tai sinulle olisi opetett
...kiusallisten tilanteiden välttämiseksi.
Esimerkiksi:
- Vie aina tuliaisia
- Älä kyläile yli kolmea yötä ellei vaadita suorastaan olemaan pitempi aika (omat vanhemmat jne poikkeus)
- Älä kutsu vieraita ellet pidä heidän kestitsemistään kunniatehtävänä. Älä siis odota kutsutuista vierailta mitään (ellei etukäteen ilmoitetusti nyyttärit)
- vieraana ole kiitollinen ja laita myös jälkikäteen kiitokset
Kommentit (125)
Älä jaa kysymättä neuvoja
(Tällä palstalla olen itsekin jakanut, anteeksi)
Maksa bensasta jos olet itse pyytänyt kyytiä.
Kun vierailet uudessa kodissa ensi kertaa, vie tupaantuliaislahja ja jäät positiivisesti mieleen
Puhu lapsille kohteliaasti, he oppivat mallista
Itse toivoisin kyläillessä että myös emäntä istuu rauhassa kahvipöytään eikä viuhdo eestaas ja pahimmillaan ei riitä edes tuolia hänelle. Se on kiusallista
Vieraiden läsnäollessa älä riitele puolisosi kanssa
Tervehdi kavereiden vanhempia aina kyläillessä. Ensimmäistä kertaa tavatessa esittele itsesi. Kiitä ruoasta, vie astiasi sinne missä perheessä tapana (tiskipöytä/tiskikone)
Ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu. Tee toiselle olo että olet kiinnostunut hänen jutuistaan
Toivoisin että minulle olisi opetettu pukeutumista eri tilanteisiin. Nyt kauhea stressi asiasta, joka toisille tulee luonnostaan sen suuremmin miettimättä
Älä selaa puhelinta seurassa ilman että pahoittelet asiaa ja annat selityksen. Silloinkin vain jos on pakko
- Älä kutsu vieraita ellet pidä heidän kestitsemistään kunniatehtävänä. Älä siis odota kutsutuista vierailta mitään (ellei etukäteen ilmoitetusti nyyttärit)
Että mikään sääntö ei ole ehdoton. Me kutsutaan usein kaveriperhe lapsineen meille ja he meille, ja molemmat kyselee, että voidaanko tuoda jotain. Viralliset kutsut (synttärit ym) on eri asia kuin jotkut epäviralliset illanistujaiset.
Vierailija kirjoitti:
Puhu lapsille kohteliaasti, he oppivat mallista
Ei tarvitse erikseen opettaa lapsille tapoja, kun osaa ne itsekin.
Tarjoa vieraille muutakin kuin mustaa kahvia.
Lapsille..kun olet kaverisi luona leikkimässä ja kaverilla on ruoka-aika, odottele kaveria hänen huoneessaan äläkä mene notkumaan keittiöön. Jos sinut kutsutaan syömään, silloin toki on ihan ok mennä. Tai jos ruokatarjoilusta on etukäteen sovittu vanhempasi kanssa.
Toinen asia lapsille...kun olet kaverisi luona, leikkikää kaverisi huoneesa, ellei kaverisi ehdota leikkimistä muualla asunnossa. Omin päin älä lähde tutkimaan toisen kotia (vessassa tietenkin voit käydä).
Vierailija kirjoitti:
Että mikään sääntö ei ole ehdoton. Me kutsutaan usein kaveriperhe lapsineen meille ja he meille, ja molemmat kyselee, että voidaanko tuoda jotain. Viralliset kutsut (synttärit ym) on eri asia kuin jotkut epäviralliset illanistujaiset.
Tarkoitin että ei pidä vaatia tuomisia, mutta tottakai jos kysytään niin siihen voi vastata jotain mieleistä. Ja itse aina viedään tuliaiset
Tarjoa paikka raskaanaolevalle