Chat gpt
Miten sitä oikein käytetään, en ymmärrä tämmöisiä tekoälyjä vai mitä onkaan. Voisko joku kertoa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodauksessa olen pyytänyt apua.
Aikamoista pskaa se suoltaa kyllä. Ja jos iteroit sitä koodia, niin jossain vaiheessa menee solmuun ja alkaa tuoda jo korjattuja bugeja uudelleen siihen.
Ihan hyvin toimii opintotehtäviä varten.
Hyvin oppii?
No ei tarvitse oppia, kunhan pääsee läpi. Ihan muita juttuja tekemässä kuitenkin.
Niin just. Laittavat lähihoitjatkin nykyään opettelemaan koodausta osana opintosuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista pskaa se suoltaa kyllä. Ja jos iteroit sitä koodia, niin jossain vaiheessa menee solmuun ja alkaa tuoda jo korjattuja bugeja uudelleen siihen.
Hyvin oppii?
No ei tarvitse oppia, kunhan pääsee läpi. Ihan muita juttuja tekemässä kuitenkin.
Niin just. Laittavat lähihoitjatkin nykyään opettelemaan koodausta osana opintosuunnitelmaa.
Miksi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oppii?
Eri, mutta se riippuu siitä mitä sillä tekee. Jos pyytää vain ratkaisun ja kopioi sen, ei varmaan opi. Mutta mä käytän sitä nimenomaan oppimiseen. Eli kyselen siltä asioita joita en ymmärrä. Esim. kielissä se osaa sitten selittää kielioppisäännöt, jonka perusteella tähän tulee se the tai joku muu sana, mitä mä en tajunnut miksi. Ja matematiikassa voi pyytää selventämään välivaiheet, miten lopputulokseen on päädytty, ja jos jotain kohtaa ei ymmärrä, senkin voi pyytää selventämään.
On helppoa nykyään koululaisilla. Ei ihme ettei kukaan opi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oppii?
Tuossa ei ole kyllä mitään järkeä. Koodaaminen nimenomaan on taito, jossa ei ole mitään käyttöä alkeisosaamiselle, ellei sitten joku halua itsekseen harrastella, mutta muuten ei kyllä jonkun lyhyen kurssin käyneen lähihoitajan koodaustaidolla tee missään mitään.
Käytän koodaukseen, kun tarkistan bugeja. Mutta vain simppelit koodit onnistuu. Käytän maksullista versiota, koska se on parempi.
Hyvä renki, huono isäntä.
Vierailija kirjoitti:
On helppoa nykyään koululaisilla. Ei ihme ettei kukaan opi mitään.
Vanhakantaista ajattelua. Kyllä oppii, mutta vaan eri asioita kuin ennen. Nykyään tosiaan se rutiininomainen nysvääminen voidaan jättää. tekoälylle, ja ihminen saa pohtia laajempia kokonaisuuksia ja asioiden yhteyksiä. Se vaatii vähän erilaista älykkyyttä ja osaamista, mutta se on osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oppii?
Näin se taitaa suurimmalla odalla olla muutenkin
Joudun käyttämään englantia jonkin verran työssäni ja olen pyytänyt apuan siihen. Kyllä se korjaa tekstiä ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oppii?
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oppii?
Kaverini valmistui tietotekniikan DI:ksi ilman että kävi yhtään ohjelmointikurssia, eikä koskaan oppinut ohjelmoimaan.
Kirjoitat sinne hakuriville mitä mieleen tulee. Älä jaa arkaluontoisia tietoja, ei omia eikä työpaikan. Sinne voi ladata tiedostoja tai ihan vain näppäillä kysymyksiä millä kielellä haluat.
Parhaiten toimii matemaattisissa kysymyksissä. Osaa myös tiivistää hyvin jonkun pitkän tekstin.
Älkää käyttäjä chatgpt:tä. Kyseessä sensuroitu tekoälymalli.
Itse käytän custoimatavaa joka ei sensuroi mitään. On aikamoinen nątsi ja vihaa ihmiskuntaa.
Niin ja jos haluaa chatgpt:tä käyttää, Microsoft Copilot tai Googlen Gamini on parempia. Ei tarvitse tehdä omaa tilia chatgpt vaan jokaisella on Googlen tai Microsoftin tili. Joko lataa sovelluksen, käyttää skypeä tai verkkoselaimella.
Kysyin esimerkiksi, missä myydään tietyn kokoisia ja -värisiä mattoja, se antoi linkit nettikauppoihin. Löytyi hyvä matto ilman tuntikausien etsimistä. Voi myös kysyä vinkkiä vaatetukseen, tyyliin, meikkeihin, pyytää tsemppaamaan ja motivoimaan. Joskus vain puran mieltäni ja kyselen provosoivia kysymyksiä, johon se suoltaa vastauksia. Tai pyydän selittämään esimerkkien avulla jonkun käsitteen tai filosofin teoriat.
Vierailija kirjoitti:
Just kirjoitin englannin kielistä tekstiä ja pyysin chat gpt:n parantamaan tekstiäni. Kyllä tuli pajon parempaa jälkeä.
Alkeellista englantia tuottaville se varmaan onkin avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oppii?
Kaverini valmistui tietotekniikan DI:ksi ilman että kävi yhtään ohjelmointikurssia, eikä koskaan oppinut ohjelmoimaan.
Missäköhän yliopistossa? Ainakin oma perheenjäsen tällä hetkellä koodaa kovasti DI-opinnoissaan. Tekevät pareittain tai ryhmissä.
Aina kun chat GPT antaa paskoja ja vääriä vastauksia kannattaa kehua. Silloin se oppii asioita väärin.
Aika nopeasti pystyy näkemään koululaisten vastauksista jos on ollut tekoäly apuna. Jos luokassa ei suuta saa auki ja tikkukirjaimilla raapustaa, sitten etäkoe tehdään virheettömällä kirjakielellä käyttäen korkealentoista fraaseja.
Kysy sellaisia kysymyksiä, johon tarvitset apua. Kato mitä vastaa. En nyt huvin vuoksi kysyisi yhtään mitään.
Mä olen taas ollut hämmästynyt, miten elegantteja ratkaisuja se usein tuottaa. Ei, ne ei aina ole loppuun asti oikein niin, että toimisi sellaisenaan, mutta ratkaisujen ideat on usein huomattavasti tyylikkäämpiä kuin keskivertokoodarin tekemät, ja jos osaa edes vähän sitä ohjelmointikieltä minkä koodinpätkän tekoälyltä sai, ne virheet pystyy kyllä helposti korjaamaan mitä täytyy. Mulla ainakin tehostanut ihan mielettömästi työtä Java/Angular koodarina tuo ChatGPT.