Chat gpt
Miten sitä oikein käytetään, en ymmärrä tämmöisiä tekoälyjä vai mitä onkaan. Voisko joku kertoa.
Kommentit (56)
Kyllä sillä jotain simppeleitä ohjelmia on helppo generoida. Toki pitää katsoa perään mitä se kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäjä chatgpt:tä. Kyseessä sensuroitu tekoälymalli.
Itse käytän custoimatavaa joka ei sensuroi mitään. On aikamoinen nątsi ja vihaa ihmiskuntaa.
Niin ja jos haluaa chatgpt:tä käyttää, Microsoft Copilot tai Googlen Gamini on parempia. Ei tarvitse tehdä omaa tilia chatgpt vaan jokaisella on Googlen tai Microsoftin tili. Joko lataa sovelluksen, käyttää skypeä tai verkkoselaimella.
Itse tykkään huomattavasti enemmän ChatGPT:stä kuin Copilotista, Gaminia en ole kokeillut, enkä koe tarvetta kokeilla, en oikein välitä Googlen tuotteista ohjelmistopuolella.
Kielentarkstus (englanti), virheenkorjaus, troubleshooting ovat ehkä hyödyllisimmät, koska yleensä näissä se ei tee virheitä. Esim. googlaamalla ohjelman virheilmoituksia aikaa saattaa tuhlaantua tuntikaupalla, kun chatgpt ratkaisee ongelman copy-pastella minuutissa.
Pyysin chat GPT:tä kuvailemaan yhdellä sanalla kutakin Sibeliuksen sinfoniaa. Sain nauraa. Vastaus alkoi: Sanalla Ensi.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin chat GPT:tä kuvailemaan yhdellä sanalla kutakin Sibeliuksen sinfoniaa. Sain nauraa. Vastaus alkoi: Sanalla Ensi.
Miksi kukaan tuollaista edes kysyy? Olisiko tuosta ollut sulle jotain hyötyä?
"Missäköhän yliopistossa? Ainakin oma perheenjäsen tällä hetkellä koodaa kovasti DI-opinnoissaan. Tekevät pareittain tai ryhmissä."
Se oli vuosituhannen alussa silloisessa Teknillisessä Korkeakoulussa Otaniemessä. Kursseja pystyi valitsemaan niin, ettei tarvinnut osata ohjelmoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kirjoitin englannin kielistä tekstiä ja pyysin chat gpt:n parantamaan tekstiäni. Kyllä tuli pajon parempaa jälkeä.
Alkeellista englantia tuottaville se varmaan onkin avuksi.
Niin. Tällä alkeellisella englannila pitää nyt pärjätä, mutta onneksi pärjää nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodauksessa olen pyytänyt apua.
Aikamoista pskaa se suoltaa kyllä. Ja jos iteroit sitä koodia, niin jossain vaiheessa menee solmuun ja alkaa tuoda jo korjattuja bugeja uudelleen siihen.
Mä olen taas ollut hämmästynyt, miten elegantteja ratkaisuja se usein tuottaa. Ei, ne ei aina ole loppuun asti oikein niin, että toimisi sellaisenaan, mutta ratkaisujen ideat on usein huomattavasti tyylikkäämpiä kuin keskivertokoodarin tekemät, ja jos osaa edes vähän sitä ohjelmointikieltä minkä koodinpätkän tekoälyltä sai, ne virheet pystyy kyllä helposti korjaamaan mitä täytyy. Mulla ainakin tehostanut ihan mielettömästi työtä Java/Angular koodarina tuo ChatGPT.
Chatgpt ainakin välillä sortuu myös turhaan hifistelyyn. Käyttää ominaisuuksia, joita ei välttämättä funktionaalisesti tarvita. Koodi ei siten välttämättä toimikaan systeemeissä, missä ei ole asenettu kaikista uusimpia kirjastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kirjoitin englannin kielistä tekstiä ja pyysin chat gpt:n parantamaan tekstiäni. Kyllä tuli pajon parempaa jälkeä.
Alkeellista englantia tuottaville se varmaan onkin avuksi.
Hallitsee se tieteellisen ja teknisen tekstin varsin hyvin. Niin hallitsen itsekin, mutta tekoäly hioo tekstin nopeammin kuin minä. Työaikaa jää näin muuhun kuin näpertelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodauksessa olen pyytänyt apua.
Aikamoista pskaa se suoltaa kyllä. Ja jos iteroit sitä koodia, niin jossain vaiheessa menee solmuun ja alkaa tuoda jo korjattuja bugeja uudelleen siihen.
