Miltä tuntuu asua vuokralla noin 70-vuotiaana?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, suvussa on molemmilta puolilta henkilöitä, jotka on elänyt lähemmäksi satavuotiaaksi. Pistää miettimään hieman omia eläkepäiviä. Se ajatus, että myy kämppänsä ja muuttaa vuokralle kuulostaa hyvältä, mutta entä jos 70-vuotiaana sinulla onkin vielä 25 vuotta edessä sitä vuokranmaksua? Asunnosta saadut rahat pitää ainakin sijoittaa, että inflaatio ei niitä syö ja tuotoilla maksaa sitten sitä vuokraa. Viekö ne sijoitukset sitten elämäsi viimeisenä vuonna hoitokoti?
No sillä myyntihinnalla kyllä makselee aika pitkälle. Ja voisi mennä matkatoimistolle katteleen halpoja maita asustella....Miksi ihmeessä se pitäisi taas "sijoittaa"?
Tässä näkee hyvin sen, miksi rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Pääoman voi syödä vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
70+ appiukko myi talonsa ja muutti vuokralle. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu kun voi käyttää talosta saadut rahat itsensä hemmotteluun.
Miten 70+ ikäinen saa itsensä hemmottelulla kokonaisen talon hinnan kulutettua? Tätä aina ihmettelen, kun useinhan tuon ikäiset elävät aika rauhallista elämää, ja lopulta joku hieronta tai kampaajakin maksaa niin vähän, ettei niiden takia tarvitse taloa myydä. No, helpompaa toki jälkipolville periä rahaa kuin talo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, suvussa on molemmilta puolilta henkilöitä, jotka on elänyt lähemmäksi satavuotiaaksi. Pistää miettimään hieman omia eläkepäiviä. Se ajatus, että myy kämppänsä ja muuttaa vuokralle kuulostaa hyvältä, mutta entä jos 70-vuotiaana sinulla onkin vielä 25 vuotta edessä sitä vuokranmaksua? Asunnosta saadut rahat pitää ainakin sijoittaa, että inflaatio ei niitä syö ja tuotoilla maksaa sitten sitä vuokraa. Viekö ne sijoitukset sitten elämäsi viimeisenä vuonna hoitokoti?
No sillä myyntihinnalla kyllä makselee aika pitkälle. Ja voisi mennä matkatoimistolle katteleen halpoja maita asustella....Miksi ihmeessä se pitäisi taas "sijoittaa"?
Tässä näkee hyvin sen, miksi rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Pääoman voi syödä vain kerran.
Olen eri, mutta kannattaako elämän viime vuosina kauheasti satsata sijoittamiseen? Toki silloin, jos se sijoittaminen itsessään tuo iloa elämään, mutta eihän niistä sijoituksista ehdi mitään hyötymään. Jos hoitokotiin joutuu, ne sijoitukset rikastuttavat suurfirmaa. Että siinä mielessä se matkustaminen voi tuoda enemmän sisältöä - toki tuon ikäiset eivät enää useinkaan matkustele samalla lailla kuin nuoremmat.
Omakohtaista kokemusta ei tuosta vielä ole, kun olen vasta 50-vuotias, mutta äitini mielestä se ei ollut mukavaa. Isäni sairastuttua he "joutuivat" muuttamaan palvelun äärelle, kun äitini ei pystynyt yksin hoitamaan isää kotona, muuttivat siis vuokralle sellaiseen "vanhusrivitaloon", missa kotiapu kävi. Isäni kuoltua äiti oli 75-vuotias ja muutti kimpsuineen takaisin maalle vanhaan kotitaloon. Sanoi, että jos ei muu tapa, niin tuo rivitaloasuminen sitten viimeistään :D Nyt hoitaa siellä itse lämmitykset ja pienet lumityöt, linko käy hoitamassa pihatiet. On oikein hyvässä kunnossa ja elämäänsä tyytyväinen.
Helpolta vaikuttaa. Ei tarvitse kuin kahvaa kääntää niin vettä tulee, lämmintä taikylmää, vessa sisällä, samoin lämmitys sujuu ilman puiden raahausta, lumityöt yms. tehdään. Taloni olisi pitänyt älytä myydä jo aikoja sitten ja vaikka ryypätä rahat, nyt voisi saada eläkeläisen asumistukea. Mutta hyvältä tuntuu. Eikä, mikä parasta, persuja lähimaillakaan. Vain rehellistä työläisväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70+ appiukko myi talonsa ja muutti vuokralle. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu kun voi käyttää talosta saadut rahat itsensä hemmotteluun.
Ja suuri osa eläkkeestä menee vuokranantajan taskuun.