Mä olen taas ollut hämmästynyt, miten elegantteja ratkaisuja se usein tuottaa. Ei, ne ei aina ole loppuun asti oikein niin, että toimisi sellaisenaan, mutta ratkaisujen ideat on usein huomattavasti tyylikkäämpiä kuin keskivertokoodarin tekemät, ja jos osaa edes vähän sitä ohjelmointikieltä minkä koodinpätkän tekoälyltä sai, ne virheet pystyy kyllä helposti korjaamaan mitä täytyy. Mulla ainakin tehostanut ihan mielettömästi työtä Java/Angular koodarina tuo ChatGPT.
Chatgpt ainakin välillä sortuu myös turhaan hifistelyyn.
Niitähän voi tarpeen mukaan asentaa. Tai sitten sanoa sille, että meidän projektissa ei haluta käyttää tätä ja tätä kirjastoa, joten saisinko ratkaisun ilman.
Minusta tuntuu että ChatGPTstä on eniten hyötyä itseni kaltaisille juniori/keskinkertaisille koodareille. Gurut osaa ilmankin, ne jotka ei osaa mitään ei osaa tekoälynkään kanssa koska siinä täytyy kumminkin ymmärtää mitä tekoälyn tuotoksesta projektin koodiin ottaa eikä vain sokeasti kopioida, mutta sellaiset jotka ymmärtää ja osaa jonkin verran, mutta ei ole huippuja keksimään hyviä ratkaisuja, usein saa ChatGPT:n käytöstä paljon työtehoa lisää. Jää pois paljon semmoista aikaa kun ennen meni jonkun StackOverflow:n yms. sekavien vastausten selailuun ja googletteluun.
tässä on upea sormus. Mitähän mieltä ChatGPT on siitä?
Sanoi "Jos etsit älysormusta, joka yhdistää toiminnallisuuden ja tyylikkään muotoilun, tämä voi olla varteenotettava vaihtoehto."
https://store.rogbid.com/9ud5AB
Saanut hyvät forbesin arvostelut.
https://www.forbes.com/sites/andrewwilliams/2024/12/16/theres-now-a-muc…
Kannattaa tilata nyt valmistajalta ennenkuin laittavat normaalin hinnan.
Sain jo omani
Vierailija kirjoitti:
tässä on upea sormus. Mitähän mieltä ChatGPT on siitä?
Sanoi "Jos etsit älysormusta, joka yhdistää toiminnallisuuden ja tyylikkään muotoilun, tämä voi olla varteenotettava vaihtoehto."
https://store.rogbid.com/9ud5AB
Saanut hyvät forbesin arvostelut.
https://www.forbes.com/sites/andrewwilliams/2024/12/16/theres-now-a-muc…
Kannattaa tilata nyt valmistajalta ennenkuin laittavat normaalin hinnan.
Sain jo omani
Jäisi itseltä väliin tuollainen. Halpa ostaa, mutta toisaalta brändittömällä ei ole sovellustuesta senkään vertaa takeita kuin tunnetuilla merkeillä. Jokin käyttöjärjestelmäpäivitys sattuu rikkomaan sovelluksen ja sormus kerää sen jälkeen pölyä.
Käytän sitä joka päivä ihan kaikkeen, mistä pitäisi ottaa selvää. Olipa se kodin remppaa tai esseen lauserakenteita tai mitä syön viikonloppuna.
Ainoa haaste on se, ettei tekoäly pyydä tarkentamaan kysymystä tai keskustelemaan mitä haluaa kysymyksellään tietää niin kuin ihmiset keskenään toimisivat . Jos siltä ei osaa täsmällisesti kysyä vastaus voi mennä pieleenkin. Siksi kannattaa yrittää miettiä kysymystään ja jos se ei mene ihan oikein kysyy lisää. Tekoäly ei ole jumala, joka lukee ihmisen ajatuksia, vaan se toimii täsmälleen juuri niin kuin käyttäjä sitä osaa käyttää. Ja juuri tästä syystä moni haukkuu sitä kuin opettelisi käyttämään oikein.
Pyysin antamaan ohjeet PC:ni käynnistämiseksi vikasietotilassa. Loppukaneetti oli tällainen (emph. added):
'Jos haluat, voin antaa tarkemmat ohjeet just sun mallille (tai käyttöjärjestelmäversiolle) jos kerrot lisää. 😊
Sori vaan autistiretardi, mutta sana elegantti ei kuulu koodaukseen.