Jos eläke riittää vuokran lisäksi siihen, mitä haluaa, niin mitä väliä? Missään ei voi asua ilmaiseksi.
Aivan lähipiirissäni on eläkeläinen, joka asuu vuokralla ja jonka kuukausitulosta menee suurin osa vuokraan. Helsingissä yksiönkin vuokrat ovat lähes tonni kuukaudessa.
Hän ei todellakaan voi ostaa sitä mitä haluaa, ei edes sitä mitä tarvitsee. Ikääntyneellä tulee paljon sairaus- lääkemenoja ja mihinkään yllättävään menoon ei ole mitään pus
Niitä halpoja vuokra-asuntoja ei vain helposti ole ainakaan Helsingin seudulla tarjolla.
Kauemmaksi ei halua lähteä, koska hänen lastensa perheet asuvat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellähän voisi muuttaa muuttohäviökuntiin oikein halvalla vuokralla. Kunhan palvelut pelaa riittävästi.
Niistähän on viety pikkuhiljaa palvelut kauemmaksi. Terveyspalvelut ovat kymmenien kilometrien päässä, oma auto on lähes välttämätön.
Hyvä valinta, jos on hyvä eläke. 3000-4000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ollaanko siskon ja veljen kanssa mistään muuten samaa mieltä, mutta on kehotettu vanhempia hankkiutumaan okt:sta eroon vielä, kun voimia on. Sitten meillä olisi jaettavana vain käteistä rahaa sekä joitakin huonekaluja juhannuskokkoon. Vaatteet, lautaset yms voi lahjoittaa FIDAn tms kirpparille, jos sinnekään ei kelpaa sitten "roskiin".
Kyllä aika paskamainen olo tulisi, jos omat lapset alkaisi tällaisia puhua, ikään kuin olisivat jo perintöä kärkkymässä. Ei, kyllä me aiotaan ainakin elää täysillä loppuun asti, miettimättä ollenkaan sitä mitä lapsilla kuolemamme jälkeen on jaettavaa. Perinnöstä voi myös luopua, jos ei halua kyseistä vaivaa. Mutta että myisimme itse rakennetun rakkaan omakotitalon ja muuttaisimme johonkin kerrostaloluukkuun jossa emme viihtyisi, koska lapset haluaa puhdasta rahaa perintönä, ei kyllä käy.
Oletko jo yli 80v?
Vierailija kirjoitti:
Ei vie hoitokoti. Asumistukea ei saa, jos säästöjä paljon. Mutta komensoidaan hoitomaksussa toiseen suuntaan. Tosin en tiedä, mikä on tilanne 30 vuoden päästö.
Olen 65 ja asun vuokralla. Aion asua vuokralla myös noin 70-vuotiaana. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina asunut vuokralla ja asun edelleen! En voisi edes kuvitella 'omistavani' jotain. Huoleton on ihminen, jolla ei ole omaisuutta. Tiukoilla välillä mennään, mutta palvelut ovat vieressä, bussi ja juna kulkevat läheltä jne. Lapseni asuu myös vuokralla, häntä onnisti - HEKAn asunto ja aivan kohtuullinen vuokra.
Mikset kannustanut lastasi säästämään omaan asuntoon? Laskehan miten hienon omakotitalon hinnan olet itse siirtänyt sijoittajan taskuun.
Kommentissasi toteutuu se toteamus, että "köyhyys periytyy".
Omassa asunnossa itsekin asun ja samoin kolme lastani omissaan. Jokainen on hankkinut alkuun pienen yksiön ja pikkuhiljaa siirtynyt suurempaan. Ei kai kenenkään nuoren tulevaisuuden unelma voi olla Hekan asunto?
OLen eri. Kaikkienhan pitää elää niinkuin sinä elät? Se on ainoa oikea tapa? Omaisuutta sinulla on, vaan kapeakatseinen olet kyllä. Uskomatonta sontaa suollat.
Ai että, taas saa nauraa näille kommenteille. Olen ollut omistusasuja monet vuodet, nyt vuokralla. Olen tyytyväisempi kuin koskaan. Ja en todellakaan murehdi rahaa vanhuuspäiviin. Käytän sitä nyt, kun voin nauttia siitä. Sitä on jäljellä tai ei, saas nähdä. Kuolo kuitenkin korjaa jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina asunut vuokralla ja asun edelleen! En voisi edes kuvitella 'omistavani' jotain. Huoleton on ihminen, jolla ei ole omaisuutta. Tiukoilla välillä mennään, mutta palvelut ovat vieressä, bussi ja juna kulkevat läheltä jne. Lapseni asuu myös vuokralla, häntä onnisti - HEKAn asunto ja aivan kohtuullinen vuokra.
Mikset kannustanut lastasi säästämään omaan asuntoon? Laskehan miten hienon omakotitalon hinnan olet itse siirtänyt sijoittajan taskuun.
Omassa asunnossa itsekin asun ja samoin kolme lastani omissaan. Jokainen on hankkinut alkuun pienen yksiön ja pikkuhiljaa siirtynyt suurempaan. Ei kai kenenkään nuoren tulevaisuuden unelma voi olla Hekan asunto?
Miksei? Ei kaikki halua mitään omakotit
Siksi sitä ihmettelen, kun varsinkin pienituloisilla suuri osa palkasta menee vuokraan. Minusta se omistusasunto ( itse asun kerrostalossa) tuo kuitenkin tiettyä turvaa. Se yhtiövastike on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin vuokra, mikä siirtyy jonkun toisen taskuun. Hekan asuntoihinhan on todella vaikea päästä, joten olet yksityisen vuokranantajan armoilla. Tämä yksityinen vuokranantaja voi panna asunnon myyntiin ja taas sinun pitää muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaista kokemusta ei tuosta vielä ole, kun olen vasta 50-vuotias, mutta äitini mielestä se ei ollut mukavaa. Isäni sairastuttua he "joutuivat" muuttamaan palvelun äärelle, kun äitini ei pystynyt yksin hoitamaan isää kotona, muuttivat siis vuokralle sellaiseen "vanhusrivitaloon", missa kotiapu kävi. Isäni kuoltua äiti oli 75-vuotias ja muutti kimpsuineen takaisin maalle vanhaan kotitaloon. Sanoi, että jos ei muu tapa, niin tuo rivitaloasuminen sitten viimeistään :D Nyt hoitaa siellä itse lämmitykset ja pienet lumityöt, linko käy hoitamassa pihatiet. On oikein hyvässä kunnossa ja elämäänsä tyytyväinen.
Kuka käy virittämässä kanavat kun tv vaihtuu? Kuka päivittää nettiboksin? Kuka huoltaa lämmitysjärjestelmän ja putket? Kuka hakee kylpytakissa eksyneen dementikon tieltä? Kaikilla ei ole lapsia tai läheisiä viiden kilometrin päässä. Ja kyse ei ollut 75-vuotiaista hyväkuntoisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLen eri. Kaikkienhan pitää elää niinkuin sinä elät?
Jokainen elää kuten tahtoo, mutta kun tietää esim miten vaikea on saada Hekan asunto, niin tämä ei ole kestävä keino hyvän asumisen järjestymiseen. Tuo "huoleton on ihminen, jolla ei ole omaisuutta", on mielestäni huono neuvo siinä mielessä, että se ei kannusta seuraavaa polvea esim säästämiseen. Tiedän kuitenkin, että hyvin monella nuorella on haaveena oma asunto jossain vaiheessa ja sitä harva saavuttaa, jos ei ole valmis säästämään.
Oma lapsuuden perheeni oli köyhä, mutta meillä kannustettiin opiskeluun ja säästämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLen eri. Kaikkienhan pitää elää niinkuin sinä elät?
Yleensä kai jokainen vanhempi toivoo lapselleen parempaa elämää ja elintasoa. Tuossa edellä oleva vanhempi iloitsee siitä, kun ei omista mitään ja lapsensa jatkaa ilmeisesti tuota samaa "uraa". Elämässä ei ole sen kummempia tavoitteita. Eikö kuitenkin suurempaa stressiä tuo se, kun ei omista mitään ja eletään kädestä suuhun ja oma talous ei kestä mitään yllätysmenoja tai vaikkapa sairastumista?
Mun vanhemmat on nyt 74 ja 76. Myivät asuntonsa ja päätyivät vuokralle. Ei ongelmaa. Helppoa. Helppoa aikanaan myös perikunnalle. Heillä on hyvät eläkkeet (noin 4000 per nenä) ja sijoituksia runsaasti sekä asunnosta saatu 350 000 sijoitettuna. Pääomatuloja tulee eläkkeiden päälle. Ei heiltä rahat lopu ja tuo asunnosta saatu raha riittää jo tuottamaan sen vuokran verran kuukautta päälle.
Yritän myydä asuntoni eläkkeelle jäädessä ja sitten muutan Lappiin. Rovaniemi on ehkä lähin teveyskeskus hädän sattua, mutta sillä mennään
Eläkkeellähän voisi muuttaa muuttohäviökuntiin oikein halvalla vuokralla. Kunhan palvelut pelaa riittävästi.